Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de fiets naar Lapland - Forum Wereldfietser

Op de fiets naar Lapland

Hoi ik ben Sven en niet heel erg bekend met fiets vakanties of andere lange fietstochten (mijn vader gelukkig wel). Afgelopen zomer was niet de leukste zomer uit mijn leven ik ben op 20 jarige leeftijd in het ziekenhuis beland vanwege mijn hart die erg niet heel erg goed aan toe was maar, na een open hart operatie is mijn hart redelijk hersteld en kan ik zelfs weer oud worden. Aangezien ik na de zomervakantie van plan ben om in Finland te gaan studeren wil ik daar graag met de fiets heen fietsen voor het goede doel (de Hartstichting) alleen de school is in rovaniemi wat ligt op de noordpoolcirkel. Ik zou heel erg graag willen fietsen zoals op de foto staat hebben jullie misschien tips, andere dingen waar ik rekening mee moet houden of ervaringen laat het me dan weten!!

Bijlagen

Een paar korte puntjes die zo in mijn opkomen:
- gebruik voor het plannen/navigeren onderweg zeker géén Google (of Apple) Maps, maar een offline OSM kaarten app als Pocket Earth (iOS) of OsmAnd (Android).
- goede doel? Geeft ook een boel gedoe, en leidt af van de kern waarmee je bezig bent: fietsend genieten en op je bestemming komen.
- vergeet je hartmedicijnen niet en stap op de fiets! Ga het avontuur aan, met open vizier en open mind. Maak je niet te druk om details; voor elk probleem wat je tegen kan komen, kom je ook een oplossing tegen, al doende...
- vooral heel veel genieten; ook als het even moeilijk gaat.
Wat Flix al schrijft, gebruik om de route te plannen bijvoorbeeld brouter of komoot en onderweg als je geen gps hebt OSMAnd of een apple variant.
De route zal ook een beetje langer worden en zorg er voor dat je kleding bij je hebt voor warme maar ook juist koele en niet te vergeten natte dagen.
Weet hoe je de meeste dingen aan je fiets kan maken want er gaat vast wel wat stuk onderweg.
Staar je niet blind op de gemiddelde gereden snelheid die kan zomaar een stuk lager uitpakken als je een slecht stuk gravel of heuvels tegenkomt. Plan je trip dus niet in dagafstanden maar kijk waar je denkt te komen op de dag zelf.
Als je de route langs de Oostzee wil volgen hou er dan rekening mee dat je de weg met autoverkeer deelt of dat je op soms op slechte gravelwegen terecht komt, veel fietspaden in Zweden kennen ze ten noorden van Stockholm niet.

Hier op het forum is genoeg algemene info te vinden.
...of Locus Pro voor Android. Wordt niet vaak genoemd, maar biedt naar mijn ervaring en bescheiden mening de fijnste kaarten (voor wandelen, fietsen etc.), is erg gebruiksvriendelijk en biedt één geïntegreerde app (laptop, tablet, mobiel) voor het plannen en navigeren. Kost geld, maar dan heb je ook wat. (Als liefhebber van kaarten en kwaliteit heb ik dat er wel voor over.)
Leuk tochtje!
Ik ben vorig jaar langs Rovaniemi gekomen op mijn tocht dwars door Europa.(European Divdie Tour).
Ik heb maar één advies: koop lokaal veel deet (muggen spray). Je zult het nodig hebben met de vele muggen. :D
Mijn reisverslag kun je lezen op www.henriopcamino.nl.

PS doe de groeten aan Santa Claus.
Leuk plan,

Ik veronderstel dat je dus in de zomer gaat en gaat kamperen.
Een derde van de reis zal dan (zeer) onaangenaam zijn door de hordes muggen.

Wil je dit echt?

Als ja,
Dan zou ik eerder via de westkust van Denemarken rijden. En dan met de ferry van Frederikshaven naar Göteborg

Als nee,
Heb je meer tijd om halverwege Zweden of Finland te geraken en zou ik
Ofwel ook via westkust Denemarken naar Göteborg, dan via het Göteborg kanaal richting Stockholm, dan ferry naar Marienhamn en zo via de Åland eilanden naar Finland, en dan verder tot bv Tampere en daar dan de (nacht)trein.

Ofwel
via Polen en de Baltische staten rijden, Ferry Talin-Helsinki en dan eveneens verder tot bv Tampere en daar dan de (nacht)trein.

Alvast veel plezier.
In de Baltische staten, Polen en Finland zullen er niet minder muggen zijn. De voorgestelde route is zo gek nog niet.
Dit jaar ben ik via Åland (archipel tussen Zweden en Finland) overgestoken. dus dat zou ook nog kunnen. Aan muggen ontkom je bijna niet, het enige advies daarbij is Deet en zorgen dat je in de wind blijft als je stil staat.
Met de nachttrein zou ik dan toch direct vanaf Helsinki gaan, dat is gewoon makkelijker met instappen, de prijs is afhankelijk van waar je voor kiest ook nog eens goed te doen. maar wel duurder dan de dagtrein. (www.vr.fi)
Als je de dagtrein neemt ben je er zelfs in 8 uur voor prijzen vanaf 30 euro, probeer dat bij de NS maar eens.
Bedankt voor de nuttige suggesties Flix
Hoezo met de (nacht) trein? Hij wil toch fietsen? 🤔
Åland vind ik wel een hele goede tip. Ipv de ferry van Stockholm naar Mariehamn kan je ook doorfietsen naar Grisllehamn en daar de ferry pakken om vervolgens island-hoppend naar Finland te gaan. Wel een paar dagen de tijd voor nemen want ferry’s gaan niet altijd als jij dat wil.
Veel plezier!
Die ferry van Grisslehamn is wat de verbinding betreft beter dan die uit Stockholm, en naast eilandhoppen (als je er de tijd voor hebt) kun je in Mariehamn ook makkelijk door naar Turku. Vanuit Turku kun je dan kiezen om de EV10 langs Oostzee te nemen, die is nog maar gedeeltelijk bebord, of midden door Finland en dan aan te pikken op de EV11
LHTJoost schreef:
vr 25 okt, 2024 19:54
Hoezo met de (nacht) trein? Hij wil toch fietsen? 🤔
Åland vind ik wel een hele goede tip. Ipv de ferry van Stockholm naar Mariehamn kan je ook doorfietsen naar Grisllehamn en daar de ferry pakken om vervolgens island-hoppend naar Finland te gaan. Wel een paar dagen de tijd voor nemen want ferry’s gaan niet altijd als jij dat wil.
Veel plezier!
En daarna wil hij studeren, dus beter niet gek worden van de muggen.