Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deutsche Bahn - Forum Wereldfietser

Deutsche Bahn

De treintarieven gaan geleidelijk omhoog wanneer de geplande reisdatum dichterbij komt. Dat vond ik vreemd. Dat gebeurt bij ons niet. Vaste tarieven. Zowel de heen- en terugreis had ik binnen één dag geboekt. Het was voor mij de eerste keer dat ik de website van www.bahn.de raadpleegde. Eerst een account aanmaken en na enige oefeningen waagde ik me erop. Het was niet makkelijk en erg wennen! Hoewel ik de Duitse taal heel goed machtig ben, kan dit ook in het Nederlands.
De vorige keer dat ik in een Duitse trein zat, was in 2016. Zó van het loket.

Datum: 15 oktober 2024:
Vertrek 10.41 u Leer (Ostfr.) – aankomst Leipzig Hbf 16.15 u
Vertrek Leipzig Hbf 16.31 u – aankomst Dresden Hbf 17.48 u
Prijs incl. fiets € 92,82

Ik vertrok van station Baflo, maar de de Arriva-trein had vertraging, zodat ik op Groningen Hoofdstation de aansluiting naar Nieuweschans had gemist. Dan maar de volgende over een ½ uur genomen, maar dat betekende wel heel hard fietsen naar Leer (24 km). De trein naar Leipzig stond er al toen ik daar aankwam!
Comfortabele dubbeldekstrein. Fietsen verplicht van te voren reserveren! Op de beeldschermen op de Bahnhöfe staat er een pictogram met een fiets en een R erbij. Het voorwiel van mijn fiets hing in de trein aan een haak, dus deel van bagage eraf. Tot Bremen Hbf stopte hij op veel stations, daarna ging de reis sneller.
Bij aankomst op Leipzig Hbf had de trein enige vertraging, slechts 6 minuten over om te overstappen, oef! Gelukkig stond de volgende trein ernaast. De trein naar Dresden was een ICE.
Dresden Hbf is een kopstation, maar aan de zijkanten van het gebouw lopen de spoorlijnen op „schouderhoogte” door naar voren. Daar bevinden de liften (Aufzug) zich aan de straatkant. Maar het was er zo druk met veel passagiers met grote rolkoffers, dat ik de trap naar beneden heb genomen, de fiets meesjouwend. De jeugdherberg is maar drie straten verderop, vlakbij de Russische kerk.
20241015_162616.jpg
Op de achtergrond de trein uit Leer, waar ik ben uitgestapt.

Datum: 16 oktober 2024:
Dresden Hbf – Ústí nad Labem (Tsjechië) en terug
Retourprijs € 32,98 plus € 19,– voor de fiets

Ervaring: het was een prima Tsjechische trein, comfortabel ingericht. Je kunt daarbinnen je laptop en telefoon inpluggen. Die rijdt van Berlijn via Praag naar Boedapest, iedere twee uur. Ook hier hing mijn fiets aan een haak. Fietsreservering ook verplicht. Het was een schitterende route langs de nauwe Elbe-vallei met al die rotspartijen. Kan zó in de „Rail Away” van de EO. Voor de terugreis naar Dresden stond kolej 3 (perron) op de beeldschermen. Daar aangekomen bleek daarna de trein op kolej 1 te stoppen. En ik natuurlijk haastig via de liften en de looptunnel naar de andere kolej. En nou was de lift naar kolej 1 defect. Over de roltrap gegaan en de trein goed op tijd gehaald.
Had ik de volgende dag deze trein genomen, dan was het niet mogelijk door koperdiefstal! De lijn naar Tsjechië lag plat....
20241016_123531.jpg
De Tsjechische trein, die tussen Berlijn en Boedapest rijdt.

Datum: 17 oktober 2024:
Dresden Neustadt – Meißen – Dresden Neustadt – Leipzig Hbf
Prijs € 21,99 plus fiets € 6,50

Het was een rode dubbeldekstrein van de z.g. S-Bahn. Vroeger kon ik van Meißen rechtstreeks per trein, via Döbeln en Grimma, naar Leipzig reizen. Maar nu gaan de treinen niet verder dan Meißen-Altstadt, zodat ik weer terug via Dresden Neustadt naar Leipzig moest. Het was een stoptrein, die snel kon optrekken en afremmen. Zoiets als de Sprinter bij ons. En die trein kon veel fietsen meenemen, twaalf stuks achter iedere deur! Kan de Nederlandse NS daar een puntje aan zuigen. In de S-Bahn-treinen konden de fietsen gewoon op de vloer staan, net als bij ons.
In het Art Deco-station van Meißen is er een lift aanwezig. Fietsreservering niet verplicht. Kan via de Fahrkartenautomaat.
DSC08129.jpg
De rode dubbeldekkers van S-Bahn. Achter iedere deur kunnen twaalf fietsen staan!

Datum: 18 oktober 2024:
Leipzig Hbf – Magdeburg Hbf – Leer (Ostfr.)
Prijs 123,50 plus 12,90 voor fiets. Dat is wel veel meer dan op de heenreis van 15 oktober. Geen idee waarom. Leipzig Hbf: wat een joekel van een station, veel foto’s en enkele video's gemaakt!
Er zijn alleen grote beeldschermen met overzicht van vertrektijden op de twee glazen lifttorens boven het winkelcentrum tussen de perrons en twee grote hallen. Fietsreservering ook verplicht.
Vertrek Leipzig Hbf 9.42 u. vanuit Bahnsteig 18 (was gewijzigd van 10.04 u. van Bahnsteig 10, dus ruim op tijd en opletten!). Aankomst Magdeburg Hbf 10.53 u. en vertrek 13.00 u. – aankomst Leer (Ostfr.) 17.14 u. Magdeburg heeft ook liften. Naar Nieuweschans gefietst, daar trein van 19.30 u. naar huis genomen.
Opmerking: het Duitse Gleis (perron) wordt in de voormalige DDR nog steeds als Bahnsteig aangeduid.
20241018_105557.jpg
De 'Aufzug' op Magdeburg Hbf.

Het is eigenlijk geen gewone fietsvakantie, maar een stedentrip per trein met mijn fiets mee. Maar wát heb ik ervan genoten! Precies totaal 100,3 km gefietst.
Twee nachten geslapen op jeugdherberg „Rudi Arndt" in Dresden (fraaie Duitse villa) en één nacht op de jeugdherberg van Leipzig (een echte DDR-flat). Ik heb er € 44,– per nacht voor betaald, incl. Frühstück.
Een Deutschland ticket is dan wel een stuk goedkoper al ben je dan natuurlijk wel langer onderweg, alleen nog een fietskaartje nodig en niks reserveren maar dus geen IC of ICE. Alleen al met de heenreis had je die er al uitgehaald.
Hier enkele interieurbeelden van mijn fiets in de treinen:
DSC07993.jpg
In de IC en ICE-Züge. Er is maar één haak aanwezig! Maar er zijn nog meer rijtuigen met fietsplekken.
DSC08044.jpg
In de Tsjechische trein van České dráhy. In het midden een toiletblok. De print op de grijze wand is geen schaduw van mijn fiets! Plaats voor vijf fietsen.
DSC08132.jpg
Aan boord van de S-Bahn. Wel irritant zijn de blauwe ultra-violet lampen....
DSC08043.jpg
Op de Gleisen / Bahnsteigen in Duitse stations word je makkelijk naar de 'Aufzüge' verwezen.
_Peter_ schreef:
wo 23 okt, 2024 09:47
Een Deutschland ticket is dan wel een stuk goedkoper al ben je dan natuurlijk wel langer onderweg, alleen nog een fietskaartje nodig en niks reserveren maar dus geen IC of ICE. Alleen al met de heenreis had je die er al uitgehaald.
Begrijp niet, wat heb ik eruit gehaald? Het was een gecombineerde passagier- en fietsticket op één vel uitgeprint papier. Voor de terugweg lukte het me online niet, daarom aparte fietsticket uitgeprint. Op alle papieren zit een QR-code voor de conducteur. In de Tsjechische treinen geen conducteur gezien, wel veel politie.
Ik heb op de Bahnhöfe (meervoud) nergens ingangspoortjes met klaphekjes aangetroffen, zoals wel in Nederland.
De kosten voor het abonnement waardoor je een maand lang in al het regionale vervoer zonder extra kosten in kan stappen. De fiets is daarop wel de uitzondering.
Wel eens van gehoord maar geen gebruik van gemaakt. Ik kom toch zelden op de Duitse spoorwegen.... Laatste keer was in 2016. Gaat er om dat ik van m'n stedentrip heb genoten!
Zo is het maar net, maar voor een volgende trip wellicht een idee, na 1 dag heb je het er al uit en zolang je ervoor zorgt dat je het abonnement voor de 10e van komende maand stop zet is er niks aan de hand, ideaal dus voor buitenlanders die in Duitsland op vakantie gaan en zonder zorgen met de bus en trein overal heen kunnen gaan.
_Peter_ schreef:
wo 23 okt, 2024 12:20
Zo is het maar net, maar voor een volgende trip wellicht een idee, na 1 dag heb je het er al uit en zolang je ervoor zorgt dat je het abonnement voor de 10e van komende maand stop zet is er niks aan de hand, ideaal dus voor buitenlanders die in Duitsland op vakantie gaan en zonder zorgen met de bus en trein overal heen kunnen gaan.
IK heb een paar in zo'n regionale trein gezeten. Door dat Deutschland-ticket kunnen ze overvol zitten. Er zijn voldoende fietsplaatsen, maar je komt met een fiets vaak gewoon de trein niet meer in door de drukte. De drukte zorgt ook voor vertragingen. Houd er rekening mee dat je diverse aansluitingen mist.

Kijk bijvoorbeeld Amsterdam - München. Vanaf 15 december rechtstreeks met de ICE. Fietsen kunnen mee. Als ik tijdig boek kost mijn treinkaartje 39 euro. Daar komt nog een fietskaartje bij, maar dit geldt ook in regionale treinen. Mijn fiets staat in de ICE op een gereserveerde plaats. Ik krijg een zitplaats vlakbij mijn fiets. Ik hoef mijn fiets slechts een keer in en uit te laden. Reistijd nog geen 7 uur. Restaurant aan boord. Ruimte en rust genoeg om mijn laptop uit te klappen.

Ik kan ook kiezen voor regionale treinen. Moet ik wel behalve het Deutschland-ticket nog een treinkaartje kopen van Amsterdam naar de Duitse grens. Ik moet minstens acht keer overstappen. Onderweg acht keer dus mijn fiets in en uitladen. Veel Duitse stations hebben geen liften of kleine liften, zoals in Düsseldorf. Met regionale treinen moet je juist vaak overstappen op stations zonder liften. De reistijd bedraagt minimaal 15 uur, maar dit kan oplopen tot veelvouden, als aansluitingen door vertragingen niet gehaald worden. Grote kans op extra kosten voor een overnachting onderweg.

Ik kies dan echt voor de snelheid, het gemak en het comfort van de ICE.
Bert, helemaal waar, vooral in de spits en op vrijdag, zaterdag en zondag. Als je je reis een beetje plant en geen haast hebt ( dat is iets wat randstedelingen misschien niet kennen) dan is dat prima te doen op een dag. In NL heb ik de trein al een beetje opgegeven, te druk en te weinig plaats voor de fiets, gelukkig ben ik binnen een dag (4 uur fietsen) aan de grens. Dus stel je flexibel op of zorg ervoor dat je ruim op tijd boekt en dan maar hopen dat je onderweg geen vertraging hebt want dan heb je ook met de IC en ICE een uitdaging.
bert sitters schreef:
wo 23 okt, 2024 15:57

Ik heb een paar in zo'n regionale trein gezeten. Door dat Deutschland-ticket kunnen ze overvol zitten. Er zijn voldoende fietsplaatsen, maar je komt met een fiets vaak gewoon de trein niet meer in door de drukte. De drukte zorgt ook voor vertragingen. Houd er rekening mee dat je diverse aansluitingen mist.
De rode S-Bahn trein was het enige treintype om van Dresden naar Meißen te gaan. Ik wilde Meißen zo graag zien. In onze woonkamer hangt een bord aan de wand, van origineel Meißner Porzellan met de afbeelding van de Albrechtsburg met de Dom. Gelimiteerde oplage uit 1976.
Het was een doordeweekse donderdagse dag en nog ver buiten de zomerseizoen. De rijtuigen waren half leeg, dus rustig. Dan terug naar Dresden Neustadt om daar de ICE naar Leipzig te nemen.
Meißen am Elbe dubbelfoto.jpg
Links in 1991 en rechts afgelopen donderdag.
bert sitters schreef:
wo 23 okt, 2024 15:57
_Peter_ schreef:
wo 23 okt, 2024 12:20
Zo is het maar net, maar voor een volgende trip wellicht een idee, na 1 dag heb je het er al uit en zolang je ervoor zorgt dat je het abonnement voor de 10e van komende maand stop zet is er niks aan de hand, ideaal dus voor buitenlanders die in Duitsland op vakantie gaan en zonder zorgen met de bus en trein overal heen kunnen gaan.
IK heb een paar in zo'n regionale trein gezeten. Door dat Deutschland-ticket kunnen ze overvol zitten. Er zijn voldoende fietsplaatsen, maar je komt met een fiets vaak gewoon de trein niet meer in door de drukte. De drukte zorgt ook voor vertragingen. Houd er rekening mee dat je diverse aansluitingen mist.

Kijk bijvoorbeeld Amsterdam - München. Vanaf 15 december rechtstreeks met de ICE. Fietsen kunnen mee. Als ik tijdig boek kost mijn treinkaartje 39 euro. Daar komt nog een fietskaartje bij, maar dit geldt ook in regionale treinen. Mijn fiets staat in de ICE op een gereserveerde plaats. Ik krijg een zitplaats vlakbij mijn fiets. Ik hoef mijn fiets slechts een keer in en uit te laden. Reistijd nog geen 7 uur. Restaurant aan boord. Ruimte en rust genoeg om mijn laptop uit te klappen.

Ik kan ook kiezen voor regionale treinen. Moet ik wel behalve het Deutschland-ticket nog een treinkaartje kopen van Amsterdam naar de Duitse grens. Ik moet minstens acht keer overstappen. Onderweg acht keer dus mijn fiets in en uitladen. Veel Duitse stations hebben geen liften of kleine liften, zoals in Düsseldorf. Met regionale treinen moet je juist vaak overstappen op stations zonder liften. De reistijd bedraagt minimaal 15 uur, maar dit kan oplopen tot veelvouden, als aansluitingen door vertragingen niet gehaald worden. Grote kans op extra kosten voor een overnachting onderweg.

Ik kies dan echt voor de snelheid, het gemak en het comfort van de ICE.
Mijn ervaringen met ICE verbindingen zijn zeker niet zo positief als jij hier laat zien. Juist dat verplicht reserveren is hier ook een nadeel, omdat bij vertragingen zelfs overstaptijden van 90 minuten of meer al te kort bleken te zijn. Hierdoor vervalt je reservering, en een nieuwe reservering maken op korte termijn is vaak lastig.

En dan kom je dus uit bij de regionale treinen, waar je 'gewoon in kan stappen' met je fiets. Soms zijn ze druk, klopt. In mijn ervaring was dit nog nooit een groot probleem, en altijd werd er door de passagiers met fiets in de drukke fietswagons een oplossing gezocht om iedereen mee te laten kunnen.

Maar goed, dit is puur op mijn eigen ervaringen gebaseerd; en heb ik alleen maar extreem pech met DB. :)
Als ik het goed begrijp, heb ik met mijn ervaringen gewoon geluk gehad. Nadat ik afgelopen vrijdag van Leer (Ostfrl.) naar Nieuweschans fietste (wegens werkzaamheden is de lijn van Nwe.schans tot Weener tot 14 december dicht) is er bij Arriva net storing geweest. De trein bleef een half uur lang staan en uiteindelijk richting Groningen vertrokken. De beeldschermen gaven wel de omgekeerde richting en verkeerde tijden aan.... Had op het Hoofdstation in Groningen maar drie minuten overstaptijd. Dus heel hard voor het stationsgebouw langs gefietst naar het perron voor Roodeschool. In Baflo haalde m'n vrouw me op, fiets in de stationcar.
Dus zelfs op Nederlands grondgebied ook niet alles pais en vree....
DSC08252.jpg
Zojuist de Oost-Duitse en Tsjechische vlaggen op mijn fietsframe geschilderd!
De bovenste drie zijn Ierland, Oostenrijk en Frankrijk.
De DDR bestaat natuurlijk niet meer, maar het is louter geografisch bedoeld. Want met de huidige Duitse vlag valt niet genoeg te bewijzen, dat ik bij de „Ossies" was....
Martin E. van Doornik schreef:
do 24 okt, 2024 12:33
DSC08252.jpg
Zojuist de Oost-Duitse en Tsjechische vlaggen op mijn fietsframe geschilderd!
De bovenste drie zijn Ierland, Oostenrijk en Frankrijk.
De DDR bestaat natuurlijk niet meer, maar het is louter geografisch bedoeld. Want met de huidige Duitse vlag valt niet genoeg te bewijzen, dat ik bij de „Ossies" was....
Dan had je er misschien ook voor kunnen kiezen de vlag van een van de Bundeslanden waar je bent geweest, te gebruiken?
Dat wordt dan 14 Bundesländer.... ik heb, behalve Saarland en Thüringen, overal in Duitsland gefietst. Ik heb nu geen ruimte meer over op de framebuizen. Heb zelfs het fabriekslogo moeten verplaatsen.
Probeer maar eens de vlag van Hessen te verven op een formaat van 24 x 40 mm.
800px-Flag_of_Hesse_(state).svg.png
Ik was nog één trein vergeten: de ICE die van Leipzig Hbf naar Dresden Hbf op 15 oktober reed.
Geen dubbeldekker maar echt een gestroomlijnde trein. Maar de snelheid viel tegen, niet meer dan 160 km/u. Hij kwam van Frankfurt en in deze ICE geen fietshaken, maar mijn fiets kon gewoon op de vloer staan. Ik moest nog altijd naar de juiste wagon zoeken, waarvan het wagonnummer op je online ticket stond vermeld. Er was opzij van het balkon een ruimte onder een bagageplank voor twee of drie fietsen, weet ik niet meer precies. Maar die stond vol met koffers en zo. De 'Schaffner' (conducteur) bekeek mijn ticket en hij haalde ineens de koffers weg om plaats te maken voor mijn fiets. Natuurlijk wel de stuurtas en de groene zijtas eraf gehaald. Daar bleken zich aan de wand klemmen te bevinden om het voorwiel in te steken. Op de foto stonden de koffers nog in de weg, voor de Schaffner langs kwam. Deze ICE ging in Leipzig kop maken om zijn rit naar Dresden voort te zetten. Ook in Magdeburg wordt er kop gemaakt.
Op de terugweg van Dresden naar Leipzig zat ik in een IC-dubbeldekker.
20241015_162907.jpg
DE ICE uit Frankfurt komt net aan op Leipzig Hbf. De trein uit Leer staat links, waar ik was uitgestapt.
DSC08001.jpg
Mooie fiets!
Dank je wel. Het is een Giant FCR, was in 2002 de Fiets van het Jaar. Gekocht in augustus 2003. Zou je denken, oude barrel maar steeds goed onderhouden. Heeft al heel wat meegemaakt. Er staan vlaggetjes van 13 landen op geschilderd. De groene Karrimor zijtas is van 1977. Het NL-bordje sinds 1973.