De treintarieven gaan geleidelijk omhoog wanneer de geplande reisdatum dichterbij komt. Dat vond ik vreemd. Dat gebeurt bij ons niet. Vaste tarieven. Zowel de heen- en terugreis had ik binnen één dag geboekt. Het was voor mij de eerste keer dat ik de website van www.bahn.de raadpleegde. Eerst een account aanmaken en na enige oefeningen waagde ik me erop. Het was niet makkelijk en erg wennen! Hoewel ik de Duitse taal heel goed machtig ben, kan dit ook in het Nederlands.
De vorige keer dat ik in een Duitse trein zat, was in 2016. Zó van het loket.
Datum: 15 oktober 2024:
Vertrek 10.41 u Leer (Ostfr.) – aankomst Leipzig Hbf 16.15 u
Vertrek Leipzig Hbf 16.31 u – aankomst Dresden Hbf 17.48 u
Prijs incl. fiets € 92,82
Ik vertrok van station Baflo, maar de de Arriva-trein had vertraging, zodat ik op Groningen Hoofdstation de aansluiting naar Nieuweschans had gemist. Dan maar de volgende over een ½ uur genomen, maar dat betekende wel heel hard fietsen naar Leer (24 km). De trein naar Leipzig stond er al toen ik daar aankwam!
Comfortabele dubbeldekstrein. Fietsen verplicht van te voren reserveren! Op de beeldschermen op de Bahnhöfe staat er een pictogram met een fiets en een R erbij. Het voorwiel van mijn fiets hing in de trein aan een haak, dus deel van bagage eraf. Tot Bremen Hbf stopte hij op veel stations, daarna ging de reis sneller.
Bij aankomst op Leipzig Hbf had de trein enige vertraging, slechts 6 minuten over om te overstappen, oef! Gelukkig stond de volgende trein ernaast. De trein naar Dresden was een ICE.
Dresden Hbf is een kopstation, maar aan de zijkanten van het gebouw lopen de spoorlijnen op „schouderhoogte” door naar voren. Daar bevinden de liften (Aufzug) zich aan de straatkant. Maar het was er zo druk met veel passagiers met grote rolkoffers, dat ik de trap naar beneden heb genomen, de fiets meesjouwend. De jeugdherberg is maar drie straten verderop, vlakbij de Russische kerk. Op de achtergrond de trein uit Leer, waar ik ben uitgestapt.
Datum: 16 oktober 2024:
Dresden Hbf – Ústí nad Labem (Tsjechië) en terug
Retourprijs € 32,98 plus € 19,– voor de fiets
Ervaring: het was een prima Tsjechische trein, comfortabel ingericht. Je kunt daarbinnen je laptop en telefoon inpluggen. Die rijdt van Berlijn via Praag naar Boedapest, iedere twee uur. Ook hier hing mijn fiets aan een haak. Fietsreservering ook verplicht. Het was een schitterende route langs de nauwe Elbe-vallei met al die rotspartijen. Kan zó in de „Rail Away” van de EO. Voor de terugreis naar Dresden stond kolej 3 (perron) op de beeldschermen. Daar aangekomen bleek daarna de trein op kolej 1 te stoppen. En ik natuurlijk haastig via de liften en de looptunnel naar de andere kolej. En nou was de lift naar kolej 1 defect. Over de roltrap gegaan en de trein goed op tijd gehaald.
Had ik de volgende dag deze trein genomen, dan was het niet mogelijk door koperdiefstal! De lijn naar Tsjechië lag plat.... De Tsjechische trein, die tussen Berlijn en Boedapest rijdt.
Datum: 17 oktober 2024:
Dresden Neustadt – Meißen – Dresden Neustadt – Leipzig Hbf
Prijs € 21,99 plus fiets € 6,50
Het was een rode dubbeldekstrein van de z.g. S-Bahn. Vroeger kon ik van Meißen rechtstreeks per trein, via Döbeln en Grimma, naar Leipzig reizen. Maar nu gaan de treinen niet verder dan Meißen-Altstadt, zodat ik weer terug via Dresden Neustadt naar Leipzig moest. Het was een stoptrein, die snel kon optrekken en afremmen. Zoiets als de Sprinter bij ons. En die trein kon veel fietsen meenemen, twaalf stuks achter iedere deur! Kan de Nederlandse NS daar een puntje aan zuigen. In de S-Bahn-treinen konden de fietsen gewoon op de vloer staan, net als bij ons.
In het Art Deco-station van Meißen is er een lift aanwezig. Fietsreservering niet verplicht. Kan via de Fahrkartenautomaat. De rode dubbeldekkers van S-Bahn. Achter iedere deur kunnen twaalf fietsen staan!
Datum: 18 oktober 2024:
Leipzig Hbf – Magdeburg Hbf – Leer (Ostfr.)
Prijs 123,50 plus 12,90 voor fiets. Dat is wel veel meer dan op de heenreis van 15 oktober. Geen idee waarom. Leipzig Hbf: wat een joekel van een station, veel foto’s en enkele video's gemaakt!
Er zijn alleen grote beeldschermen met overzicht van vertrektijden op de twee glazen lifttorens boven het winkelcentrum tussen de perrons en twee grote hallen. Fietsreservering ook verplicht.
Vertrek Leipzig Hbf 9.42 u. vanuit Bahnsteig 18 (was gewijzigd van 10.04 u. van Bahnsteig 10, dus ruim op tijd en opletten!). Aankomst Magdeburg Hbf 10.53 u. en vertrek 13.00 u. – aankomst Leer (Ostfr.) 17.14 u. Magdeburg heeft ook liften. Naar Nieuweschans gefietst, daar trein van 19.30 u. naar huis genomen.
Opmerking: het Duitse Gleis (perron) wordt in de voormalige DDR nog steeds als Bahnsteig aangeduid. De 'Aufzug' op Magdeburg Hbf.
Het is eigenlijk geen gewone fietsvakantie, maar een stedentrip per trein met mijn fiets mee. Maar wát heb ik ervan genoten! Precies totaal 100,3 km gefietst.
Twee nachten geslapen op jeugdherberg „Rudi Arndt" in Dresden (fraaie Duitse villa) en één nacht op de jeugdherberg van Leipzig (een echte DDR-flat). Ik heb er € 44,– per nacht voor betaald, incl. Frühstück.
De vorige keer dat ik in een Duitse trein zat, was in 2016. Zó van het loket.
Datum: 15 oktober 2024:
Vertrek 10.41 u Leer (Ostfr.) – aankomst Leipzig Hbf 16.15 u
Vertrek Leipzig Hbf 16.31 u – aankomst Dresden Hbf 17.48 u
Prijs incl. fiets € 92,82
Ik vertrok van station Baflo, maar de de Arriva-trein had vertraging, zodat ik op Groningen Hoofdstation de aansluiting naar Nieuweschans had gemist. Dan maar de volgende over een ½ uur genomen, maar dat betekende wel heel hard fietsen naar Leer (24 km). De trein naar Leipzig stond er al toen ik daar aankwam!
Comfortabele dubbeldekstrein. Fietsen verplicht van te voren reserveren! Op de beeldschermen op de Bahnhöfe staat er een pictogram met een fiets en een R erbij. Het voorwiel van mijn fiets hing in de trein aan een haak, dus deel van bagage eraf. Tot Bremen Hbf stopte hij op veel stations, daarna ging de reis sneller.
Bij aankomst op Leipzig Hbf had de trein enige vertraging, slechts 6 minuten over om te overstappen, oef! Gelukkig stond de volgende trein ernaast. De trein naar Dresden was een ICE.
Dresden Hbf is een kopstation, maar aan de zijkanten van het gebouw lopen de spoorlijnen op „schouderhoogte” door naar voren. Daar bevinden de liften (Aufzug) zich aan de straatkant. Maar het was er zo druk met veel passagiers met grote rolkoffers, dat ik de trap naar beneden heb genomen, de fiets meesjouwend. De jeugdherberg is maar drie straten verderop, vlakbij de Russische kerk. Op de achtergrond de trein uit Leer, waar ik ben uitgestapt.
Datum: 16 oktober 2024:
Dresden Hbf – Ústí nad Labem (Tsjechië) en terug
Retourprijs € 32,98 plus € 19,– voor de fiets
Ervaring: het was een prima Tsjechische trein, comfortabel ingericht. Je kunt daarbinnen je laptop en telefoon inpluggen. Die rijdt van Berlijn via Praag naar Boedapest, iedere twee uur. Ook hier hing mijn fiets aan een haak. Fietsreservering ook verplicht. Het was een schitterende route langs de nauwe Elbe-vallei met al die rotspartijen. Kan zó in de „Rail Away” van de EO. Voor de terugreis naar Dresden stond kolej 3 (perron) op de beeldschermen. Daar aangekomen bleek daarna de trein op kolej 1 te stoppen. En ik natuurlijk haastig via de liften en de looptunnel naar de andere kolej. En nou was de lift naar kolej 1 defect. Over de roltrap gegaan en de trein goed op tijd gehaald.
Had ik de volgende dag deze trein genomen, dan was het niet mogelijk door koperdiefstal! De lijn naar Tsjechië lag plat.... De Tsjechische trein, die tussen Berlijn en Boedapest rijdt.
Datum: 17 oktober 2024:
Dresden Neustadt – Meißen – Dresden Neustadt – Leipzig Hbf
Prijs € 21,99 plus fiets € 6,50
Het was een rode dubbeldekstrein van de z.g. S-Bahn. Vroeger kon ik van Meißen rechtstreeks per trein, via Döbeln en Grimma, naar Leipzig reizen. Maar nu gaan de treinen niet verder dan Meißen-Altstadt, zodat ik weer terug via Dresden Neustadt naar Leipzig moest. Het was een stoptrein, die snel kon optrekken en afremmen. Zoiets als de Sprinter bij ons. En die trein kon veel fietsen meenemen, twaalf stuks achter iedere deur! Kan de Nederlandse NS daar een puntje aan zuigen. In de S-Bahn-treinen konden de fietsen gewoon op de vloer staan, net als bij ons.
In het Art Deco-station van Meißen is er een lift aanwezig. Fietsreservering niet verplicht. Kan via de Fahrkartenautomaat. De rode dubbeldekkers van S-Bahn. Achter iedere deur kunnen twaalf fietsen staan!
Datum: 18 oktober 2024:
Leipzig Hbf – Magdeburg Hbf – Leer (Ostfr.)
Prijs 123,50 plus 12,90 voor fiets. Dat is wel veel meer dan op de heenreis van 15 oktober. Geen idee waarom. Leipzig Hbf: wat een joekel van een station, veel foto’s en enkele video's gemaakt!
Er zijn alleen grote beeldschermen met overzicht van vertrektijden op de twee glazen lifttorens boven het winkelcentrum tussen de perrons en twee grote hallen. Fietsreservering ook verplicht.
Vertrek Leipzig Hbf 9.42 u. vanuit Bahnsteig 18 (was gewijzigd van 10.04 u. van Bahnsteig 10, dus ruim op tijd en opletten!). Aankomst Magdeburg Hbf 10.53 u. en vertrek 13.00 u. – aankomst Leer (Ostfr.) 17.14 u. Magdeburg heeft ook liften. Naar Nieuweschans gefietst, daar trein van 19.30 u. naar huis genomen.
Opmerking: het Duitse Gleis (perron) wordt in de voormalige DDR nog steeds als Bahnsteig aangeduid. De 'Aufzug' op Magdeburg Hbf.
Het is eigenlijk geen gewone fietsvakantie, maar een stedentrip per trein met mijn fiets mee. Maar wát heb ik ervan genoten! Precies totaal 100,3 km gefietst.
Twee nachten geslapen op jeugdherberg „Rudi Arndt" in Dresden (fraaie Duitse villa) en één nacht op de jeugdherberg van Leipzig (een echte DDR-flat). Ik heb er € 44,– per nacht voor betaald, incl. Frühstück.