Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 vs Alfine 8 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 vs Alfine 8

Hallo allemaal,

Ik heb twee fietsen, een met een Nexus 8 en een met een Alfine 8 versnellingsnaaf.

Nu heb ik het idee dat de Alfine merkbaar lichter rijdt. Ik weet dat de lagering anders is in de Alfine (naald- i.p.v. glijlagers in de tandwielen) en Shimano zegt zelf dat de naaf efficiënter is; ze geven echter geen percentage aan.

De fietsen zijn ongeveer hetzelfde qua gewicht; wel heeft de ene dikkere banden (Sensa Cintura belt en Cube Hyde Pro fe).

Mijn vraag is: herkennen jullie dit en is dit verschil significant? En kan je 1 op 1 het binnenwerk van een Alfine in een Nexus naafomhulsel stoppen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Wil
Antwoord op je laatste vraag is nee. Een glijlager is niet meer dan een laag lagervet, al kan dat best lang en goed functioneren.
Behalve het verschil in de lagering die je vermeldt, is er geen verschil. De merken die je vermeldt zijn geen banden, maar fietsmodellen.
Geen ervaring hier met een Alfine naaf, wel met meerdere fietsen met een Nexus naaf.

Wat betreft snelheid, hoe hoger je snelheid hoe minder comfortabel een middelmatig of slecht wegdek aanvoelt. Wat betreft de drie fietsen met Nexus naaf die ik heb weet ik dat die met de bredere banden comforabeler rijden en ik heb een tijdje gedacht dat de fiets met smallere banden sneller reed maar inmiddels weet ik beter dat was intuïtie de verkeerde kant op.

Wat ook nog een verschil kan maken, is de overbrengingsverhouding en daarmee in welke versnelling je rijdt. Dat van de Cube iis 46 (voor) over 22 (achter) en dat betekend voor mij dat ik vaak in de 7 of 8 rijdt, niet de meest efficiënte versnellingen, de Alfine/Nexus heeft het beste rendement in de vijfde versnelling. Ik kan de overbrengingsverhouding voor de Sensa niet vinden.

Wat betreft jou fietsen, de Sensa is met een Alfine naaf en 37 mm banden, de Cube is met een Nexus naaf en 55 mm brede banden en ook de overbrengingsverhouding zijn mogelijk anders, goed vergelijken is zo goed als onmogelijk.
Wilfred86 schreef:
vr 25 okt, 2024 11:38
En kan je 1 op 1 het binnenwerk van een Alfine in een Nexus naafomhulsel stoppen?
Ik heb altijd gedacht dat het binnenwerk van de Alfine grotendeels hetzelfde is als de Nexus alleen dat de lagers anders zijn:

https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml

Het 12go artikel zegt echter dat de de naaf over 4 planeetwielen in plaats van 3, net als de Nexus 5. Als dat zo is (nieuwere versie?) dan zal dat de weerstand niet ten goede komen.
Ik meen ook gelezen te hebben dat bij de Nexusnaaf de veer de versnelling naar de laagste versnelling trekt, en bij de Alfine naar de hoogste.
Ik heb alleen een Nexus, dus uit eigen ervaring weet ik dat niet. Naar de laagste, dus zoals bij de Nexus, lijkt mij fijner; als je tegen de dijk of heuvel op fietst en je moet toch nog even een gang terug dan gaat dat met behulp van de veer net iets sneller, en trefzekerder, denk ik.