Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets: allround wonder - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets: allround wonder

Nou, een jaar is voorbij alsof het niets is, laat staan drie weekjes vakantie!
We zijn op weg gegaan naar Noorwegen, en hadden daar onder andere op aanraden van iemand in het mountainbike forum, onze zinnen gezet op de Rallarvegen....
Helaas liepen de weersvoorspellingen steeds verder terug naar minder aantrekkelijke omstandigheden. De temperaturen zakten steeds verder (tot rond de 10° overdag en 3° 's nachts), maar vooral ook steeds meer regen. Het zag er erg instabiel en onstuimig uit.

Normaal zouden we dan misschien nog wel geprobeerd hebben, maar omdat we afgelopen jaar al niet al te standvastig weer gehad hadden en we eigenlijk wel behoefte hadden aan wat stabieler en droger weer, hebben we besloten om na twee dagten niet verder noordelijk te rijden en net rechts onder Oslo een eerste stop te maken van meerdere dagen. Daar zouden we dan het weerverloop in Noorwegen in de gaten houden.
Uiteindelijk werd het alleen maar wisselvalliger en kouder en besloten we Noorwegen en de Rallarvegen voor een andere keer te bewaren. We zijn toen iets verder afgezakt in Zweden voor nog een kleine week en de laatste kleine week hebben we helemaal in het zuiden van Zweden doorgebracht.

Deed ons in het begin een beetje verdriet, maar we hebben nu drie weken heerlijk zonnig weer gehad met ideale temoperaturen van 20° a 23 °. We hebben eigenlijk geen één keer in de voortent hoeven schuilen en konden 's avonds ook heerlijk buiten onder de luifel zitten.

En het was prachtig weer om te fietsen! We hebben regelmatig de Kathmandu gepakt en mooie tochten gemaakt. Wat een heerlijke fietsen! We hebben eigenlijk hoofdzakelijk gravel en onverhard gereden. De fietsen zijn comfortabel en voelen robuust en degelijk aan en geven veel vertrouwen. Heerlijk ook om makkelijker te klimmen. Wat zeg ik, makkelijk is nog zachtjes uitgedrukt.
En toch, na een fietstocht voelden we echt wel dat we inspanning hadden geleverd. Want we fietsten wel met ondersteuning, maar we maakten ook veel langere tochten, waar we met onze ongemotoriseerde mountainbikes al lang waren omgekeerd. Dus het lichter trappen compenseerden we makkelijk met de veel langere afstanden en ook het feit dat we meer tochten maakten.

Bovendien is het eigenlijk weer een nieuw soort tijdverdrijf en niet alleen maar een nieuwe manier van fietsen. Doordat we makkelijk langere afstanden aflegden, kwamen we ook dieper in mooie natuurgebieden en kon je dus een veel groter gedeelte van de omgeving op een mooie manier verkennen. Stukken die te ver zijn om te wandelen (wat we ook nog steeds graag doen), of waar je met de auto niet in kunt of mag. Sowieso pakten we eerder nog wel eens de auto om bijvoorbeeld 's avonds een rondje omgeving te verkennen en doen we dat nu makkelijker met de fiets.

Daarnaast ben ik ook erg tevreden over de Schwalbe G-One Overland 365 banden die we vlak voor de vakantie gemonteerd hadden.
Wat een fijne allround banden! We hebben, zoals gezegd, erg veel gravelwegen gereden, maar ook bosgrond en een aantal offroad single tracks. De banden hadden onder alle omstandigheden veel grip en ik heb eigenlijk geen moment gehad, waarop ik ze het contact met de ondergrond voelde verliezen. Ook op het asfalt rollen ze prima.
Echt wat mij betreft hele fijne allround banden om op gevarieerde (en zeker ook onverharde) ondergronden op avontuur te gaan en prima werkend in conmbinatie met de Kathmandu Hybrid.
Hoi @bnwgraaf, wat goed om je uitgebreide verhaal te lezen. Ik zit met exact dezelfde afweging als jij dus hebt moeten maken. Wij wonen in Spanje, waar je veel bergen hebt en fantastische paden voor een mountainbike. Toch voel ik meer voor een hybride zoals de Kathmando als e-bike, omdat ik de fiets zeker niet alleen voor sportieve en uitdagende ritten wil gebruiken, maar ook voor gewoon toeren. Zou jij, met de ervaring die je nu hebt, nog steeds de Kathmandu adviseren ipv een e-mtb?
Ik wil er overigens misschien nog wel een 'eenvoudige gewone' mtb ijkopen omdat ik af en toe met wat vrienden mee wil fietsen cie niet elektrisch fietsen. Hoor graag hoe je er nu nog naar kijkt.
Aart1967 schreef:
za 28 sep, 2024 00:06
Hoi @bnwgraaf, wat goed om je uitgebreide verhaal te lezen. Ik zit met exact dezelfde afweging als jij dus hebt moeten maken. Wij wonen in Spanje, waar je veel bergen hebt en fantastische paden voor een mountainbike. Toch voel ik meer voor een hybride zoals de Kathmando als e-bike, omdat ik de fiets zeker niet alleen voor sportieve en uitdagende ritten wil gebruiken, maar ook voor gewoon toeren. Zou jij, met de ervaring die je nu hebt, nog steeds de Kathmandu adviseren ipv een e-mtb?
Ik wil er overigens misschien nog wel een 'eenvoudige gewone' mtb ijkopen omdat ik af en toe met wat vrienden mee wil fietsen cie niet elektrisch fietsen. Hoor graag hoe je er nu nog naar kijkt.
Hoi Aart,

Sorry, ik zie je berichtje pas net. Ik hoop dat ik nog op tijd ben om je vraag te beantwoorden.

Korte antwoord: ja, als ik kijk naar onze situatie, dan zou ik nog steeds dezelfde Cube Kathmandu Hybrid kopen.

We hebben nu ongeveer 600 km met de Cubes gereden, waarbij grote stukken in Zweden en nu afgelopen week in de Provence, Frankrijk.
Van die 600 km hebben we denk ik ongeveer 70% onverhard gereden en dan heb ik het over heel veel gravel wegen, maar ook bospaden en kleine stukjes zandwegen.
Het verbaast ons steeds weer hoe gemakkelijk deze fietsen onverhard rijden, wat natuurlijk ook komt door de extra hulp die je krijgt, waardoor je wat makkelijker door ondergronden met meer (rol-)weerstand geleid wordt.

We hebben ook wel stukjes singletrack gereden, wat op zich prima gaat.
Dit gezegd hebbende, voor echte, technischere mountainbikepaden en -routes zijn deze fietsen niet geschikt.
Heb je dus grotere keien (bijvoorbeeld 20 cm of groter) en veel, dikke boomwortels, veel hoge afstapjes en moet je regelmatig sprongetjes maken, en op stijle afdalingen op ruwe ondergrond, dan kun je beter een mountainbike nemen.
Wij hebben onze (niet elektrische) mountainbikes nog, waarvan die van mij al meer dan 30 jaar oud is, maar nog altijd zijn mannetje staat. Willen we dus een echte mountainbikeroute afleggen, dan nemen we die mee.

Maar voor alle overige fietstochten pakken we de kathmandu. Dan heb ik het dus over verharde wegen, maar zeker ook gravelpaden, bospaden, duin-/schelpenpaden en dergelijke. En daarmee is het voor ons ook de perfecte fiets voor in de vakantie en tijdens rondreizen. Mountainbikeroutes blijken we toch vooral in Nederland te rijden. Tijdens onze (buitenlandse) vakantiereizen zijn onze fietsen eigenlijk geen hardcore sportfietsen, maar zeer robuuste ontdekkingsreizigers, waar je niet hoeft om te keren als de verharde weg eindigt. En dat pas bij ons precies hoe wij onze tochten maken. Lekker omgeving verkennen, rondtouren en ook comfortabel genieten.
We hebben getwijfeld of we wel "al" (we zijn eerste helft 50) elektrisch zouden moeten gaan fietsen, maar we merken dat we werkelijk vaker fietsen, daarbij ook nog eens langere afstanden afleggen en alleen in bepaalde omstandigheden de ondersteuning wat sterker zetten maar in de andere gevallen de laagste stand pakken of deze zelfs uitschakelen (wat ook nog automatisch kan).

We reizen graag met de auto, en wandelen en fietsen graag. We merken nu dat in landen als Zweden, waar de afstanden al gauw groter zijn, dat we nu met de elektrische fiets de mooiste natuurgebieden kunnen verkennen die anders te ver zijn om te lopen (> 20 km) maar waar je niet met de auto kunt/mag komen. En daar is het perfect dat je met gemak 50 km weg trapt.

Mijn mountainbike is dus meer dan 30 jaar oud en soms had ik in het begin even een momentje zoiets van: ik geef nu veel geld uit aan een fiets en eigenlijk vind ik een mountainbike stoerder, maar daar kijk ik ondertussen anders tegenaan. Ja, ik vind een mountainbike nog net iets extra's hebben, maar de Kathmandu oogt erg robuust en solide en geeft echt het gevoel alsof hij steeds zegt:"Kom op, we gaan de wijde wereld verkennen en op avontuur!".
De spatborden, verlichting en bagagedrager zouden op het echte technische mountainbikeparcours in de weg zitten, maar zijn ook erg praktisch en je hebt er geen last van bij de overige onverharde paden en in het (lichte) offroad terrein.

Vooralsnog zijn dit wat mij betreft de voor- en nadelen, of plus- en minpunten.

Plus:
  • Erg comfortabel en ontspannen fietsen en daardoor vaker en langere afstanden kunnen rijden.
  • Je hoeft onverharde wegen en paden niet te vermijden, het is geen mountainbike, maar we hebben nog weinig paden gehad waar we moesten omkeren.
  • Vooral in heuvelachtig of zelfs bergachtig gebied is het erg fijn wat ondersteuning te hebben.
  • Robuuste fiets, kan tegen een stootje.
  • Extra gebruiksgemak door spatborden, verlichting en bagagedrager.
Min:
  • Erg ruw terrein, met veel "afstapjes", hele grote keien, hele grove boomwortels, waar je bij wijze van spreken ook sprongetjes moet maken, daarvoor is dit type fiets niet geschikt.
  • Aan de hand wat minder manouevreerbaar door gewicht en kleine stuur uitslag.

Je moet dus inderdaad afwegen hoe technisch de (mountainbike) routes zijn die je wilt rijden en anders inderdaad wellicht een mountainbike ernaast houden voor deze tochten en de overige ritten met een fiets a la Kathmandu rijden.

Nog een paar dingen die ik heb bevonden of bedacht:
Wij hebben de 750 mAh accu, wat wel wat zwaarder en duurder is, maar wel erg lekker als je veel gaat rijden en langere afstanden aflegt.

Zoals aangegeven hebben wij de Schwalbe Big Ben banden vervangen door Schwalbe G-One Overland 365. De Big Ben's zijn best te rijden op onverharde wegen, maar hebben natuurlijk weinig profiel en zullen daardoor sneller grip verliezen.
De Overland gravelbanden hebben geen grof profiel, maar wel heel veel kleinere nopjes en wij zijn er erg enthousiast over. Nog geen moment heb ik het gevoel gehad dat ze grip kwijt raakten, terwijl ze ook op verhard prettig rollen.

Overigens heb ik het steeds over de Kathmandu, waar we tot nog toe erg tevreden mee zijn, maar er zijn natuurlijk nog heel erg veel gelijksoortige fietsen van andere aanbieders en ik neem aan dat onze bevindingen daar ook wel min of meer voor zullen gelden.

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt, als zijn ze natuurlijk persoonlijk. Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen!
Succes met je keuze!
bnwgraaf schreef:
wo 23 okt, 2024 09:29
Aart1967 schreef:
za 28 sep, 2024 00:06
Hoi @bnwgraaf, wat goed om je uitgebreide verhaal te lezen. Ik zit met exact dezelfde afweging als jij dus hebt moeten maken. Wij wonen in Spanje, waar je veel bergen hebt en fantastische paden voor een mountainbike. Toch voel ik meer voor een hybride zoals de Kathmando als e-bike, omdat ik de fiets zeker niet alleen voor sportieve en uitdagende ritten wil gebruiken, maar ook voor gewoon toeren. Zou jij, met de ervaring die je nu hebt, nog steeds de Kathmandu adviseren ipv een e-mtb?
Ik wil er overigens misschien nog wel een 'eenvoudige gewone' mtb ijkopen omdat ik af en toe met wat vrienden mee wil fietsen cie niet elektrisch fietsen. Hoor graag hoe je er nu nog naar kijkt.
Hoi Aart,

Sorry, ik zie je berichtje pas net. Ik hoop dat ik nog op tijd ben om je vraag te beantwoorden.

Korte antwoord: ja, als ik kijk naar onze situatie, dan zou ik nog steeds dezelfde Cube Kathmandu Hybrid kopen.

We hebben nu ongeveer 600 km met de Cubes gereden, waarbij grote stukken in Zweden en nu afgelopen week in de Provence, Frankrijk.
Van die 600 km hebben we denk ik ongeveer 70% onverhard gereden en dan heb ik het over heel veel gravel wegen, maar ook bospaden en kleine stukjes zandwegen.
Het verbaast ons steeds weer hoe gemakkelijk deze fietsen onverhard rijden, wat natuurlijk ook komt door de extra hulp die je krijgt, waardoor je wat makkelijker door ondergronden met meer (rol-)weerstand geleid wordt.

We hebben ook wel stukjes singletrack gereden, wat op zich prima gaat.
Dit gezegd hebbende, voor echte, technischere mountainbikepaden en -routes zijn deze fietsen niet geschikt.
Heb je dus grotere keien (bijvoorbeeld 20 cm of groter) en veel, dikke boomwortels, veel hoge afstapjes en moet je regelmatig sprongetjes maken, en op stijle afdalingen op ruwe ondergrond, dan kun je beter een mountainbike nemen.
Wij hebben onze (niet elektrische) mountainbikes nog, waarvan die van mij al meer dan 30 jaar oud is, maar nog altijd zijn mannetje staat. Willen we dus een echte mountainbikeroute afleggen, dan nemen we die mee.

Maar voor alle overige fietstochten pakken we de kathmandu. Dan heb ik het dus over verharde wegen, maar zeker ook gravelpaden, bospaden, duin-/schelpenpaden en dergelijke. En daarmee is het voor ons ook de perfecte fiets voor in de vakantie en tijdens rondreizen. Mountainbikeroutes blijken we toch vooral in Nederland te rijden. Tijdens onze (buitenlandse) vakantiereizen zijn onze fietsen eigenlijk geen hardcore sportfietsen, maar zeer robuuste ontdekkingsreizigers, waar je niet hoeft om te keren als de verharde weg eindigt. En dat pas bij ons precies hoe wij onze tochten maken. Lekker omgeving verkennen, rondtouren en ook comfortabel genieten.
We hebben getwijfeld of we wel "al" (we zijn eerste helft 50) elektrisch zouden moeten gaan fietsen, maar we merken dat we werkelijk vaker fietsen, daarbij ook nog eens langere afstanden afleggen en alleen in bepaalde omstandigheden de ondersteuning wat sterker zetten maar in de andere gevallen de laagste stand pakken of deze zelfs uitschakelen (wat ook nog automatisch kan).

We reizen graag met de auto, en wandelen en fietsen graag. We merken nu dat in landen als Zweden, waar de afstanden al gauw groter zijn, dat we nu met de elektrische fiets de mooiste natuurgebieden kunnen verkennen die anders te ver zijn om te lopen (> 20 km) maar waar je niet met de auto kunt/mag komen. En daar is het perfect dat je met gemak 50 km weg trapt.

Mijn mountainbike is dus meer dan 30 jaar oud en soms had ik in het begin even een momentje zoiets van: ik geef nu veel geld uit aan een fiets en eigenlijk vind ik een mountainbike stoerder, maar daar kijk ik ondertussen anders tegenaan. Ja, ik vind een mountainbike nog net iets extra's hebben, maar de Kathmandu oogt erg robuust en solide en geeft echt het gevoel alsof hij steeds zegt:"Kom op, we gaan de wijde wereld verkennen en op avontuur!".
De spatborden, verlichting en bagagedrager zouden op het echte technische mountainbikeparcours in de weg zitten, maar zijn ook erg praktisch en je hebt er geen last van bij de overige onverharde paden en in het (lichte) offroad terrein.

Vooralsnog zijn dit wat mij betreft de voor- en nadelen, of plus- en minpunten.

Plus:
  • Erg comfortabel en ontspannen fietsen en daardoor vaker en langere afstanden kunnen rijden.
  • Je hoeft onverharde wegen en paden niet te vermijden, het is geen mountainbike, maar we hebben nog weinig paden gehad waar we moesten omkeren.
  • Vooral in heuvelachtig of zelfs bergachtig gebied is het erg fijn wat ondersteuning te hebben.
  • Robuuste fiets, kan tegen een stootje.
  • Extra gebruiksgemak door spatborden, verlichting en bagagedrager.
Min:
  • Erg ruw terrein, met veel "afstapjes", hele grote keien, hele grove boomwortels, waar je bij wijze van spreken ook sprongetjes moet maken, daarvoor is dit type fiets niet geschikt.
  • Aan de hand wat minder manouevreerbaar door gewicht en kleine stuur uitslag.

Je moet dus inderdaad afwegen hoe technisch de (mountainbike) routes zijn die je wilt rijden en anders inderdaad wellicht een mountainbike ernaast houden voor deze tochten en de overige ritten met een fiets a la Kathmandu rijden.

Nog een paar dingen die ik heb bevonden of bedacht:
Wij hebben de 750 mAh accu, wat wel wat zwaarder en duurder is, maar wel erg lekker als je veel gaat rijden en langere afstanden aflegt.

Zoals aangegeven hebben wij de Schwalbe Big Ben banden vervangen door Schwalbe G-One Overland 365. De Big Ben's zijn best te rijden op onverharde wegen, maar hebben natuurlijk weinig profiel en zullen daardoor sneller grip verliezen.
De Overland gravelbanden hebben geen grof profiel, maar wel heel veel kleinere nopjes en wij zijn er erg enthousiast over. Nog geen moment heb ik het gevoel gehad dat ze grip kwijt raakten, terwijl ze ook op verhard prettig rollen.

Overigens heb ik het steeds over de Kathmandu, waar we tot nog toe erg tevreden mee zijn, maar er zijn natuurlijk nog heel erg veel gelijksoortige fietsen van andere aanbieders en ik neem aan dat onze bevindingen daar ook wel min of meer voor zullen gelden.

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt, als zijn ze natuurlijk persoonlijk. Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen!
Succes met je keuze!
Dank voor je uitgebreide reactie, goed om te lezen dat je nog steeds erg tevreden bent. Toevallig was ik net bezig om fietsen te gaan kopen. Het worden waarschijnlijk de Kathmandu Hybrid Pro 750 voor mijn vrouw en de Cube Nuride Hybrid Ecx 750 voor mij. Ik vind de nuride nog net een sportievere uirstraling hebben, wat m.i. dan weer recht doet aan het feit dat ik verwacht meer off road te fietsen. Overigens zijn de Kathmandu en Nuride nagenoeg gelijk vwb de specs, en leuke bijkomstigheid is dat de Nuride standaard al de Schwalbe G-one banden heeft (wellicht geen toeval.)..

Ik wacht nog op def offerte voor beide fietsen en dan gaat de bestelling eruit. Ben erg benieuwd en hoop net zo enthousiast te worden als jij.

Nogmaals dank voor je goede info.

Aart