Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Richting Zuid-Oost Europa 2025 - Forum Wereldfietser

Richting Zuid-Oost Europa 2025

Vanaf het voorjaar 2025 wil ik voor onbepaalde tijd op de fiets door Europa reizen. Nog geen vast plan kwa route, maar globaal via de Balkan naar Griekenland (En mischien Turkije) om daarna via Italie Frankrijk/Spanje/Portugal te fietsen.
Wat ik wil vermijden zijn wegen waar hard gereden wordt en je geen kant uit kunt om uit te wijken.
Ik ben bijna 58, heb mn huis verkocht en mn werk loopt nog door tot ongeveer half April.
Ik heb straks dus alle tijd en een stuk onverhard omrijden is geen probleem.
Ben nu nog gezond en fit en wil dit daarom ook nu gaan doen.
Alle tips kwa veilige en mooie routes zijn welkom, ook onverhard.
Heb in de jaren '80 en '90 regelmatig per fiets in het (verre) buitenland gereisd maar in deze eeuw slechts 1 maal (Finland 2008). Daar was het een paar keer een 'close call' met vrachtwagens die me inhaalden, dus dergelijke situaties wil ik straks zoveel mogelijk vermijden.
Ik zie tips, en reacties van allerlei aard met belangstelling tegemoet!
Zo te zien ben je mijn plan een jaar of 8 vooruit aan het afwerken. 😅

Ik vind routes maken met een tool als Komoot of zo, maar waarin je drukke wegen etc enigszins kunt vermijden, altijd prettig.
Een fietscomputer welke ook nog eens zelf navigatie mogelijkheden en POI’s heeft maakt het nog een stuk prettiger. Vind ik. Want een ieder kan daar een andere insteek in hebben.

Bij routes van andere fietsers die je niet kent weet je het nooit of ze die wegen wel of niet hebben willen ontwijken. :-/
PaneVino schreef:
ma 14 okt, 2024 18:56
Zo te zien ben je mijn plan een jaar of 8 vooruit aan het afwerken. 😅
Tja, ik weet niet hoe mijn gezondheid er over 8 jaar (mijn officieele pensioenleeftijd) uit zal zien. Wil nu dus al minder werken en meer leuke dingen doen.
Het leven lijkt steeds sneller te gaan en ik zie om mij heen mensen wegzakken en zelfs helemaal wegvallen.
Gezond blijven, zowel lichamelijk als mentaal staat bij mij steeds meer bovenaan.
Vandaar ook het willen vermijden van drukke wegen waar het verkeer je de vouwen uit de broek raast. Dan rij ik nog liever een week om. Het gaat tenslotte om de reis en niet om de bestemming.
Komoot ken ik, gebruik ik voor gravel/mtb routes.
Voor dagtochten op de weg gebruik ik Naviki, is ook geschikt voor routes door heel Europa. Kan hier kiezen tussen 6 soorten fietsroutes. 'Vrije tijd' is een optie en deze routes lijken het meest de hoofdwegen te mijden. Kan hier ook helemaal inzoomen en routes handmatig aanpassen.
Thx voor je reactie!

Hoop op meer reacties, hoef geen kant en klare gpx routes maar hoop op aanwijzigingen welke wegen juist te vermijden. Vast wel fietsreizigers die kwa bepaalde wegen/routes mindere ervaringen hebben gehad zodat ik daar rekening mee kan houden.
Vince_R schreef:
di 15 okt, 2024 09:48
Hoop op meer reacties, hoef geen kant en klare gpx routes maar hoop op aanwijzigingen welke wegen juist te vermijden. Vast wel fietsreizigers die kwa bepaalde wegen/routes mindere ervaringen hebben gehad zodat ik daar rekening mee kan houden.
Je zou als inspiratie de resource map van de Transcontinental Race kunnen gebruiken. Hierop zijn een aantal wegen aangemerkt als verboden of sterk af te raden, vanwege veiligheidsrisico's voor deelnemers. Dus min of meer dezelfde criteria die jij aangeeft om bepaalde routes te vermijden. Hij zal zeker niet compleet zijn, maar geeft in ieder geval een aardig overzicht over welke wegen sowieso te vermijden.

De resource map is hier te vinden: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 784892&z=9