Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER

Vorig jaar hebben wij twee Koga E-Worldtraveller fietsen gekocht, met Rohloff. Geweldig! Rijden soepel, ook zonder ondersteuning, heel blij mee.
MAAR... we lopen tegen iets aan of beter gezegd: er loopt iets aan. De achterwielen zitten heel erg krap in de achtervork, er is maar zo'n 1-2 mm ruimte tussen band en achtervork. Bij volle bepakking, met wiel iets scheef of bij rijden op een modderige weg loopt dat (dus) nogal snel aan, heel irritant. Het wiel kan niet verder naar achteren want de Gates-riem staat al strak.
Ooit nog dikkere banden erop zetten kunnen we dus ook wel vergeten.
Dus terug naar de dealer, en mail gestuurd naar Koga. Daar wordt het afgewimpeld: 'we hebben hier nog nooit klachten over ontvangen' (over 'customer care' van Koga gesproken).
Dat wilde ik hier maar eens voorleggen!

Onze uitvoering is met 28 inch (622) wielen en 50 mm brede banden - daar zit volgens mij ook het probleem, dat wiel is gewoon te groot. Hadden we gekozen voor 60 mm banden dan had Koga waarschijnlijk kleinere wielen gemonteerd (27,5 inch of nog kleiner?). Ik vind het dus een ontwerpfout van Koga. Met een fiets als deze hoort een wiel te allen tijde ruim vrij te lopen toch?

Is er iemand die dit herkent? Zijn er meer bezitters van de E-WT met deze combi? Of juist 27,5 inch met 50 mm?
Misschien een fietsenmaker die hier iets over kan zeggen?
(voor de volledigheid: tandwielen zijn 50T/20T met een 122T belt, dat is op zich prima. Een 48T tandwiel voor zou het probleem overigens ook kunnen oplossen).
screenshot_1447.png
screenshot_1447.png (321.9 KiB) 1008 keer bekeken
Met je eens, 50-622 is een maat die tegenwoordig zou ‘moeten’ passen op een toerfiets en die ruimte is te krap hier. Het wiel lijkt ook (te) ver naar voren te staan.

Op jouw fiets is het achterwiel toch te schuiven? 125 riem erop?
Ja, het wiel kan op zich nog wel een mm of 10 naar achteren - maar dat laat de riem niet toe, die staat al strak.
Langere riem, dacht ik ook in eerste instantie. De sprong van 122 naar 125 tanden (Gates heeft niets dat ertussen zit), is helaas te groot scheelt 3 x 11 mm / 2 = 16,5 mm.
Wat wel kan is een kleiner voorblad, van 50T naar 48T scheelt ca 6 mm in de lengte.
Maar ik ben eerst nog met Koga in de slag over de ontwerpkeuze voor dit wiel. Hier had een 27,5 inch wiel op gemoeten ipv 28 inch.
normaal wordt een frame gemaakt voor 1 afmeting wiel.
Als je schijfremmen hebt kan je idd een 27.5 inch wiel monteren.
Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Heb je zelf de tandwielen gewijzigd? Of is dit standaard zo geleverd?
Ik heb niets gewijzigd, dit is zoals hij is geleverd. Foto is genomen direct na servicebeurt door de dealer!
En je hebt helemaal gelijk en dat is precies mijn punt: bij een frame hoort 1 maat wiel.
De standaard keuze bij deze fiets was 27,5 inch met 60 mm banden. Dan is er geen enkel probleem met de speling vooraan.
Wij kozen alleen voor 50 mm banden, voor mij hoeven die hele dikke banden niet zo. Maar dan had naar mijn mening Koga niet voor 28 inch moeten kiezen, maar het bij 27,5 moeten houden. Dan hadden we bovendien de mogelijkheid gehouden om ooit toch nog over te gaan op 60 mm banden (even los van de spatborden, maar dat is eenvoudig uitwisselbaar)
De ISO norm 4210 voor fietsen geeft een minimum afstand van 6mm.
De verkoper heeft je dus een ondeugdelijke fiets verkocht en je hebt op basis van de wettelijke garantie recht op gratis reparatie of terugave van het geld. (van de verkoper, niet van Koga).
Kijk, dat is informatie waar ik wat aan heb! Als dat inderdaad in die norm staat, dan hebben we een objectieve referentie om dit geval aan te kaarten bij de dealer (en via hen naar Koga). Dankjewel Kees! (TestKees?)
Heb je toevallig voor mij een plaatje of het betreffende stukje uit die norm dat ik kan gebruiken om mijn punt te maken? (graag DM) Ik heb online gezocht, maar normen kosten (uiteraard) geld en ik heb alleen dit ene stukje info nodig.
De keuze voor 27.5 of 28 is juist één van de verkoopargumenten van die fiets en ik vind het raar dat het niet past. Op een fiets die tot 180kg aan gewicht zou kunnen dragen is die ruimte gewoon te klein.
Naar een 48T voorblad lijkt me de juiste oplossing, als je de riem daarmee nog normaal kan spannen. Zo niet, dan zou ik een andere combinatie van belt en tandwielen zoeken die wel goed past, of naar een 47mm band gaan.

Hoe dan ook, dit moet je gewoon bij de verkoper neerleggen. Er is duidelijk een probleem dat opgelost moet worden, dat mag hij lekker met Koga uitzoeken.

Misschien gebruikt Koga dezelfde fabriek als waar VanMoof zijn frames liet maken. Tijdens de QC kwamen we daar regelmatig fietsen tegen waar de ketting niet goed (te slap of te vast) zat, dat bleek aan de frames te liggen, de lengte van de liggende achtervork kon zo maar een paar mm variëren, in een willekeurige richting. De klantenservice begint in ieder geval wel erg op die van VanMoof te lijken, als ik het zo lees ;).
Het frame is wel goed, denk ik. Je kunt online een Gates Center Distance calculator invullen, bij de combi 50T/20T/122T kom je op een hoh afstand van 476 mm, en dat is ook precies wat ik meet. Bij beide fietsen die we hebben (met verschillende framematen), met nog zo'n 11 mm ruimte voor toekomstig naspannen van de belt (dan ontstaat er wel vanzelf meer ruimte, dat wel :D ).
Een kleiner voorblad leek mijzelf ook de makkelijkste oplossing, maar nu zegt de dealer dat dat niet zomaar kan, dan raakt het hele systeem van slag, 'moet de motor worden opgestuurd naar Bosch om te worden geherprogrammeerd' en zou de garantie vervallen. Lijkt me allemaal nogal vergezocht - het enige dat er gebeurt is dat je een beetje lichter trapt toch?
Maar ik ben inmiddels wel zover dat ik wil insteken op vervangen van de wielen voor kleinere, is principieel beter.

Maar hier geen andere gebruikers met 28 inch wielen en eenzelfde ervaring?
Heb je links en rechts wel dezelfde ruimte? Of is het wiel niet goed gespaakt?

Geen idee of dit iets is wat je zou willen.
Maar je hebt ook een losse belt spanner.
Ik zie ze op dit moment alleen voor Pion.
Maar dat zou op een rohloff ook moeten passen.
Dan kan je de 125t riem proberen.
Die dealer probeert zich volgens mij gewoon uit de problemen te praten en hij heeft geen zin om de kosten van een nieuw voorblad te incasseren, of hij kan het niet (geen Bosch gereedschap en software).
Het vervangen van zo'n voorblad is 5 minuten werk. Hij moet dan inderdaad wat aan de instellingen van de motor veranderen voor de juiste ondersteuning, dat kan hij zelf doen met de Bosch diagnostics tool, daar is geen firmware update voor nodig. Ook maximaal 5 minuten werk.
Als hij de Koga dealer is, dan is hij verantwoordelijk voor de garantie. Ik zou niet weten waarom die zou vervallen. Dat zegt hij omdat de achternaaf stuk kan gaan als de motor verkeerd ingesteld is en te veel vermogen geeft. Dat kan het geval zijn als je van 50T naar 48T gaat. Maar daarvoor heeft Bosch limieten in de motor geprogrammeerd, juist om dit probleem te voorkomen. Hij moet twee getalletjes veranderen. Die instellingen moeten trouwens ook aangepast worden als je naar kleinere wielen gaat. En in beide gevallen gaat het maar om een paar procent verschil, gerommel in de marge.
Bij mijn zoektocht naar informatie over de fiets kwam ik bij De Vakantiefietser het volgende tegen: "Normaliter zit bij de Rohloff-uitvoering een 50 tands-blad voor en een 19 tands-kransje achter. Mocht je bergop toch een heel licht verzet willen hebben, dan kun je kiezen voor 46-22." Zouden ze dat daar wel zelf kunnen?
Ik zou zelf behoorlijk pissig worden als een dealer zo met mij zou omgaan en echt heel goed duidelijk maken (desnoods op papier) dat dit zijn en Koga's probleem is, niet jouw probleem. Ik denk ook niet dat een set nieuwe wielen de juiste oplossing is, want dat zal niet onder de garantie vallen.
Ik weet niet of er iets veranderd is, maar op de site van Koga staat voor de e worldtraveler standaard 55-622 banden.
Ik heb geen e worldtraveller, maar toch even mijn 2 cent: de iso 4210 is een standaard, geen norm en ook geen wet. En als die niet (geheel/gedeeltelijk) van toepassing is verklaard, is het slechts een mooi naslagwerk voor hoe het ook zou kunnen.
De rekensom waaruit de 16,5 mm volgt klopt bijna, de riem staat schuin omdat je voor en achter niet hetzelfde blad hebt, het lengteverschil is dus minder. Ik heb geen zin om het uit te tekenen en uit te rekenen, maar wellicht kan die andere riem wel.

Neemt niet weg dat dit wat mij betreft niet acceptabel is, die band moet zeker meer ruimte meer hebben.
Wat leuk dat er zoveel mensen meedenken, dank!

@ ErikB81: goed om te weten dat de dealer in staat zou moeten zijn om zelf de motor te herprogrammeren, lijkt mij eigenlijk ook vanzelfsprekend.
Ik kan me voorstellen dat het bij andere wielen niet hoeft; immers dan verandert er niets in de omwentelingssnelheid van trapas tov achterwiel. Alleen de snelheidsweergave van de Kiox moet aangepast, maar dat kun je als gebruiker zelf (wielgrootte).
Inmiddels werkt de dealer wel mee hoor, ik geloof dat ze het probleem nu wel begrijpen. Van de Koga klantenservice moet ik het niet hebben, die zijn onwillig en afwerend - niet wat je verwacht als je voor 13,5 k€ twee van hun vlaggenschip / signature fietsen hebt laten samenstellen. Prima, dan gaat het via de dealer.
Natuurlijk kun je 28 inch wielen op deze fiets monteren - maar dan met ofwel dunne banden (bv 40 mm) ofwel een kleiner voorblad. Deze combi is niet OK. Het is allemaal gewoon goniometrie (wel wiskunde, maar geen hogere, haha. @RianGeenen: als je het precies uitrekent scheelt het idd geen 16,5 mm maar 16,6 mm. En dat is juist omdat de hoek van de belt bij langere lengte (een beetje) kleiner wordt! :D )

@Senior2: het kan zijn dat de nieuwe E-WTS inderdaad standaard 55-622 wielen/banden aangeeft, maar ik heb ook begrepen (site vd Vakantiefietser) dat het nieuwe frame een stuk ruimer is opgezet:
"Het nieuwe frame van de 2024-editie van deze Koga WorldTraveller moest geen beperking vormen voor de breedte van band. Testrijder Alee Denham heeft heel Zuid-Amerika doorgefietst op allerlei soorten wegdek. Hij heeft aangegeven dat hij soms snelle smalle (50 mm) banden wil voor asfalt, maar bredere banden met noppen voor modderwegen. En nog bredere voor op het strand. Daarom kan er tot 2.8 inch brede banden gemonteerd worden ( 72 mm). En er is dit keer genoeg ruimte in het frame gebakken, zodat het spatbord niet snel gaat aanlopen. Bij Koga zelf noemen ze dit model de All Road WTS."
'Dit keer genoeg ruimte', 'spatbord gaat aanlopen', dat zegt dus wel iets over ons oude frame (en ja inderdaad, mijn spatbord voor loopt ook aan).

Voor mij is alles eigenlijk wel helder nu: 50T/20T/122T/50-622 is geen gelukkige combi. Oplossing: kleinere wielen. Vind ik principieel beter (en toekomstbestendiger) dan een kleiner voorblad.
M276 schreef:
vr 20 sep, 2024 11:02
normaal wordt een frame gemaakt voor 1 afmeting wiel.
Als je schijfremmen hebt kan je idd een 27.5 inch wiel monteren.
Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Heb je zelf de tandwielen gewijzigd? Of is dit standaard zo geleverd?
27,5 versus 28 inch is lood om oud ijzer als je een iets bredere band gebruikt. Velo de Ville verkoopt hetzelfde frame voor 28" met 50mm en 27.5 met 62mm (en dan heb je nog ruimte over).

Maar omdat dat verschil al zo klein is gok ik dat je met een 27.5" hier ook niet groter dan 50mm wil.