Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Spanje, voorvork gebogen na botsing. - Forum Wereldfietser

In Spanje, voorvork gebogen na botsing.

Beste mensen,

Even geleden was ik hier met een bericht mbt een gebroken frame van een vriend. Nu ben ik zelf aan de buurt.

Gisteren na een lange vermoeiende dag ben ik tegen een paaltje gereden, niet hard (denk rond de 14km/h). Niks aan de hand met mij maar de vork is gebogen, het wiel is nog prima en kan er gewoon op fietsen. Voelde echt super dom maar denk dat de vermoeidheid een grote rol speelde. Vandaag een rustdag en even nadenken over hoe nu verder.

Wat zal ik nu doen? Op de foto’s kan je zien dat bij de linkerbuis de laklaag is gebroken. Zal ik wat van de lakkaag weghalen om te kijken wat er precies aan de hand is?

Madrid is 200 km verderop en ligt om mijn route, ik zit er ook aan te denken om fietsenwinkels daar te mailen en vragen of zij een geschikte voorvork hebben of kunnen bestellen.

Mijn fiets is een stalen Tout Terrain Amber Road. Mijn spatbord was al gebogen en gedeukt, niks te maken met het voorval van gisteren.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en suggesties!

Mvg,

Chris
De foto's zijn niet te zien, maar als je voorvork verbogen is kan het maar zo zijn dat je frame ook kapot is, ik zou de trein naar Madrid nemen en daar op zoek gaan naar een goede fietsenmaker.
Met een beetje mazzel hebben ze een vervangende vork.

Overigens is de enige TT dealer in Spanje in Barcelona gevestigd.
Top Fun SL
C/ Barcelonès s/n nave 4a
08140 Barcelona
Spain

Tel. 0034 9386 6383 2
E-Mail: information@topfun.com
Web: www.topfun.com
Hoi Chris, dat is balen. Ik zie geen foto’s dus lastig te bepalen wat er aan de hand is.
Peter

als haar frame kapot is, heb je niks aan een nieuwe vork.

Mario
IMG_9433.jpeg
1
IMG_9448.jpeg
2
Ik probeer foto’s te uploaden:
Het uploaden lukt alleen laten de foto's niet zien hoe erg het is. Dus 1 van de zijkant met een deel van het frame erbij bijvoorbeeld.
Vroeger, 30 jaar geleden pakte je als fietsenmaker een stalen fiets met wat verbogen stalen voorvork de fiets, haalde het voorspatbord er af, tilde de fiets bij zadel en stuurpen op tot het voorwiel een halve meter boven je werkbank was en zwiepte het voorwiel naar beneden op je werkbank, zo boog je de voorvork terug.

Zou zelf als de fiets nog goed stuurt lekker naar Madrid fietsen, vast de dealer daar bellen of mailen met de vraag wat hij voor me kan doen, kan hij niks, jammer, kan wel wat maar duurt lang lekker verder fietsen, heb ik geld genoeg en heeft hij een zelfde fiets staan dan een serieus goed bod doen op de voorvork die daar inzit.

Voordeel van staal is het breekt niet zomaar.

Santos heeft van al hun voorvorken een zwarte klaar liggen voor verzenden, in kleur laten spuiten duurt langer, misschien heeft Tout Terrain ook vorken op voorraad en willen ze die vast naar Madrid sturen dus bel / mail ze.

Maar laat hoe dan ook de dealer in Madrid even goed naar fiets voorvork en frame kijken.
IMG_9437.jpeg
3
_Peter_ schreef:
zo 06 okt, 2024 20:19
Het uploaden lukt alleen laten de foto's niet zien hoe erg het is. Dus 1 van de zijkant met een deel van het frame erbij bijvoorbeeld.
Als ik naar de fietsen op de website van TT kijk dan heb je normaal een dikke 5 cm ruimte tussen voorwiel en frame, dat lijkt me nu haast gehalveerd, zelfs als je er nog mee kan fietsen zou ik voorzichtig aan doen en alleen nog lichte spullen in de voortassen stoppen.
Christia schreef:
zo 06 okt, 2024 15:02
Wat zal ik nu doen? Op de foto’s kan je zien dat bij de linkerbuis de laklaag is gebroken. Zal ik wat van de lakkaag weghalen om te kijken wat er precies aan de hand is?
Dat lijkt me een goed idee. Als je een scheur ziet zou ik er niet mee verder rijden.
Ik heb wat van de verf weggehaald en het lijkt in orde. Ik heb contact gehad met Tout Terrain, zij hebben een geschikte vork liggen die ze morgen versturen naar Madrid, voor de helft van de prijs aangezien er een kras op zit.

Hij wordt verstuurd naar Fixi Dixi, een fietscoöperatie in Madrid die veel met reis fietsen doen. Beide super behulpzaam en zeer snel in het contact.

Ik fiets met niet te hoge snelheid richting Madrid en stop niet teveel bagage in de voortassen. Bedankt voor alle suggesties!
Christia schreef:
zo 06 okt, 2024 22:56
IMG_9437.jpeg
_Peter_ schreef:
zo 06 okt, 2024 20:19
Het uploaden lukt alleen laten de foto's niet zien hoe erg het is. Dus 1 van de zijkant met een deel van het frame erbij bijvoorbeeld.
Op deze foto zie het er niet uit of er iets verbogen is. Op de eerdere foto zie je vooral lakschade. Dat is uitermate vervelend, maar daar kun je mee fietsen. Waar zit de verbuiging? Kun je daar de vinger op leggen?
IMHO als je met 14kmh ergens tegenaan geknald bent, dan kan het ook gewoon meevallen. Glazen bol doet het vandaag weer niet, dus het blijft moeilijk als Ridder Te Toetsenbord.
Henk pak er eens een foto van een fiets van de website bij en dan zie je wel dat die voorvork een aardige tik heeft gehad. Het is niet alleen de snelheid maar ook de massa waarmee je ergens tegenaan rijdt wat voor de vervorming zorgt. Goed om te lezen dat iedereen in de meewerkstand staat en dat het op 200 km na bijna is opgelost.
Christia schreef:
ma 07 okt, 2024 17:14
Ik heb wat van de verf weggehaald en het lijkt in orde. Ik heb contact gehad met Tout Terrain, zij hebben een geschikte vork liggen die ze morgen versturen naar Madrid, voor de helft van de prijs aangezien er een kras op zit.

Hij wordt verstuurd naar Fixi Dixi, een fietscoöperatie in Madrid die veel met reis fietsen doen. Beide super behulpzaam en zeer snel in het contact.

Ik fiets met niet te hoge snelheid richting Madrid en stop niet teveel bagage in de voortassen. Bedankt voor alle suggesties!
Fijn dat het zo snel en goed is geregeld, fijne vakantie verder!
Goede reis! Mooi dat het zo kan worden opgelost.
HenkS schreef:
ma 07 okt, 2024 18:22
Op deze foto zie het er niet uit of er iets verbogen is.
Het ziet er uitermate verbogen uit.

Een vork heeft normaal ordegrootte 4cm 'sprong', deze vork heeft (bijna) geen enkele sprong meer door het verbuigen.

En wel of geen bagage aan de vork maakt voor de belasting van de vork natuurlijk nauwelijks een klap uit, het is het gewicht van de berijder dat telt (en de gaten in de weg).

De vraag je er überhaupt nog mee zou moeten rijden en of je 'm eventueel weer recht zou kunnen buigen is anno 2024 vooral een kwestie van liability. Theo van Rijwielatelier De Specialist zet 'm waarschijnlijk zo in de vorkrichter (waarvoor respect) maar ik persoonlijk zou er mijn vingers niet aan branden.

Heb zelf ooit de vork van mn Surly Ogre op vergelijkbare wijze krom gereden tegen een boom, en die heb ik toen direct vervangen.

TT heeft het netjes opgelost zo.
Shrek schreef:
di 08 okt, 2024 19:50
HenkS schreef:
ma 07 okt, 2024 18:22
Op deze foto zie het er niet uit of er iets verbogen is.
Het ziet er uitermate verbogen uit.

Een vork heeft normaal ordegrootte 4cm 'sprong', deze vork heeft (bijna) geen enkele sprong meer door het verbuigen.

En wel of geen bagage aan de vork maakt voor de belasting van de vork natuurlijk nauwelijks een klap uit, het is het gewicht van de berijder dat telt (en de gaten in de weg).

De vraag je er überhaupt nog mee zou moeten rijden en of je 'm eventueel weer recht zou kunnen buigen is anno 2024 vooral een kwestie van liability. Theo van Rijwielatelier De Specialist zet 'm waarschijnlijk zo in de vorkrichter (waarvoor respect) maar ik persoonlijk zou er mijn vingers niet aan branden.

Heb zelf ooit de vork van mn Surly Ogre op vergelijkbare wijze krom gereden tegen een boom, en die heb ik toen direct vervangen.

TT heeft het netjes opgelost zo.
Ik fiets er gewoon op nu totdat ik in Madrid ben, aan rechtbuigen ga ik niet eens beginnen. Was wel verbaasd dat hij zover is gebogen, weeg zelf 73kg maar de fiets is behoorlijk bepakt. Fietste misschien 14km/h.

Ik kijk uit naar de nieuwe vork!
HenkS schreef:
ma 07 okt, 2024 18:22
Christia schreef:
zo 06 okt, 2024 22:56
IMG_9437.jpeg
_Peter_ schreef:
zo 06 okt, 2024 20:19
Het uploaden lukt alleen laten de foto's niet zien hoe erg het is. Dus 1 van de zijkant met een deel van het frame erbij bijvoorbeeld.
Op deze foto zie het er niet uit of er iets verbogen is. Op de eerdere foto zie je vooral lakschade. Dat is uitermate vervelend, maar daar kun je mee fietsen. Waar zit de verbuiging? Kun je daar de vinger op leggen?
IMHO als je met 14kmh ergens tegenaan geknald bent, dan kan het ook gewoon meevallen. Glazen bol doet het vandaag weer niet, dus het blijft moeilijk als Ridder Te Toetsenbord.
De lakschade komt door het buigen, vork buigt, de laklaag blijkbaar niet. Misschien valt het mee maar ik zit nog wel even op de fiets, geruststelling en vertrouwen in de fiets is dan ook wel fijn.
Het enige juiste besluit volgens mij; want zoals op de foto van de zijkant te zien, is de voorvork een flink naar achteren toe verbogen.
Mr. Z schreef:
zo 06 okt, 2024 22:30
Vroeger, 30 jaar geleden pakte je als fietsenmaker een stalen fiets met wat verbogen stalen voorvork de fiets, haalde het voorspatbord er af, tilde de fiets bij zadel en stuurpen op tot het voorwiel een halve meter boven je werkbank was en zwiepte het voorwiel naar beneden op je werkbank, zo boog je de voorvork terug.

Zou zelf als de fiets nog goed stuurt lekker naar Madrid fietsen, vast de dealer daar bellen of mailen met de vraag wat hij voor me kan doen, kan hij niks, jammer, kan wel wat maar duurt lang lekker verder fietsen, heb ik geld genoeg en heeft hij een zelfde fiets staan dan een serieus goed bod doen op de voorvork die daar inzit.

Voordeel van staal is het breekt niet zomaar.

Santos heeft van al hun voorvorken een zwarte klaar liggen voor verzenden, in kleur laten spuiten duurt langer, misschien heeft Tout Terrain ook vorken op voorraad en willen ze die vast naar Madrid sturen dus bel / mail ze.

Maar laat hoe dan ook de dealer in Madrid even goed naar fiets voorvork en frame kijken.
Ik heb dit ook meegemaakt, een oplopertje, mijn vrouw was stapvoets tegen een autogereden en we kregen een scheur achter het balhoofd. Dat was stapvoets, 14kmpu is flink wat energie en kan behoorlijk wat schade veroorzaken.

Vroeger toen ik in de jaren 80 en 90 wedstrijden reed waren gebroken voorvorken niet algemeen, maar ook niet zeldzaam. In tegenstelling tot wat hier wordt suggereert kan staal heel snel breken op een scheurtje. Ik en mijn broer ook meerdere total loss stalen frames gehad (o.a. Koga en Batavus).

Een fiets is gemaakt van hoogwaardig, dunwandig staal. Ja, ook een voorvork is relatief dunwandig. Dat spul is kwetsbaar voor deuken en scheuren en dan hebben we het nog niet over de las/soldeer verbinding die er vlak bij zitten. Terug buigen en dan weer doorfietsen is spannend advies (ik vind het op zijn zacht gezegd heel slecht advies). Ik moet altijd een beetje lachen over steel is real verhalen. Prima framemateriaal, maar het wordt kwaliteiten toegedicht die overdreven zijn.

Dat je geen scheur ziet is op zich bemoedigend, maar gezien de plek zou ik persoonlijk niet doorrijden, een uitscheurende voorvork of balhoofd is gewoon link.