Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doornenseizoen in Griekenland - Forum Wereldfietser

Doornenseizoen in Griekenland

Iemand nog ervaring of tips hoe om te gaan met de doornen in Griekenland? Mijn zoon fietst van Amsterdam naar Istanbul en heeft vanaf Noord-Macedonië last van scherpe grote doornen op de weg. Het lijkt een bolletje met zaden met een doorn er op. Door het zwaartepunt van het bolletje liggen ze op de weg altijd heel geniepig met de punt omhoog. 20 lekke banden in een paar dagen tijd. Blijft dit probleem ook in Turkije?

Hij is nu bijna bij de Turkse grens en moet kiezen of ie ten noorden of ten zuiden van de zee van Marmara gaat. Nog tips, qua route en qua doornen?
Doorn1.jpg
Doorn2.jpg
Doorn3.jpg
Niet in de herfst gaan fietsen? maar daar heb je nu ook niks meer aan, hooguit andere banden (Schwalbe marathon mondial) of minder in de berm fietsen, het meeste zal door het autoverkeer naar de berm geblazen worden en daar wil je dus niet fietsen.
Geen ervaring mee, maar misschien helpt dit? Het zijn immers geen lange doornen.

Geen oplossing, maar wel een constatering.
Jouw zoon maakt kennis met de z.g. Goathead plant. Genoemd naar de vorm van de doorns zoals ze daar ook op de weg liggen. Gevreesd door (Zuidelijke) Verenigde Staten fietsers, maar daar is het een invasieve exoot, en waar jouw zoon fietst is een een inheemse plant. Dus hij moet er maar van genieten... 8)
Tubeless i.c.m latex wil ook (tijdelijk) helpen. Uiteraard moet je een doorn er dan direct uithalen.
Misschien is het een oplossing om daar met banden zonder profiel te fietsen. Om lek rijden te voorkomen gebruikte wielrenners vroeger een kettingtje. Dat lag op de banden en men ging ervan uit dat deze schoon werden gehouden. Als zo'n doorn door een band wordt opgepikt en dringt niet gelijk door tot de binnenband zou zo'n het kunnen werken.
Lijkt mij echt in de eerste plaats een juiste bandenkeuze, zoals Schwalbe met een stevige laag kevlar. Dat ook gebruikt wordt in kogelwerende vesten.
Ik heb zeer goede ervaringen met sealant (Stan's) in binnenbanden. 60 à 90 ml naargelang de breedte van de band en je hebt uiteraard binnenbanden met een uitneembare ventielkern nodig. Juist voor gaatjes van doorns en die typische draadfragmenten van uiteenvallende radiaalbanden werkt het uitstekend.
Dank voor de reacties. Hij had zich aardig ingelezen maar nergens iets over de doornen in dat gebied gelezen, dus nee, daar had ie met zijn bandenkeuze geen rekening mee gehouden.

Leek me goed om het hier nog even onder de aandacht te brengen want het is echt een serieus probleem voor je fietstocht daar als je er niet op voorbereid bent. De lokale fietsenmakers vertellen dat ze in september/oktober dagelijks tientallen banden plakken/vervangen. Hun tip was inderdaad ook zoveel mogelijk midden op de weg te fietsen.