Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hope V2 reviseren? of vervangen voor Shimano of Magura? - Forum Wereldfietser

Hope V2 reviseren? of vervangen voor Shimano of Magura?

Ik heb een Idworks All Rohler (2014) met Hope V2 schijfremmen. Ik heb de fiets in 2019 gekocht met 7.000 km op de teller. Zelf heb ik nu ongeveer 30.000 km gefietst.

Nu begint het remsysteem steeds meer aan te lopen. Ik heb de zuigertjes opnieuw schoongemaakt en gesmeerd, maar het blijft stroef en vast. Ik heb aan de fietsenmaker gevraagd of het mogelijk is de remmen te reviseren (nieuwe zuigers, pakkingen, olie etc.). De fietsenmaker rade dit af, omdat de kans groot is dat de remmen snel weer hetzelfde probleem gaan vertonen. Het laten vervangen door een systeem van Shimano of Magura zou een betere optie zijn.

Heeft iemand Hope V2 remmen wel eens gereviseerd? Hoe ingewikkeld is dat? Ik heb gezocht, maar kan niet goed voorbeelden vinden voor dit type remsysteem. Ook de onderdelen kan ik niet vinden.
Of moet ik toch een ander remsysteem op de fiets zetten? Welke merk en type raden jullie aan?
Ja, die kun je met behulp van internet en de los verkrijgbare onderdelen prima zelf reviseren of schoonmaken. Vraag is wel of dit originele remmen zijn of dat er voor Gaastra nog andere aanpassingen zijn gedaan, de remschijf is zo weet ik dikker dan de standaard, dus mogelijk dat er meer is aangepast.

Zorg dat je de seals en de pistons ergens vandaan scharrelt, want die lijken schaars geworden te zijn. Op de exploded diagrams kun je zien welk type je precies nodig hebt. Ook heb je een speciaal stukje gereedschap (hope HTTCT) nodig om de bore-cap los en vast te draaien, anders krijg je de pistons er niet uit (en in)
Trek er rustig even een middagje voor uit en vergeet niet de seals in te smeren met heel dun vet. (Hunter silicone lubricant)
https://www.hopetech.com/dut/product-documents/brakes/

Overigens is het daarna wel verstandig om 1 keer per jaar de boel eens goed schoon te maken met alcohol, dat helpt al voor een groot deel de remwerking te verbeteren.
Dank voor je reactie!
_Peter_ schreef:
di 17 sep, 2024 22:25
Ja, die kun je met behulp van internet en de los verkrijgbare onderdelen prima zelf reviseren of schoonmaken. Vraag is wel of dit originele remmen zijn of dat er voor Gaastra nog andere aanpassingen zijn gedaan, de remschijf is zo weet ik dikker dan de standaard, dus mogelijk dat er meer is aangepast.
Klopt de schijven zijn dikker. Ik zal Idworks zelf benaderen om te vragen of er meer is aangepast aan dit remsysteem.
_Peter_ schreef:
di 17 sep, 2024 22:25
Zorg dat je de seals en de pistons ergens vandaan scharrelt, want die lijken schaars geworden te zijn. Op de exploded diagrams kun je zien welk type je precies nodig hebt. Ook heb je een speciaal stukje gereedschap (hope HTTCT) nodig om de bore-cap los en vast te draaien, anders krijg je de pistons er niet uit (en in)
Trek er rustig even een middagje voor uit en vergeet niet de seals in te smeren met heel dun vet. (Hunter silicone lubricant)
https://www.hopetech.com/dut/product-documents/brakes/
Dank voor de link. Nu kan ik gerichter zoeken. Ik ben al wel wat websites tegengekomen, maar dan is er gaan voorraad. Er lijkt niet veel beschikbaar te zijn.
windvanger schreef:
di 17 sep, 2024 21:00
De fietsenmaker rade dit af, omdat de kans groot is dat de remmen snel weer hetzelfde probleem gaan vertonen.
Is helemaal niet raar dat die remmen wat aandacht nodig hebben na 10 jaar. Bizar dat een fietsenmaker dan maar zegt je beter nieuwe kan kopen.
Dat is dus denk ik ook geen maker maar een verkoper. Maar als je dit wilt laten doen kost het denk ik ook meer dan een nieuw setje van Shimano of SRAM. Wat betreft de onderdelen en het gereedschap ben je voor 50 euro wel klaar. (Even de remblokjes niet meegenomen)
Domme vragen bestaan niet.
Dus hier komt ie. Is de olie wel eens vervangen?
Na 10 jaar verwacht ik dat aangekoekt vuil en gebrek aan onderhoud eerder de oorzaak zijn dan het vervangen (of bijvullen dan wel bleeden) van de olie.
Ik vind het wel de moeite waard om te reviseren. Als ik het werk door de fietsenmaker laat doen zal het qua kosten inderdaad in de buurt gaan komen van een nieuw remsysteem. De remmen hebben wel onderhoud gehad, maar de laatste keer dat de remvloeistof is vervangen is inmiddels 3 jaar geleden. Ik gebruik de fiets dagelijks, dus ik had wat vaker zelf de remmen moeten schoonmaken om dit voor te blijven. Ik heb Idworks gevraagd of ze onderdelen kunnen leveren om het systeem te reviseren. Ik verder zoeken, maar het is lastig alle onderdelen bij een webshop te vinden...
Heb een kleine ervaring met Hope remmen: het ziet er mooi en degelijk uit
maar Hope remmen zijn niet onderhoudsvrij, werkt op D.O.T remvloeistof en hebben regelmatig even
aandacht nodig. De kunststof Remzuigers zou ik vervangen voor de Rvs variant
Nadeel van D.O.T is dat het wat agressief is voor rubber, en lak en ook water opneemt. (Goed afsoppen bij knoeien)
voordeel is ..Hittebestendig bij veel remmen en afdalingen.
Heb je water in je Systeem geeft dat problemen. op een Santos tandem meegemaakt dat de zuigers
vast zaten ook na grondig schoonmaken en deze vervangen voor de RVS zuigers ..toen iets van € 10,- per zuigertje
á Vier per remklauw... reviseren is prima te doen. Goed doorspoelen met de juiste D.O.T olie /ontluchten
en de Remblokken goed in remmen.

Shimano en Magura hebben ook aandacht nodig, met name de Magura's regelmatig schoonhouden
de remstof van Magura schijfremblokken vind ik erg hardnekkig.
Shimano en Magura werken met minerale olie (Minder hittebestendiger dan D.O.T) en is wel veelal goed verkrijgbaar.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Shimano XT remmen zowel 2 als de 4 zuigerremklauwen.
makkelijk te onderhouden en te Bleeden/ontluchten.

Suc6...ik volg
Het lijkt dat die RVS inserts er niet zijn voor alle Hope remmen, dus controleer dit wel even. Ik heb pech al heb ik nog wat in voorraad.
Hope remmen zijn goed voor een MTB maar geven vaak en snel problemen bij niet MTB gebruik, de huidige generatie Magura MT4 en MT5 remmen geven eigenlijk het minst problemen bij straat gebruik is mijn ervaring, heb 3 fietsen in de schuur staan met Magura schijfremmen, de fiets van mn meisje had na dik 4 jaar en 23.000km wat aandacht nodig maar schoonmaken en wat Hunter siliconen er op en weer als nieuw 8)

Bakfietsen zijn de echte remmen testers, tandems ook, Magura geeft dan ook het minste gedoe.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Shimano remmen. Om dezelfde redenen zoals door Robert genoemd, maar ook omdat je overal ter wereld wel onderdelen ervoor kunt krijgen of dat fietsenmakers weten hoe ze werken.
PaneVino schreef:
do 19 sep, 2024 10:57
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Shimano remmen. Om dezelfde redenen zoals door Robert genoemd, maar ook omdat je overal ter wereld wel onderdelen ervoor kunt krijgen of dat fietsenmakers weten hoe ze werken.
Daar ben ik ook op de harde manier achtergekomen.Shimano spul is heel betrouwbaar en overal ter wereld te vervangen of onderhouden.
Aan de hydraulische remmen van ShimaNO is weinig te vervangen, naast de remblokjes, 1 van de redenen dat ik over ben op Avid (mechanisch) en Hope (hydraulisch). En ook echt betrouwbaar zijn de remmen van ShimaNO me niet gebleken (al is dat nu misschien anders) Het enige voordeel van ShimaNO is, als je een schroevendraaier of inbusbout vast kan draaien, dat de klus al bijna is geklaard. Dat maakt het alleen niet duurzaam en repareerbaar.
Bedankt voor de reacties.

Een van de redenen dat de fietsenmaker een ander remsysteem aanraad is de hygroscopische eigenschap van de DOT remvloeistof. Ik vind het nu zonde om het systeem te vervangen, dus ik hoop met revisie toch nog wat jaren plezier te hebben.

Het remsysteem wat ik heb is Tech3 remhendels met V2 remklauwen. Ik zag dat er voor de Tech4 V4 RVS zuigers zijn te krijgen. Voor de V2 heb ik dit niet kunnen vinden.
_Peter_ schreef:
wo 18 sep, 2024 22:38
Het lijkt dat die RVS inserts er niet zijn voor alle Hope remmen, dus controleer dit wel even. Ik heb pech al heb ik nog wat in voorraad.
Zijn deze voor V2?

Ik heb contact met bike4travel. Ze kunnen me de onderdelen leveren. De volgende onderdelen ga ik bestellen:
4x zuigers (HBSP197)
4x zuiger pakking (HBSP207)
2x O-ring (HBSP251)
4x remblokken (HBSP203)
1x Siliconen smeermiddel (HTTLUBE)
1x DOT5.1 remvloeistof kit (HTTEBK)
1x Caliper tool V2 (HTTCTD)
Van 2x O-ring (HBSP251) weet ik niet of ze ook voor de V2 zijn, als ik op het exploded diagram kijk (https://www.hopetech.com/dut/product-do ... h-v2-brake) zie ik daar een andere code achter staan namelijk HBSP169. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat het nodig is dat je die vervangt maar als je de boel toch open hebt is natuurlijk handig om het meteen te doen.
Remblokken kunnen ook rustig van een andere fabrikant zijn, zelf goede ervaringen met swisstop maar ook met cyclotech van mtb-brakepads.nl voor de prijs is het het proberen een keer waard.

DOT5.1 kun je ook bij een motorzaak kopen (of de bouwmarkt)

Wat je nog wel nodig hebt als je het al niet hebt is een bleedkit en schoonmaakalcohol (wattenstaafjes en wat doeken) .
Bedankt voor de tips. De bleedkit is onderdeel HTTEBK. Ik heb de V2 uit 2010. Deze heeft blijkbaar net een andere O-ring dan de 2007 versie.
Inderdaad omdat ik de boel toch helemaal open haal leek me het verstandig om deze O-ring ook te vervangen.