Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Bosch SX motor (55Nm) - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Bosch SX motor (55Nm)

Ik rij al sinds 2010 rond met een zelf geëlektrificeerde vakantiefiets die om die reden best zwaar is geworden, zo'n 28+kg. Dat merk ik sowieso in het stuurgedrag van de fiets maar vooral als ik de fiets met bagage en al trappen op en af moet tillen, over vangrails of in bus of trein moet zien te krijgen. Kortom, de opgaves waarvoor je in het buitenland als vakantiefietser af en toe voor gesteld wordt. Nu ben ik best groot en sterk maar dat blijf je niet altijd en fijn is het gewoon niet.
De techniek heeft sinds mijn zelfbouwproject niet stilgestaan en de elektrische fietsen werden steeds verder doorontwikkeld en vernuftiger maar ook steeds zwaarder. Je wil als vakantiefietser per slot van rekening ook af en toe lange 10% hellingen op kunnen, op onverhard kunnen rijden en de hele dag ondersteuning hebben. Dan kom je al snel bij vakantiefietsen met een achterwielmotor of middenmotor uit met een stevig accupakket. Die achterwielmotoren voldoen om een aantal redenen niet aan mijn wensen en kwam ik uit bij de middenmotoren van Bosch, maar de fietsen met die motoren die ik dan interessant vond, wogen steevast richting de 30kg of meer (incl accu, slot, bidonhouders, etc).

Nu heeft Bosch sinds kort een motor en accu uitgebracht die het totaalgewicht van de fiets een stuk lichter moet kunnen maken. Het gaat om de SX motor gecombineerd met een 400Wh accu die samen 'slechts' 4kg wegen. Je kan met een range extender van 1,6kg (als een bidon aan de fiets te koppelen) de accucapaciteit tot 650Wh uitbreiden. De SX-motor is t.o.v. de CX (85Nm) een stukje minder krachtig (55Nm) maar ook kleiner, lichter, efficiënter en stiller.
Vorige week heb ik een fiets met SX-motor en range extender besteld en hoop hem snel te kunnen testen.

Ik ben erg benieuwd of er andere vakantiefietsers ervaringen hebben met deze motor of er geïnteresseerd in zijn en ik zal mijn bevindingen uiteraard hier ook beschrijven!
Waar ik een beetje bang voor ben is hoe hebben ze die motor zo licht gekregen?

Ik rij zelf ook op een bosch middenmotor fiets. Ik heb een oude CX (klein voortandwiel. Voorheen had ik een active line)
Gebruik hem voor woon / werk. Niet voor toerritjes ofzo. En ben nu al bang om staand te fietsen vanwege de tandwielen die ze gebruikt hebben in de motor (plastic). Bij de vorige bosch motor classicline waren die erg zwak. En eigenlijk lees ik er nu weinig meer over. Dus zal het wel verbeterd zijn. Maar ik blijf voorzichtig.

Terug naar jou. Daarom de vraag hoe hebben ze dat ding zoveel lichter gekregen dan andere modellen. Hopelijk niet terug naar slechte kwaliteit (dunner) tandwielen ofzo.
M276 schreef:
ma 29 jul, 2024 11:29
Daarom de vraag hoe hebben ze dat ding zoveel lichter gekregen dan andere modellen. Hopelijk niet terug naar slechte kwaliteit (dunner) tandwielen ofzo.
Bosch heeft de motor in de Performance Line gepositioneerd dus ik hoop dat ze de onderdelen toch wel enigszins duurzaam hebben gemaakt..

Wat ik op de site van ebike-mtb.com vond:
In purely technical terms, the SX and CX models are pretty similar too, except that the SX model forgoes a third transmission gear. Due to the different gear ratio, the SX is most efficient at higher pedalling cadences, meaning that it delivers its full power when pedalling fast. The simplified transmission allows the Bosch Performance SX to be slightly more compact than its full-fat counterpart (around 20% smaller) and also 900g lighter, tipping the scales at 2kg. While they were at it, Bosch also reduced the Q-factor from 178mm to 160mm to provide a more natural pedalling sensation, positioning the pedals closer together to replicate the feel of an analogue bike.
Ahha kleinere tandwielen. Maar wel 1 extra.
Daardoor misschien ook wel weer steviger dan de oude grotere tandwielen.

Ik heb even naar de fietsen gekeken met deze motor.
Zijn wel mooie fietsen :)
Nog even een update:
Mijn fiets met sx-motor met 55Nm-koppel weegt incl accu een ruime 21kg en met mezelf, bagage en drinken erbij zo'n 130kg. Ik draai op een dag een voor mij comfortabele gemiddelde trapfrequentie van 70 omwentelingen per minuut en dan kan de motor tegenwind en matige hellingen prima handelen. Op het vlakke rij ik meestal in in de stand 'Auto' en op flinke hellingen in standje 'Eco', anders gaat de accu onaangenaam snel leeg.
Per 100Wh accucapaciteit kon ik op deze manier gemiddeld zo'n kleine 20km afleggen. Op flinke hellingen merkte ik dat de motor zelfs in de turbostand de fiets geen hogere snelheid kan bezorgen dan de lagere ondersteuningsmodi. Bij mij betekende dat dus in standje 'eco' klimmen op het grootste blad en dat was dus écht flink klimmen. Ik werd in Zuid-Limburg eens ingehaald door een stel 65 plussers met een CX Performance-motor met 85Nm-koppel die nauwelijks aan het bijtrappen waren, dus die motor moet echt wel krachtiger zijn. Ik denk wel dat die zelfs met hun 750Wh accu misschien maar 30km ver kwamen op deze manier..
Voorlopige conclusie na 900km fietsen is dat de sx-motor met de compacttube accu en range extender gemiddeld genomen goed voldoet. De fiets oogt en is veel slanker en lichter dan een normale ebike en de motor is stil en geeft ook geen weerstand als hij niet ondersteunt. Als je zoals ik 100+km op een dag wil afleggen met enige ondersteuning in heuvelachtig gebied met bagage dan moet je wel de hoogste ondersteuningsstanden mijden.