Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winter is coming / reis afgebroken in Beieren - Forum Wereldfietser

Winter is coming / reis afgebroken in Beieren

Ja beetje flauwe titel, maar mijn zwager stuurde mij een gifje n.a.v:

Op 1 september vertrok ik voor een mooie reis van in principe 2 weken. Gestart in Düren, via Rur Eiffel in, via Daun naar Moezel, knal omhoog naar Erbeskopf, Pfältzerwald, via Karlsruhe Pforzheim over Swäbische Alb naar Bodensee, week 1.
Overigens: ik kon weinig vinden over fietsen Swäbische Alb, nu weet ik waarom. Je fietst vanaf noorden eerst vooral op fietspaden lángs grote wegen, daarna óver de grote wegen. (Brouter, Komoot en de groene fietsbordjes).

Afgelopen maandag begon ik aan de Bodensee -Königssee fietsroute. Maandag al veel regen en best fris, al op randje van zomerkleding-berekend-op-wat-rotweer-en-vroege-herfst. Overschoenen maar geen lange waterdichte handschoenen, geen winterkleding meegenomen.

Zondag zag ik video van Kai Zorn Wetter, de Duitse Piet Paulusma ongeveer. Wat een noodweer zit er aan te komen, al lijkt nu vooral Oostenrijk aan de beurt. Maar ja, Alpenvoorland en Berchtesgaden, dichtbij. In zwartste model: tot 480 liter per m2 in paar dagen. 48 emmers! Hij refereerde aan de Elizabethvloed 14de eeuw/bij ons ontstaan Biesbosch. Dus toen dacht ik al, dat scenario gaat nooit gebeuren, maar de helft? Kwart? 10%?

Gistermorgen was het zicht 100 meter, stromende regen en net geen 10 graden. En het zou min of meer elke dag alleen maar slechter, natter en kouder worden.
Na zeker 2 uur twijfelen maar besloten naar huis te gaan. Had hotels al geboekt en betaald, dus dat is jammer. Maar ik wilde niet riskeren dat ik onderkoeld ergens op een berg zou staan of regelrecht een rampgebied in zou fietsen. Plan was om a.s. vrijdag aan te komen, bij helder weer Jennerbahn te nemen en zaterdag boottochtje op de Königssee. Ik denk nu dat ik het dal niet eens zou bereiken of dat ik het later amper had kunnen verlaten.
Was best even moeilijk om knoop door te hakken. Maanden voorpret, voorbereiden en trainen. Maar goed, ik fiets maar voor de lol en waarom zou ik gekke risico's nemen. Of daar in de weg lopen als eigenwijze fietstoerist waar men dan ook nog voor moet zorgen.
Dus ben weer thuis helaas. Onderweg hele kuddes fietsers met dezelfde overwegingen. Maar ik volg de ontwikkelingen daar op de voet. Nog steeds kan in Oostenrijk tussen 200 en 400 liter vallen, maar gelukkig veel als sneeuw. En dat dendert niet meteen de berg af. Genoemde Kai Zorn Wetter kan het goed brengen, als iemand interesse heeft.

Nou, dat was even mijn verhaal van zondag tot nu.
Balen man! maar waarschijnlijk wel verstandig, en je was op vakantie en niet op de vlucht en dan heb je liever lekker weer dan ellende.

Zelf geluk gehad, net een week terug van 3 weken in Zwitserland fietsen met eigenlijk alleen maar zalig weer.
Ja, als ik de voorspellingen zo zie geef ik je geen ongelijk. Wel balen zeg!
Yamadori schreef:
wo 11 sep, 2024 18:49
Genoemde Kai Zorn Wetter kan het goed brengen, als iemand interesse heeft.
Dan doet hij het in ieder geval beter dan onze weer”voorspellers”. Die hebben er tegenwoordig een handje van om s’avonds hun weerpraatje te beginnen met een heel verhaal over het weer van de afgelopen dag, geïllustreerd met een aantal fraaie foto's. Vervolgens komt dan het weer in Australië en Spitsbergen aan bod, en mochten er dan nog een paar seconden aan zendtijd resteren dan doen we een voorzichtige voorspelling voor morgen, voor Nederland, maar echt nodig is dat eigenlijk niet :wink: .