door
Wim » za 18 aug, 2007 10:51
Een buurman een paar huizen verder heeft er eentje op een (Thorn) tandem met Rohloff naaf. Op een tandem kan ik me nog net voorstellen dat ik het zinvol zou vinden omdat je daar inderdaad een heel groot bereik wil hebben. Tandems kunnen heel hard naar beneden, maar klimmen moeilijk.
Mijn ervaring met een Rohloff naaf is dat het bereik op een solofiets genoeg is, mits je inderdaad de goede overbrengingsverhoudingen hebt gekozen. Dat is bij mij nog niet helemaal het geval (ik ben al wat ouder, en hou van lichte verzetten). Ik heb op een fiets met 26 inch wielen (dat maakt ook uit) achter het grootste Rohloff kransje (17t) en voor 45t. Op de recente Engeland tocht van de Wereldfietser kwam ik vergeleken met de anderen merkbaar een of twee lichte verzetten te kort, en had ik het zwaarste verzet echt nooit nodig. Bovendien reed ik op vlak terrein meestal in de 9, in plaats van de optimale 11. Tot slot kwam ik ook als het maar even omhoog ging al in het vervelende bereik van de onderste 7. Kortom, ik moet eigenlijk een of twee stappen lichter. Officieel mag ik geloof ik van Rohloff niet lichter dan 40 t voor, maar je hoort vaak zeggen dat dat wel een erg conservatieve beperking is, en dat als je geen super atleet bent de boel met wat minder tandjes ook nog wel heel blijft. Mijn advies voor een vakantiefiets zou dus zijn om met het lichtste verzet te beginnen dat Rohloff toestaat. Dan zit je vast ongeveer goed, en heb je op een solofiets echt geen Schlumpff nodig.
Wim