Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oplaadbare LED lamp met de juiste bewegingsvrijheid gezocht. - Forum Wereldfietser

Oplaadbare LED lamp met de juiste bewegingsvrijheid gezocht.

Ik zoek een oplaadbare LED voorlamp met een specifieke eigenschap die ik nergens kan vinden terwijl mijn wens toch niet heel bijzonder lijkt. Wie weet of er iets geschikts voor bestaat?

Op mijn fiets zit een prima LED lamp op naafdynamo maar af en toe vervoer ik iets groters voorop en dan wordt dat licht geblokkeerd. Ik wil dan een acculamp op mijn stuur kunnen zetten die ook wat hoger zit die erlangs/erover schijnt. Het horizontaal lopende centrale deel van mijn stuur is al in gebruik voor andere accessoires dus ook als ik zo'n lamp erbij zou willen gebruiken heb ik in het middendeel geen ruimte voor zo'n lamp. Maar daar zou die bij hogere bagage ook geblokkeerd worden. Op zich niet vreemd dat dit stuurdeel al in gebruik is. Met een stuurtas is dat ook al gauw het geval of als men andere accessoires op het stuur gebruikt. Tegenwoordig zijn er daar genoeg van. Vandaar dat er ook handlebar extenders zijn om nóg meer ruimte te kunnen creëren.

Dus wil ik zo'n lamp verder uit het midden op mijn stuur kunnen monteren maar daar is de buis gebogen. Omhoog en naar voren waarna de buis naar achteren buigt. Nu kan ik in die bocht een vrij stukje buis vinden waar een lamp recht naar voren schijnt. Maar dan staat de lamp gekanteld waardoor het lichtbeeld scheef staat. Om dat te kunnen corrigeren moet de lamp, of een houder, dus om de lengte-as kunnen kantelen. Laat die bewegingsvrijheid nou bij geen lamp te vinden zijn. Ze kunnen natuurlijk om de buis voor- en achterwaarts kantelen om de hoogte van de bundel te verstellen en diverse zijn in het horizontale vlak desnoods 360 graden draaibaar maar die kantelbeweging heb ik nog niet bij een lamp kunnen vinden.

Zo uitzonderlijk lijkt mijn behoefte toch niet. Er zijn vast wel meer mensen met beperkte montageruimte op hun stuur die zouden willen uitwijken naar zo'n plekje in het gebogen deel van het stuur. Voor mijn wens om langs een obstakel te kunnen schijnen is die montage uit het midden ook essentieel. Mijn telefoonsteunen hebben een kogelgewricht dat die bewegingsvrijheid geeft. Heel veel extra hoogte geeft dat niet en het zit muurvast. Een lamp met een dergelijke montage zou bijv. prima geschikt zijn. Alleen lijken ze er (nog) niet te zijn. Of heb ik ze nog niet kunnen vinden? Ik zag dat bijv. CatEye ook enkele losse montagebeugels maakt voor hun lampen maar een die zou bieden wat ik wil ben ik niet tegengekomen.

Ik ben verbaasd en lichtelijk gefrustreerd dat het product dat ik wil hebben niet gemaakt lijkt te worden. Zó uniek kan mijn wens toch niet zijn? Maar als het product niet gemaakt wordt komt men er ook niet achter hoe groot de vraag ernaar eventueel is. Kip/ei situatie.

Ik heb gekeken of er een simpele handlebar extenderbeugel is die de gewenste bewegingsvrijheid biedt én die makkelijk afneembaar is omdat ik de lamp ook op een andere fiets wil kunnen gebruiken maar de enige die ik vond is de op zich heel interessante Topeak extender die de gewenste bewegingsvrijheid lijkt te bieden maar die is niet makkelijk afneembaar en bedoeld voor permanente montage wat niet aansluit bij mijn gebruikssituatie.
'
Wie heeft dit probleem zelf ook ervaren en er een geschikte oplossing voor gevonden? Is er toch een lamp met die bewegingsvrijheid? Minimaal 100 lux als maximum met instelbaar vermogen, USB-C, fatsoenlijke accucapaciteit/brandduur, liefst makkelijk verwisselbare 18650/18350 of soortgelijke Li-ion accu's. StVZO conform is ook wel prettig. Lijkt me een lamp waar wel.vraag naar zou zijn.

Wie heeft de oplossing? Bij voorbaat dank.'
Ik heb ooit een ledlamp met losse houder gekocht, de houder kan ik iets draaien op het stuur. Vraag me aub niet waar ik het heb gekocht, waarschijnlijk op Aliexpress.
... Kan weg ...
Dat is precies dezelfde die ik heb, alleen heb ik hem rechtstreeks in China besteld.
... Kan weg ...
Ik had het type montage waarin een ronde lamp kan draaien wel gezien maar dat waren in feite zaklantaarns met een stuurmontagebeugel die een ronde bundel hebben en niet een lichtpatroon speciaal bedoeld voor wegverlichting op een fiets wat ik toch wel wil.

Die op AE is van dat type wat te zien is bij het plaatje dat de verschillende lichtintensiteiten toont.

Die Lumintop heeft wel een reflector en lens bedoeld voor fietsverlichting en heeft een andere prioriteit. Niet primair zaklamp die ook als fietsverlichting kan functioneren maar fietslamp die ook als zaklantaarn gebruikt kan worden. Dat is wel een bruikbare optie. Ook handig dat je dan een extra houder kunt aanschaffen zodat je die op meerdere fietsen kunt laten zitten.

Ik struikel alleen niet over de verkooppunten. Amazon.com heeft hem wel maar de Nederlandse niet. Daar meldt iemand overigens dit:

"Reviewed in the United States on December 31, 2023
I really liked this light when I originally bought it. However, after about 500 miles of around-town riding, the internal spring that serves as the positive battery lead broke, and the Lumintop representative with whom I communicated told me that there was nowhere in the U.S. (Lumintop is based in China) to which I could send the light (which was no longer under warranty) to be repaired."


Lumintop's site werkt niet geweldig en hoe het met verzenden zit zie ik er zo gauw niet. Ik vind hem op AliExpress maar daar dan geen losse mounts lijkt het. Ik ben niet meer zo happig om iets uit China te laten komen. In het verleden ook alleen maar goedkoper spul gekocht met minder risico's.

Met 900 lumen is hij ook wat aan de overkill kant. Niet direct een no-brainer dus waar ik meteen de knoop doorhak. Hoe ging het bij jullie met verzenden? Kosten? Bij AE is dat 'gratis'.

En nu vind ik bij Amazon NL die losse mounts. Hmmm... Bij nkon.nl zijn die 21700 accu's ook voordelig. Ik heb wel 18650 accu's maar dan moet er een vulstukje/adapter bij begrijp ik? Die zit er niet bij vermoed ik. Klopt dat? Staan ook op AE maar lijkt me niet echt zinvol. Alleen als het er toch al bij zou zitten.

Ik weet het nog niet. Liever iets minder krachtig licht en gewoon in NL verkrijgbaar. Even afwachten of er nog andere suggesties komen.

Ik heb ook gedacht aan een vulstukje om het stuur heen dat de stand van het licht corrigeert. Twee min of meer wigvormige blokjes die inwendig de contour van het stuur volgen en uitwendig een rechte stand creëert. Ik heb wel eens zo'n strip met kneedbare tweecomponentenhars gebruikt. Zou ook kunnen werken. Lamp in de juiste stand houden en de open ruimte binnen de klemband volproppen met materiaal dat uithardt. Ik heb nog wat zelfhardende hobbyklei liggen. Zou ik het mee kunnen uitproberen. Weet niet of dat sterk genoeg is maar het kan evt. eerst een proof-of-concept geven.
... Kan weg ...
Ik heb ondertussen wat video-reviews kunnen bekijken en direct viel me op dat het lichtbeeld toch relatief veel lijkt op dat van een zaklamp. Het verschil is beperkt. De breedte ervan vond ik ook niet geweldig. Mijn huidige Herrmans dynamolamp is op zich wel goed maar vind ik ook net wat aan de smalle kant qua lichtbundel. Ik overweeg een van de krachtige Busch & Müller lampen die een zeer fraai lichtbeeld hebben maar zit nog met de bevestiging bij mij aan de stuurpen met een beugel met dwarse bout i.p.v. in de lengterichting waarvoor ik nog een oplossing moet vinden.

In deze recente Poolse review met Engelse ondertitels wordt hij vergeleken met een andere lamp die op dat punt beduidend beter scoort. Ook op het punt van scherpere begrenzing aan de bovenkant. Deze Lumintop blijkt ook geen gevormde lens te hebben maar alleen een aangepaste reflector. De reviewer noemt de smallere bundel en die mindere cut-off ook als nadelen aan het einde van de review. Jammer dat ze net hebben nagelaten om er ook een simpel lensje voor te maken die het lichtbeeld mooier kan verdelen.

[youtube]https://youtube.com/watch?v=T0UHD7d3yoU[/youtube]

(Youtube tags lijken niet te werken. Serverissue? Doe ik iets niet goed?)

Ik kan voor even €20 een lamp kopen die op alle voor mij belangrijkste punten voldoet maar die alleen dus niet kantelbaar is. Om dan al snel 2,5 maal zo veel uit te geven voor een lamp die toch ook nog wat zwakkere punten heeft is dan toch niet mijn eerste keuze. Een oplossing om bijv. elke lamp recht te kunnen zetten blijft nog even mijn aandacht houden. Ik moet nog wat uitgebreider zoeken naar 3D printbare extenders/houders/beugels want er is daar wel het e.e.a. van. De printer ervoor heb ik dus dat is zeker ook een optie.
Je zou de mounts van https://rammounts.nl/catalogue/search?s ... uig__Fiets kunnen overwegen. Je monteert 1 bol op je stuur en voor de andere kant 3d-print je zelf iets dat past op een montageplaat: RAM-B-347U RAM-B-238U of RAM-B-202U.
Dan kan je hem precies in de door jouw gewenste richting fixeren.
Interessante optie wel die rammounts. Wat moet ik denken van "Binnenkort beschikbaar" en geen prijzen maar "offerte opvragen"? Is dit een net opstartend bedrijfje soms? Van...?

Dit onderdeel.met onduidelijke functie en combinatiemogelijkheden dat ik tegenkwam zou eigenlijk precies het stukje ronde buis kunnen bieden voor een lamp als je dat via een van de montage-opties daar beweegbaar zou kunnen monteren.

https://rammounts.nl/part/RAP-PP-1102/2 ... is-van-ram

Enig idee wat met dat stukje buis zou moeten kunnen? Er onder staan buis armcomponenten die er in zouden kunnen passen maar wat.dan de toegevoegde.waarde is van die buis is me niet geheel.duidelijk.

Een enkele bol op het stuur zou evt. de basis kunnen bieden voor een 3D geprint deel dat niet veel meer hoeft te zijn dan een buisvormig stukje, eventueel met een geknikt stukje eraan (denk hockeystick), dat je op zo'n bol vast zou kunnen klemmen en dat je voldoende kunt draaien. Met zo'n knik zou je hem zowel horizontaal als verticaal kunnen oriënteren.

Ze zouden zelf evt. een dergelijke mini handlebar extender kunnen maken voor op zo'n kogel waar elke lamp met klemstrip op te monteren zou zijn.

Ik realiseer me nu ook dat ik nog wat oude telefoonhouders heb, deels kapot, met kogelgewrichten en vraag me af of die niet te modificeren zouden zijn voor een lamp om op te klemmen en die beweegbaar te maken.
Het is zeker geen nieuw bedrijf; bestaat al jaren.
Hier vindt je meer pvc pijp : https://rammounts.nl/catalogue/search?o ... enten.Maar denk niet dat je dat nodig hebt.
Het idee is 1 kogel op je stuur, daarop een dubbele socket arm: https://rammounts.nl/catalogue/search?k ... Socket+arm
en aan de andere kant dan weer een kogel waaraan je de lamp bevestigd.
Iets als https://rammounts.nl/part/RAM-B-400-A-H ... -korte-arm maar dan met een houder voor je lamp.
Het lijkt primair bedoeld voor wat kostbaardere electronische apparaten. Het principe van 3 componenten voor een complete mount is daarbij evt. zinvol. Voor mijn wens is een tussenstuk in principe overbodig. Het moet met twee delen kunnen.

Ik heb even gezocht naar een leverancier met prijzen (Emounting) en dan blijkt dat het voor die dure apparatuur in verhouding kan zijn maar dat ik voor een lamp van €20 al snel (veel) meer kwijt ben voor een bevestiging dan voor de lamp zelf. Niet echt rationeel voor mijn gevoel. Voor een dure GoPro is het wat anders natuurlijk. Alleen de kogel op het stuur met een zelf 3D geprinte arm blijft denk ik als enige rationele optie over zolang ze niet zelf zo'n armpje als onderdeel aanbieden.

Maar ook bedankt voor het meedenken. Het heeft toch wat opties en inzichten toegevoegd.

Ik blijf er toch bij dat de fabrikanten van fietslampen een voor de hand liggend product laten liggen. Jammer.
Op mijn woon-werk fietsje gebruik ik een Lezyne lampje met zo een rubberen bandje. Deze kan ik alleen in de beugel van mijn dropbar plaatsen. Aangezien die dingen geen lens hebben (stvzo) schijnen ze alle kanten op. Scheef monteren maakt dus niet veel uit en het is toch voldoende in het bos. Ik zet hem niet te fel, zodat het vergelijkbaar is met alle andere matige koplampen die teveel naar boven schijnen. Verder kantel ik hem nog een beetje extra naar beneden.
1 foto zegt zo veel meer dan 100.000 woorden uitleg.... TL:DR

Wat voor stuur heb je?

Dropbar: in de beugel (suggestie van groverr is een hele goede)
Flatbar: om de linker vorkpoot
Je geeft zelf aan dat het voor af en toe is. Heb je overwogen om dan een hoofdlampje te gebruiken? Geen ruimte op het stuur nodig en makkelijk te gebruiken op iedere fiets. Er zijn tijden geweest dat zo’n lampje gepromoot werd om ook ‘s avonds nog te kunnen mountainbiken in het bos, dus zo slecht zal dit als noodoplossing toch ook niet zijn.