Ik heb de afgelopen weken wat onderzoek gedaan naar tentstoffen, omdat ik van plan was de vloer van mijn tent te vervangen. Ik heb geen ervaring met de tent zelf, maar kan wel wat vertellen over de siliconen gecoate stof.
Als eerste: 3000mm is prima, zo lang je je tent niet in een waterhoos plaatst.
Die siliconen trekken in de stof, waardoor de stof sterker wordt en ook waterdicht, bij een lager gewicht dan bij PU-coatings. Het was een soort revolutie voor tentstoffen, jaren geleden. Het nadeel is dat de stof wel wat meer uitrekt, waardoor je de tent altijd een beetje op moet spannen. Het laat echt geen vocht door, waardoor je snel condens ziet aan de binnenkant en goede ventilatie nodig hebt, maar dat heeft als voordeel dat zo'n tent echt heel snel droog is, na een regenbui. Daarbij vergaat die impregnatie ook niet met de tijd, hij slijt hoogstens door gebruik en is goed te vernieuwen, als je niet vies bent van een middag kliederen. De impregnatie gaat een stuk langer mee dan een PU coating die aan de binnenkant van de meeste andere stoffen zit.
Zo'n PU coating wordt aan de binnenkant van een tent aangebracht en is gek genoeg niet volledig waterafstotend, het absorbeert water heel langzaam. Om zo'n doek toch waterafstotend te maken spuiten ze een een DWR (Durable Water Repellent) laagje op de buitkant van de tent, waardoor het water mooi van de tent parelt. Maar na een paar jaar slijt die DWR laag (niet zo durable, haha), gaat het doek toch water opzuigen en vergaat de PU coating. De binnenkant van de tent wordt plakkerig en gaat later ook nog eens vies ruiken. Maar die tenten ademen wel beter en zijn sneller (dus goedkoper) te produceren. Je kan ook DWR coatings en PU coatings verversen, dat is ook kliederen, maar beide coatings worden nooit meer als nieuw. Oude tenten kunnen hierbij beter zijn, want toen mochten ze nog de C8 waterafstotende coating (één of andere fluorkoolstof verbinding, denk aan Teflon) gebruiken, maar dat is tegenwoordig verboden.
Dus wat ik wil zeggen is: de waterkolom zegt niet alles, heb je liever een tent die 3-5 jaar mee gaat (bij 5000mm) of één die 5-10 jaar mee gaat (bij 3000mm)? De condens hoeft geen probleem te zijn, als het maar netjes afgevoerd wordt naar de grond. Silnylon (zo heet de siliconen stof) tenten zijn over het algemeen iets lichter, maar ook duurder.
Zo, dat was mijn opstel over tentstoffen
. Er zijn nog wel meer coatings op de markt en tegenwoordig zijn er ook membraan-stoffen, maar daar weet ik niet zo veel vanaf.