Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor banden voor een Camino Frances. - Forum Wereldfietser

Advies voor banden voor een Camino Frances.

Hai,
Over twee weken vertrekken wij voor een camino van Irun naar Santiago de compostella.
Het vervoer gaat per hardtail mountainbike. De huidige bandenset bestaat uit 2x Schwalbe Racing Ralph 2.25 performance tubeless.
Wat zijn de beste/snelste banden voor een camino Frances? Eigenlijk moeten deze banden van alles het beste in zich hebben zoals; lage rolweerstand, laag gewicht, goede grip en een redelijke lekbestendigheid.
Ik hoor graag jullie deskundige meningen en/of ervaringen.
Jeetje, geen enkele reactie?
Geen expertise op dit gebied?
Wat verwacht je.

Die Racing Ralph doet (volgens de reputatie) precies wat je vraagt. Bij mij achterop doet ie ook precies dat.

Heb er niet dat caminoding mee gereden. 1) Moet zoiets zo snel mogelijk? 2) Ga je hem heel veel fijner rijden als iemand je adviseert toch naar smart sam, rocket ron, rekon of mezcal te wisselen?
De Camino Frances is bij mijn weten een wandelroute. Ik heb in 2011 vanaf Roncesvalles enkele stukken van de route gereden op een MTB. Ik kreeg al snel het gevoel dat de pelegrinos helemaal niet blij waren met fietsers die hun links of rechts voorbij reden. Ik gaf ze gelijk en heb daarom maar snel een eigen route naar Santiago gekozen, meestal verhard.

Lees dit draadje door. Ik ben het helemaal eens met de 6e poster (Frank). In het draadje staan ook wat opmerkingen over het pad ; wellicht dat je daar iets zinnigs over bandenkeuze vindt. Ik vermoed dat gravelbanden het goed doen.
Ik heb de Camino France (die er ook wel degelijk op de fiets is) in 2019 gefietst. Ik heb de route gefietst op de banden die er toen op zaten: Schalbe, precieze type weet ik niet meer.
Als ik dat soort routes fietst moeten het goede banden zijn, niet de zwaarste, maar wel met een anti-leklaag. Heb me eerlijk gezegd nog nooit bezig gehouden met "zo snel mogelijk" of de "laagste rolweerstand". Je rijdt over verschillende wegen en gravelwegen. Het gaat mij niet om snelheid, wel om lekke banden een beetje te voorkomen. Ik zou zeggen, gewoon gaan en genieten van de omgeving, of dat nou langzaam of toevallig een keer snel gaat. Het is een mooie route en je komt door mooie steden.

Toen ik er was, was ik niet echt op voorbereid, was het op de hoogvlakte richting Burgus wel koud en hebben we ook sneeuw gehad op een ochtend. Dat was in juni.

Veel plezier toegewenst!
Beste Rijkenberg, Heb wel geen MTB ervaring, maar ben 2012 met hybride fiets Focus Blue Ridge (geen E-bike, maar EB-Bike => Eigen Benen-Bike) van uit 't Groene Hart naar Santiago de Compostella gefietst. Niet constant over geasfalteerde, ook gravel - , zand- en modderpaden. Had Schwalbe Marathon banden, extra grof profiel. Ca. 2800 km; aantal lekke banden: nul! De enige pech die ik had was kapotte ketting (ca 10 km vóór Santiago de Comp.) => nieuwe schakel er in en rijden maar.
Groet, Frits.

Bijlagen

Rijkenberg schreef:
wo 28 aug, 2024 14:02
Hai,
Over twee weken vertrekken wij voor een camino van Irun naar Santiago de compostella.
Het vervoer gaat per hardtail mountainbike. De huidige bandenset bestaat uit 2x Schwalbe Racing Ralph 2.25 performance tubeless.
Wat zijn de beste/snelste banden voor een camino Frances? Eigenlijk moeten deze banden van alles het beste in zich hebben zoals; lage rolweerstand, laag gewicht, goede grip en een redelijke lekbestendigheid.
Ik hoor graag jullie deskundige meningen en/of ervaringen.
Je huidige banden zijn goed. Banden voor de MTB kies je in functie van de ondergrond. Slicks op het strand, grote noppen om over rotsige ondergrond te kunnen rijden. Elke keuze die je maakt is een compromis.
Als je al over twee weken op pad gaat, zou ik er nu geen tijd meer aan besteden. Dan kun je beter de twijfel en de onzekerheid die in je hoofd toeslaan ter discussie stellen.
Hoeveel binnenbanden en remblokken neem je mee? En weet je waar de Decathlon zit als je hem nodig hebt?
HenkS schreef:
za 31 aug, 2024 20:51
(,,,) En weet je waar de Decathlon zit als je hem nodig hebt?
Dat. :)

En overigens zou ik, qua keuze, eerder twijfels hebben bij het frame dan bij de banden.