Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM + Fiets (nooit meer als het niet moet) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

KLM + Fiets (nooit meer als het niet moet)

De luchthaven waar je van vliegt lijkt inderdaad erg belangrijk en ik heb helaas moeten ervaren dat ook de overstapluchthaven verschil maakt.
Bij het vliegen via Charles de Gaulle al meerdere malen schade gehad, zowel met de gewone fiets als met de tandem. Dat maakt KLM minder aantrekkelijk omdat heel wat bestemmingen via een overstap in Parijs worden aangeboden. Als het enigszins kan dan mijdt ik die.
Ik blijf het een vorm van ontmoedigingsbeleid vinden: de KLM eist een gesloten fietsdoos, maar voorziet daar niet in. Gaat nog als je van Schiphol vertrekt, maar is minder leuk als je van, in mijn geval, Istanbul, Cuba, of Barcelona terugvliegt. Kon in Cuba geen doos vinden, en dan ben je afhankelijk van de medewerking van de lokale bagage afhandelaar. In Barcelona meerdere dagen fietsenwinkels en verhuurbedrijven gepolst voor een doos. NADA!
Pas op de voorlaatste dag (goed voor je gemoedsrust) bleek Declaton een fietsdoos mee te willen geven voor niets! MATTHIEU bedankt! Maar toch. Door de stad sjouwen met je volgeladen fiets en de fietsdoos naar een metrostation met lift. Overstappen op de metro L9 naar het vliegveld. Op zoek naar de KLM check-in. Daar de fiets in de doos verpakt en met de ingepakte fiets naar de speciale bagage (loket 620). De doos werd te groot gevonden (????), dus werd eerst met de supervisor gebeld voordat ie geaccepteerd werd. Misschien gesneden koek voor de meesten van jullie, maar ik ben 70, en dan is de fietstocht naar Barcelona stresslozer geweest dan dit hele gebeuren met alle stress momenten. Heeft de KLM wel enig idee wat ze van een terugreizende fietser vragen?
Decahtlon heeft fietshoezen. Hadden ze die niet in Barcelona?
Om veiligheidsredenen moet de fiets op de luchthaven van vertrek door de scanner. Schiphol heeft redelijk grote scanners voor afwijkende bagage. Echter veel andere luchthaven niet. Daar moet je jouw pakketje wat kleiner maken, anders past de fiets er niet doorheen. Dus minimaal voorwiel eraf, zadel op de laagste stand of eraf. Bij grote frames ook het achterwiel eraf. Dat ligt niet aan de KLM of welke maatschappij dan ook . Dat ligt echt aan de luchthaven.
En wees ook eerlijk tegenover jezelf: een vliegtuig is geen vliegend fietsrek, en de hele architectuur van het bagagesysteem is nou niet ingericht om fietsen te vervoeren. Dus een beetje improvisatie- en incasseringsvermogen is altijd wel nodig.

Er waren ook andere manieren om een fiets van Barcelona naar huist te krijgen, met mogelijk minder gedoe. Op dit forum kun je daar genoeg informatie over vinden.
Blijft inderdaad altijd een gedoe dat reizen met je fiets als je er niet zelf op zit. Als ik een nieuwe fiets zou zoeken, zou ik een frame met S&S koppelstukken overwegen, dan pak je je fiets een stuk makkelijker en kleiner in.
Wij hebben in het verleden eenzelfde ervaring gehad. Het vliegen brengt grote spanning met zich mee. Maar nu zoeken we opties met de trein, niet dat dit altijd geweldig is. Maar we willen eigenlijk niet meer vliegen.
Ik heb gemixte ervaringen met fiets meenemen in vliegtuig.
Deze ervaringen zijn dan wel van ruim een paar decennia geleden, maar vaak was er wel iets beschadigd aan de fiets; Van kapotte dozen en krassen op het frame tot slag in wiel en verbogen voorvork aan toe.
Bij binnenlandse vluchten in kleinere propellor vliegtuigen moest hij ook altijd uit elkaar gehaald worden.

Maar ach, dat hoort er ook een beetje bij.
Er is ook wel eens een fiets van me in het donker van een wiebelende loopplank naar een nachtboot in het zoute water gedonderd. Gelukkig had ik mn tassen er eerder al af gehaald.
bert sitters schreef:
zo 04 aug, 2024 06:25
Decahtlon heeft fietshoezen. Hadden ze die niet in Barcelona?
Om veiligheidsredenen moet de fiets op de luchthaven van vertrek door de scanner. Schiphol heeft redelijk grote scanners voor afwijkende bagage. Echter veel andere luchthaven niet. Daar moet je jouw pakketje wat kleiner maken, anders past de fiets er niet doorheen. Dus minimaal voorwiel eraf, zadel op de laagste stand of eraf. Bij grote frames ook het achterwiel eraf. Dat ligt niet aan de KLM of welke maatschappij dan ook . Dat ligt echt aan de luchthaven.
Ik heb zelf vorig jaar fiets niet in doos gedaan vanuit Spanje maar een grote rol bubbeltjesplastic gekocht en die achter op de fiets meegenomen naar vliegveld en daarmee mijn fiets ingepakt. Uiteindelijk te groot voor scanner en toen nog even voorwiel er uit en toen ging wel door scanner. Vond ik zelf wel heel handig met dat plastic en beschermt beter dan doos.
Recent vanuit VS had ik doos die oorspronkelijk gebruikt werd voor vervoer fiets in Amerikaanse Amtrak trein. Wel voorwiel er uit en verder geen spullen in de doos omdat dan te zwaar wordt voor mij.
Toch nog even andere vraag. Op Schiphol kan je fietsdoos kopen begrijp ik. Ik meen vroeger 25 euro maar nu lees ik 30 euro.

Het is dan natuurlijk wel cruciaal dat men de doos ook heeft en niet zegt nee die zijn tijdelijk op want dan heb ik wel een flink probleem op dat moment. Hoe is jullie ervaring met de Schiphol dozen; kan je die van te voren kopen/reserveren zodat je er zeker eentje hebt?
Je kunt op Schiphol op twee plekken een fietsdoos kopen.
Bij de KLM, ik meen bij het Odd-Size Luggage depot in de Vertrekhal, verkopen ze grote KLM fietsdozen waar veel fietsen inpassen zonder dat je het voorwiel er uit moet halen. Je vouwt ze volgens een genummerd stappenplan in elkaar. Het nadeel is dat de doos erg slap is en gauw uit elkaar valt als hij voor inspectie op een tussenlanding geopend wordt. Je moet hem goed met brede plakband verstevigen (dus niet als op onderstaande foto).
P1010778.JPG
Bij de Baggage Storage op niveau -1 tussen Arrivals-1 en Arrivals-2 verkopen ze dozen die iets kleiner zijn maar steviger.
IMG_1669.jpg
De kans dat ze op zijn, lijkt me nul. Maar als je twijfelt, je kunt zeker van tevoren even bellen.

P.S. ik ben er niet meer helemaal zeker van of bovenstaande nu nog klopt. Op de KLM site lijkt het alsof er ook verwezen wordt naar Schiphol Services.
Hierbij wat informatie van Schiphol. Volgens mij verkoopt KLM ze niet meer die verwijst door naar Schiphol.
Een fietsdoos bedraagt €30,- per stuk. Helaas is het niet mogelijk om dit van tevoren te bestellen of te reserveren. Je dient de fiets zelf in te pakken. Er is helaas geen hulp beschikbaar van het personeel hiervoor. Daarom is het ook belangrijk dat je de benodigde gereedschap meeneemt om eventueel het stuur een slag te draaien en de trappers los te maken, anders past de fiets niet in de doos. Het gereedschap mag helaas niet mee in de handbagage.

Via de lift kun je vervolgens naar de 1e etage om bij de vertrekhallen uit te komen. Vanaf hier kun je naar de odd-sized balie gaan om jouw fiets in te checken. Als je hier verdere vragen over hebt, dan kun je altijd onze medewerkers van de baggage storage bereiken via het volgende telefoonnummer: +31 20 795 2843. Meer informatie vind je op de website: https://www.schiphol.nl/nl/op-schiphol/ ... gagedepot/
Gebeld en het komt inderdaad voor dat de dozen soms op zijn. Advies even paar dagen voor vertrek bellen met ze.