Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking met Lidl - Forum Wereldfietser

Bikepacking met Lidl

Voor een hoogwaardige bikepacking set moet je waarschijnlijk bij Ortlieb zijn of Apidura, maar dan ben je vermoedelijk meer dan €300 kwijt.

Tot mijn verrassing zag ik deze week bij Lidl een dergelijk set voor iets meer dan 1/10 van dat bedrag. De verassing kwam omdat ik het niet aangekondigd zag in hun weekfolder.
IMG_3101.jpg
Voor €11,99 koop je een zadeltas van 11 liter inhoud of een frametas van 4 liter of een stuurtas. Alles samen dus €36. Voor dat bedrag kun je nog eens iets uitproberen voordat je het grote geld ergens voor neertelt.

Omdat ik al enkele jaren een Ortlieb stuurtas heb liggen, maar nog nooit gebruikt, en een Apidura frametas die al heel lang meegaat en waarvan de ritsen ondanks intensief gebruik nog steeds goed zijn, heb ik eerst de zadeltas gekocht. Hij lijkt me zeer geschikt voor een weekendje weg op de gravelfiets, maar ik zou hem niet meteen meenemen naar de Torino-Nice Rally (ik was bij de Grand Depart in 2016 en in 2017 met Ortlieb achtertassen wel een uitzondering in het peloton bikepackers).
Omdat een frametas op allerlei fietsen van pas kan komen, heb ik die later ook gekocht. De rits zal niet zolang meegaan als die van Apidura, verwacht ik, maar dat hoeft ook niet.

Lidl komt wel vaker met interessante fietsspullen. Voor €15 koop je er een helm. Als je de fietsbladen volgt, denk je misschien dat een goede helm ergens tussen €100 en €200 moet kosten. Maar die Lidl helm is wel door vakmensen getest en veilig bevonden.
Die (hele) dure merken zullen best langer meegaan en beter waterproof zijn, maar het verschil in prijs is naar mijn gevoel veel groter dan het werkelijke verschil in kwaliteit.
Ik heb nooit met de 'beste' spullen gefietst, maar kwam overal en met net zoveel plezier en gemak. Nooit het idee gehad dat ik iets te kort kwam met een goedkopere fiets en spullen.
Lijkt mij best de moeite waard deze Lidl tassen eens uit te proberen als je nog geen tassen hebt.
Cycling about heeft verschillende producten van Crivit getest. Verder zijn alle zaken over goedkoop/duur, origineel/copie en kwaliteit/prijs verhoudingen al meerdere malen de revue gepasseerd. Blijft natuurlijk wel dat dit soort producten alleen aan geboden kan worden wanneer in behoorlijk wat plaatsen in de hele keten uitbuiting en misstanden plaats vinden. Ieder zijn hobby.
Vaak blijkt dat uitbuiting en misstanden zich juist ook voordoen in de productieketens van A-merken, de prijs lijkt daar niet echt een voorspellende waarde voor te hebben.

Wij merken in de praktijk geen verschil tussen een lidl helm en een A-merk produkt, beiden voldoen bovendien aan dezelfde veiligheidsnormen, maar misschien blijkt dat pas bij een ernstig ongeluk. Onze ervaring met een lidl fietstas is dat deze vrij snel stuk was en alleen voldoet bij incidenteel gebruik op mooie zondagmiddagen. Met decathlon tassen geen ervaring, maar vaak bieden hun eigen merken zij veel kwaliteit voor de prijs en meestal ook meer dan voldoende kwaliteit voor serieus en intensief gebruik.
Ik heb de frametas en zadeltas even wat opgetuigd, alsof ik voor een weekendje gravelen met hotelovernachting op stap ga. De tassen bieden voldoende ruimte voor schone kleren, een paar sportschoenen en wat toiletspullen, maar ik zou er geen kampeerspullen bij kunnen doen. Het is de inhoud van een kleine rugzak die je gelukkig niet op je rug hoeft te dragen.
IMG_3104.jpg
De frametas heeft één rits, die je beter niet onder grote spanning kunt zetten. Er zijn geen binnenvakjes. De bevestigingsstrips van klittenband zien er solide uit en je kunt ze op veel plaatsen monteren.

Ik noemde de Lidl fietshelm van €15. Ik zie niet in waarom je meer geld voor een helm zou willen uitgeven, tenzij voor een vrolijker kleur of design. Zo'n helm gaat net zo lang mee als helmen die het 10-voudige kosten.
Bij deze tassen merk je wel dat sommige onderdelen kwetsbaar zijn, zoals de gespen. Voor MTB-tochten zou ik zeker robuustere tassen kiezen, maar voor meerdaagse tochten met race- of gravelfiets lijkt mij dit wel geschikt.

Ik vond op YouTube een Review van een Lidl bikepacking set - 4 jaar geleden. Het gaat om een iets andere set.
https://www.youtube.com/watch?v=q3t6ztjxHNs
Bike Touring Mike heeft meer ervaring met dit soort spullen dan ik. Moeite van het bekijken waard.
Ik heb een frametas van Lidl die best OK is. Beter bestaat ongetwijfeld, maar die tas doet wat ze moet doen. Of toch wat ik verwacht dat ze doet.
Mijn probleem met Lidl is vooral dat er een zeer beperkte relatie bestaat tussen wat wordt aangekondigd en wat er in de winkel ligt. Is dat in NL anders?
Je moet voor sommige aanbiedingen idd voor de deur liggen bij opening op de eerste dag.
Maar het meeste is ook te bestellen via de lidl shop online.
Prima spullen bij Lidl, maar ik wil vooral een lichte helm met veel ventilatie. Daar voldeed de helm van Lidl die ik ooit had niet aan. Overigens hoeft een lichte helm met ventilatie niet duur te zijn, de mijne was iets van € 40.
Kwam net langs de Lidl. Toch even gekeken.
Ik wilde een zadeltas en een frametas en geen stuurtas.

Uiteraard was alles op op 1 stuurtas na die geretourneerd was. Die kwam nu met 30% korting. Dus voor 8,99 heb ik nu een hipster bikepacking stuurtas (zo'n drybag roll). Kon hem niet laten liggen. Denk niet dat hij mijn degelijke, saaie, maar super functionele AGU stuurtas met klickfix vervangt maar mogelijk voor een kort ritje hipperdepip.
Ik was vandaag ook in de Lidl in Amstelveen. Helaas hadden ze geen frametassen meer, daar was ik op zoek naar. Ook hadden ze geen stuurtassen meer. Nog wel een stuk of vijf à zes zadeltassen, maar daar heb ik geen interesse in.
Frank schreef:
za 24 aug, 2024 14:53
Ik was vandaag ook in de Lidl in Amstelveen. Helaas hadden ze geen frametassen meer, daar was ik op zoek naar. Ook hadden ze geen stuurtassen meer. Nog wel een stuk of vijf à zes zadeltassen, maar daar heb ik geen interesse in.
wil mijn stuurtas wel ruilen tegen je zadeltas hoor (als je die gekocht hebt).
Nee, het ging me om de frametas. Ik hoef geen stuurtas of zadeltas.
Ik denk dat de frametas het meest bruikbare deel van de set is. Hij komt ook van pas op een racefiets of gravelfiets voor een lange dagtocht met wat extra kleding en een paar gesmeerde broodjes. De afmetingen zijn 50 x 13 x 6 cm. Dat geeft een volume van bijna 4 liter. De bevestiging met klittenband ziet er stevig en universeel uit.
Als je hem echt wilt hebben, moet je even googlen naar Lidl filialen in je buurt. Ik heb er hier in Eindhoven twee op minder dan 2 km en nog één op 4 km. Dat zal in Amstelveen en Utrecht ook wel zo zijn.
Inderdaad, vanmorgen heb ik een rondje langs een paar Lidl's gepland. Ik hoefde echter Amsterdam niet in, want bij het Lidl filiaal in Amstelveen Groenhof lagen nog een paar frametassen.

Mijn tentstokken passen er helaas net niet in, maar een regenjas, zonnebrandcrème, een multitool, oid. moet wel lukken. In ieder geval is het een prettige prijs om uit te proberen of een frametas bevalt. Math, bedankt voor de tip.