Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaastra Fyts alfine naaf - Forum Wereldfietser

Gaastra Fyts alfine naaf

Eind juli heb ik mijn Gaastra Fyts binnengebracht voor een groot onderhoud bij mijn vaste fietshersteller.
Concreet betekende dit: nieuwe ketting, oliewissel, nieuwe trapas, remmen gecheckt plus nieuw voorblad.
Je merkt dat de fiets opnieuw zeer licht en comfortabel bolt alleen is er iets dat mij verontrust nl. telkens na het fietsen zit er een straaltje vieze olie op de naaf. Wanneer ik het verwijder is het de dag daarna weer van dat.
De naaf heeft op dit moment een kleine 42.000 km op de teller staan. Ik hoop dat het niets voorstelt maar toch maak ik me zorgen over de levensduur van de naaf. Maar ik wil benadrukken dat ik niets merk bij het fietsen.
Wat zegt de fietsenmaker ervan?
M276 schreef:
vr 23 aug, 2024 08:35
Wat zegt de fietsenmaker ervan?
Die zei dat hij z’n vraag hier op het forum moest stellen.
Tja dat zijn de goede

Kijk dat ding hoort geen olie te lekken.
Maar misschien heeft de fietsenmaker wel teveel olie toegevoegd in de naaf omdat hij denkt dat dat beter is voor de naaf. Die olie wil ergens heen. En kiest de makkelijkste weg naar buiten. Is dat erg. Nee vast niet. Is het vervelend. Ja ik zou het vervelend vinden.

Maar als de fietsenmaker dat niet heeft gedaan wordt toch de vraag waarom komt er olie naar buiten. Zit bijvoorbeeld dat opschroef ding er niet goed op geschroefd.

Dan is het ook nog de vraag is het alfine 11 of 8. Hij kan bijvoorbeeld ook het oude vulschroefje weer terug geplaatst hebben wat niet meer goed afsluit.

Dus vandaar wat zegt de fietsenmaker
Dank voor de nuttige informatie. Wel, mijn fietsenmaker heeft een verlofperiode ingepland vandaar dat ik in dit forum mijn vraag stelde. Daarom is dit een forum om toch een antwoord of mening te krijgen van andere fietsers. Ik schat dat er teveel olie gebruikt is want de naaf functioneert nog goed. Het gaat om een alfine 11 -naaf maar toch met een behoorlijk aantal kilometers op de teller.
Naar het schijnt kan je als de naaf toch defect zou zijn het binnenwerk laten vervangen maar ik opteer - mocht de naaf binnen afzienbare tijd- de geest geven voor een volledige nieuwe naaf met eventueel een voorkeur voor Rohloff.
@bart1965 Kan je zien vanuit waar hij lekt?

Mocht je het trouwens leuk vinden om het zelf een keer te doen.
Hier wordt de oliewissel goed uitgelegd. Je zou dan ook gelijk kunnen kijken hoeveel olie er in gedaan is door de fietsenmaker.

https://www.youtube.com/watch?v=-zcWWAEuMBM
Wanneer dat ding eens teveel olie weglekt om wat voor reden dan ook gaat ie echt niet meteen naar de gallemiezen hoor.
Een tijd geleden heb ik op dit forum het probleem met mijn lekkende Alfinenaaf vermeld. Uiteindelijk stelde het probleem zich door een lekkend vulschroefje van de naaf. De Gaastra Fyts is intussen 9 jaar oud maar nog in perfecte staat en wordt zeer goed onderhouden. Het is trouwens een topfiets die uit de stal van Idworx komt, enkel de misschien wat meer kwetsbare Alfinenaaf begint nu na 42.000 km een beetje te haperen. Intussen heb ik het vulschroefje op aanraden van mijn fietsenmaker besteld via een Duitse website want Shimano biedt het vulschroefje niet apart aan wat toch wel een mindere service is van Shimano.
Het oude schroefje verwijderd en het nieuwe erin gedraaid en het probleem is opgelost. Het verschil met Rohloff is natuurlijk dat die vulschroefjes wel apart verkrijgbaar zijn en trouwens regelmatig vervangen worden bij een oliewissel.
bart1965 schreef:
di 17 sep, 2024 10:45
Een tijd geleden heb ik op dit forum het probleem met mijn lekkende Alfinenaaf vermeld. Uiteindelijk stelde het probleem zich door een lekkend vulschroefje van de naaf. De Gaastra Fyts is intussen 9 jaar oud maar nog in perfecte staat en wordt zeer goed onderhouden. Het is trouwens een topfiets die uit de stal van Idworx komt, enkel de misschien wat meer kwetsbare Alfinenaaf begint nu na 42.000 km een beetje te haperen. Intussen heb ik het vulschroefje op aanraden van mijn fietsenmaker besteld via een Duitse website want Shimano biedt het vulschroefje niet apart aan wat toch wel een mindere service is van Shimano.
Het oude schroefje verwijderd en het nieuwe erin gedraaid en het probleem is opgelost. Het verschil met Rohloff is natuurlijk dat die vulschroefjes wel apart verkrijgbaar zijn en trouwens regelmatig vervangen worden bij een oliewissel.
Bedankt voor de terugkoppeling, dit is goed om te weten.