Nou, een jaar is voorbij alsof het niets is, laat staan drie weekjes vakantie!
We zijn op weg gegaan naar Noorwegen, en hadden daar onder andere op aanraden van iemand in het mountainbike forum, onze zinnen gezet op de Rallarvegen....
Helaas liepen de weersvoorspellingen steeds verder terug naar minder aantrekkelijke omstandigheden. De temperaturen zakten steeds verder (tot rond de 10° overdag en 3° 's nachts), maar vooral ook steeds meer regen. Het zag er erg instabiel en onstuimig uit.

Normaal zouden we dan misschien nog wel geprobeerd hebben, maar omdat we afgelopen jaar al niet al te standvastig weer gehad hadden en we eigenlijk wel behoefte hadden aan wat stabieler en droger weer, hebben we besloten om na twee dagten niet verder noordelijk te rijden en net rechts onder Oslo een eerste stop te maken van meerdere dagen. Daar zouden we dan het weerverloop in Noorwegen in de gaten houden.
Uiteindelijk werd het alleen maar wisselvalliger en kouder en besloten we Noorwegen en de Rallarvegen voor een andere keer te bewaren. We zijn toen iets verder afgezakt in Zweden voor nog een kleine week en de laatste kleine week hebben we helemaal in het zuiden van Zweden doorgebracht.

Deed ons in het begin een beetje verdriet, maar we hebben nu drie weken heerlijk zonnig weer gehad met ideale temoperaturen van 20° a 23 °. We hebben eigenlijk geen één keer in de voortent hoeven schuilen en konden 's avonds ook heerlijk buiten onder de luifel zitten.

En het was prachtig weer om te fietsen! We hebben regelmatig de Kathmandu gepakt en mooie tochten gemaakt. Wat een heerlijke fietsen! We hebben eigenlijk hoofdzakelijk gravel en onverhard gereden. De fietsen zijn comfortabel en voelen robuust en degelijk aan en geven veel vertrouwen. Heerlijk ook om makkelijker te klimmen. Wat zeg ik, makkelijk is nog zachtjes uitgedrukt.
En toch, na een fietstocht voelden we echt wel dat we inspanning hadden geleverd. Want we fietsten wel met ondersteuning, maar we maakten ook veel langere tochten, waar we met onze ongemotoriseerde mountainbikes al lang waren omgekeerd. Dus het lichter trappen compenseerden we makkelijk met de veel langere afstanden en ook het feit dat we meer tochten maakten.

Bovendien is het eigenlijk weer een nieuw soort tijdverdrijf en niet alleen maar een nieuwe manier van fietsen. Doordat we makkelijk langere afstanden aflegden, kwamen we ook dieper in mooie natuurgebieden en kon je dus een veel groter gedeelte van de omgeving op een mooie manier verkennen. Stukken die te ver zijn om te wandelen (wat we ook nog steeds graag doen), of waar je met de auto niet in kunt of mag. Sowieso pakten we eerder nog wel eens de auto om bijvoorbeeld 's avonds een rondje omgeving te verkennen en doen we dat nu makkelijker met de fiets.

Daarnaast ben ik ook erg tevreden over de Schwalbe G-One Overland 365 banden die we vlak voor de vakantie gemonteerd hadden.
Wat een fijne allround banden! We hebben, zoals gezegd, erg veel gravelwegen gereden, maar ook bosgrond en een aantal offroad single tracks. De banden hadden onder alle omstandigheden veel grip en ik heb eigenlijk geen moment gehad, waarop ik ze het contact met de ondergrond voelde verliezen. Ook op het asfalt rollen ze prima.
Echt wat mij betreft hele fijne allround banden om op gevarieerde (en zeker ook onverharde) ondergronden op avontuur te gaan en prima werkend in conmbinatie met de Kathmandu Hybrid.