Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is dit een goede prijs voor deze fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is dit een goede prijs voor deze fiets?

sjefke schreef:
do 15 aug, 2024 22:12
Het is een kennelijk niet uit te roeien misverstand dat er zoiets bestaat als een uniform maatsysteem van framematen. Dat is er nooit geweest, maar mensen denken nog altijd van wel. Elk merk heeft zijn eigen maatsysteem. Zoals al geadviseerd: passen! Die Expedition is veel te duur en veel te groot.
Mijn dochter (1m70) heeft een Expedition, maat 52cm, met de stuurpen gedraaid naar vertikaal omhoog en die past goed.
Wat zou u dan een redelijke prijs vinden?
Ik ben er van overtuigd dat de fiets (veel) te groot is. Mijn advies zou dus zijn: niet kopen. Indien wel kopen, of als richtlijn voor een ander aanbod: denk ik aan hooguit €300,-, waarbij ik er vanuit ga (eigen ervaring) dat er altijd wat versleten onderdelen (vaak ketting + cassette) direct of op korte termijn te vervangen zijn. Als je dat in eigen beheer kunt oplossen, zijn de kosten te overzien. Ketting+cassette kosten ca. €30,-, na wat speurwerk. 9v KMC ketting ca. €13,- 9v Sora cassette € 17,-. Klustijd bij enige ervaring: half uur. Gereedschap nodig, eventueel lenen.
Arbeidsuren van fietsenmaker is vaak schrikken.
Misschien is mijn post niet opgevallen
Scheelt je gelijk 275 euro
Wat je dan weer kan besteden aan onderhoud of iets vervangen.
Oke waarschijnlijk is het wat verder rijden.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... dition-rs0
Nijntje schreef:
vr 16 aug, 2024 09:17
Als jou dochter ook binnenbeenlengte heeft van 86,5 en het gaat om een nieuwe expedition rs0 dan kan ik er in meegaan.
Ik heb een 55 gepast en die was duidelijk te klein, maar ik mocht de stuurpen niet veranderen......
Mijn dochter woont bepaald niet in de buurt. Binnenbeen lengte van 86,5cm is extreem veel voor lichaamslangte van ruim 1m71. Dus is een (kleine) horizontale lengte (HTT in jargon) nog veel belangrijker voor goede pasvorm dan maat zitbuislengte
En haar fiets is ook bepaald niet nieuw (3X8v en Magura remmen) en heeft al aardig wat kms achter de spaken. In Nederland en buitenland.
sjefke schreef:
vr 16 aug, 2024 15:13
waarbij ik er vanuit ga (eigen ervaring) dat er altijd wat versleten onderdelen (vaak ketting + cassette) direct of op korte termijn te vervangen zijn.
Klopt. Banden meestal ook. Handvatten, zadel en soms pedalen maar dat is naast ouderdom ook voorkeur. En dan wielen. Je kunt geluk hebben, maar meestal moet je wat met lagers, een slag of versleten remflank.
Als je pech heb crankset, trapas of balhoofd.
Wat ik zie bij beide advertenties is dat het om een handelaar gaat. Dus niet de eigenaar die weet hoe frequent er onderhoud is gepleegd en wat er met de fiets is gebeurd. En de prijs is m.i. te hoog voor een fiets van deze leeftijd. Ik zou even verder zoeken cq wachten tot na het seizoen.
M276 schreef:
vr 16 aug, 2024 16:16
Misschien is mijn post niet opgevallen
Scheelt je gelijk 275 euro
Wat je dan weer kan besteden aan onderhoud of iets vervangen.
Oke waarschijnlijk is het wat verder rijden.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... dition-rs0
Ja heb een bericht gestuurd!
Grandonneur schreef:
za 17 aug, 2024 00:48
sjefke schreef:
vr 16 aug, 2024 15:13
waarbij ik er vanuit ga (eigen ervaring) dat er altijd wat versleten onderdelen (vaak ketting + cassette) direct of op korte termijn te vervangen zijn.
Klopt. Banden meestal ook. Handvatten, zadel en soms pedalen maar dat is naast ouderdom ook voorkeur. En dan wielen. Je kunt geluk hebben, maar meestal moet je wat met lagers, een slag of versleten remflank.
Als je pech heb crankset, trapas of balhoofd.
Is het dan het best om een zo nieuw mogelijke fiets te kopen? Liever niet 1 van voor 2000? Maar natuurlijk heeft het te maken met hoe intensief een fiets gebruikt is bedenk ik me. Dus ik moet een fiets hebben die niet intensief gebruikt is :)
Yep, niet intensief gebruikt is ideaal. De bejaarde die grootse plannen had na het pensioen en daartoe een mooie nieuwe vakantiefiets kocht. Met wat extraatjes: voordrager, tassenset, een fijn zadel, dat soort dingen. Er drie rondjes mee om de kerk en het terras van het volgende dorp heeft gereden. En toen in de schuur gezet en er te oud voor geworden. Als je die voor een leuk prijsje kunt overnemen en zelf wat kleine dingetjes kunt fixen, dan ga je lekker.

Een intensief gebruikte fiets kan goed zijn, maar dan moet hij wel goed bijgehouden zijn: slijtage delen bijtijds vervangen en allemaal op orde. Denk aan banden, remblokjes, ketting + cassette, trapas, voorbladen, velgen (slijt op termijn ook weg bij velgremmen), pedalen. Dat vervangen de meeste mensen niet meer vlak voordat ze de fiets weg doen. Daarom heb je gelijk: niet intensief gebruikt geeft grotere kans op een fiets waar je een tijd mee vooruit kunt zonder grote kosten. Intensief gebruikt alleen doen als je voldoende kennis hebt om de staat te beoordelen, en om de onvermijdelijke vervangingen/reparaties zelf te doen. Moet je dat door de fietsenmaker laten doen, dan kun je beter een nieuwe kopen.

Ik rij heel tevreden met een Koga van meer dan 25 jaar oud. Binnen de eerste maanden gingen er nieuwe remblokjes, banden, trapas, pedalen en verlichting op. De aanschaf was alleen interessant omdat ik dat allemaal zelf kon doen. Als de voorbladen over een tijdje aan vervanging toe zijn dan kan het spannend worden: ik weet niet of ik die voor de originele crankset nog kan vinden. Een nieuwe crankset is er ook wel, maar andere maten dus dan moet er ook weer een andere maat trapas in. Als je dat soort dingen niet zelf kunt of er geen trek in hebt of geen tijd voor hebt: koop een nieuwere (of nieuwe) fiets die technisch goed is.