Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmat - Forum Wereldfietser

Slaapmat

Ik wil een andere slaapmat kopen. Mijn vraag is: ik ben 183 cm kan je dan de large kopen of toch beter de regular wide.

Rw=183x64
Large=194×64

Mario
Niet dat ik echt een gefundeerd antwoord kan geven, want die matjes zijn voor mij altijd te klein. Maar mijn eerste gedachte is: hangt af van waar je hoofd en eventuele kussen normaalgesproken ligt, en hoe 'opgevouwen' je normaalgesproken slaapt, of dat je helemaal languit gestrekt slaapt...
Met 183 cm lengte de large, kun je nog met goed fatsoen een kussen erop kwijt.
en als het je niks uit maakt als je voeten op de grond liggen kom je met een kortere mat uit.

Maar mario, volgens mij heb je enorm veel kampeerervaring. Welk advies zou jij aan ons geven over deze kwestie?
Altijd de kortste, voeten en kussen op de grond geen probleem.
Voor wat het waard is, n=1:
Ik ben 196 cm lang. Had een Exped Synmat UL 7 LW met de maten: 197 - 65 - 7.
Heb nu de M versie met de maten 183 - 52 - 7.
Voldoet mij goed. Ik slaap veelal in de "foetushouding", heb er geen last van dat de mat korter is dan mijn lichaam. Heb ook geen behoefte om wat aan het voeteneinde te leggen. Kussen wel op de mat.
Heb geen spijt van deze keuze. Minder gewicht, minder pakvolume, meer ruimte in de tent, sneller op te belazen
Ik heb zelf de regular wide en ben 185 cm lang. Bevalt mij uitstekend, ik ben een zijslaper. Met deze mat hou ik in mijn tent genoeg ruimte over om nog een tas aan het voeteneinde kwijt te kunnen. Met de langere mat lukt dat in mijn tent niet.

Vergeet niet dat een mat belangrijk is bij het warm houden van het lichaam. Met koud weer is het niet ideaal als een lichaamsdeel uitsteekt.
Als je alleen in de zomer fietst hoeft hij niet te isoleren (dat doet je slaapzak wel). Ik heb altijd voldoende gehad aan een matje (zelfopblazend) dat ondersteunde van mijn heupen tot mijn schouders. Je hoofd leg je op een bergje kleren of een kussen en je benen liggen in de slaapzak. Scheelt een hoop gewicht en volume. Alleen zorgen voor een vlak plekje met wat gras of mos als ondergrond en geen takken of uitstekende rotsblokken (maar dat doe je toch al voor het behoud van je tent).
hans56 schreef:
do 15 aug, 2024 23:19
Als je alleen in de zomer fietst hoeft hij niet te isoleren (dat doet je slaapzak wel). Ik heb altijd voldoende gehad aan een matje (zelfopblazend) dat ondersteunde van mijn heupen tot mijn schouders. Je hoofd leg je op een bergje kleren of een kussen en je benen liggen in de slaapzak. Scheelt een hoop gewicht en volume. Alleen zorgen voor een vlak plekje met wat gras of mos als ondergrond en geen takken of uitstekende rotsblokken (maar dat doe je toch al voor het behoud van je tent).
Een slaapzak isoleert nauwelijks op de plekken waar het dons wordt samengedrukt. Op die contactvlakken kan je wel degelijk last krijgen van optrekkend kou tijdens koudere nachten.

Als je alleen met warm weer kampeert is dat natuurlijk geen probleem.
Leuke reacties

Ik ben 183cm en weeg 92 kilo. Ik slaap op rug, maar ook op de zij.

Heb slijtage aan knieën en ook aan rechter schouder.

Ik had een exped dura5, maar kon er niet echt lekker op slapen. Om dat de banen over de lengte van de mat lopen. Ik heb de mat verkocht en kocht gisteren een sea to summut slaapmat. 194x61x7.5 voor slechts €80. Was aanbieding. Die exped large kost €200

Ik ben net nerug van fiets vakantie uit Limburg. Fietste van Den Haag naar Sint-Gertruid, stond daar op NTKC terrein. Het was in de nacht zo warm dat ik voldoende had aan mijn laken zak

Mario.