Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met de ketting - Forum Wereldfietser

Probleem met de ketting

Hallo,

Deze fiets heb ik 6 weken geleden voorzien van o.a. een nieuwe ketting.
Mijn partner heeft hier 1200km probleemloos mee gefietst maar nu terug in Nederland merkt ze bij een licht verzet alsof ze even in het luchtledige trapt net voor het aanzetten. Dat laatste geeft dan een tik bij elke omwenteling totdat de ketting weer op spanning is.

Kan niet goed beoordelen wat hier van de oorzaak is? Is de ketting te lang (heeft evenveel schakels als de vorige) of te slap?
Enig idee?
Alvast bedankt!
ketting.jpg
Klinkt als een probleem met de body.
Hallo,

OK, dat zou kunnen...waar moet ik dan aan denken?
Kan dit natuurlijk snel uitsluiten door het achterwiel even te verwisselen.

Bedankt!
Het achterwiel wisselen is een makkelijke test inderdaad.
Is het alleen bij de eerste keer aanzetten of echt bij elke omwenteling tijdens het fietsen?
Het is bij alle omwentelingen maar alleen als er weinig druk is op de pedalen/ketting. Bv bergop is er geen probleem maar wel bij vlak met licht verzet fietsen.
Zou het kunnen dat de cassette ook versleten is, dat de ketting achter haakvormige tanden van de cassette blijft hangen?
Cassette is niet nieuw maar ziet er nog behoorlijk uit.
Ga eerst met een ander wiel proberen (waar een nieuwe (1500km)) op zit.
Als de derailleur/wieltjes niet meer soepel zijn kan het zijn dat wanneer je even stopt met trappen de ketting los komt te hangen, bij aanzetten gaat dan eerst de ketting strak. Gezien de foto zou ik eerst flink wd40 of iets dergelijks op de derailleur en derailleurwieltjes spuiten. Dan even paar rondjes voorruit, achteruit (wiel optillen of in een standaard) voorruit, en dan rondje fietsen. En dan de fiets schoonmaken, daar is ie wel aan toe :wink:

Eenvoudiger: wat gebeurt er als je het achterwiel optilt en achteruit trapt? Gaat dat soepel en zo niet, welk onderdeel hapert?
Zou beginnen met schoonmaken van deraileur tandwieltjes, demonteren , schoonmaken en terugplaatsen, let op boven en onder. Cassette / body ook goed schoonmaken en voorste kettingbladen idem, Dan pas kan je ervaren / zien wat echt versleten of goed is. Tevens derailleur schoonmaken en draaipunten druppel olie geven.
Alles schoonmaken , reinigen en opnieuw met mate smeren; ketting, derailleurs en -tandwieltjes, cassette/body, voorste tandwielen.
Plakken kan een oorzaak zijn.
WD40 zou ik zeker niet adviseren op de ketting en de derailleur. Die een keer schoonmaken en oliën met derailleurolie wel.
WD40 is een oplosmiddel, geen smeermiddel. Hoe kan iemand dat adviseren..?..
Bedankt voor alle tips, heb het achterwiel verwisseld maar het euvel blijft bestaan, body van naaf kan ik dus uitsluiten.
Ga nu derailleur demonteren en boel schoonmaken en olieen en kijken wat dat opleverd.
Dank!