Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen tijdens Ramadan in Marokko, Mauritanië of Senegal. - Forum Wereldfietser

Fietsen tijdens Ramadan in Marokko, Mauritanië of Senegal.

Binnenkort ga ik beginnen aan een fietstocht van ongeveer een half jaar. Ik ben van plan om vanuit West Afrika naar Nederland te fietsen.

In 2025 valt de Ramadan in de maand maart. Nu vraag ik mij af of dat een beetje te doen is in Marokko, Mauritanië of Senegal. Ik ben al in veel verschillende Islamitische landen geweest maar nog nooit tijdens de Ramadan. Is het bijvoorbeeld o.k. als ik overdag water drink. Wie heeft er ervaring met deze landen tijdens de Ramadan.

Alvast bedankt!
Als je geen moslim bent is er geen enkel probleem, het toeristische circuit draait min of meer normaal door tijdens de ramadan in Marokko. Kan me wel voorstellen dat je beter wat discreter bent met eten en drinken op straat, een kwestie van hoffelijkheid.
Mijn ervaring met Marokko tijdens de ramadan is alweer van heel wat jaren terug.
Geen problemen gehad maar hou een paar dingen in de gaten. Er is nogal een verschil tussen de grote toeristen centra en daarbuiten.
De koran geeft voor de ramadan, net als de bijbel voor de christelijke vastenperioden, een paar uitzonderingen op de regels.
Zo is er een uitzondering voor "reizigers". Die mogen net als bijvoorbeeld mensen die zware lichamelijke arbeid moeten verrichten en zwangeren vrouwen, overdag eten en drinken. Jij bent als fietser een reiziger en zo wordt je ook gezien.
Wat ikzelf wel belangrijk vind/vond, is om geen aanstoot te geven, of aanleiding tot discussies. We aten en dronken dan ook niet al te openlijk. Bij een cafeetje in Dakhla bijvoorbeeld, waar we op de veranda zaten, kregen we gewoon sinasappelsap. Voor een tweede ronde werden we toch wel verzocht om binnen te gaan zitten.
En s'avonds met z'n allen soep eten in hetzelfde cafe: harira. Lekker.
Gewoon rekening houden met de lokale omstandigheden dus.

Groet,
Tom.
Via een (Marokkaanse) kennis begreep ik dat de lokale omstandigheden in Mauritanië op het moment niet per se gunstig zijn. Iets om rekening mee te houden? Het is niet je vraag dat begrijp ik maar misschien wel net zo relevant als reizen tijdens ramadan?
Grandonneur schreef:
do 15 aug, 2024 11:34
Via een (Marokkaanse) kennis begreep ik dat de lokale omstandigheden in Mauritanië op het moment niet per se gunstig zijn. Iets om rekening mee te houden? Het is niet je vraag dat begrijp ik maar misschien wel net zo relevant als reizen tijdens ramadan?
Bedankt voor je reactie. Op de website van Buza is momenteel het gedeelte langs de kust nog geel, de rest van het land is oranje of rood. Ik hou de ontwikkelingen in de gaten, in west afrika rommelt het behoorlijk.