Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen VS - Forum Wereldfietser

Ervaringen VS

Na drie maanden VS fietsen (Chicago, Saint Louis, Katy trail, TransAm, Pueblo, Teton, Yellow Stone, Glacier, Vancouver Island, Olympic, Seattle) hierbij wat snelle persoonlijke notities voor anderen die in VS willen gaan fietsen. Heb je vraag laat het weten misschien weet ik antwoord.


• Motels: Goedkope motels kosten tussen de 80-120 dollar per nacht plus tax. Booking.com is minder ingeburgerd als in Nederland/EU; zoeken via Google Maps op plaats en dan hotels werkt goed. In bijna alle hotels staat koelkastje, magnetron en vaak ook klein koffiezetapparaatje. Handig voor ontbijt en andere maaltijden.

• Geld: Meestal is een creditkaart voldoende. Enkel op afgelegen campings waar geen mobiel bereik is werkt men met cash geld dat je in een klein envelopje stopt bij de ingang. Hele lage bedragen betalen met creditkaart wordt minder gewaardeerd. Draadloos betalen met je telefoon werkte niet; zowel met reguliere bankpas als met creditkaart. Mastercard is minder gangbaar en na overstap in NL naar Visa zou dit beter moeten werden.

• Tip/fooi: Blijft een vervelend en lastig in te schatten onderwerp. Als je in een restaurant bedient wordt en wilt betalen dan krijg je ofwel een printje waarop jezelf de tip invult en ondertekent of je doet het digitaal en dan staan er een paar opties – 10%, 18%, 20% of geen tip. Je kunt er van uit gaan dat de bediening heel weinig verdient en dus afhankelijk is van je tip. In fastfoodketens hoef je geen tip te betalen.

• Afstanden: Alles in de VS ligt zeker in landelijk gebied of in bosgebieden ver uit elkaar. Dus minder supermarkten en restaurants ook minder mogelijkheden om eventueel water aan te vullen. Goed plannen en tijdig inkopen doen is dus belangrijk.

• Muggen/insecten: Het blijft lastig in te schatten waar en wanneer en muggen of andere bijtende kleine vliegjes zijn. Soms gebeurt het zelfs dat je tijdens het klimmen te langzaam gaat en dat de muggen je tijdens het fietsen bijten. In Walmart en dergelijke kan je heel veel DEET producten kopen in hoge concentraties (volgens mij in NL niet toegestaan). Dat helpt wel enigszins en anders lichaam bedekken met kleding.

• Campings: Er zijn heel veel plekken waar RV’s (recreative vehicles – die hele grote caravans) gebruik van kunnen maken. Deze staan tenten vaak niet toe, erg ongezellig, zonder veel schaduw en duur. Campings voor fietsers met een tent zijn er in het algemeen weinig/niet. Onderweg kan je wel soms kamperen in City Park of bij kerken. Veel kampeerterreinen van National Parks en State Forestry hebben enkel droge toilet, wel drinkwater, soms stroom in de wc en geen douche en Wifi en vaak ook geen mobiel bereik. In het hoogseizoen zijn de meeste campings volgeboekt. In sommige states is er het beleid om fietsers niet te weigeren. Maar heel duidelijk is het niet. Sommige campings hebben specifieke plekken voor hikers & bikers (8-10$). Zoek de camphost en vraag naar een plek. Betalen gaat vaak via een envelop waarin je cashgeld stopt en dan in een metalen paal werpen. Wild kamperen kan ook maar heb ik niet gedaan ivm beren en omdat ik minder gezellig vind in mijn eentje. Doordat je dus soms een reguliere plek bezet met je kleine tentje betaal je relatief ook veel; aan de kust soms tot 28 $/nacht.

• Verkeer: Veel wegen hebben een goede shoulder waar je relatief veilig kunt fietsen. Hoeveelheid glas en rotzooi valt mee in algemeen. Maar je kunt ook echt pech hebben en een enorm drukke weg hebben met vrachtverkeer en vakantiegangers zonder of een hele smalle shoulder. In het algemeen probeert men wel enigszins met fietsers te houden maar er zijn ook mensen die fietsers om wat voor redenen haten en heel dicht langs je heen rijden, toeteren, middelvinger opsteken, extra gas geven waardoor je in een zwarte dieselrookwolk eindigt. Helm en knipperen achterlicht zijn belangrijk eventueel aangevuld met opvallende kleding.

• Prijzen: In het algemeen zijn de prijzen toch rond de 20-30% duurder dan in Nederland. Reken je niet rijk omdat alle prijzen zonder tax zijn. Maar een zak chips voor 6$ is gewoon maar ook brood is enorm duur (en niet heel lekker).

• Apps. Voor navigatie gebruik ik zelf Osmand. Daarnaast handig op de volgende apps te installeren. NPS voor de nationale parken, Recreation Gov, The Dyrt, iOverlander en Free Camping. Daarnaast HipCamp website.

• Fietsen en outdoorwinkels: Fietsenwinkels zijn wel te vinden maar over het algemeen is wat ze hebben beperkt. Focus ligt niet op toerfietsen maar op Mountain bikes en beetje racefietsen/elektrische fietsen. Gastankje met schroefdraad zijn best redelijk verkrijgbaar (oa bij Walmart of REI). Als je beetje inplant kom je hier goed mee weg.

• Routes: Adventure Cycling Association biedt diverse routes aan. Je kunt kaart kopen, GPX of gebruik maken van hun App en daarin gekochte route gebruiken (is niet zelfde als GPX). Ik vind de prijzen van de routes aanzienlijk. Informatie op fysieke kaarten is vaak veroudert. Hun app werkt matig en je wilt in principe je eigen apparaat/app gebruiken. Je kunt met wat zoeken op RideWithGPS heel wat routes grofweg vinden. Doordat afstanden groot zijn en er een beperkt aantal wegen is kom je al snel een eind.

• Restaurants: Na een tijdje heb je wel voldoende hamburgers gegeten maar goed die kan je dan ook overal krijgen. Amerikanen ontbijten en lunchen vaker ook buiten de deur. Zeker als je vroeg vertrekt kan je na een paar uur ergens een goed ontbijt nemen met eieren, spek, gebakken aardappels, etc. In restaurants en fast-food ketens kan je ook vaak gratis ijs en water krijgen uit de softdrink tap die men heeft. Er zit vaak een apart hendeltje voor het water en in het midden ijs.

• Communicatie: WhatsApp wordt heel beperkt gebruikt en als men het al gebruikt dan leest men de berichten vaak niet. Standaard is texting ofwel sms’en zoals we dat in Nederland zouden zeggen. Mobiel bereik (cellular coverage) hangt erg van je provider en gebied af. Sommige aanbieders richten zich op de steden en andere zijn dominanter aanwezig ook op platte land. In National Parks en op het platte land heb je regelmatig langere tijd geen of nauwelijks bereik. Wifi is met enige moeite wel op diverse plekken te verkrijgen (open of met wachtwoord dat je dient te bemachtigen). Je kunt Nederlands SIM abbo gebruiken (let op de kosten) of een lokale SIM only kopen. Meestal verloopt niet gebruikte data elke maand. Amerikanen hebben vaak een abbo in combinatie met een toestel.

• Openbaar vervoer: Je hebt bijna geen treinen in de VS en de treinen die er zijn richten zich met nam op toeristen. Fiets kan wel mee in doos of in cargo deel van de trein. Lange afstandsbussen Greyhounds zijn er nauwelijks meer lijkt het. In en rond steden rijden wel bussen en je fiets kan dan voorop meestal gratis mee. Fietstassen er wel afhalen. Werkt goed.

• Windrichting: Grofweg gezegd komt de meeste wind uit het (Noord-)Westen zeker aan de Westkust. Start je in het Westen dan kan je pas relatief laat starten omdat er in de Rockies nog sneeuw op de passen ligt en het er koud zal zijn. Daardoor kom je pas later in het zeer warme Mid-Westen aan. Zelf heb ik er voor gekozen om van Oost naar West te rijden en dan dus bijvoorbeeld in Kansas in Juni te rijden en aansluitend door de Rockies. Als je vroeg vertrekt dan heb je minder last van tegenwind die pas vaak tegen 11 uur of opzet. Houdt er ook rekening mee dat bijvoorbeeld in Wyoming op een hoogvlakte zit van rond 2000 meter en dat het er dus ’s nachts koud is en dat de zon overdag een stuk intensiever.

• Gevaarlijke dieren: In de VS hebben ze aantal beesten die we in Europe minder kennen. Je hebt zwarte beren en grizzlies (die meer bruin zijn). Zeker in Grizzly gebieden altijd bear-spray meenemen; bij voorkeur niet alleen hiken en alle spullen die sterke geur hebben in camping in bear box. De verhalen over hoe groot de kans is en hoe gevaarlijk het is variëren toch wel wie je vraagt. Beren met jongen is natuurlijk altijd extra gevaarlijk. Lees je beetje in (wat te doen als je beer tegenkomt etc) en de kans dat er echt iets mis gaat is denk ik kleiner dan dat je door auto aangereden wordt. Verder cougers of mountain lions (zelfde) zitten meer in bomen of rotsen en kunnen ook gevaarlijk zijn maar zeldzamer in algemeen. Moose met name als jonge er bij is schijnt ook niet leuk te zijn. En dan zijn er natuurlijk nog slangen; met name rattle snake is probleem. Dichte schoenen aan en opletten
Mooi verslag, en veel nuttige informatie! Dankjewel.
Mooi verslag!👍🏻
Genoten van je fietsreis?

Een paar aanvullingen:
- Geld: 30 jaar geleden al betaalde ik in de VS met Mastercard; kan me niet voorstellen dat nu minder geaccepteerd is. Ik heb afgelopen jaren overal met mijn telefoon betaald met de (Visa) cc van de Rabobank. Ging altijd goed. Debetkaarten, zoals onze bankpassen/Maestro kaarten, worden idd zelden geaccepteerd.

- Verkeer: die "zwarte dieselrookwolk" waarover je rept wordt zelfs heel bewust opgewekt, en heet 'rolling coal'. Nergens anders ter wereld komen klootzakken voor zoals in de VS die o.a. dit doen omdat ze fietsers haten. Een van de grote paradoxen: dit versus de zeer aardige Amerikanen.

- Gevaarlijke dieren: Grizzly beren zijn de Amerikaanse versie van bruine beren, en geen aparte beer-soort, wat vaak wel wordt gedacht. De kleur van de vacht zegt niet zoveel want een grizzly kan alles zijn tussen blond' en bijna zwart. Onderscheid zit vooral de in karakteristiek 'hump' bij een bruine beer, en ronde oren, een korte snuit, etc. Wel belangrijk het onderscheid te kunnen maken in geval je in gemengd gebied wordt aangevallen door een beer, want er is verschil in hoe je dan te gedragen:
If it’s brown, lay down. If it’s black, fight back. (If it’s white, goodnight.)
Zeker genoten!

Ik heb Abnamro creditkaart en daar werkt draadloos betalen niet mee op je telefoon. Wel draadloos met de kaart zef maar als backup had ik liever gehad dat mijn telefoon ook gebruikt kon worden om te betalen (verlies/diefstal/breken je de cc dan heb je je telefoon nog). Abnamro vertelde dat ze over gaan stappen op Visa en dat het dan wel zou moeten werken in toekomst.

Heb een grizzly gezien maar ik vind het zelf wel lastig om snel te bepalen of zwarte beer of grizzly/bruine beer is. In theorie zijn de verschillen duidelijk maar in de praktijk toch minder volgens mij en zeker als je niet een aantal echte beren gezien hebt.
Flix schreef:
wo 07 aug, 2024 16:37
Onderscheid zit vooral de in karakteristiek 'hump' bij een bruine beer
Bedoel je hier niet de grizzly beer? Juist die heeft een karakteristieke 'hump' op zijn rug nabij de schouders.
WillemT schreef:
wo 07 aug, 2024 19:54
Flix schreef:
wo 07 aug, 2024 16:37
Onderscheid zit vooral de in karakteristiek 'hump' bij een bruine beer
Bedoel je hier niet de grizzly beer? Juist die heeft een karakteristieke 'hump' op zijn rug nabij de schouders.
Bruine beer is zelfde als grizzly
RealRedHair schreef:
wo 07 aug, 2024 20:24
Bruine beer is zelfde als grizzly
Bedankt voor de toelichting. Ik vind "grizzly" dan te prefereren boven "bruin" :-) omdat de eerste naam zo ingeburgerd is. Bedankt verder ook voor je uitgebreide post over je ervaringen in de US, heel informatief!
Hier zie je duidelijk de 'hump' (schouderbult) bij een Europese bruine beer (dus geen grizzly):
Eurasian_brown_bear_(Ursus_arctos_arctos)_female_1.jpg
(Eurasian brown bear (Ursus arctos arctos) female, Stari Kot, Slovenia)

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasian_brown_bear
Oh ja en bear spray mag niet mee in vliegtuig. Dus lokaal kopen en doorgeven aan volgende.

ChatGPT :
Yes, there are differences between the American grizzly bear (Ursus arctos horribilis) and the European brown bear (Ursus arctos arctos), though they are both subspecies of the brown bear (Ursus arctos). Here are some key differences:

1. **Geographic Range**:
- **American Grizzly Bear**: Found mainly in North America, particularly in Alaska, western Canada, and parts of the northwestern United States, including Montana, Wyoming, and Idaho.
- **European Brown Bear**: Found across Europe, including Scandinavia, Eastern Europe, and parts of Western Europe.

2. **Size and Physical Characteristics**:
- **American Grizzly Bear**: Typically larger, with males weighing between 400-790 pounds (180-360 kg), and some reaching over 1,000 pounds (450 kg). They have a distinctive hump on their shoulders, which is a mass of muscle used for digging.
- **European Brown Bear**: Generally smaller than the American grizzly, with males usually weighing between 300-600 pounds (136-272 kg). They also have a less pronounced shoulder hump.

3. **Coloration**:
- **American Grizzly Bear**: Fur can vary widely in color from light brown to nearly black, often with a grizzled or "silver-tipped" appearance.
- **European Brown Bear**: Usually has a more uniform brown color, though some individuals may exhibit lighter or darker shades.

4. **Behavior and Diet**:
- **American Grizzly Bear**: Known for being more aggressive, particularly when defending cubs or food sources. Their diet includes a significant amount of meat, such as fish (notably salmon), small mammals, and carrion, in addition to plants and berries.
- **European Brown Bear**: Generally considered less aggressive, with a diet more focused on vegetation, including fruits, nuts, and roots, although they also eat insects and occasionally small mammals.

5. **Population and Conservation Status**:
- **American Grizzly Bear**: Population numbers are lower, particularly in the contiguous United States, leading to various conservation efforts and legal protections.
- **European Brown Bear**: Populations are more stable in some regions due to successful conservation programs, though they remain threatened in parts of their range.

Overall, while they share many similarities due to their common ancestry, these bears have adapted to their respective environments, leading to distinct differences in size, behavior, and physical characteristics.
Bedankt voor het delen van je ervaringen :) komt er ook nog een verslag van het fietsen zelf, of heb je dat ergens online staan. Ben ik ook wel benieuwd naar 8)
- Verkeer: die "zwarte dieselrookwolk" waarover je rept wordt zelfs heel bewust opgewekt, en heet 'rolling coal'. Nergens anders ter wereld komen klootzakken voor zoals in de VS die o.a. dit doen omdat ze fietsers haten. Een van de grote paradoxen: dit versus de zeer aardige Amerikanen.
Ik heb dit afgelopen april in Engeland ook 2x meegemaakt, inclusief afsnijden. Afsnijden was onnodig, en die rook was zeeeeer smerig.
Op Polarsteps verslag. Stuur me pm dan deel ik de link.