Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein Zweden - Forum Wereldfietser

Fiets in trein Zweden

Beste wereldfietsers,


De Zweedse spoorwegen staan erom bekend niet al te 'fietsvriendelijk' te zijn. Komende zomer heb ik het plan richting +- Trondheim te fietsen, en vanaf daar de trein terug naar Kopenhagen te nemen. Zij het ietwat krap, zou dat net in een dag te doen moeten zijn (zie bijv. onderstaand schema). Met fiets erbij is het volgens Deutsche Bahn echter niet mogelijk.

Ik ben bekend met de treinfietsroutes op volgende website, https://swedenbybike.com/en/bicycles-on-trains/ van waaruit zou blijken dat het toch goed mogelijk is om van de Noorse grens met fiets in de trein naar Malmo/Kopenhagen te gaan. (Ik heb een aantal van die treinlijnen wat beter uitgezocht, en vaak gaat het bijv. om regionale lijnen waar maar 1 of 2x per dag een trein gaat, waardoor een langere aansluitende reis vaak lastig plannen is). Heeft een van jullie suggesties of ervaringen? Of misschien specifieke fiets-in-de-trein ervarigen op onderstaand traject?

Alvast dank!



06:07
Trondheim S
R 92382
nach Oslo S
13:48

Oslo S
14:14
Oslo S
IC 119
nach Göteborg Central
17:40


18:40
Göteborg Central
22:29
Koebenhavn H

De informatie is uit 2021 dus echt actueel is die niet te noemen. Ik zou lekker de boot nemen van Gotenburg naar Denemarken (Frederikshavn) en daar verder met de trein. Naar Kopenhagen is dat dan ook nog 6 uur. Maar zelf houdt ik me ook aanbevolen voor mogelijke opties. De nachttrein van Hamburg naar Stockholm viel voor mij ook al af omdat daar de fiets alleen gedemonteerd in mee kan.
Zweden
naar Zweden
De fiets kan mee in de treinen via de Öresundståg: de brug en tunnel tussen Kopenhagen - Malmö en andere Zweedse plaatsen.
In Zweden
In Zweden kunnen fietsen niet mee in de treinen van de nationale spoorwegmaatschappij JS. Deze maatschappij staat alleen gedemonteerde en verpakte fietsen toe. Dit is in de regel echter te lastig voor vakantiefietsen met bagagedragers en spatborden.
Zweden kent echter tal van regionale vervoerders die wel fietsen toelaten in hun treinen. De regels en het aantal fietsplaatsen verschillen echter per vervoerder.
Op deze website zie je links naar de vervoerders in Zweden: https://cykelframjandet.se/information- ... sh-trains/
Je kunt ook naar een groter station informatie vragen.
Op de kaartjes op de onderstaande website zie je dat het vooral in het zuidelijk deel van Zweden goed mogelijk is om fietsen mee te nemen in de trein. https://swedenbybike.com/en/bicycles-on-trains/

Noorwegen
naar Noorwegen
Vanuit Zweden kan de fiets kan mee in Noorse treinen vanuit Gothenburg en Karlstad naar Oslo. Je hebt wel een fietskaartje nodig.
https://www.vy.no/en/travelling-with-us ... -on-trains
Het aantal fietsplaatsen is beperkt. Reserveer dus: https://www.vy.no/en/buy-tickets/train-and-bus-tickets

in Noorwegen
De fiets kan mee in de meeste treinen. Er is in de regel veel ruimte. Voor de treinen naar Bergen wordt wel een reservering aanbevolen.
Noorwegen kent drie treinvervoerders met elk eigen regels:
Vy: https://www.vy.no/en
GoAhead Nordic: https://go-aheadnordic.no/travel-inform ... -the-train
SJ Nord: https://www.sj.no/en/front-page/
De fiets kan ook mee in een groot aantal bussen.
Algemene informatie over vervoer met de fiets in Noorwegen: https://norwaybybike.com/bikes-on-train ... and-boats/


Reken op meer tijd dan "krap een dag"
Bedankt voor jullie reacties nog! Via Gotenburg naar Frederikshavn en dan weer met de trein naar Kopenhagen voelt voor mij toch te veel onnodig om.
Ik had gehoopt door treinen te hebben met eind/startbestemming buiten Zweden (Trein Oslo - Gothenborg, en Gothenborg-Kopenhagen) misschien de strakke Zweedse fietsregels te kunnen omzeilen. Deutsche Bahn zegt dus dat dat toch niet kan met fiets, maar die zijn ook niet alwetend. Mocht er iemand recente ervaringen hebben op een van die, of andere trajecten, hou ik me graag aanbevolen.
Wij wilden destijds na aankomst in Kiruna met de fietsen per trein naar Malmö. Fietsen meenemen in de trein was echter geen optie en ook de bus bood geen uitkomst. Uiteindelijk de fietsen met de post naar Malmö gestuurd en zelf de volgende dag met de trein gegaan. Bij aankomst konden we de fietsen ophalen op het postkantoor. Wellicht het onderzoeken waard.
Net terug van de Noordkaap, en met een beetje zoeken kun je in het zuiden van Zweden zo heb ik (te laat) ontdekt toch zeker via Kalmar tot Linköping met de fiets in de trein, je zal dan wel een aantal keren over moeten moeten stappen en zelf echt goed moeten zoeken naar wat er mogelijk is, (er is omdat de fiets gratis mee kan geen fiets-symbool in de dienstregeling van bijv. https://www.oresundstag.se/ of https://www.krosatagen.se/ te zien). Informatie is zonder translate (of kennis van de Zweedse taal) eigenlijk niet te doen want de meeste pagina's worden niet in het Engels vertaald. Er rijdt overigens ook nog oud materieel (geel en rood) waarbij je de fiets wel even op moet tillen om die in de trein te krijgen)

Bijlagen

Zie dit kaartje van Zuid-Zweden. Op de rode lijnen kunnen geen fietsen mee. Op de groene lijnen rijden ook treinen van vervoerders die fietsen meenemen.
De dikke lijnen kennen intensief treinverkeer.
de middeldikke lijnen kennen een uurdienst
De dunne lijnen worden minder intensief bereden.
https://lund.naturskyddsforeningen.se/w ... 21-05.jpeg

Dit is de situatie in Noord-zweden
https://lund.naturskyddsforeningen.se/w ... 21-05.jpeg
Ten noorden van Umea kunnen dus geen fietsen in de trein.

Voor zoveel mogelijk informatie over de fiets mee in de trein Europa in, klik op de link op de website van de Wereldfietser.
https://wereldfietser.nl/actueel/overzi ... nen-europa
Even een aanvulling op de post van Bert omdat ik datum in de plaatjes wat oud vond, er lijkt nog veel meer mogelijk te zijn zie hiervoor:
https://lund.naturskyddsforeningen.se/w ... j_2024.pdf

Nu nog iemand vinden die het document vertaald naar Engels en of Nederlands.
Als het niet verder gaat dan naar Umea, kun je daar altijd nog de boot pakken (Wasaline) naar Vaasa (spreken ze ook Zweeds) in Finland en van daar naar het noorden met de trein.
Maar al ik dit zo zie kom je dus echt wel veel verder dan ik dacht en had verwacht.
Ik kom eigenlijk nooit meer op dit forum maar kreeg de vraag of ik (een zweedse die veel fietst en ook wat nederlands kan) in dit topic wat kennis en ervaring wil delen :)
bert sitters schreef:
ma 08 jul, 2024 11:39
Ten noorden van Umea kunnen dus geen fietsen in de trein.
Dit klopt niet, er zijn zeker wel treinen die in norrland fietsen meenemen, ook vanaf Umeå. Zoals Norrtåg, daar kan de fiets gratis mee. Soms zijn er ophangplekken en soms staande plekken.
Bedenk wel dat norrland geen klein nederland is. De afstanden zijn enorm, er zijn weinig stations en mocht de trein niet verder kunnen, en dan bedoel ik niet door natte boomblaadjes maar door bv omgevallen bomen, sneeuwstormen of bij extreme kou (-30 of -40), dat de reis dan verder gaat met een bus.

Heb die kaartjes van die links van Bert Sitter niet met een loep uitgepluisd maar ff snel gezien kloppen ze ook niet helemaal.
Er is bv de TiB (tåg i bergslagen) in het midden van het land.
De Inlandsbanan rijdt dwars door het land van Kristinahamn (tågab) via Mora helemaal omhoog naar Gällivare (boven de poolcirkel).
Snälltåget rijdt naar het gebergte i Jämtland/Dalarna/grens Norge, oa naar Åre waar het grootste bikepark van Scandinavië ligt (dus oa mtb'ers pakken vaak die trein).
VR-tåg rijdt hoog in norrland, oa van Haparanda naar Kolari (en ook in Finland), de närtåg is gratis voor de fiets en de fjärrtåg (intercíty) kost circa 5 euro.
Sommige treinen rijden alleen in bepaalde seizoenen, oa vanwege diepe sneeuw en ijzige temperaturen.

De Flixtrein (Göteborg-Stockholm) heb ik vaak met fiets in gezeten maar weet niet zeker of die dit jaar nog rijdt, geloof dat ie ermee ging stoppen.
Heb ook vaak in de trein van de noorse grens (Kongsvinger) naar Karlstad gezeten (fiets gratis mee).

Zijn trouwens ook veel bussen waar de fiets gewoon mee kan. Soms hangt er een rek achterop de bus waar je hem dan zelf moet inhangen, vaak is er bagageruimte onder in de bus waar je gewoon de fiets inschuift (gratis), en soms is er een gedeelte achter in de bus (via een laadklep) waar vanalles in wordt geschoven. Zoals autobanden en fietsen :)
Bij al dit soort busvervoer gaat de schoolgaande jeugd met fietsen voor, maar die zijn er niet zoveel, en al helemaal niet in de zomervakantie. Die duurt trouwens langer dan in NL, altijd 9 weken maar vaak komen er nog wat weekjes bij.
bert sitters schreef: In Zweden kunnen fietsen niet mee in de treinen van de nationale spoorwegmaatschappij JS.
JS bestaat niet, dat is SJ, Statens Järnvägar :)

Heb geen links bijgevoegd (zijn met wat gegoogle makkelijk zelf te vinden). Wel een nogal vaag kaartje: de gekleurde lijntjes zijn treinen waarin de fiets mee kan, in de grijze lijntjes kan het niet.
tåg norrland.jpg
tåg norrland.jpg (18.09 KiB) 1141 keer bekeken
Hafar schreef:
di 09 jul, 2024 20:09

bert sitters schreef: In Zweden kunnen fietsen niet mee in de treinen van de nationale spoorwegmaatschappij JS.
JS bestaat niet, dat is SJ, Statens Järnvägar :)

Inderdaad SJ en geen JS. Foutje, bedankt.
Hafar schreef:
di 09 jul, 2024 20:09

bert sitters schreef: In Zweden kunnen fietsen niet mee in de treinen van de nationale spoorwegmaatschappij JS.
JS bestaat niet, dat is SJ, Statens Järnvägar :)

Heb geen links bijgevoegd (zijn met wat gegoogle makkelijk zelf te vinden). Wel een nogal vaag kaartje: de gekleurde lijntjes zijn treinen waarin de fiets mee kan, in de grijze lijntjes kan het niet.

tåg norrland.jpg

heb jij concrete correcties op dit tekstblokje op het document op de website van de Wereldfietser. Ook met juiste links naar actuele kaartjes. Het gaat om fietsers te helpen.

"Zweden
naar Zweden
De fiets kan mee in de in treinen via de Öresundståg: de brug en tunnel tussen
Kopenhagen - Malmö en andere Zweedse plaatsen
In Zweden
In Zweden kunnen fietsen niet mee in de treinen van de nationale spoorwegmaatschappij
SJ Deze maatschappij staat alleen gedemonteerde en verpakte fietsen toe. Dit is in de
regel echter te lastig voor vakantiefietsen met bagagedragers en spatborden.
Zweden kent echter tal van regionale vervoerders die wel fietsen toelaten in hun treinen.
De regels en het aantal fietsplaatsen verschillen echter per vervoerder.
Op deze website zie je links naar de vervoerders in Zweden:
https://cykelframjandet.se/information- ... sh-trains/
Je kunt ook naar een groter station informatie vragen.
Op de kaartjes op de onderstaande website zie je dat het vooral in het zuidelijk deel van
Zweden goed mogelijk is om fietsen mee te nemen in de trein.
https://swedenbybike.com/en/bicycles-on-trains/ "
Hafar schreef:
di 09 jul, 2024 20:09

Zijn trouwens ook veel bussen waar de fiets gewoon mee kan. Soms hangt er een rek achterop de bus waar je hem dan zelf moet inhangen, vaak is er bagageruimte onder in de bus waar je gewoon de fiets inschuift (gratis), en soms is er een gedeelte achter in de bus (via een laadklep) waar vanalles in wordt geschoven. Zoals autobanden en fietsen :)
Bij al dit soort busvervoer gaat de schoolgaande jeugd met fietsen voor, maar die zijn er niet zoveel, en al helemaal niet in de zomervakantie. Die duurt trouwens langer dan in NL, altijd 9 weken maar vaak komen er nog wat weekjes bij.
Bedankt voor je uitgebreide post! Het viel me inderdaad op dat ik al veel (lijn)bussen zag rijden in Zweden met een soort van fietsrek achterop.
Hele lange afstanden in korte tijd met fiets in OV is volgens mij erg lastig (veel van de regionale lijnen hebben treinen die maar een paar keer per dag rijden, dus als je dan meerdere overstappen wilt doen wordt dat vaak lastig). Maar in geval van nood/pech is er schijnbaar toch best veel mogelijk inderdaad.
Ik sprak onderweg iemand die zijn liefde voor gravelpaden kwijt was geraakt in het noorden van Zweden want als je maar 5km per uur weet af te leggen (ook op het vlakke) schiet het ook niet op. Dus heb net als de meeste mensen in Scandinavië geen haast of vertrek eerder en geniet van de omgeving buiten.
bert sitters schreef:
wo 10 jul, 2024 08:04
heb jij concrete correcties op dit tekstblokje op het document op de website van de Wereldfietser. Ook met juiste links naar actuele kaartjes. Het gaat om fietsers te helpen.
Bert, ik help met de bijdrage in dit topic, en dat is voor mij genoeg. Concrete correcties, juiste links en actuele kaartjes mag je zelf toevoegen :P

De SJ gaat trouwens de dagtreinen in norrland (het noorden van 't land) överdragen aan de VR (de Finse spoorwegmaatschappij). Lijkt goed nieuws want fietsvervoer in treinen in Finland is bijna overal mogelijk. De nachttreinen blijven wel onder de SJ. Ze beloven dat er meer treinen gaan rijden en ook goedkoper maar dat weten we pas volgend jaar.
Prijs van treinkaartjes is ook anders in Zweden, we hebben hier rörliga priser, ik weet even 't nederlandse woord niet (beweeglijke tarieven?). De prijzen kunnen iig erg varieren, dat ligt aan het tijdstip en aanbod. Daardoor kan bv een kaartje van de trein van 10:00 zomaar 20euro (of meer) duurder/goedkoper zijn dan die van 10:15.
Evert_ schreef:
za 13 jul, 2024 13:20
Bedankt voor je uitgebreide post! Het viel me inderdaad op dat ik al veel (lijn)bussen zag rijden in Zweden met een soort van fietsrek achterop.
Graag gedaan!
Heb vaak m'n fiets in de bus meegenomen, vooral op lange afstanden is dit echt geweldig. Je wacht gewoon op de bus en dan schuif je de fiets erin of hangt hem op.
Moet dan wel erbij vermelden dat ik dit alleen in midden/noord zweden doe, in het zuiden kom ik nl bijna nooit.

Er zijn ook veel fietsers die hun fiets met de Bussgods opsturen, dat is een bus die van alles meeneemt. Zoals motorfietsen, autobanden, ski's, snowboards, gitaren etc. Er is vaak een vaste prijs en voor circa 100 euro gaat de fiets mee van zuid naar noord (> 2000km).
Of gewoon met de post (PostNord), is soms iets goedkoper, dat ligt aan de afstand.
_Peter_ schreef:
za 13 jul, 2024 14:11
Ik sprak onderweg iemand die zijn liefde voor gravelpaden kwijt was geraakt in het noorden van Zweden want als je maar 5km per uur weet af te leggen (ook op het vlakke) schiet het ook niet op. Dus heb net als de meeste mensen in Scandinavië geen haast of vertrek eerder en geniet van de omgeving buiten.
5km is wel errug langzaam :D Maar het klopt wel, vooral in de lente kunnen de gravelwegen zeer zwaar zijn. Combinatie van dikke zuigende modder, ijs en zachte sneeuw. Zelfs met de fatbike kom ik er dan niet doorheen en is 't echt duwen en zwoegen.

Zweedse gravel is ook vaak niet hetzelfde als nederlandse, vooral niet de verse gravel die net is gestort. Weet de nederlandse naam niet maar hier heet dat bergkros of makadam, en het zijn scherpe grove stenen. Je stuitert alle kanten op, en al snel voel je je polsen, armen, schouders etc. Niet te doen met dunne bandjes en tig kilo bagage.
Om het verschil aan te duiden: nederlandse gravel heet hier steenmeel (stenmjöl) en ik heb dat bv in grote 200 liter vaten staan en schep dat in de wintermaanden op het weggetje bij m'n huis zodat de auto niet de sneeuwgreppel inglijdt (ligt hier 5 maanden van 't jaar een dik pak ijs). Als de lente het ijs laat verdwijnen zijn ook die gravelsteenjes opgelost, waarschijnlijk opgemalen door het ijs. Dus daarom die grote grove gravel.

Er is ook dödsgrus, weet ook hier niet de vertaling van, misschien sterfgravel? (grus=gravel). Dat is vlijmscherp en als de lente begint ligt dat in dikke hopen naast de weg. Daar wordt je als fietser ingeduwd en rij je met dunne bandjes dan is de kans groot dat je lek rijdt of onderuit glijdt.
Met de lente bedoel ik de "vårvinter", de periode tussen de winter en de lente, geloof niet dat daar een nederlands woord voor is (hier zijn 8 seizoenen in een jaar). In de échte lente is het dödsgrus nl weggeveegd.

Lange tekst en ook nog eens offtopic. Nog een plaatje erbij om het nog langer te maken :P
3baP1250672.jpg
Verse zweedse gravel. Ik reed toen met 29x2.6" dus iets van 6.6cm dikke bandjes. Dat gaat, maar met de fatbike en 4.2" gaat 't beduidend beter en je houdt het langer vol. Niet onbelangrijk als je dagen- of wekenlang bijna alleen maar op gravel rijdt.
IMG0527_205627_533.jpg
Nog een ontopic plaatje. Zo hang ik de fiets in de trein op, met een spanbandje aan het voorwiel omdat dikke banden nooit in die smalle beugeltjes passen. Achterwiel past ook vaak niet, dus die gaat dan ook met een bandje vast. Kan dus handig zijn om twee kleine spanbandjes mee te nemen.
Dankjewel, en nu gaat iedereen vragen wat de 2 kransjes aan je (denk ik) voorwiel doen.