Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Off-road tocht zuid Frankrijk 6 – 12 oktober - Forum Wereldfietser

Off-road tocht zuid Frankrijk 6 – 12 oktober

Bikepacken door de Luberon, Monts de Vaucluse, Dentelles de Montmirail en de Mont Ventoux staat op het programma. Technisch niet heel moeilijk maar wel de nodige meters klimmen. Ik woon nu twee jaar in deze regio en denk dat ik met deze tocht een aantal van de mooiste onverharde wegen aan elkaar heb weten te verbinden. Ik heb de tocht grotendeels gereden en wil meer fietsers kennis laten maken met onze regio.
Kenmerken:
- 350 a 380 km lengte (380 als je op de top van de Mont Ventoux wil staan)
- 50 % onverhard en verder veelal kleine rustige wegen
- 5 á 6 dagen fietsen, +/- 8000 hoogtemeters op hoofdzakelijk brede gravelwegen met vaak grove stenen
- 95 % is te fietsen op een mountainbike (-achtige fiets met dikke banden) korte passages hike-a-bike, singletracks en technisch
- Dagelijks mogelijkheid tot inkopen en/of koffiestops in o.a. Sault, Montbrun les Bains, Malaucene, Beaumes de Venise, Bonnieux etc…
- Kamperen op campings of een bed in een Gite d’etappe (niet wildkamperen in de natuurparken)
- Start 6 oktober in Saint Saturnin les Apt (camping les Chênes Blancs)
- Groep van maximaal 8 deelnemers, zelfvoorzienend (zelf navigeren) en op eigen risico. Ik zorg voor de route en fiets mee.

GPX op aanvraag, interesse of vragen, ik hoor het graag!

Bert Vinken
Scherm­afbeelding 2024-07-22 om 10.44.07.png

Bijlagen

Prachtig gebied!
Ik kan die week niet, maar zou graag de gpx ontvangen.
Pb gestuurd met de route.
Hoi, kan ook niet die weken maar wat super, zou graag de gpx ontvangen!!! Ben er denk ik van de zomer :)
Afgelopen week de tocht nog wat verder gefinetuned. Weer een looppassage eruit kunnen filteren.

Er zijn nog niet heel veel reacties, wellicht is het voorstel te zwaar?
Ik kan natuurlijk een aangepaste, meer asfalt variant uitwerken. Dan zouden de overnachtingen op dezelfde campings kunnen zijn, maar gaat de tocht om de zwaarste passages heen. Het is dan nog steeds een klimrit, maar een stuk minder (zware) hoogtemeters.

Interesse of vragen? laat het weten.
Beste Bert,

wat een mooi iniatief. Nu wilden mijn vrouw en ik al in die periode wat gaan spelen op en rondom de Mont Ventoux.......en jouw idee sluit hier naadloos bij aan. Wij fietsen wel altijd in een "bejaarden set-up" (voor en achtertassen) dus we zouden het super vinden om de asfaltvariant te doen (natuurlijk zijn stukken gravel ook geen probleem). Kortom we doen graag mee. Wie we zijn? Toos en Theo, twee gepensioneerde psychologen (62 en 63) uit het Zuiden van het land. Santos-fiets, Hilleberg-tentje, meer dan 35 jaar fietsvakantie-ervaring, houden er van om voor ons tentje een simpele macaroni-maaltijd te maken en een flesje wijn open te trekken.
Hallo Toos en Theo,

Wat leuk hoe je jullie als fietsstel voorstelt. Daar herkennen wij (Christine en Bert) ons erg in. Onze ortliebs zijn de 30 ook al gepasseerd :D en kamperen doen we ook nog steeds in een msr tentje. Maar goed, ik heb nu een mtb/gravel versie uitgewerkt omdat dat mijn 'hobby' is, en dan is zo'n klassieke setup niet te doen.
Voor ik met de wegversie aan de slag ga is het goed om wat ideeën uit te wisselen over min/max afstand en hoogtemeters per dag. Als we dat hier doen kunnen andere geïnteresseerden meelezen. Zou mooi zijn als we zo een groep wereldfietsers op de campings kunnen verzamelen, off- en onroad onderweg.
Daarna maak ik een mailinglijst zodat we verder afspraken kunnen maken.

Stand tot nu toe is; 3 deelnemers voor offroad en met jullie 2 voor de wegversie
Hey Bert,

dank voor je reactie; Ga je vooral niet in onmogelijke bochten wringen voor ons (ik voel me al wat schuldig: jij hebt veel energie gestoken in een gravelroute en komen wij aanzeuren met "ja maar wij zouden graag een asfaltvariant hebben"). Blijft staan dat we graag mee zouden gaan.
Je vraagt naar onze ideeen over min/max-afstand en hoogtemeters. Laten we zeggen: ons ideaal is 8o km en 900 hoogtemeters per dag.................maar we weten als geen ander (en dat is ook wel de charme) dat een fietsroute niet ideaal is: beklimmingen en campings liggen niet 'ideaal verspreid". Dus het ideaal genoemd hebbend, kunnen we ook leven als er etappes bij zijn van 50 km en 300 hoogtemeters of etappes die zwaarder zijn (bv 110 km en 1500 hoogtemeters). We kunnen zelfs leven met etappe waarbij je alleen maar afdaalt! Kortom onze bandbreedte is vrij groot.
Inderdaad: hopelijk sluiten er meerderen aan. Mochten deze andere ideeen hebben over hoogtemeters en afstanden; altijd goed,
Hebben er zin in.
Groetjes,
Toos en Theo
Theo B schreef:
ma 05 aug, 2024 17:36
Hey Bert,

dank voor je reactie; Ga je vooral niet in onmogelijke bochten wringen voor ons (ik voel me al wat schuldig: jij hebt veel energie gestoken in een gravelroute en komen wij aanzeuren met "ja maar wij zouden graag een asfaltvariant hebben"). Blijft staan dat we graag mee zouden gaan.
No Worries, routes plannen is ook een hobby van me. Die asfaltvariant kost ook niet heel veel moeite omdat ik zo ongeveer elk weggetje in de regio heb gefietst (maal x), die hoef ik niet meer voor te rijden. En hoe meer zielen hoe meer vreugd , met in het achterhoofd dat we toch geen 100 mensen hier op pad krijgen...
Een eerste schets komt al mooi uit, waarbij de afstanden mee zullen vallen en het aantal hoogtemeters wat meer zullen zijn. (gemiddeld 1000 per dag)
Hoi Bert,

Super.
6 oktober op camping les Chenes Blancs in Saint Saturnin les Apt gaan we elkaar zien.
We hebben er zin in. Gaan we lekker fietsen en na-zomeren
Theo B schreef:
di 06 aug, 2024 17:51
Hoi Bert,

Super.
6 oktober op camping les Chenes Blancs in Saint Saturnin les Apt gaan we elkaar zien.
We hebben er zin in. Gaan we lekker fietsen en na-zomeren
Alvast welkom in de Vaucluse! ik zal nog een pb sturen om wat gegevens uit te wisselen.
Ik zou mij graag nog willen aansluiten voor de offroad versie.

Wat voor banden raad je aan? Noppenbanden noodzakelijk? Iets als Vittoria Mezcal?
Graag zou ik een wat nieuwere WT willen meenemen met aangepaste tandwielverhoudingen.
Hoi Daan, meld je dan wel aan via de wf-site, da’s handig in het verdere contact.
Als het -zoals meestal- droog is dan maakt die band niet zoveel uit. Ik rij zelf altijd op continental race king 2.2. En die Vittoria's lijken ook zeer geschikt.
Mocht het toch regenen dan hebben we hier wel plaatselijke vieze plakkende klei…..