Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX Eurovelo 15 - Forum Wereldfietser

GPX Eurovelo 15

Hallo, ben nieuw hier en al een poosje aan het zoeken naar een gpx-route maar tot nu toe nog niet gevonden. Het plan is om vanuit Nederland de Eurovelo 15 in de richting van Zwitserland te gaan fietsen. Ik zie wel de originele routes in gpx-bestanden. Weet iemand of de route van Nederland naar Zwitserland bestaat en waar die dan te krijgen is? Of is de route in beide richtingen misschien bewegwijzerd?
Wij hebben wel eens een gedeelte van de Eurovelo 15 / Rijnfietsroute gefietst in Duitsland en voor zover ik het mij herinner is deze, net zoals eigenlijk alle fietsroutes in Duitsland, in twee richtingen bewegwijzerd.
Anders was op de verschillende sites wel vermeld dat deze alleen noord-zuid gepijld is.
De GPX route kun je omdraaien, vaak in het toestel wat je op het stuur hebt en anders even googelen.
Op de EuroVelo site kun je GPS-bestanden van de route downloaden:
https://en.eurovelo.com/ev15

De track van de Full route gaat van Andermatt naar Hoek van Holland.
DaVinci schreef:
wo 17 jul, 2024 10:33
Wij hebben wel eens een gedeelte van de Eurovelo 15 / Rijnfietsroute gefietst in Duitsland en voor zover ik het mij herinner is deze, net zoals eigenlijk alle fietsroutes in Duitsland, in twee richtingen bewegwijzerd.
Anders was op de verschillende sites wel vermeld dat deze alleen noord-zuid gepijld is.
De GPX route kun je omdraaien, vaak in het toestel wat je op het stuur hebt en anders even googelen.
Mooi dat de route in ieder geval bewegwijzerd is. Maar de route op mijn navigatie is wel zo makkelijk.
@Frank: Ik heb de route van Zwitserland naar Hoek van Holland op de site van Eurovelo gevonden en omdraaien is geen probleem met gpx-studio. Wat ik lastig vind, is dat in die gpx-route schijnbaar een aantal alternatieven zijn opgenomen. Ik heb geprobeerd die eruit te halen, maar dat lukt niet echt.
Kun je niet Garmins Basecamp programma gebruiken? Volgens mij is het daarin wel te doen. Je hoeft geen Garmin GPS te hebben om dit programma te gebruiken.
Die officiele gps-tracks die je op de site van eurovelo kan downloaden zijn lang niet altijd even goed is mijn ervaring. Zitten soms vervelende fouten in; of gekke 'verspringingen'. Om die reden gebruik ik ze ook nooit. Wil ik een (stuk van) een eurovelo fietsen, dan teken die ik die gewoon op de kaart op de website 'brouter.de'.

Als je op die site zit, kan je een 'layer' op de kaart laten tonen met alle 'officiele aangegeven' routes. DIt doe je door rechtsboven op 'selecteer lagen' te klikken, en dan te kiezen voor 'cycling (waymarked trails)'.

Eurovelo routes staan hierop, maar ook bijvoorbeeld de knooppunten in Nedeland, voie vertes in Frankrijk en fietsroutes in duitsland 8)

Als je klaar bent met tekenen van je route, kan je een gps-track laten exporteren die je weer op je gps-device kan gebruiken.

Basecamp zou je ik niet adviseren, tenzij je kickt op applicaties met userinterfaces uit de jaren 70 met 0,0 gebruiksvriendelijkheid :lol:
Brouter is soms wel een beetje eigenwijs en je zal dan ook nog wel de nodige tussenpunten aan moeten wijzen is mijn ervaring, ook met de opties om alleen fietsroutes te volgen (in het profiel, de sleutel rechtsboven op de pagina)
Klopt, je bent er niet met alleen een begin- en eindpunt instellen...
@Frank; ik gebruik Karoo Dashboard. Ooit mee begonnen omdat ik met een Karoo 2 fiets. Bevalt goed en importeren van routes is geen probleem. Ik ga je tip eens proberen.
Ook de tip van Polariteit ga ik de komende weken uitproberen. Klinkt hoopvol.
@_Peter_; zo doe ik dat ook met Karoo. Het probleem is voor mij alleen dat ik niet weet, als ik op de site van Eurovelo naar de tracks kijk, waarom die gekke verspringingen erin zitten. Het lijken mij alternatieve routes (klopt dat?). En al die alternatieven weghalen lukt wel (veel werk). Echter als ik hem aan een route van huis naar Arnhem of Hoek van Holland plak, slaat gpx-studio op hol; er komen een aantal rechte lijnen bij en de route wordt dan 4000+km... Als ik weet hoe ik dat kan voorkomen, ben ik er ook. Uiteraard kan ik de route van huis naar de Eurovelo apart in mij navigatie zetten en kan het ook. Maar wat is de juiste route van de Eurovelo site...?
Als je Karoo dashboard gebruikt (ik ook) en dan de OCM laag aanzet zie je de huidige op OSM gebaseerde routes. Of dat ook de juiste zijn weet ik niet, ook niet hoe vaak die geupdate wordt. Je zal ook wel wat in moeten zoomen want in Duitsland is het soms ook de D8 of nog weer een andere route. Wat me wel opviel is dat je afhankelijk van je profiel een route maakte die zoveel mogelijk of verkeersarme wegen ging in Scandinavië. Voordeel daar is dan weer dat er vaak niet veel te kiezen is.
De track van EV kun je natuurlijk ook inladen in je dashboard en daar naar wens aanpassen. Met brouter zie ik de optie alleen niet zo snel om je route dan aan te passen.
_Peter_ schreef:
do 18 jul, 2024 22:43
De track van EV kun je natuurlijk ook inladen in je dashboard en daar naar wens aanpassen. Met brouter zie ik de optie alleen niet zo snel om je route dan aan te passen.
Dat kan in Brouter ook. Kies bovenin voor de opties: 'Laad' --> 'Laad als ROUTE'. Dan in de popup de GPX van Eurovelo selecteren, en knop 'Laad track als route' klikken.

Vervolgens kan je de bestaande route aanpassen door een punt in de route te verslepen, en je kan aan het eind van de route nieuwe stukken toevoegen.
Ik heb net de tips van jullie gecombineerd en de route in Brouter.de geladen. Die vervolgens nauwkeurig nagelopen en tussenpunten verwijderd die de alternatieve routes lijken te zijn (bv. route gaat heen, terug en weer aan de nadere over verder). Wat ik overhoud van de ruim 3000km, is 1150km van Arnhem naar de Bodensee.
Ik ga nog een boekje kopen en dan een s lezen wat de gpx eigenlijk doet met de alternatieven.
Allemaal bedankt voor de tips!

Volgende stap is kijken hoe ik Osmand gebruik (ook nieuw voor mij) in combinatie met de Karoo 2. Ik las ergens dat dat mogelijk is en ben benieuwd of dat voordelen oplevert ten opzichte van Osmand alleen op mijn mobiel.
Als je het hier over sideloading van Osmand op je Karoo 2 hebt, dat kan maar dat werkt niet zo als je dat van je smartphone gewent bent. Ik heb forumslader gesideload en dan is het of het 1 of het ander maar beide werkt jammer genoeg niet of een update moet verbetering hebben gebracht maar dat heb ik niet getest.
Vergeet niet dat Osmand veel ruimte nodig heeft voor zijn kaarten, of je de kaarten die er al opstaan kan gebruiken weet ik ook niet.
Dank Peter voor de tip. Ik ben niet zo technisch en ga de komende maanden eens kijken hoe dat side-loaden werkt en hoe je een OCM-laag aanzet (uit je vorige bericht). Er valt heel wat te leren op dit gebied voor mij :)
De OCM laag zit in het dashboard van Karoo rechtsonderin, je hebt de keuze uit Satelite, Cycling en OCM