Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe maak je 41 tanden passend? - Forum Wereldfietser

hoe maak je 41 tanden passend?

Tandwiel en cassette van mijn Koga Worldtraveller waren aan vervanging toe. Internet leerde me dat er een cassette met 10 tandwielen bestaat: 11-41 tanden. Dat heb ik besteld en gemonteerd. Helaas kan mijn derailleur Shimano deore XT wel de 37 tanden aan, maar niet de 41.
Weet iemand een oplossing?
Een andere derailleur? Of toch maar weer de oorspronkelijke casstette 11-36 tanden?

Bij voorbaat dank voor de reactie, Simon.
monteer de Road Link van Wolftooth tussen frame en derailleur. Niet in combinatie met triple crankstel.
Zo’n worldtraveller, heeft die niet altijd een triple aan de voorkant? Met bijvoorbeeld een 26 als kleinste bladje vraag ik me allereerst af waarom je achter een 41 moet willen.
Ik weet niet hoe oud je nu bent maar met het verstrijken van de jaren ga je verlangen naar groter achter omdat je anders niet meer boven komt. Voor zit al een granny, dus achter zal wel een grandpa moeten :wink:
Een Wolftooth link zal de truc doen.
Ook met 3 bladen voor, want daar lees ik niks over bij de fabrikant. Of juist dat dat niet kan. (ze hebben meerdere modellen)
sjefke schreef:
vr 19 jul, 2024 21:42
monteer de Road Link van Wolftooth tussen frame en derailleur. Niet in combinatie met triple crankstel.
Waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn? Je kettinglijn verandert toch niet?

Vraag me eerder af of 4 tandjes extra achter geen problemen oplevert met groot-groot-schakelen (wat je normaal natuurlijk niet zou doen).
Het heeft meer met de lengte van de ketting te maken, die kan natuurlijk niet te kort zijn want dan kun je niet schakelen naar groot voor en groot achter maar ook niet te lang want dan loopt de ketting aan bij de kooi.
Ik heb ook wel eens een Wolftooth gebruikt, werkt wel. Maar vind de fiets wel een stuk minder strak schakelen. Ik zou kijken of je echt wel zóóóó licht nodig hebt.
shwessels schreef:
vr 19 jul, 2024 13:45
Helaas kan mijn derailleur Shimano deore XT wel de 37 tanden aan, maar niet de 41.
Weet iemand een oplossing?
Heb je je B-schroef ingedraaid? Dan komt er wat meer ruimte voor je derailleur. Met een beetje mazzel moet 4 tandjes extra dan wel lukken.
Je moet wat met de B-schroef spelen. Meer ruimte maken en de derailleur toch zoveel mogelijk onder de cassette houden.
Het triple crankstel kun je laten zitten, maar het buitenblad moet je dan niet gebruiken. :?
Is de oplossing niet vrij simpel?

Je handhaaft je triple, de derailleur en monteert de cassette 11-41. Je maakt de ketting op maat van het grootste tandwiel vóór en het één-na grootste tandwiel achter plus 3 schakels (zie plaatje SRAM)
kettinglengte SRAM.jpg
Mocht je op een moment van onbedachtzaamheid toch willen schakelen naar die absurde combinatie van groot-groot, dan zul je merken dat dat niet kan omdat de derailleurarm al vrijwel horizontaal staat en de ketting daar niet naar toe kan, omdat hij niet lang genoeg is . Als je dat merkt, schakel je naar het middelste tandwiel en alles loopt weer over het hele bereik van de cassette. Idem bij het kleinste tandwiel.

Ga vooral je derailleur-afstellingen niet verpesten door die absurde combinatie wél passend te willen maken.
Als je 4 uur lang omhoog aan het fietsen met bagage dan ga je op een gegeven moment de 36 achter te klein vinden weet ik uit ervaring,
Deze zomer een rondje Zwitserland doen met een klim tot 2400 meter, dus bouw later deze week mn fiets om van 3 x 10 naar 3 x 11 met een cassette 11/40.

De XT M8000 groep kan dat, trippel voor met 40-30-22 en cassette dus 11-40, meeste spullen had ik al liggen dus hoefde alleen nog een cassette te bestellen, als ik de 40 niet nodig heb prima, maar als je hem wel nodig hebt dan is het fijn dat je hem hebt.
math schreef:
za 20 jul, 2024 20:52
[…] Mocht je op een moment van onbedachtzaamheid toch willen schakelen naar die absurde combinatie van groot-groot, dan zul je merken dat dat niet kan omdat de derailleurarm al vrijwel horizontaal staat en de ketting daar niet naar toe kan, omdat hij niet lang genoeg is . Als je dat merkt, schakel je naar het middelste tandwiel
Of je trapt je derailleur aan gort.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 21 jul, 2024 22:54
...
Of je trapt je derailleur aan gort.
Dat klinkt heel onheilspellend, maar lijkt me erg overdreven.

Om dat in te zien, raad ik je aan om uit te zien naar een plafondbalk waaraan je je fiets kunt ophangen, zodat je de pedalen met de hand kunt ronddraaien en je je ogen op de achterderailleur kunt richten.
IMG_3078.jpg
In de situatie van groot-groot en een te korte ketting, zal de derailleurarm nog iets meer horizontaal staan dan in deze foto. De ketting loopt met lichte knikjes langs de zijkant van het bovenste derailleurwieltje en langs de zijkant van het onderste derailleurwieltje. Het is in deze stand nauwelijks mogelijk om kracht op de derailleur uit te oefenen, laat staan om deze "aan gort" te trappen. Je kunt, als je heel zwaar bent en je volle gewicht op de trapper zet, misschien de ketting stuk trappen.
math schreef:
wo 24 jul, 2024 15:09
Carl schreef:
zo 21 jul, 2024 22:54
...
Of je trapt je derailleur aan gort.
Dat klinkt heel onheilspellend, maar lijkt me erg overdreven.
Jammer dat ik de kapotte derailleurkooi destijds heb weggegooid, anders had ik hem je wel willen laten zien.

Groetjes,

Carl
Hoe weet je zeker dat de kapotte kooi door een te korte ketting kwam? Wat waren de vervormingen van de kooi ?
math schreef:
do 25 jul, 2024 17:52
Hoe weet je zeker dat de kapotte kooi door een te korte ketting kwam? Wat waren de vervormingen van de kooi ?
Prima als je me niet gelooft, maar die off-topic discussie gaan we hier niet voeren. De vraagsteller is de draad geloof ik toch al een beetje kwijt.
Simon, heb je iets aan de antwoorden die er gegeven zijn?

Groetjes,

Carl