Goedemiddag allemaal,

Inmiddels ben ik bij enkele fietsenwinkels geweest en allen gaven tegenstrijdige adviezen ("een pasfiets is bijvoorbeeld niet nodig te testen, alleen lichaamslengte is voldoende" versus "het heeft geen zin te meten, want elk fiets is anders" of "rechtop zitten is beter voor je nek en houding tijdens lange afstanden" versus "meer spierkracht in sporthouding, dan kom je sneller én hou je het langer vol").

Helaas weet ik dus nog steeds niet wat voor fiets ik zou willen, en waar ik naar moet zoeken. Enige wat ik weet is mijn familie varieert in fietsen (ene heeft een Koga, ander heeft een Sensa, enkelen hebben een Trek en allen zijn heel positief). Op dit moment heb ik een te kleine Giant stadsfiets die geschikt is voor 1.60m (terwijl ik zelf 1.80m lang ben) en oefen ik met het fietsen binnen Nederland. Wel merk ik na 30km dat ik gesloopt ben (met maar 7 versnellingen, een zadel van beton en een scheve voorwiel).

Bij het fietsenwinkel werd mij verteld dat ik met een trekfiets met 7 versnellingen van Trek ook lekker kan toeren in het buitenland, klopt dat überhaupt?

• 2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Meerdaags fietsvakantie, eerst binnen Nederland maar na verdere ervaring ook België en Frankrijk.

• 2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Relaxt de tijd nemen.

• 2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Momenteel alleen ervaring met rechtop, volledig sportief lijkt me lastig vanwege nekklachten. Voorkeur is juist iets in het midden (dus niet rechtop, maar ook niet helemaal voorover).

• 2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Verlichting is sowieso fijn, maar 's nachts rijden is geen harde eis. Wordt voornamelijk voor vakanties gebruikt en vooralsnog overnacht ik in hotels en bungalows.

• 2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Uiteindelijk wel, niet á la mountainbike routes, maar wel de matige wegen in midden-Frankrijk (regio Bordeaux, Bergerac, Toulouse).

• 2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?
Eerst Nederland, uiteindelijk België en Frankrijk.

• 2.7 Wat voor vakanties worden dat?
Begin eerst met hotels (van plaats naar plaats) en toewerkend naar kamperen met lichte tent in een fietskar.

• 2.8 Je lichaamslengte
1.80m

• 2.9 Je gewicht
90 kg

• 2.10 Je lichaamsbouw
Normaal, wel brede schouders.

• 2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Momenteel alleen kleding en noodzakelijke dingen in fietstassen, uiteindelijk met fietskar kampeerspullen mee.

• 2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Regio Haarlem-Noord

• 2.13 Wat is je budget?
Tussen de 1500 en 2300

• 2.14 Welke fietservaring heb je?
Momenteel alleen stadsfiets, enkele keren van Utrecht naar Amsterdam gefietst en als het weer het toelaat en de zadel m'n lichaam niet verbrijzelt, 30 a 40 km per dag.

• 2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Langer dan 30 lukt me niet wegens zadelpijn, lang leve de stadsfiets. Ik hoop met een nieuwe fiets toch wel 70 a 90km aan te tikken.

• 2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
Op m'n middelbare school-fiets en huidige Giant na geen andere fietsen gehad. Giant valt nu van ellende wel bijna uit elkaar (ruim 10 jaar in bezit).

• 2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Momenteel niet veel, maar zeker bereid cursussen te volgen. Banden plakken lukt me wel.

• 2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja (mits goed onderhouden en het geld waard is), m'n voorkeur gaat wel uit naar nieuw.

• 2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Heb gekeken naar Sensa, Trek en Cube. Helaas geen proefritten mogelijk bij de fietsenwinkels waar ik ben geweest. Ook Koga ziet er goed uit, wel boven m'n budget. Worldtraveller ziet er zeker goed uit, alleen iets té veel luxe voor mij.

• 2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
N.v.t.

• 2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Niet van belang, als het maar goed aanvoelt en ik niet uitgepeigerd langs de weg lig te shaken na een lichte helling.

• 2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Binnen een jaar.