Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen mee in de ICE Amsterdam via Keulen naar Frankfurt - Forum Wereldfietser

Fietsen mee in de ICE Amsterdam via Keulen naar Frankfurt

Stop de persen! Eindelijk is het zover: Vanaf 13 augustus kunnen fietsen mee in ICE van Amsterdam via Keulen naar Frankfurt.
Per treinstel zijn er acht fietsplaatsen. Wel vooraf reserveren.
De DB wilde helemaal geen fietsen in hun ICE, maar na noest lobbywerk van de Duitse fietsersbond ADFC ging de DB overstag. In de nieuwe ICE's kwamen fietsplaatsen. Deze nieuwe treinen rijden nu ook tussen Amsterdam en Frankfurt.
Voor reizigers met een fiets is dit een geweldige verbetering. Veel sneller en veel eenvoudiger met de fiets in de trein naar Keulen en Frankfurt. Geen overstapgedoe meer op boemeltjes. Niet meer dringen voor de te krappe liften op Düsseldorf Hbf om vanuit de boemel een aansluitende trein te halen . Tal van bestemmingen in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië lijken ineens een stuk dichterbij te komen.

De fietsplaatsen kunnen kunnen vanaf nu geboekt worden. https://int.bahn.de/nl
Ook goed nieuws voor fietsvakantiegangers in België en Nederlands-Limburg.
In de ICE van Brussel, Luik, Aken, Keulen en Frankfurt kunnen vanaf 8 augustus eveneens fietsen mee!
Bedankt voor het heuglijke nieuws !
Vier opmerkingen:
  • startdatum is 8 augustus
  • Wegens werken is de eerste 4 weken enkel Keulen rechtstreeks bereikbaar, behalve die ene uitzondering
  • Op dit moment lijkt dit vanuit Brussel vast te hangen aan een vaste Flexpreis Europa (€ 65,20 Brussel-Keulen), wat mij een beetje verwondert, want met de essentiële fietsreservering om plaats te hebben wil je juist niet "flexibel" een "vrije treinkeus" hebben. (Deze zomer is een zitplaatsreservering ook verplicht op de grenstrajecten.)
    Dan lijkt mij de variabele prijs, Supersparpreis + zo'n €16,30 meerprijs zoals aangerekend op Amsterdam-Keulen, mij een logischer prijszetting.
  • Vanuit Amsterdam kun je zelf een zitplaats kiezen. Dan moet je wel bij de pinken zijn en niet een plaats in het voorgestelde rijtuig kiezen, maar wel vooraan 2e klasse (rijtuig 21/31, waar de 8 fietsplaatsen zijn).
Dries,
Vanaf Amsterdam is 13 augustus.
Vanaf Brussel is vanaf 8 augustus.

Werkzaamheden kunnen er altijd tussen komen. In ieder van zowel Amsterdam als Brussel naar Keulen een forse verbetering ten opzichte van nu met de boemeltreintjes.

Nu vanaf Brussel naar Keulen 4 keer overstappen. Reistijd 5:28.
Straks in een trein. Reistijd 1:50. Dat is toch een flink verschil.
Supergeweldig nieuws voor mensen uit de omgeving van Amsterdam/Brussel voor wie het interessant is om via Amsterdam/Brussel te reizen, maar stop deze trein ook elders in Nederland/Belgie? Ik ben namelijk sneller 'met het boemeltje' in Keulen dan als ik via Amsterdam reis...
De ICE tussen Amsterdam en Frankfurt stopt in Nederland ook in Utrecht en Arnhem.

Ik zag trouwens van de week een ICE met fietssymbool door Arnhem rijden. Maar misschien was dat een eenmalige gebeurtenis.
bert sitters schreef:
wo 17 jul, 2024 13:44
Ook goed nieuws voor fietsvakantiegangers in België en Nederlands-Limburg.
In de ICE van Brussel, Luik, Aken, Keulen en Frankfurt kunnen vanaf 8 augustus eveneens fietsen mee!
Vanuit Noord-Limburg, en waarschijnlijk ook de regio Eindhoven-Helmond, ben je sneller vanuit Venlo naar Düsseldorf en daar met de ICE verder, dan eerst naar Utrecht of Arnhem voor de ICE vanuit Amsterdam, of naar Luik of Aken voor de ICE uit Brussel.
En wat de drukte voor de krappe liften in Düsseldorf betreft, ja ze zijn krap, maar als er een paar kinderwagens staan te wachten bij de lift, dan gaan we met onze fietsen over de trappen. Maar meestal hebben we wel tijd voor onze overstap en wachten we op onze beurt.
Voor sommige regio's zoals Horst aan de Maas in het zuidoosten kun je inderdaad het beste via Venlo naar Keulen en Frankfurt.
Woon je nog zuidelijker dan is via Aken een optie.
Woon je in echter in Maastricht of Eijsden dan is via Luik geen slecht idee

Je kunt in klap jouw beste reisroute zien op: https://int.bahn.de/nl
Vink fiets mee aan.

Overigens zijn er veel mensen die grote problemen hebben met hun bepakte fietsen op de trappen van Düsseldorf: vooral met zware e-bikes. het advies is daar zeer ruim de tijd nemen bij het plannen van een overstap.
Wat betref fietstickets voor de ICE in België (Brussel, Luik) zijn er op dit moment problemen: Nederlandse Limburgers reizen daardoor beter via Aken dan via Brussel of Luik.
De problemen daar zijn::
  • Je kunt in de DB-reisplanner enkel een reis vinden met fietsvervoer, of een internationaal fietsticket kopen, met vertrek/aankomststation één van deze drie: Brussel-Zuid, -Noord of Luik.
    Aansluitende treinen met fietsvervoer in België zijn immers niet gekend bij DB.
  • Voor een ticket van reiziger+fiets belandt je steeds bij een Flexpreis Europa (duurder, maar fiets inbegrepen), prijs is vast voor een bepaalde dag. (Voor lange afstand is dit veel duurder dan op tijd een Supersparpreis kopen)
  • Je kunt ook een los internationaal fietsticket kopen, maar ook dat is veel duurder (vergeleken met de €16,30 voor het fietsticket op de ICE Amsterdam-Keulen):
    fietsticket Brussel - Aken € 53,40 !!! (Fahrradkarte international) kortere rit maar nochtans op dezelfde trein als:
    fietsticket Aken - Keulen €7,50 (Fahrradkarte), voor Aken - Frankfurt schommelt dit rond €10 - €12,90
DriesO schreef:
wo 17 jul, 2024 15:07
Bedankt voor het heuglijke nieuws !
Vier opmerkingen:
  • startdatum is 8 augustus
  • Wegens werken is de eerste 4 weken enkel Keulen rechtstreeks bereikbaar, behalve die ene uitzondering
  • Op dit moment lijkt dit vanuit Brussel vast te hangen aan een vaste Flexpreis Europa (€ 65,20 Brussel-Keulen), wat mij een beetje verwondert, want met de essentiële fietsreservering om plaats te hebben wil je juist niet "flexibel" een "vrije treinkeus" hebben. (Deze zomer is een zitplaatsreservering ook verplicht op de grenstrajecten.)
    Dan lijkt mij de variabele prijs, Supersparpreis + zo'n €16,30 meerprijs zoals aangerekend op Amsterdam-Keulen, mij een logischer prijszetting.
  • Vanuit Amsterdam kun je zelf een zitplaats kiezen. Dan moet je wel bij de pinken zijn en niet een plaats in het voorgestelde rijtuig kiezen, maar wel vooraan 2e klasse (rijtuig 21/31, waar de 8 fietsplaatsen zijn).
Wellicht ga ik in juni met de ICE van Arnhem naar München. Dit is voor mij de eerste keer. Het lijkt mij verstandig (zoals hierboven aangegeven) om een zitplaats te reserveren in rijtuig 21/31 om zicht te hebben op de fiets. Als ik een kaartje wil boeken op de deutsche bahn site dan kan ik tijdens het boeken kiezen voor het reserveren van een zitplaats. Echter wordt deze automatisch toegewezen, ik kan dus geen keuze maken. Als ik kies voor alleen een zitplaats reserveren dan kan ik wel een keuze maken. Is het dan te doen door twee afzonderlijke boekingen te doen? 1 boeking voor de reis + fiets zonder zitplaatsreservering en dan afzonderlijk een boeking voor alleen de zitplaatsreservering?
Onze ervaring is dat als je een plaats voor jouw fiets en een zitplaats reserveert dat je dan automatisch in hetzelfde rijtuig als de fiets je zitplaats gereserveerd krijgt.
Bushwick schreef:
ma 18 nov, 2024 15:52
DriesO schreef:
wo 17 jul, 2024 15:07
[*]Vanuit Amsterdam kun je zelf een zitplaats kiezen. Dan moet je wel bij de pinken zijn en niet een plaats in het voorgestelde rijtuig kiezen, maar wel vooraan 2e klasse (rijtuig 21/31, waar de 8 fietsplaatsen zijn).
[/list]
Wellicht ga ik in juni met de ICE van Arnhem naar München. Dit is voor mij de eerste keer. Het lijkt mij verstandig (zoals hierboven aangegeven) om een zitplaats te reserveren in rijtuig 21/31 om zicht te hebben op de fiets. Als ik een kaartje wil boeken op de deutsche bahn site dan kan ik tijdens het boeken kiezen voor het reserveren van een zitplaats. Echter wordt deze automatisch toegewezen, ik kan dus geen keuze maken. Als ik kies voor alleen een zitplaats reserveren dan kan ik wel een keuze maken. Is het dan te doen door twee afzonderlijke boekingen te doen? 1 boeking voor de reis + fiets zonder zitplaatsreservering en dan afzonderlijk een boeking voor alleen de zitplaatsreservering?
Als die nu automatisch wordt toegewezen, dan lijkt mij dat goed nieuws.
Ik zie dat hij dat "automatisch toewijzen" enkel doet als je een fiets wilt reizen (bij voorbeelddatum in april).
Daardoor veronderstel ik dat het systeem aangepast is om de zitplaats in de buurt van de fietsplaatsen te kiezen, zoals volgens mij al eerder het geval was op de Duitse binnenlandse ICE's.
Ik zou zeker alles ineen boeken indien mogelijk.

Ik zie wel dat er niet op alle dagen een rechtstreekse ICE rijdt vanuit Nederland naar München.
Als je klikt op "reisinformatie" zie je dat er o.a. een rechtstreekse ICE ingepland is op weekdagen van "10. t/m 27. Juni 2025 Ma - Vr"
Ik heb regelmatig met de ICE gereisd met mijn fiets. De gereserveerde zitplaats was altijd in hetzelfde rijtuig als het gedeelte voor fietsen en heb eigenlijk nog nooit verder dan 5 rijen weg van het fietsgedeelte gezeten. Bijkomend voordeel is dat het rijtuig met fietsplekken helemaal aan het uiteinde is, het is dus vaak een stukje rustiger dan in het midden van de trein.