Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pechhulpverzekering voor de fiets in buitenland - Forum Wereldfietser

Pechhulpverzekering voor de fiets in buitenland

Vorig jaar fietste ik door Hongarije, Servië, Montenegro en weer terug via Kroatië naar Oostenrijk - Villach. Ik had al snel problemen met mijn schijfremmen. Het beugeltje tussen de remblokken brak af - vermoedelijk door een verkeerde montage van mijzelf. Beugeltje was niet meer bruikbaar.
Op dat moment ontdekte ik dat ik de reservesetjes was vergeten in te pakken. Zul je net zien. Het zijn Hope remmen dus lastig verkrijgbaar en op dat moment was ik al 100km voorbij Budapest. in die stad had ik ze misschien nog kunnen krijgen maar terugfietsen vond ik ook niet echt een optie,
Anwb gebeld en gevraagd of ze die remblokken konden sturen via hun pechhulpservice. Voor een fiets doen ze dat niet. Je kunt met van alles pech krijgen (motor, auto, camper, caravan) behalve met een fiets.

In eerste instantie geprobeerd re repareren met 2 beugeltjes van een ander merk. Dat werkte deels maar met de meeste bergen nog voor de boeg vond ik het een risicovolle onderneming. Mijn vrouw kon de reserveblokjes met een heleboel gedoe opsturen (kosten 80 euro naar Servie) maar daar kwamen ze niet aan. ik logeerde een paar dagen bij vrienden. Zij belden met de Servische post en daar kon geregeld worden dat het naar het volgende logeeradres werd gestuurd, Dat is uiteindelijk gelukt maar ook daar moest ik nog 10 euro betalen voor de aankomst. Maar goed, ik had weer goed werkende remmen.

Inmiddels ben ik opnieuw onderweg, dit keer per trein/veerboot naar Albanié vandaar naar istanbul terug naar Budapest met misschien nog een stukje treinreizen vanwege de hoeveelheid kilometers (>2500) en misschien nog even op bezoek bij mijn Servische vrienden, Ik fiets alleen (nog nooit eenzaam geweest - er begint altijd wel iemand tegen je aan te praten),

Ik heb mijn reserveremsetje nu wel bij me en ook een reserve binnen/buitenband/aandrijfriem. Daarmee zullen de belangrijkste problemen misschien zijn afgedekt maar wat te doen als er een ander probleem ontstaat. Ik had vlak voor ik wegging problemen met mijn verlichting. Bleek een splitsing in de draad te zijn maar eer dat je dat een keer hebt gevonden en onderweg is het een stuk lastiger repareren. Bestaat er een pechhulpverzekering voor? Die kan ik niet vinden. Al zouden ze alleen maar bereid zijn de onderdelen te sturen dan zou je al een heel eind geholpen zijn.

Groet
Phillip
Als een pechhulp er al is ben je toch vaak sneller, goedkoper en beter geholpen bij een lokale fietsenmaker (vooropgesteld dat het niet een exotisch onderdeel dat stuk is) dan dat iemand op kantoor in NL de hele machinerie in gang zet. Zelf handig genoeg om de meeste zaken ter plekke op te lossen en als het toch niet lukt werkt een duim opsteken vaak ook verrassend goed zeker in oostelijk Europa.
Ik lease op dit moment een fiets en daar zit ook pechhulp bij. Tegen beter weten in, maar ik wilde het toch weten, geïnformeerd of ze mij ook helpen (reis vorig jaar) als ik ergens in de Baltische staten met pech sta. Maar nee, alleen in Nederland.

En met de vorige reactie eens, ik ben ook geneigd mezelf te willen redden. Wachten op hulp uit Nederland kan lang duren en als je al ergens bent dat je snel hulp zou kunnen krijgen, kun je dat dan ook sneller zelf regelen. Is hoe ik erin sta hoor, iedereen maakt zijn eigen keuzes.