Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met enkelvoudig gebuste velg - Forum Wereldfietser

Probleem met enkelvoudig gebuste velg

We rijden al jaren op een tandem (inmiddels ons derde exemplaar) en dan verslijt er wel eens wat. In de voorbereiding voor onze vakantie van dit jaar kwam ik tot de conclusie dat de achtervelg zo ongeveer versleten was (we hebben Magura hydraulische velgremmen en nog een extra schijfrem op het achterwiel).
Ik bestelde een nieuwe velg bij vlechtservice.nl, die enkelvoudig gebuste was in plaats van dubbel, zoals de vorige velg. Ik nam aan dat ook deze velg wel bestand zou zijn tegen de zware belasting die een tandem velg voor z'n kiezen krijgt: dit jaar trokken we met onze tandem de Pyreneeën over via de Somport-pas.

Helaas bleek de velg dus niet bestand tegen dit gebruik, want successievelijk kwamen diverse busjes los.

Contact opgenomen met vlechtservice.nl, die helaas bedroevend reageerden. Ik heb in de loop der jaren al heel wat wielen gebouwd, maar werd in de hoek gezet als een amateur zonder kennis. Van enige klantgerichtheid bij vlechtservice.nl is helaas geen sprake, laat staan de instelling om iets te leren van problemen die optreden met de door hen geleverde producten.

Kortom, een bedrijf om bij weg te blijven!

Ik zal het wiel nu zelf versterken met spaakplaatjes; van vlechtservice.nl hoef je geen service te verwachten...

Alfred
2 opmerkingen:

1. Maak een Google Review (op Maps) van dit bedrijf, dat is zichtbaarder dan dit obscure forum.
2. Mijnerzijds niet helemaal navolgbaar waarom je met een bewezen ontoereikend wiel wederom op pad zou willen gaan. Het risico op recidivierende problemen lijkt significant. Neem je verlies en laat een nieuw wiel bouwen, ga daarvoor eens langs (of neem contact op) bij M-Gineering in Kiel Windeweer.
Nog een opmerking. Zonder het fijne van je probleem te kennen is het lastig oordelen. Je hebt een velg gekocht en daarmee een wiel gebouwd. En die gaat stuk. Als ik het goed begrijp.

Nu stel jij dat de velg ongeschikt is en de leverancier daarvan ‘dus’ over de brug moet komen. De leverancier stelt dat het wiel niet goed gebouwd zal zijn of wellicht te veel van gevraagd en geeft niet thuis.

Tja.

Dan is het fijn als je er met de leverancier alsnog uit kunt komen en anders neem je je verlies. Negatief gaan reviewen vind ik niet zo sjiek omdat je zelf ook onderdeel van het wiel bent geweest (door hem te bouwen). Sowieso vind ik negatief reviewen nooit chiq.
alfredhog schreef:
za 13 jul, 2024 12:14
...Ik bestelde een nieuwe velg ...die enkelvoudig gebuste was in plaats van dubbel, zoals de vorige velg. Ik nam aan dat ook deze velg wel bestand zou zijn tegen de zware belasting die een tandem velg voor z'n kiezen krijgt: ....
Helaas bleek de velg dus niet bestand tegen dit gebruik..., maar werd in de hoek gezet als een amateur zonder kennis. ...., laat staan de instelling om iets te leren van problemen die optreden met de door hen geleverde producten.
Ik bestelde een velg die niet geschikt is voor een tandem. Daar maakte ik met (gebruikte?) eigen naaf, spaken en nippels, een wiel van, wat kapot ging. De velg leverancier bevestigde mijn verkeerde keuze. Nu wil de velg leverancier mijn fout niet oplossen en er een geschikt wiel van maken.

Tja.
alfredhog schreef:
za 13 jul, 2024 12:14
Contact opgenomen met vlechtservice.nl, die helaas bedroevend reageerden.
Wat zeiden ze dan?
“Ik bestelde een nieuwe velg bij vlechtservice.nl, die enkelvoudig gebuste was in plaats van dubbel, zoals de vorige velg. Ik nam aan dat ook deze velg wel bestand zou zijn tegen de zware belasting die een tandem velg voor z'n kiezen krijgt:…”

We kennen denk ik het hele verhaal niet goed genoeg, maar zoals je het zelf beschrijft komt het over alsof je zelf een verkeerde velg hebt uitgezocht…Enkel ipv dubbel gebust, aangenomen dat…. En er zelf een wiel van gebouwd waarbij het mij bijzonder moeilijk lijkt om vervolgens hard te maken dat de oorzaak van de problemen bij één onderdeel ligt.
Derailleur of naaf versnelling [Rohloff]?

Bij Rohloffi kan je eigenlijk geen gebuste velg gebruiken, spaken staan in te grote hoek naar buiten toe.
Gebruik een Ryde Andra 30 velg met race spaken [ dubbel gebut] andere spaken mag je niet gebruiken bij Rohloff.

Bij derailleur velgen zijn enkel gebuste velgen de goedkope slechte, dubbel gebust al beter maar nog steeds niet best en de dure goede zijn niet gebust.
Maar een Ryde Sputnik velg is wel dubbel gebust , niet duur en geschikt voor een tandem.

Maar Vlecht Service verwijten dat ze je niet goed helpen omdat jij een waarschijnlijk niet geschikte velg hebt uitgezocht en gekocht voor tandem gebruik is niet heel netjes, tenzij zij die velg geadviseerd hebben.