Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: vakantiefiets en advies wat te doen - Forum Wereldfietser

Gezocht: vakantiefiets en advies wat te doen

Hallo fietskenners,

Kunnen jullie meedenken? Ik zit met een dilemma. Wij hebben een tweede fiets nodig. De afgelopen jaren zijn we begonnen met fietsen. Eerst gewoon met onze dagelijkse (goedkope elektrische) fietsen. Leuk om te ervaren of deze manier van vakantie vieren iets voor ons was.

Ondertussen hebben we één fiets. Een vsf t1000 rohloff, naafdynamo, frame 60 of 61, gekocht voor 800 euro.
Op dit moment fiets ik daar op. Qua beenruimte hebben we dit grote frame nodig. Ik heb van een aantal merken een 57 geprobeerd en mijn benen zijn gewoon te lang.

Ik fiets met mijn zoon. Mijn man heeft er geen aardigheid is, dus die past op het huis.
Zoon wil het allerliefst een gravelbike, maar zolang we samen op vakantie gaan en ik dat niet wil, lijkt dat me niet matchen. (Of zie ik dat verkeerd?)

Er moet een tweede fiets komen en die mag of voor mijzelf zijn, of voor zoon. We kunnen allebei prima op de vsf. Ik heb een aantal aanpassingen (zoals een vlinderstuur en en ander zadel) nog niet gedaan, om eerst duidelijk te hebben wie op welke fiets gaat.


*Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
De fiets is voor vakantie en dagelijks gebruik.
Kind gaat er ook op naar school.
Ik naar werk/sport etc.

*Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?we houden van stevig doorfietsen

*Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
ik - houding rechtop.
Zoon - sportieve zit.

*Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, want het is ook de dagelijkse fiets.

*Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Af en toe. We komen onderweg onverharde paden tegen. Maar we willen met deze fiets geen mountainbikeroutes afleggen.

*Waar gaan de vakanties naar toe?
dit jaar Nederland/belgie (we eindigen met het Fietserspad/pieterpad. Voor volgend jaar zouden we graag door Duitsland naar een sportwedstrijd willen fietsen en in de zomer in Denemarken

*Wat voor vakanties worden dat?
kamperen en veel fietsen. Tent mee en af en toe een leuk uitstapje zodat het voor een puber ook leuk is.

*Je lichaamslengte en gewicht
185/79 kilo (ik)
190/77 kilo (zoon) hij groeit nog en zal zeker richting 195/200 gaan.

*Je lichaamsbouw
Lange benen (allebei)

*Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Nog nooit gewogen. Ik denk heel gemiddeld. We fietsen wel met voortassen. Tent is 3,5 kilo. Stoeltjes van monarch. Wel licht maar geen grammenjagers.

*Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Drenthe. Maar ik kan overal komen.

*Wat is je budget?
1000/1500 euro. Liefst meer richting de 1000 dan 1500

*Welke fietservaring heb je?
Twee jaar vakantie, en daarnaast zitten we allebei regelmatig op de mountainbike en op de racefiets. (Ik vaker op de mountainbike, zoon vaker op de racefiets)

*Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Ik 60-90
Zoon 60- eindeloos (zeker op de racefiets)

*Welke fietsen heb je (gehad)?
Laatste was een simpele Batavus elektrische fiets. Nu dus de vsf.

Daarnaast een Scott mountainbike, bulls racefiets, giant mountainbike
(En een vouwfiets!)

*Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
We zijn allebei handig, en anders heb ik een (fiets)vriend die veel weet. En als hij een keer weg moet naar de fietsenmaker is dit geen probleem.

*Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja, voorkeur voor tweedehands. Ook met het oog op een wisselende voorkeur. Iets waardevaster.

*Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Ik heb proefgereden (fietsvakantiebeurs) en toen kwam idworx bij mij als grote favoriet naar voren. Ook qua zit en ook weer groot frame. Alleen omdat we nog niet zoveel ervaring hebben en van een vrij belabberde zwabberende fiets komen, blijf ik twijfelen. Ik wil dus nog niet zoveel geld uitgeven aan een fiets. Liever over 3 tot 5 jaar denk ik.

Aanpassingen aan de fiets (zoals naafverlichting en dragers) kunnen we later ook toevoegen. (Al is naafverlichting wel een fijne)
Gezien de ervaring met idworx en rohloff heb ik de neiging me daarop te focussen. Onzin want zoveel geld wil ik niet uitgeven. Want eigenlijk zoeken we vooral een fijne, degelijke, enigszins waardevaste fiets.

Qua frame - mannenframe ivm stabiliteit. Ook ik kom daar prima mee weg.
En groot. Zeker 60, voor zoon zou volgens mij 65 ook geen probleem zijn.
Ik weet dat het per merk verschilt, maar alles wat we getest hebben komt constant op een grote maat uit.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen? Dat zou leuk zijn, maar hoeft niet via de fiets.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
korte termijn.

Hebben jullie ideeën? We willen over drie weken op pad dus de druk wordt wat hoog nu.
https://link.marktplaats.nl/m2121996449 ... ios_tablet

Veel beter wordt het niet voor dat geld, voor mij te groot anders had ie al in mijn schuur gestaan;)
Remuz schreef: https://link.marktplaats.nl/m2121996449 ... ios_tablet

Veel beter wordt het niet voor dat geld, voor mij te groot anders had ie al in mijn schuur gestaan;)
Bedankt.
Ik heb de verkoper een bericht gestuurd.
Dat heb ik niet genoemd, maar een stukje Duitsland in of naar de andere kant van Nederland maakt vanaf hier niet zoveel verschil.

Ik probeer ook op kleinanzeigen te zoeken.
LizaB schreef:
vr 05 jul, 2024 07:05
Zoon wil het allerliefst een gravelbike, maar zolang we samen op vakantie gaan en ik dat niet wil, lijkt dat me niet matchen. (Of zie ik dat verkeerd?)
Onze zoon gaat op zijn gravelbike mee en dat combineert prima met onze vakantiefietsen.
Als je je zoon er een groot plezier mee doet, waarom dan niet een gravelbike?
IMG_1213.jpeg
Wow….betere keus
Edwin* schreef:
vr 05 jul, 2024 08:55
LizaB schreef:
vr 05 jul, 2024 07:05
Zoon wil het allerliefst een gravelbike, maar zolang we samen op vakantie gaan en ik dat niet wil, lijkt dat me niet matchen. (Of zie ik dat verkeerd?)
Onze zoon gaat op zijn gravelbike mee en dat combineert prima met onze vakantiefietsen.
Als je je zoon er een groot plezier mee doet, waarom dan niet een gravelbike?

IMG_1213.jpeg
Als het combineert dan doe ik hem daar inderdaad een (ontzettend) groot plezier mee.

Het is niet de bedoeling dat hij er vandoor schiet en mamma als pakezel fungeert.
Ach, ook op een gravelbike kun je best wat spullen laden hoor :wink: en een gelukkig kind is goud waard.

Kan me voorstellen dat zoiets heel gaaf én geschikt kan zijn,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... a-libre-xl
Bedankt!

zal hem contacten
Grandonneur schreef:
vr 05 jul, 2024 10:09
Ach, ook op een gravelbike kun je best wat spullen laden hoor :wink: en een gelukkig kind is goud waard.

Kan me voorstellen dat zoiets heel gaaf én geschikt kan zijn,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... a-libre-xl
Veel gravelbikes hebben oogjes voor een achterdrager, de Kona uit de advertentie ook.
Een Kona gravelbike is bij uitstek geschikt om te bepakken. Niet alleen met achterdragers, maar ook met een lowrider met voortassen.

Onze zoon vervoert al zijn eigen spullen op zijn eigen gravelbike. Tentje, slaapmatje, slaapzak, opblaasbaar kussen, lakenzak, kleding, persoonlijke spulletjes, etc.

Hij is begonnen op een Giant mountainbike, toen hij 9 jaar was, het jaar daarop een Islabike, een paar jaar later een Kona Dew en nu sinds ongeveer 3 jaar een Kona Rove NRB gravelbike, waar hij superblij mee is.

Voor het budget wat je hebt, kun je je zoon heel blij maken met een fiets, waar hij graag op wil fietsen.
Dat zou mij heel wat waard zijn :wink:
De MaxCycle ga ik volgende week bekijken. De fiets is voor ons gereserveerd.
Enige nadeel is het ontbreken van een naafdynamo, maar voor dit budget desondanks een prima optie denk ik. Zeker aangezien hij helemaal nagelopen is.

Heb het met kind nog even over de gravelbike gehad, maar aangezien hij dagelijks naar school moet op de fiets kiezen we voor deze optie.
Hij is daarnaast druk aan het sparen voor een andere racefiets, dus voor de dagtochten komt hij wel aan zijn trekken.

Bedankt voor het meedenken! Het helpt net even. (Ik ben een eeuwige twijfelaar)
Een voorwiel met naafdynamo is natuurlijk altijd nog erbij aan te schaffen.
LizaB schreef:
vr 05 jul, 2024 21:58
Heb het met kind nog even over de gravelbike gehad, maar aangezien hij dagelijks naar school moet op de fiets kiezen we voor deze optie.
Hoe ver moet hij naar school?
Als dat niet te ver is zou ik daarvoor gewoon een barrel gebruiken en de fancy fiets fancy houden.
Shrek schreef:
za 06 jul, 2024 11:05
LizaB schreef:
vr 05 jul, 2024 21:58
Heb het met kind nog even over de gravelbike gehad, maar aangezien hij dagelijks naar school moet op de fiets kiezen we voor deze optie.
Hoe ver moet hij naar school?
Als dat niet te ver is zou ik daarvoor gewoon een barrel gebruiken en de fancy fiets fancy houden.
8km enkele reis.
IMG_1937.jpeg
Maxcycle
Fiets is binnen! Bedankt voor het meedenken.
Mooi fietsje 8)

Geniet d’r van!