Hallo
Ter lering het volgende over de adapter voor het achtertandwiel (krans/KETTING) bij een Rohloff: Waar we vroeger een schroefkransje gebruikten is dat sinds enkele jaren vervangen door een krans op een adapter met een borgring (splined). Na ca 3 1/2 kransje bleken de nokjes van de adapter nagenoeg helemaal afgesleten te zijn. Tijdens de vakantie met de nodige bergop, kreeg ik van het ene op het andere moment te maken met doorslaan bij het trappen. Aanvankelijk zocht ik de oorzaak in het versleten zijn van het kettingblad: nee dus. Vervolgens in het kransje en de ketting (waren eigenlijk nog goed..) ook niet.... tot ik op een helder moment dacht aan de nokjes van de adapter waar het kransje op vast zit. En jawel, na vervanging door een nieuwe adapter was het probleem eindelijk verholpen. Dus let op: na een kleine 40000 km is de adapter toe aan vervanging; althans bij mij..
Frank
Ter lering het volgende over de adapter voor het achtertandwiel (krans/KETTING) bij een Rohloff: Waar we vroeger een schroefkransje gebruikten is dat sinds enkele jaren vervangen door een krans op een adapter met een borgring (splined). Na ca 3 1/2 kransje bleken de nokjes van de adapter nagenoeg helemaal afgesleten te zijn. Tijdens de vakantie met de nodige bergop, kreeg ik van het ene op het andere moment te maken met doorslaan bij het trappen. Aanvankelijk zocht ik de oorzaak in het versleten zijn van het kettingblad: nee dus. Vervolgens in het kransje en de ketting (waren eigenlijk nog goed..) ook niet.... tot ik op een helder moment dacht aan de nokjes van de adapter waar het kransje op vast zit. En jawel, na vervanging door een nieuwe adapter was het probleem eindelijk verholpen. Dus let op: na een kleine 40000 km is de adapter toe aan vervanging; althans bij mij..
Frank