Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hohe Mark Radroute verlengen - Forum Wereldfietser

Hohe Mark Radroute verlengen

Dag fietsvrienden,

Mijn vriendin heeft de fietsmicrobe goed te pakken en deze zomer willen we onze eerste fietstocht samen gaan plannen.
Zelf rijdt ze met een Koga fiets met gewone banden, lange gravelstukken (en heel veel hoogtemeters) willen we dan ook gaan beperken. Cultuur in steden is ons minder belangrijk, we zoeken vooral naar heel groene routes (bossen, weides) en af en toe een riviertje/meertje om de verfrissing op te zoeken en even een lekkere lange pauze te nemen.

Ons oog is gevallen op de Hohe Mark Radroute die volgens de website alles van bovenstaande te bieden heeft ;-)
(https://hohemarkradroute.de/nl/touren-u ... auptroute/)
De route is echter maar 280 kilometer en met zo'n 10 fietsdagen dus helaas vrij kort om de hele periode te vullen.
We vroegen ons af of er hier op het forum tips of adviezen zijn om deze route te verlengen (we vertrekken vanuit Gent, België - bedoeling is om met de trein op startpunt te raken) - bv een stuk natuurrijke route door NL of een volledig alternatieve route die bij voorkeur in BeNeLux, Duitsland of (Noord-)Frankrijk ligt, met terug de focus op groen, rust en water...

Alvast bedankt voor de eventuele heilige graal die hier gepost wordt en fijne fietszomer gewenst!
Een paar opties die prima aansluiten op de (mooie) Hohe Mark-route:

1. De 100 Schlösserroute: https://www.geheimoverdegrens.nl/natuur ... sser-route
Er is een Bikelineboekje van de route, het voordeel is dat de route uit 4 lussen bestaat. Je kunt deze combineren.
Zie https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -fietsgids

2. Flamingoroute: https://www.muensterland.com/nl/toerism ... ngo-route/

Veel fietsplezier!

Jan
Het is me een beetje onduidelijk hoeveel km jullie ongeveer per dag willen fietsen; maar als je een beetje avontuurlijk bent kan je ook ervoor kiezen om er vanuit huis (Gent begrijp ik?) naar toe te fietsen; dat rondje door de Hohe Mark te fietsen en weer terug te gaan naar huis. Is je tijd op, dan kan je altijd de trein terug pakken :D

Om dit te laten slagen moet je wel wat tijd uittrekken om een leuke route er naar toe te maken, maar dat is volgens mij niet zo'n groot probleem. Genoeg mogelijkheden tussen Gent en de Hohe Mark...

Houd er trouwens in Duitsland rekening mee dat je bijna gegarandeerd over gravel/bospaden gestuurd gaat worden met dit soort fietsroutes.
Zowel de Hohe Mark-route als de 100 Schlösser- en Flamingo-route heb ik gefietst. Niet alles is geasfalteerd, maar de niet-geasfalteerde paden zijn goed verhard en prima befietsbaar, ook op een gewone fiets.

En natuurlijk is de optie van Polariteit om ernaar toe te fietsen een mogelijkheid.

Jan
Om bestaande langeafstandsfietsoutes door Europa te vinden:
https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/#kaart
Deze kaart is wel op Nederland georiënteerd is, vanuit Gent loopt er niets recht naar Westmünsterland

Ik zou je afraden om met de trein helemaal tot aan het startpunt van die ene Hohe Markroute te rijden.
Je mist heel wat moois onderweg en het bezorgt je heel wat rompslomp op al die verschillende treinen, zeker als die trein een grens overgaat = internationaal fietsticket.

In België zou ik je daarom aanraden om de rechtstreekse trein te nemen van Gent (op weekdagen is dat .35 na het uur) naar Hasselt-Genk (en bij terugreis terug in te stappen in vertrekstation Genk), en vandaar te beginnen fietsen.
Het treinmaterieel van deze reeks 1500 is (tijdens de vakantieperiodes) meestal M6, daar zit zo'n grote multifunctionele afdeling met plaats voor veel fietsen (om de extra lage deur open te doen heb je wel de conducteur nodig; vermijd ook de spitsuren en de verwachte weekendflow van andere fietsers).
Dan kom je met één trein het verst en vlotst in de goede richting met fietsen mee.

Van Genk kun je vlot en door het mooie Limburg naar het noordoosten fietsen en dan op linker- (Maasroute) of rechteroever (LF Maasroute) verder langs de mooie Maasvallei (EuroVelo 19) tot Venlo, zie een mooi overzicht van de bestaande LF- en knooppuntroutes op:
https://cycling.waymarkedtrails.org/

In Nederland kun je trouwens ook zelf een route berekenen op:
https://routeplanner.fietsersbond.nl/
(zet de knop met LF-routes en knooppuntroutes aan)

In Duitsland kun je ook vlot en zonder reserveren de fiets meenemen op regionale treinen, mits een fietsticket.
Algemene info:
https://metdetreinnaarhetbuitenland.nl/ ... einreizen/
info over de treintrajecten in Duitsland: fiets aanvinken op https://bahn.de/nl),

De puzzel van welke gebieden in Duitsland je met de fiets wilt overslaan, zul je zelf moeten leggen.

Ik kan me voorstellen dat je minstens voor ofwel heen of terug gebruik maakt van de trein:
RE 42 Mönchengladbach Hbf - Viersen - Essen - Essen Hbf - Gelsenkirchen Hbf - Recklinghausen Hbf - Haltern am See
eventueel aan Nederlandse kant Venlo - Viersen of dat stuk fietsen.

Om op de terugweg een andere weg te hebben, zou je kunnen kiezen voor de Nederlandse trein Venlo-Maastricht, en vandaar terug fietsen naar het Belgische station Genk.
Of van station Roermond fietsen naar station Hamont in België (er ontbreekt helaas een stukje treinverbinding ("IJzeren Rijn") op Nederlands grondgebied tussen Weert en Hamont), maar dan is het wat minder makkelijk voor de treinen in België + je hebt een overstap.

De beste kaart waar je vlot kunt schakelen tussen overzicht "fietskaart" en trein ("transportkaart") is:
https://www.openstreetmap.org/
Daar kun je ook wel routes met de fiets berekenen, maar daar vind je ook betere programma's voor, die ook gebruikmaken van de Openstreetmap.

Je zult dus vooraf wat huiswerk moeten doen, maar dat is even leuk als het fietsen.
Vorige maand nam ik de trein vanuit Rijsel naar Tours, vanwaar ik de Indre volgde tot in Chambon sur Vouaize die me op de route La Vagabonde bracht. Die gaat door de Creuse, Correze en de Lot tot Canal du Midi. In Toulouse nam ik de trein terug. De intercity op voorhand te reserveren weliswaar.

Het eerste deel is zacht glooiend en volgt de Indre naar de bron. Soms idyllisch, soms door landbouwgebied maar best aangenaam en rustig. De Creuse vond ik prachtig. Zeer groen met bossen, riviertjes, meren, uitzichtpunten en eveneens rustig. Er zijn lokale lussen. Wel al wat meer hoogtemeters.
La Vagabonde vind ik echt de moeite tot in Cahors (de intercity vanuit Toulouse naar Parijs stopt ook in Cahors), na Cahors iets minder.
In totaal had ik 800 km.
Meer info: https://www.francevelotourisme.com/itin ... -vagabonde
Ik zou zeker niet Noord-Frankrijk in dezelfde vakantie combineren met een route in Duitsland - totaal andere richting vanuit het vertrekpunt in Vlaanderen.

Nog een aanvulling:
ook het land Noordrijn-Westfalen heeft een fietsrouteplanner (langs fietsknooppunten). De afstand Venlo - Isselburg (Hohe Markroute) is maar 66 km.
Dus je kunt daar (net zoals het deel door Limburg en langs de Maas) ook de mooiste landelijke gebieden (Maasduinen rond Arcen) of paadjes opzoeken naar keuze door wat tussenpunten te zetten.
https://radservice.radroutenplaner.nrw. ... gi?lang=DE

Ik wil maar zeggen: je moet geen bestaande route nemen om mooie routes te kunnen vinden/maken.

Ik denk dat de belangrijkste vraag is waar je onderweg wilt overnachten in die landelijke gebieden, en dan maak je een mooie route tussenin.