Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bottom bracket vervangen, derailleur te beperkt - Forum Wereldfietser

Bottom bracket vervangen, derailleur te beperkt

Hallo fietstoppers,

Ik acht mezelf vrij handig en technisch en ga niet over 1 nacht ijs, maar ben nu toch een beetje ten einde raad....

Ik heb een trek 500 met een shimano bb-es300 k 68-126 bottom bracket die helemaal verooest is en toe aan vervanging.
20240530_113611.jpg
Helaas is dit bottom bracket niet meer te krijgen in de aftermarket, maar wel zijn broertje zonder "k". De "k" variant zou een spacer hebben tbv een ketting beschermer en die zonder dus niet. Nu heb ik dus de shimano bb-es300 68-126 besteld en geprobeerd te monteren zonder kettingbesvhermer. Maar als ik de crank monteer op het octalink as dan blijft deze veel verder naar buiten staan dan het "origineel". Waardoor mijn 3 voortandwielen verder naar buiten staan en dus het grootste blad buiten bereik komt van mijn derailleur. Ik heb de kabel en de afstellingsschroefjes op de derailleur al op maximaal gehad maar hij haalt het niet.

De bottom brackets zijn beide 126 en 68 maar de as is versprongen tov de cartridge. Ik hoop dat de foto's het wat beter laten zien:

De oude naast de nieuwe aan de aandrijf zijde
20240627_164426.jpg
verschil ca 3 mm
20240627_164911.jpg
20240627_164903.jpg
20240627_164908.jpg
Wat te doen? Was verder hardstikke tevreden over de fiets net nieuwe cassette achter, crankset met tandwielen voor en dus niet passende bottom bracket.... Kan toch niet zo zijn dat ik dit niet kan oplossen....

Wie heeft er raad?
Kortere bestellen, 121mm gok ik
Ben je erg gehecht aan je kettingscherm?
Anders die er tussenuit halen.
Mr. Z schreef: ↑
vr 28 jun, 2024 19:33
Kortere bestellen, 121mm gok ik
Ja klopt dat is de volgende maat kleiner. Mag ik ervanuitgaan dat de 5 mm korter 2,5 aan beide kanten is?

Dan zit ik denk ik redelijk in de buurt.
M276 schreef: Ben je erg gehecht aan je kettingscherm?
Anders die er tussenuit halen.
Die is er al tussenuit, ik dacht daarmee het verschil van de non "k" en k te hebben getackeld. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
VincentdeR schreef: ↑
zo 30 jun, 2024 11:10
Mr. Z schreef: ↑
vr 28 jun, 2024 19:33
Kortere bestellen, 121mm gok ik
Ja klopt dat is de volgende maat kleiner. Mag ik ervanuitgaan dat de 5 mm korter 2,5 aan beide kanten is?

Dan zit ik denk ik redelijk in de buurt.
Ja en nee, je zou verwachten van wel maar zo als je al gemerkt is er geen standaard en kan het zo maar weer anders zijn
Dat geeft veel vertrouwen :roll:

Ik ben voor repareren en levensverlengen maar om elke keer een bb uit te proberen met trail en error😅

Ik kan ook inderdaad nergens maatvoering tekeningen vinden van deze onderdelen.

Of heeft iemand een idee waar deze (wellicht voor dealers?) te vinden zijn?

Zo'n bb kost niet de wereld maar 40 euro op de plank die ik nooit meer voor een andere fiets kan of ga gebruiken is toch een beetje kapitaalvernietiging.
Ga naar een goede fietsenmaker in de buurt en vraag of hij de trapas heeft in de lengte die je wil, zo ja kan je je oude er naast leggen en kijken of die wel goed uitkomt :wink:

En misschien wil hij wel een klein bedrag geven voor je nieuwe te lange trapas
Meet die oude as is op.
Is hij echt 126 mm ?
Als ik de nieuwe en de oude zo is bekijk is die oude korter dan de nieuwe 126 mm
Dus de totale lengte is ook anders (lijkt het)
Jep beide 126 - 68 maar de lengte die uitsteekt aan beide kanten van de cartridge is dus anders. Bij de nieuwe steekt hij verder uit dan bij de oude aan de aandrijfkant, maar is korter aan de niet aandrijfkant.

Ik heb gisteren de crank aan de niet aandrijfkant gemonteerd om te kijken of, als ik de mogelijke 2,5 mm die een kortere trapas van 121 zou hebben, ik dan niet met de crank tegen het frame aankom, maar hier zit nog ca 4 mm tussen dus zou moeten passen.

Ik ga inderdaad kijken of iemand de 121 bb heeft liggen en ik het frame kan meenemen om zo vast te stellen of het past.
Draait de oude as ook niet meer soepel? die huls dient alleen als bescherming en heeft verder geen invloed op het functioneren van de as als geheel, als de lagers korrelig aanvoelen als je de as met de hand ronddraait, dan is het inderdaad tijd om het ding te vervangen.