Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flens breuk - Forum Wereldfietser

Flens breuk

Een kennis van mij heeft tijdens de tocht een probleem met de flens van de achternaaf een stuk is van de flens afgebroken en 2 spaken uitgebroken.

Daar heb ik nog nooit van gehoord temeer omdat het gaat om een top merk fiets van de marktleider in Nederland in de trekking categorie....

Ik begrijp niet hoe zoiets kan behalve door een fabricage fout van de naaf/flens.
Het gaat hier om een handgespaakt sterk wiel vakantie fiets wiel. Belasting is niet meer dan 20 kg bagage en berijder is 55 kg.

En bij ongelijke spaakspannig zou de spaak moeten breken niet de flens toch?
Tja het kan zomaar gebeuren
Zelf bij een rohloffnaaf gebeurd het
Dus waarom niet bij een andere.
Zoiets gebeurt heel zelden. Daarom zal er wel een bijzondere reden voor zijn. Als jouw kennis het wiel terugbrengt naar de leverancier, zal die en de fabrikant er echt wel serieus naar kijken. Heel misschien dat als je hier enkele scherpe foto's plaatst, ook iemand van het forum iets zinnigs over de oorzaak kan zeggen. Of metingen van de spaakspanning in het gewraakte wiel ?
Flens breuk komt tegenwoordig niet zo vaak meer voor.

Kan een paar oorzaken hebben, fabricage fout / zwakke plek in de flens

Verkeerde spaken, bijvoorbeeld bij Rohloff brak hij doordat er verkeerde spaken werden gebruikt, te dik of teveel ruimt in het gebogen stuk, Rohloff spaak je met race spaken of een kruis over 3 ipv van over 2.

Te hoge spaak spanning.

Ongelijke spanning zou kunnen maar meestal heb je dan wel een goede zijdelingse of hoogte slag in je velg hoewel bij de echt sterke en stijve velgen die bij vakantie fietsen worden gebruikt een stuk minder opvalt als er spanningsverschil is.
Ook de maker het topmodel van de Nederlandse marktleider probeert z’n wielen zo goedkoop mogelijk te produceren en tegen een hoge prijs te verkopen.
Als je dan pech hebt en de fiets plus wiel echt gebruikt voor het doel waarvoor hij gemaakt is, dan kan het een keer fout gaan. Dat ene garantiegeval weegt qua kosten niet op tegen betere kwaliteit wielen.
robgru schreef:
zo 23 jun, 2024 18:22
Daar heb ik nog nooit van gehoord temeer omdat het gaat om een top merk fiets van de marktleider in Nederland in de trekking categorie....
Tja dat je er nog nooit van gehoord hebt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurt..

Rohloff, zo mooi sterk want links en rechts gelijk gespaakt, wordt sinds jaren uitgerust met flensringen. afaik niet om breuk te voorkomen maar om in geval van breuk de boel nog een poosje bij elkaar te kunnen houden.
Ter aanvulling net gehoord dat het om een Idworkx gaat met een Pinion versnellingsbak.

Inderdaad dat ik ee nog nooit van gehoord heb wil niets zeggen. Alleen dat de flens breekt in plaats van de naaf... Ik dacht altijd dat de spaak de zwakste schakel is.
Toen er nog met hoge flensen gereden werd, is er bij mij een keer een breuk in gekomen.
Poep schreven we toen nog met een lange oe, dus het is wel even geleden.