Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting slijtage tijdens lange tochten - Forum Wereldfietser

Ketting slijtage tijdens lange tochten

Ik ben van Adam naar Rome gereden.

Net de Shimano ketting ( 3 x 9) slijtage gemeten.
De ketting zat er een paar honderd kms op voor vertrek.
Na 2300 km plus maximaal 300 km die ik in Nederland gereden had is ie al over de 1 %...
Het parcours was natuurlijk heuvelachtig maar ik heb de eerste 3 weken de ketting aan het einde van de dag schoongemaakt en gesmeerd waar nodig .

Ik had dus al na 1500 km schat ik een nieuwe ketting erop moeten leggen. Dat is tich rijkelijk vroeg
Ik woog 65 plus 20 kg bagage met fiets onder de 100 kg .

Is het normaal dat de ketting zo snel slijt?
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 20:58
Ik heb de eerste 3 weken de ketting aan het einde van de dag schoongemaakt en gesmeerd waar nodig .
Toch niet elke dag vol met agressieve ontvetter erop toch? :wink:
Ik vind de slijtage heel groot!

Ik ben op mijn reisfiets vorig jaar met een nieuwe ketting (SRAM PC-971) van Seattle naar Omaha gereden. Dat is ongeveer 3000 km & 14000 hm, ca. 20% onverhard.
Omdat de ketting nog duidelijk onder 0,75% oprek zat, heb ik er dit voorjaar nog 1600 km mee gereden van Gerona naar San Sebastian en terug, ongeveer 22000 hm.
Ook nu, na 4600 km en 36000 hm, zit deze ketting nog onder 0.75%.
Fietser + fiets + bagage wegen samen ongeveer 110 kg.

Misschien is een heuvelachtig parcours wel beter voor de ketting. Dan wissel je voortdurend van groot kettingblad naar middenblad, en over alle kransjes. Dat lijkt me beter dan een monotone combinatie.
Welke Shimano 9 speed ketting? de beste [ duurste] gaat langer mee. [ nu ja eigenlijk een Sram XX1 12 speed ketting, die doet het ook op je 9 speed groep]
Welk smeermiddel? [ Silca hot wax als start en daarna Silca drip wax gaat je ketting het langste mee, maar dan heb je wel liever niet teveel regen]
Wat voor een weer?

Allemaal vragen over dingen die de levensduur van je ketting beïnvloeden, je hoeft ze niet te beantwoorden want het antwoordt op je vraag is ja, dat is normaal.
Voordeel is wel dat je cassette waarschijnlijk niet versleten is om dat je op veel verschillende kransjes hebt gereden.

En elke dag je ketting schoonmaken en smeren is ook echt niet best voor je ketting

En welke kettingmeter, de 1 geeft aan als nieuw en de ander 1% op de zelfde ketting, de Shimano TL-CN42 is betrouwbaar
math schreef:
za 22 jun, 2024 21:29
Ik vind de slijtage heel groot!

Ik ben op mijn reisfiets vorig jaar met een nieuwe ketting (SRAM PC-971) van Seattle naar Omaha gereden. Dat is ongeveer 3000 km & 14000 hm, ca. 20% onverhard.
Omdat de ketting nog duidelijk onder 0,75% oprek zat, heb ik er dit voorjaar nog 1600 km mee gereden van Gerona naar San Sebastian en terug, ongeveer 22000 hm.
Ook nu, na 4600 km en 36000 hm, zit deze ketting nog onder 0.75%.
Fietser + fiets + bagage wegen samen ongeveer 110 kg.
dat vind ik weer bizar weinig slijtage en vraag me af welke kettingmeter je gebruikt
Die van Park Tools (CC-3).

Ik kan er nog aan toevoegen dat ik de TransAm (6800 km) gereden heb op 2 kettingen. Uit voorzichtigheid halverwege vernieuwd, zonder de oprek te meten. Ik denk dat ze nog lang niet versleten waren. Ongeveer 4000 km op verharde weg vind ik tamelijk normaal.

Ik hoef die peperdure Silca zalfjes niet. Gewoon iets van Pedros of een ander merk van ongeveer €10 per 100 ml.
Mr. Z schreef:
za 22 jun, 2024 21:31
Welke Shimano 9 speed ketting? de beste [ duurste] gaat langer mee. [ nu ja eigenlijk een Sram XX1 12 speed ketting, die doet het ook op je 9 speed groep]
Welk smeermiddel? [ Silca hot wax als start en daarna Silca drip wax gaat je ketting het langste mee, maar dan heb je wel liever niet teveel regen]
Wat voor een weer?

Allemaal vragen over dingen die de levensduur van je ketting beïnvloeden, je hoeft ze niet te beantwoorden want het antwoordt op je vraag is ja, dat is normaal.
Voordeel is wel dat je cassette waarschijnlijk niet versleten is om dat je op veel verschillende kransjes hebt gereden.

En elke dag je ketting schoonmaken en smeren is ook echt niet best voor je ketting

En welke kettingmeter, de 1 geeft aan als nieuw en de ander 1% op de zelfde ketting, de Shimano TL-CN42 is betrouwbaar
Met een doekje afnemen kan toch geen kwaad.😀

Merk kettingslijtage meter is XLC

Shimano ketting was €10 maar dat zou niet zoveel verschil moeten uitma6 daarv6 reed ik met kmc x9 bssis ketting

Ik ga trouwens weer met was rijden trekt minder vuil aan
math schreef:
za 22 jun, 2024 21:39
Die van Park Tools (CC-3).

Ik kan er nog aan toevoegen dat ik de TransAm (6800 km) gereden heb op 2 kettingen. Uit voorzichtigheid halverwege vernieuwd, zonder de oprek te meten. Ik denk dat ze nog lang niet versleten waren. Ongeveer 4000 km op verharde weg vind ik tamelijk normaal.

Ik hoef die peperdure Silca zalfjes niet. Gewoon iets van Pedros of een ander merk van ongeveer €10 per 100 ml.

Die sram ketting kost € 17 .....
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 21:51
Die sram ketti6 kost € 17 .....
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen : onnodig duur of juist te goedkoop ?

Zou je je teksten (ketti6 , uitma6, daarv6, bssis) wat kritischer willen bekijken vóórdat je ze hier plaatst. Dat scheelt de geïnteresseerde lezer wat puzzelwerk.
Voor wat het waard is. Verbeter waar nodig: sommige eenvoudige slijtagemeters duwen de schakels uit elkaar, waardoor het lijkt dat de ketting versleten is.
Imho kun je een ketting op een fietsreis naar Rome niet verslijten. Tenzij je ruig gaat mountainbiken en alle dagen door de modder rijdt.
math schreef:
za 22 jun, 2024 22:04
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 21:51
Die sram ketti6 kost € 17 .....
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen : onnodig duur of juist te goedkoop ?

Zou je je teksten (ketti6 , uitma6, daarv6, bssis) wat kritischer willen bekijken vóórdat je ze hier plaatst. Dat scheelt de geïnteresseerde lezer wat puzzelwerk.
Ik wil daarmee zeggen dat het geen dure ketting is omdat eerder werd gezegd dat dure kettingen langer mee gaan.

En mijn oprechte excuses voor de schrijffouten te dikke vingers zal voortaan vanaf een pc met toetsenbord antwoorden
HenkS schreef:
za 22 jun, 2024 22:27
Voor wat het waard is. Verbeter waar nodig: sommige eenvoudige slijtagemeters duwen de schakels uit elkaar, waardoor het lijkt dat de ketting versleten is.
Imho kun je een ketting op een fietsreis naar Rome niet verslijten. Tenzij je ruig gaat mountainbiken en alle dagen door de modder rijdt.
Ik zal de slijtage eens opmeten met een schuifmaat
Een kleine 3K voor een ketting vind ik niet gek. Zou het jezelf niet al te ingewikkeld maken, nieuwe ketting erop en je kunt weer genieten van de volgende paar duizend km’s.
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 20:58
Is het normaal dat de ketting zo snel slijt?
Er hoeft maar wàt zand op de ketting te waaien en het gelazer begint al. Schoonmaken van een ketting kan averecht werken, het zand wordt hierdoor tussen de schakels gewreven. De kunst is om niet te veel te smeren, vettigheid aan de buitenkant van de ketting is een magneet voor opwaaiend zand en vuil. Vergeet niet het belang van een kettingkast, spatborden en een spatlap op je voorwiel. De standaard spatlappen (of wat er voor doorgaat) op het voorwiel zijn vaak erg klein en weinig effectief.
Als mountainbiker kan ik bovenstaande van harte weerspreken. Anders zou ik wekelijks een ketting moeten vervangen.
Nattigheid, modder, nat zand zijn zeer geschikt om de slijtage aan de ketting te bevorderen, maar in droge en stoffige omstandigheden gebeurt en nagenoeg niets.
En op de verharde weg nog minder.
Inderdaad, een zandpaadje en veel regen kan veel slijtage veroorzaken, zowel aan ketting als remblokjes, m.a.w. de omstandigheden maken heel erg veel uit. Aantal km zeggen dus niet zoveel. Hier monteer ik meestal een nieuwe ketting en zonodig cassette/voorblad begin voorjaar zodat de fiets er op fietsvakantie goed tegenaan kan, aangezien we dan doorgaans wel wat onverhard en regen en heuvels tegenkomen gaat de slijtage dan redelijk hard, maar kan er vervolgens in herfst/winter voor het dagelijkse vlakke asfaltwerk prima op doorgefietst worden. Tegen het voorjaar als e.a. dan vernieuwd wordt is er meestal zon 5-6000 km gefietst. Tot die tijd doe ik niet meer onderhoud dan af en toe een drupje olie.
Ter aanvulling het gaat om een Shimano CN-HG53 9 speed is een basis ketting vergelijkbaar met de X9 van KMC denk ik.

En ja ik heb regelmatig bos en gravel paden genomen diegene die Adam Rome gedaan hebben weten ongeveer hoeveel.
Duitsland was nat en Italië droog.
blokdoorn schreef:
zo 23 jun, 2024 13:26
Inderdaad, een zandpaadje en veel regen kan veel slijtage veroorzaken, zowel aan ketting als remblokjes, m.a.w. de omstandigheden maken heel erg veel uit. Aantal km zeggen dus niet zoveel. Hier monteer ik meestal een nieuwe ketting en zonodig cassette/voorblad begin voorjaar zodat de fiets er op fietsvakantie goed tegenaan kan, aangezien we dan doorgaans wel wat onverhard en regen en heuvels tegenkomen gaat de slijtage dan redelijk hard, maar kan er vervolgens in herfst/winter voor het dagelijkse vlakke asfaltwerk prima op doorgefietst worden. Tegen het voorjaar als e.a. dan vernieuwd wordt is er meestal zon 5-6000 km gefietst. Tot die tijd doe ik niet meer onderhoud dan af en toe een drupje olie.

Ik heb nog nooit 5 a 6 k met een ketting gedaan
Vraag is of in jouw voorbeeld je vervangt als de 0,75 %grens wordt overschreden dat is tenminste wat ik probeer te respecteren
Nu kwam ik er thuis achter dat de grens van 1% is overschreden.
robgru schreef:
ma 24 jun, 2024 22:07
Ter aanvulling het gaat om een Shimano CN-HG53 9 speed is een basis ketting vergelijkbaar met de X9 van KMC denk ik.
Mag je denken maar mijn ervaring is het daar totaal niet mee eens. Mijn ervaring met de hg53 is één: op de fiets van mijn zoontje en we hebben nog nooit een ketting zó snel versleten gehad. Terwijl de X9 gebruik ik in allerlei varianten op allerlei fietsen en is mijn all time favourite kwa duurzaamheid.
robgru schreef:
ma 24 jun, 2024 22:10
Ik heb nog nooit 5 a 6 k met een ketting gedaan
Vraag is of in jouw voorbeeld je vervangt als de 0,75 %grens wordt overschreden dat is tenminste wat ik probeer te respecteren
Nu kwam ik er thuis achter dat de grens van 1% is overschreden.
Nee, dan vervang ik niet bij die grens, maar rijd ik door tot het echt versleten is, in die zin dat er e.a. begint over te slaan. Dat is hier op het vlakke voor ww verkeer prima, tenminste als de cassette/voorblad toch aan vervanging toe zijn. In die toestand ga ik er uiteraard niet mee op fietsvakantie. Als het voorjaar aanbreekt, de pekel van de weg is en de fietsvakantieplannen concreet beginnen te wordne, vervang ik de boel.

Overigens, hier ook de ervaring dat kmc x9 beduidend langer meegaat dan doorsnee shimano ketting. M.a.w. ik koop alleen nog kmc.