Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Totaalgewicht fiets+uitrusting - Forum Wereldfietser

Totaalgewicht fiets+uitrusting

Dag allen,

Binnenkort vertrek ik op mijn eerste lange fietstocht, het voorlopige einddoel is Istanbul, en mocht het mee zitten dan wellicht door tot Georgië of Armenië. De laatste weken heb ik langzamerhand alle spullen verzameld die ik mee wil, en ik ben nu praktisch compleet qua uitrusting. Vanochtend heb ik alle dingen in een paklijst gezet en eens gewogen, om te kijken hoeveel gewicht ik meedraag. Ik kom op een totaalgewicht (fiets + uitrusting) van 36 kilogram uit. Dit is op dit moment zonder eten + water, dus het daadwerkelijke gewicht zal rond de 40 kilogram liggen. Nu is de route die ik op het oog heb tot aan Istanbul helaas niet volledig vlak, en ik zal ongeveer 37000 klimmeters maken over ca. 4500km. Nu schat ik mezelf in als best fit (en nog redelijk jong, <30 jaar), maar ik vroeg me af of dit redelijk realistisch klinkt? Ik heb weinig ervaring met behoorlijke klimmen op de fiets (midweekje fietsen door het Eifelgebied daargelaten) en ben dus benieuwd of ik niet te veel hooi op mijn vork neem. Ik hoop Istanbul tussen de 2 á 3 maanden wel te halen.

Graag hoor ik jullie ervaringen! Hoeveel gewicht slepen jullie mee? Wat vinden jullie (te) veel, of (te) weinig?

Zie hier de paklijst: https://lighterpack.com/r/miwage
1. Je komt altijd boven, wel is het natuurlijk zo dat meer totaalgewicht meer energie vraagt en je eerder zult moeten lopen.
2. 37.000 hm op 4.500 km is niet extreem veel.
3. Met veel moeite kan het misschien 10 kilo lichter.
4. Wellicht is het een optie om na een X-aantal dagen fietsen je overbodige bagage per post naar huis te sturen.
5. Je zou hier je paklijst kunnen delen, dan krijg je per kerende post adviezen wat je wellicht thuis kunt laten.
Ik zat vorig jaar op mijn lange tocht op een vergelijkbaar gewicht, en kwam altijd wel boven. Sterker nog, ik ging op een gegeven moment bewust bepaalde klimmen in mijn route inbouwen, gewoon omdat het kan.

Het totaal aantal hoogtemeters is eigenlijk niet interessant. Afhankelijk van je verzet is het stijgingspercentage veel interessanter. Zo had ik voor mezelf uiteindelijk vrij snel door bij welk percentage ik erop kon rekenen dat ik moest gaan lopen :)

Verder niet te veel over nadenken trouwens, maar gewoon genieten :)
Ik vind 4 kg voor eten en water in Europa wel veel. Je fietst nergens door onbewoond gebied.
Maar zeg 40 kg + 80 kg lichaamsgewicht (gekleed), dat is samen 120 kg.
De formule voor de stijgsnelheid op een steile helling (>5%) is
stijghoogte per sec [in m] = vermogen [in W] / (10 x somgewicht fietser + fiets + uitrusting [in kg])
Als je ongeveer 30 bent en fit, dan moet je zeker over langere tijd, zeg één uur, 150 W kunnen trappen.
Dat geeft dan een verwachte stijghoogte per sec van 0,125 m , dus 450 m/uur.
Op een helling van 10% fiets je dan 4,5 km/h. Op een verharde weg hoef je bij die snelheid nog niet af te stappen.

4500 km & 37000 hm ? Zeg 90 km/dag dan heb je 50 fietsdagen, dus gemiddeld 740 hm per dag. Dat betekent ongeveer 2 uur klimmen per dag ; de rest is afdalen of vlak. Dat zijn geen lange fietsdagen.
Dank voor alle reacties! ik heb in de orginele post een link naar mijn paklijst toegevoegd :)
1. plastic zak/geen zak ipv drybag: geen zak als hier je tent in gaat.
2. 2x broek en/of legging weglaten.
3. electronica en zelfzorg halveren.

In welke kleding fiets je?
Bert van Sprang schreef:
do 20 jun, 2024 15:50
1. plastic zak/geen zak ipv drybag: geen zak als hier je tent in gaat.
2. 2x broek en/of legging weglaten.
3. electronica en zelfzorg halveren.

In welke kleding fiets je?
Dank voor de tips! Ik ben van plan in een setje "gewone" kleding te gaan fietsen, korte broek als het warm is, afrits/lange broek als het wat frisser is, en met een simpel sport t-shirt of merino shirt.
Wat eerder is gezegd, gewoon gaan en genieten.
Op mijn TransAm tocht van 7.500 km is mijn fiets gewogen bij het hoofdkantoor van de ACA in Missoula MT door één van de 4 bedenkers van de 1976 Bikecentennial.
gewichtig.jpg
Het resultaat? 103 lbs, 46,7 kg.
Ik zie weinig gekke dingen op je paklijst die je zomaar thuis zou kunnen laten. Grootste kandidaat lijkt me dat zonnepaneel, die is redelijk zwaar en met 2 powerbanks ga je die niet nodig hebben lijkt me. Met een goede snellader heb je tegenwoordig maar weinig oplaadtijd nodig om alle apparaten opgeladen te houden.

Verdere opties voor gewichtsbesparing zitten vooral in lichtere opties van spullen die je nu al meeneemt (en een lichtere fiets), maar dat lijkt me zeker niet iets voor je eerste fietsreis. Bijkomend voordeel is wel dat je portemonnee er ook extra licht van wordt!
Kort door de bocht inderdaad zonnepaneel (werkt het echt?)/ 2(?!!!) powerbanks?. schoenen of sandalen. laat dat garmin ding thuis. dubbele broek? .dump die 56l zak. ook alle 'drybags' en vochtige doekjes (wat een onzin). Tijd om the ontspullen, heb je koptelefoons nodig om aan een youtube verslaving te voldoen? Maak een lijstje van opstaan to slapen, ik denk dat alleen de e-reader daar een functie heeft, laat de rest thuis.
Probeer je voortassen thuis te laten en bekijk dan wat je zou moeten schrappen.
Deze zomer fiets ik dezelfde kant op en ik heb, eerlijk gezegd, veel meer bij me zoals een laptop en een best zware powerbank. Ik wil 's avonds ook wat te doen hebben en ik vind het fijn om daarmee de route te plannen. Zonnepanelen heb je volgens mij niet zoveel aan. Er is overal stroom.

Ik heb al eerder soortgelijke tochten gemaakt (Servië, Montenegro) en het was de ene berg na de andere. Op een gegeven moment weet je gewoon niet beter en je fietst gewoon omhoog. Ik ben 64 jaar.

Dus jouw paklijst is volgens mij prima. Ik mis alleen een reserve buitenband want mijn ervaring is dat je nogal eens op off-road wegen kunt belanden. Daar heb ik met volle bepakking een hekel aan maar ze zijn soms onvermijdelijk. En lezen doe ik met mijn telefoon. Waterzuivering zou ik ook thuis laten. Water kun je gewoon koken. En aan ductape heb ik een hekel. Ziet er vaak niet uit en wat ga je er nu mee repareren? Er zijn meestal betere oplossingen te verzinnen.
meneerfietst schreef:
di 25 jun, 2024 13:28
.. Ik mis alleen een reserve buitenband want mijn ervaring is dat je nogal eens op off-road wegen kunt belanden.
You pack what you fear is een bekend gezegde onder bikepackers. Ik heb tienduizenden mijlen off-road gefietst, maar nooit een reserve buitenband meegenomen. Een erg onwaarschijnlijke pech en veel te zwaar. Als je al een scheur in de buitenband krijgt, dan kun je die prima provisorisch afdichten met Park Tools bandstukken of, nog goedkoper, een lap die je zelf uit de zijkant van een versleten buitenband snijdt.

Verder vind ik dat je als dertiger niet moet beperken in het meenemen van dingen die misschien niet perse nodig zijn, maar je reis wel veraangenamen. Dat grammenwegen en 'ontspullen' is meer iets voor senioren die hun krachten voelen wegsmelten.
Dat grammenwegen en 'ontspullen' is meer iets voor senioren die hun krachten voelen wegsmelten.
:D :D :D :D
math schreef:
do 27 jun, 2024 22:27
Als je al een scheur in de buitenband krijgt, dan kun je die prima provisorisch afdichten met Park Tools bandstukken of, nog goedkoper, een lap die je zelf uit de zijkant van een versleten buitenband snijdt.
:? Volgens mij kun je beter een nieuwe buitenband meenemen dan een versleten buitenband om een stuk uit te snijden. Ik heb er vaker spijt van gehad dat ik mijn reserve-buitenband thuis had gelaten dan dat ik hem bij me had.
De laatste keer was toen ik 4 km terug naar Dordrecht moest lopen. Ik denk dat de noodzaak om een reserveband mee te nemen afhangt van hoe graag je loopt. Zelf ga ik op fietsreis om niet te hoeven lopen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
vr 28 jun, 2024 10:25
:? Volgens mij kun je beter een nieuwe buitenband meenemen dan een versleten buitenband om een stuk uit te snijden.
Ik heb nergens geschreven dat je die versleten buitenband moet meenemen. Vanzelfsprekend moet je die lap er thuis al uit snijden.

Voor het geval dat je een scheur in je buitenband krijgt en die Park Tools inlegstukken of die uitgesneden lap niet mee hebt, dan heb je vaak in je portemonnee nog een flexibel kaartje zitten dat ook als provisorische afdichting kan dienen. De ledenpas van Natuurmonumenten en de Jaarkaart van Brabants Landschap zijn daar prima voor geschikt .
Carl schreef:
vr 28 jun, 2024 10:25
Ik heb er vaker spijt van gehad dat ik mijn reserve-buitenband thuis had gelaten dan dat ik hem bij me had.
Je had dus nooit een reserve buitenband mee, begrijp ik hieruit !
Dat is ook wat ik verstandig vind.