Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma m.b.t. nieuwe vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dilemma m.b.t. nieuwe vakantiefiets

Senior2 schreef:
zo 16 jun, 2024 09:35
Kennelijk heb je 2 problemen, die helemaal los van elkaar staan. Je zegt dat de kwaliteit bagger is, daar kan ik niets over zeggen want ik weet niet welke pedalen er onder zitten.
Je 2de probleem is dat je pedalen vast zaten. Van de verbinding pedaal en crank is algemeen bekend dat dat heel erg vast kan gaan zitten en eigenlijk jaarlijks gecontroleerd cq ingevet moet worden. Dat had je fm je moeten vertellen bij aflevering of had in de instructies moeten staan.
Volgens mij is het gewoon 1 probleem, namelijk een bagger kwaliteit pedaal van een uitermate goede kwaliteit fiets afhalen. Wat vet betreft dat weet ik allemaal wel, genoeg pedalen in mijn leven erop en eraf gehaald. Maar hier heb je ook te maken dat staal en Aluminium nou niet echt grote vrienden zijn, dan helpt vet maar beperkt is mijn ervaring. Die fiets is gekocht bij Ruud Peters van Horizon Bicycles in Utrecht, en hij was het met me eens dat niet een kwestie was van een keer vergeten de crank naar boven te halen als je door de bocht heen gaat en dat daardoor de draad naar de gallemiezen is gegaan.
Wel jammer dan dat meneer Ruud Peters dan bij verkoop niet heeft gezegd dat het een goede fiets was maar dat je beter de pedalen gelijk had kunnen vervangen omdat ze van bagger kwaliteit waren en dat de materialenvan crank en pedaalas ook niet matchten.
Senior2 schreef:
zo 16 jun, 2024 16:25
Wel jammer dan dat meneer Ruud Peters dan bij verkoop niet heeft gezegd dat het een goede fiets was maar dat je beter de pedalen gelijk had kunnen vervangen omdat ze van bagger kwaliteit waren en dat de materialenvan crank en pedaalas ook niet matchten.
Ruud heeft dit meerdere malen tegen Gerrit gezegd dat die pedalen bagger zijn, maar die doet er blijkbaar niks mee. Verder ken je de omstandigheden niet waaronder ik deze 4.14 heb gekocht en waarom het niet ter sprake is gekomen. Want Ruud valt helemaal niks te verwijten.
Staal met Aluminium via schroefdraad met elkaar (of een andere manier) verbinden, geeft een spanningsverschil wat tot corrosie leidt, en de boel nog eens extra vast kan zitten. Maar ik denk dat iemand als Maarten Gerritsen dat vele malen beter kan uitleggen dan ik. 😀😇 We denken i.i.g. dat daarom de draad bij het extreem moeizaam losdraaien fors beschadigd is. Er is speciaal ceramisch vet/pasta om dit probleem tegen te gaan, geen idee of dat vanaf fabriek naar winkel er tussen is gedaan.
Ik begrijp iets niet. Mijn hele dure pedalen zijn ook gewoon staal, in een alu crank. Waarom dit verhaal? Insmeren met iets is heel gebruikelijk, heeft niets met de kwaliteit pedalen te maken.
Veloos schreef:
zo 16 jun, 2024 17:57
Ik begrijp iets niet. Mijn hele dure pedalen zijn ook gewoon staal, in een alu crank. Waarom dit verhaal?
Met alle respect, maar misschien dien je het verhaal nog een keer te lezen??
Insmeren met iets is heel gebruikelijk, heeft niets met de kwaliteit pedalen te maken.
Met "IETS" insmeren zou ik je niet aanraden. Wel met het juiste middel Verder heb je helemaal gelijk, insmeren: dat heeft niets, maar dan ook niets met de kwaliteit van de pedalen te maken maar dat schreef ik ook niet..

En ja, ik heb er nu ook dure pedalen op, wel met keramisch vet er tussen. Liever had ik gezien dat Gerrit die dure pedalen er meteen op had gezet, want dat geld ben ik nu alsnog kwijt en had die Helicoil ook achterwege kunnen blijven. In dat laatste geval is de fiets dus duurder geworden dan nodig was.
Haike schreef:
zo 16 jun, 2024 17:23
Ruud heeft dit meerdere malen tegen Gerrit gezegd dat die pedalen bagger zijn, maar die doet er blijkbaar niks mee. Verder ken je de omstandigheden niet waaronder ik deze 4.14 heb gekocht en waarom het niet ter sprake is gekomen. Want Ruud valt helemaal niks te verwijten.
Dat Ruud dit meerdere malen aan Gerrit heeft gemeld heeft er niets mee te maken. Kennelijk was Ruud dus op de hoogte van deze tekortkoming en heeft hij jou daar bij verkoop van de fiets niet over ingelicht of voor gewaarschuwd. Jij hebt een deal met Ruud en niet met Gerrit. Conclusie: verkoper heeft koper essentiële informatie onthouden.
Dit geldt in normale omstandigheden. Je geeft aan dat ik de omstandigheden niet ken, correct, en ja, als die speciaal zijn dan zou dat tot een andere conclusie kunnen leiden, dat mag duidelijk zijn.
Als verkoper schroef je er dan toch gewoon kosteloos een nieuwe set pedalen op (als de pedalen niet beschadigd zijn door een oorzaak van buitenaf) en belast je de klant hier toch niet mee? Of hij het dan later bij de fabrikant verhaalt is zijn probleem cq keus.

Pedalen die niet los gaan zijn wel echt een fout van de monteur die de fiets rijklaar heeft gemaakt, als ze dit gewoon met montagepasta hadden ingevet dan komen ze altijd weer los (behalve als de gebruiker er gekke dingen mee gedaan heeft).
Senior2 schreef:
zo 16 jun, 2024 19:37
Haike schreef:
zo 16 jun, 2024 17:23
Ruud heeft dit meerdere malen tegen Gerrit gezegd dat die pedalen bagger zijn, maar die doet er blijkbaar niks mee. Verder ken je de omstandigheden niet waaronder ik deze 4.14 heb gekocht en waarom het niet ter sprake is gekomen. Want Ruud valt helemaal niks te verwijten.
Dat Ruud dit meerdere malen aan Gerrit heeft gemeld heeft er niets mee te maken. Kennelijk was Ruud dus op de hoogte van deze tekortkoming en heeft hij jou daar bij verkoop van de fiets niet over ingelicht of voor gewaarschuwd. Jij hebt een deal met Ruud en niet met Gerrit. Conclusie: verkoper heeft koper essentiële informatie onthouden.
Dit geldt in normale omstandigheden. Je geeft aan dat ik de omstandigheden niet ken, correct, en ja, als die speciaal zijn dan zou dat tot een andere conclusie kunnen leiden, dat mag duidelijk zijn.
Was jij erbij toen ik die fiets bij Ruud kocht? Ik weet wel zeker van niet, want er waren geen derden bij betrokken op dat moment.
Je doet dus een aanname die je niet op juistheid controleert. Je gaat er vanuit dat het zo is gegaan, terwijl ik al geschreven heb dat Ruud geen blaam treft. Jammer dat je zo volhard in je eigen visie en daarmee een verhaal in de wereld zet dat kant nog wal raakt.
Ruud heeft mij NIET willens en wetens van informatie onthouden en hij is het ook niet vergeten te zeggen.
Overigens: Hebben ze jou wel vertelt toen je je fiets kocht dat je te maken zou krijgen met een alu cranck. met daarin een stalen geschroefde trapper?? en wat voor een probleem dat eventueel kan worden?

Ik reageerde op Erik die heeft een winkel in reisfietsen en geeft er dus een heel ander verhaal over, namelijk dat het er makkelijk af kan, dat is informatie die hij hier geeft aan een mogelijk potentiele klant en die niet juist is. Maar daar hoor ik je niet over.
John Jongerius schreef:
zo 16 jun, 2024 20:32
Pedalen die niet los gaan zijn wel echt een fout van de monteur die de fiets rijklaar heeft gemaakt, als ze dit gewoon met montagepasta hadden ingevet dan komen ze altijd weer los (behalve als de gebruiker er gekke dingen mee gedaan heeft).
Juist, zo denk ik er ook over, dat kan Ruud niet aangerekent worden.
Haike schreef:
zo 16 jun, 2024 17:23
Staal met Aluminium via schroefdraad met elkaar (of een andere manier) verbinden, geeft een spanningsverschil wat tot corrosie leidt, en de boel nog eens extra vast kan zitten. ...
Zoals Veloos al eerder schreef, de combinatie van staal en aluminium is heel gebruikelijk. Alu zadelpennen in een stalen frame ; stalen pedaalassen in alu cranks, etc. Met goede anti-seize montagepasta zijn die verbindingen ook na jaren goed los te maken.

De gevaarlijke combinatie is titaan met aluminium. Die twee metalen reageren gemakkelijk met elkaar tot een vast geheel. Daarom is het verstandig om een alu zadelpen in een titaanframe elke paar maanden even los te maken.
@Haike,

Als je goed gelezen hebt, Ik maak wel degelijk een voorbehoud dat ik de bijzonderheden niet ken en dat dat tot een andere conclusie kan leiden
math schreef:
zo 16 jun, 2024 21:01
Zoals Veloos al eerder schreef, de combinatie van staal en aluminium is heel gebruikelijk.
Dat is me bekend, het is niet mijn eerste fiets...😊
math schreef:
zo 16 jun, 2024 21:01
Alu zadelpennen in een stalen frame ; stalen pedaalassen in alu cranks, etc. Met goede anti-seize montagepasta zijn die verbindingen ook na jaren goed los te maken.
Tja... ik haal niet iedere drie maanden of half jaar mijn trappers los, dat kun je mij verwijten. Aan de andere kant; als je Gerrit zijn folder leest dan wordt de Gaastra gepresenteerd als de betere Stadsfiets wat het natuurlijk ook is. Het is natuurlijk wel iets meer dan de betere stadsfiets. Ere wie ere toekomt, maar over de afmontage valt dus wel iets te zeggen. En eigenlijk ken ik niemand die zijn Stadsfiets zo behandeld. En in dit specieke geval was het dus niet naar jaren goed los te maken.
math schreef:
zo 16 jun, 2024 21:01
De gevaarlijke combinatie is titaan met aluminium. Die twee metalen verbinden gemakkelijk. Daarom is het verstandig om een alu zadelpen in een titaanframe elke paar maanden even los te maken.
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd dank je wel.
Senior2 schreef:
zo 16 jun, 2024 21:21
@Haike,

Als je goed gelezen hebt, Ik maak wel degelijk een voorbehoud dat ik de bijzonderheden niet ken en dat dat tot een andere conclusie kan leiden
Dan kan ik blijkbaar niet lezen...
Klinkt misschien gek maar een fabrikant bouwt een fiets en stuurt deze dan in doos naar een fietsenmaker welke de eind afmontage doet. Deze vet dan de pedalen in en monteert deze en loopt alle onderdelen nog even na.

Na een 3/6 maanden komt de fiets dan nog even terug voor een 1e beurt, olie wissel van de Rohloff naaf controle spaakspanning enz..

Daarna is het gebruikelijk een fiets die je intensief gebruikt jaarlijks een onderhoudsbeurt te laten geven.

Pedalen die niet los gaan tref je daarom vooral bij online verkochte fietsen die verstuurd zijn en de consument thuis in zijn schuurtje de afmontage heeft gedaan in plaats van een ervaren monteur.
John Jongerius schreef:
zo 16 jun, 2024 21:33
Klinkt misschien gek maar een fabrikant bouwt een fiets en stuurt deze dan in doos naar een fietsenmaker welke de eind afmontage doet. Deze vet dan de pedalen in en monteert deze en loopt alle onderdelen nog even na.

Na een 3/6 maanden komt de fiets dan nog even terug voor een 1e beurt, olie wissel van de Rohloff naaf controle spaakspanning enz..

Daarna is het gebruikelijk een fiets die je intensief gebruikt jaarlijks een onderhoudsbeurt te laten geven.

Pedalen die niet los gaan tref je daarom vooral bij online verkochte fietsen die verstuurd zijn en de consument thuis in zijn schuurtje de afmontage heeft gedaan in plaats van een ervaren monteur.
Ik heb jaren geleden gloednieuwe fietsen afgemonteerd waar de trappers er al op zaten... Verder denk ik dat je helemaal gelijk hebt en dat het geen gek verhaal is.

Ruud is jarenlang Hoofd-monteur geweest bij Workcycles hier in Amsterdam, voor hij zijn eigen zaak begon. Heeft ook een opleiding in Engeland gevolgd voor het bouwen van frame's. Die weet echt wel wat hij doet, en heeft een materiaal en techniek kennis waar ik niet aan kan tippen.
Geen idee of hij ook via het internet verkoopt maar ik vermoed van niet. Je moet je fiets namelijk bij hem in de zaak komen 'Passen' En mee geleverde niet kwaliteit spullen bij een dergelijke goede kwaliteit fiets doen afbreuk aan het totale plaatje. dat is gewoon jammer en kost mij als klant/consument (extra) geld wat niet had gehoeven.

En nou hou ik erover op 😇.
Hier stond geen toevoeging aan de vraag van de topicstarter, dus weggehaald.
Nu wordt ik toch wel nieuwsgierig hoe vaak zoiets nou voorkomt. Het is mij, realiseer ik me, ook nooit verteld, maar ik heb er eerlijk gezegd ook nooit een probleem in gezien. In al die 70 jaar dat ik fiets heb ik dit soort onderhoud altijd zelf gedaan, en regelmatig. Bij bouten ging er standaard een lik kogellagervet of PX7 op en ik heb nog nooit een bout gehad die niet meer los kwam. Maar, misschien is dat meer geluk dan wijsheid.