Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transavia fiets meenemen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Transavia fiets meenemen

Berger schreef:
za 04 nov, 2023 08:49
bert sitters schreef:
za 04 nov, 2023 07:41
Transavia zegt moeder KLM te volgen.
Waar lees je dat? Ze gaan de maatvoering gelijk stellen aan KLM staat er. Toch niet hun hele fiets meeneem beleid? Of heb jij meer informatie?
Ik heb het over de luchthavens. De KLM heeft een maatvoering, maar veel scanners op buitenlandse luchthavens zij kleiner dan de maatvoering van de KLM.
Vandaag nog even gechecked wat de huidige status is met betrekking tot het vervoer van fietsen door Transavia. Wij zijn fervente tandem-fietsers, en onze fiets is 2,60 m lang (en weegt zo'n 29 kg). Wij hebben de afgelopen 12 jaar vaak met Transavia gereisd, en onze fiets (in dedicated fietshoes) ging altijd mee.
Met de nieuwe vervoersregels van Transavia in m'n achterhoofd heb ik contact opgenomen met Transavia. Ik kreeg een heel simpel antwoord: jullie tandem voldoet niet aan de eisen, dus we nemen die niet mee. Na nog wat vragen over het waarom van deze maatregel kreeg ik als antwoord dat er scherpere veiligheidseisen zijn. Kennelijk zijn die er alleen voor Transavia, want diverse andere maatschappijen (Easyjet, Ryanair of TAP (we willen naar Lissabon fietsen)) hebben deze eisen niet.
Heel jammer, maar Transavia is dus exit voor ons.

Met hartelijke goet,

Alfred
Ik heb vandaag eens contact met Transavia gehad omdat ik graag naar Agadir wil vliegen en het liefst vanuit Nederland en een directe vlucht. Helaas met mijn Koga lukt het echt niet. Niet met de doos en niet met het gewicht.

Ik heb hun een verzoek gedaan de regels te actualiseren. Zie hieronder mijn relaas.

Hallo Transavia,

ik stuur jullie hierbij de conversatie die ik met 1 van jullie medewerkers had vanochtend.

De strekking v/h verhaal is dat de reisfietsen van tegenwoordig, ik noem een Koga Worldtraveller of een Santos reisfiets robuuster van gewicht en formaat zijn. Bovendien zijn ze erg prijzig maar daarentegen weer van topkwaliteit. Waardoor je ze niet on losse onderdelen (voorwiel en stuur enzo) los in een te kleine fietsdoos erbij in moet proppen met verhoogde kans op beschadigingen.

Maw samenvattend passen die niet in de aangegeven fietsdoos formaat die Transavia en KLM aanbied. En ook het maximale gewicht van 23 kg incl verpakking is niet haalbaar.

En dus kan ik niet met jullie met mijn Koga World Traveller naar Agadir in Marokko vliegen.

En dat spijt me wel zo ! Temeer omdat dit in 2000 voor mij de meest legendarische fietsreis was samen met mijn vriend die vorig jaar helaas is overleden en ik in de geest daarvan de reis opnieuw wil maken.

Mijn vraag is dan ook:
is het mogelijk is de regels in de toekomst te bespreken in jullie organisatie omtrent FIETS mee op vliegtuig. En vooral of deze actueel zijn (in mijn ogen niet). En of ze aangepast kunnen worden. Qua gewicht heb ik zelf zo'n een 26/27 kg nodig incl. doos.
En het formaat fietsdoos moet 2 mtr bij minimaal 1.10 mtr zijn en iets van 21/23 cm breed. Extra bijbetalen qua gewicht & odd luggage zal dan ook een logisch gevolg zijn. Dat is niet erg.

Hierbij zie ook de onderstaande conversatie: Ik hoop dat jullie er iets mee doen.

Mvrgr.
Robert Roelfsema
robert.roelfsema at gmail.com
Groningen Nederland

Fiets mee met Transavia.

De Transavia regels:

Je fiets moet in een fietskoffer of fietsdoos verpakt worden. De fiets en de verpakking mogen samen maximaal 23 kg wegen en mogen bij elkaar niet groter zijn dan 300 cm (lengte + breedte + hoogte). Dat is dus de KLM doos met 176,5 x 101.5 x 23. De doos weegt alleen al 4,5 kg.

De discussie met Transavia die ik vandaag had 30 juli 2025 en waarin ik aangeef dat de fietsdoos afmeting en het totaal gewicht vd fiets/doos niet meer van deze tijd is vwb. de reisfietsen van Koga en Santos. Zeker met 28 inch wielen en de dikkere banden van tegenwoordig.

Ik:
Ik zou graag in de toekomst andere delen van Marokko befietsen en absoluut met mijn eigen fiet de Koga Workdtraveller. De uitgesproken reisfietsen van Koga en Santos kunnen niet mee met transavia door hun robuustere vorm en dus gewicht. Dat is toch merkwaardig.

Mijn hoop is dan dat Transavia zijn regelgeving hierover gaar herzien en evt aanpassen ...met name het formaat vd de doos en het gewicht. Dat zou fijn zijn. En iets bijbetalen voor gewicht is geen probleem..

Zou U deze boodschap mee kunnen nemen binnen uw Transavia organisatie?

Nogmaals het gaat NIET om een elektrische fiets maar over de uitgesproken reisfietsen van Koga en Santos van deze tijd.

Antwoord Transavia:
Bedankt voor je bericht en het delen van je ervaring en wensen. Bij Transavia hanteren we specifieke regels voor het meenemen van fietsen, waarbij het maximale gewicht van de fiets en verpakking samen 23 kilo mag zijn. Helaas kunnen we op dit moment geen fietsen accepteren die zwaarder zijn dan 23 kilo, ook niet tegen bijbetaling. Elektrische fietsen worden in geen geval geaccepteerd, maar ik begrijp dat je daar niet naar vraagt.

Ik waardeer je feedback en zal deze zeker doorgeven binnen onze organisatie. We streven er altijd naar om onze diensten te verbeteren en klanttevredenheid te verhogen. Mocht er in de toekomst een wijziging komen in ons beleid, dan zullen we dat uiteraard communiceren. Als je nog andere vragen hebt of hulp nodig hebt, laat het gerust weten!

Ik:
En dat geldt ook voor de afmetingen v/d doos. Want het voorwiel is het beste beschermd als ie in de vork blijft waar ook de voorbagagehouder zit die het wiel ook beschermd tijdens transport. Een los voorwiel in de doos en het stuur er compleet af omdat de doos anders te klein is is een nachtmerrie voor elke wereldfietser want dat zorgt voor veel sneller beschadigingen tijdens transport. Dank dat U dit doorgeeft binnen uw organisatie.

Transavia:
Geen dank, graag gedaan. Je fiets moet in een fietskoffer of fietsdoos verpakt worden. De fiets en de verpakking mogen samen maximaal 23 kg wegen en mogen bij elkaar niet groter zijn dan 300 cm (lengte + breedte + hoogte). Op Schiphol Airport kan je aan de balie van de KLM een fietsdoos kopen. Zijn er nog andere vragen waarmee ik je kan helpen?

Ik:
Die fietsdoos is inderdaad ook te klein voor de reisfiets van tegenwoordig. Dan moet het voorwiel eruit en het stuur er af wat ik daarnet aangaf mbt risico’s grote beschadigingen.

Ik:
het laatste wat ik U nog wil vertellen is dat deze moderne reisfietsen van oa Koga en Santos natuurlijk geweldig zijn en nooit te vervangen zijn door een huurfiets in het buitenland . En ook dat ze zeer prijzig zijn en dat we ook daardoor het demonteren en losse delen in de box proppen omdat de box te klein is mbt beschadigingen met argus ogen bekijken, bovendien heb dan ook weer meer bescherm materiaal nodig.

Ik:
Daarom moeten jullie dus eigenlijk het formaat fietsdozen iets ruimer zetten en een paar kg meer gewicht toelaten zoals andere luchtvaartmaatschappijen al doen als Corendon en bv Condor.

Ik:
Maar goed u gaf aan in elk geval mijn problematiek door te geven binnen de organisatie om daar mbt de toekomst mogelijk iets op aan te passen.

Transavia:
ik zal het zeker intern voor je doorgeven voor mogelijke toekomstige verbeteringen. Als je zelf een klacht of feedback wilt indienen, dan kun je dat doen via het contactformulier op onze website. Op die manier kunnen we je klacht zorgvuldig behandelen en kijken of er aanpassingen nodig zijn.

(Hierbij dus ook de info op advies medewerkster in de mail naar contactnl@transavia.com)

Mischien helpt het iets..?
Dank voor het delen. Herkenbaar verhaal.

Toch begrijp ik enkele dingen niet zo goed:
1. Is het lastig om voorwiel en stuur los te halen? Dat heb ik zelf ook zo vaak gedaan. Kwestie van iets meer tijd nemen om te (de)monteren en bubbeltjesplastic tussen de onderdelen gebruiken.
2. Is het erg als je fiets wat lakschade oploopt? Dat hoort er toch ook een beetje bij, als je op fietsvakantie gaat. Een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen Van Gogh schilderij.
3. Kom je echt boven de 23 kilo uit? Mijn oude stalen vakantiefiets met Rohloffnaaf weegt zonder voordragers en zonder spatborden 15kg. Dragers, trappers en zadel kan je evt. ook in je ruimbagage kwijt.
Ik heb een grote Santos Travelmaster 2.8, framemaat 65.
Moet altijd voorwiel eruit halen, geen probleem. Heb wat tussen de voorvork geklemd zodat die niet naar elkaar toe buigen.
Soms, bij kleine dozen, moet ook de zadelpen eruit. Deze dan met tyraps vastmaken aan het frame (wel een plastic zak om de zadelpijn vanwege de montage pasta).
Stuur soms ook los, in bubbeltjes plastic met tyraps aan het frame.
Ik zie het probleem niet zo wat betreft formaat.
De KLM en Schiphol dozen zijn wat hoogte betreft eigenlijk te groot. Passen niet in scanners in het buitenland, 95cm hoogte wel. Meegemaakt in Keflavik en Tirana. Een KLM of Schiphol doos maak ik dus eerst kleiner als ik die doos ook op de terugvlucht wil gebruiken.

Wat gewicht betreft begrijp ik je probleem. Denk dat de fiets bouwers dit niet goed hebben doordacht. Santos weet ik niet, maar die nieuwe Koga Worldtraveler is wat gewicht betreft natuurlijk een onding, imho.
Lastig zo'n zware fiets.

Zelf nooit problemen gehad met het gewicht tijdens het vliegen. Ook vind ik het geen nachtmerrie om m'n stuur en voorwiel eruit te halen, dus het is zeker niet dat 'elke wereldfietser' dat vindt zoals gesteld. Terugvluchten ook wel gedaan met alle bagage bij de fiets in de doos en dan lekker met alleen een paspoort en een bidon in het vliegtuig stappen.

Misschien helpt het om er bepaalde onderdelen van de fiets af te halen en die apart mee te nemen? In een losse koffer of misschien zelfs tweede fietsdoos. Met bijvoorbeeld het voorwiel wat er toch al uit moet, de trappers die er toch al af moeten en twee dragers eraf schroeven heb je al best wat gewicht te pakken. Kun je je vakantiebagage erbij doen en dan kun je het daarna met je handbagage wel af toch?

Transavia heeft laatst al haar voorwaarden voor vervoer van fietsen aangepast en gelijk getrokken met KLM na overleg met deze vereniging. Dat fietsen door fabrikanten steeds zwaarder worden gemaakt vind ik niet een probleem wat bij de airlines neergelegd hoeft te worden.

Lijkt me eerder iets wat neergelegd zou moeten worden bij de fabrikanten en winkels waarbij je zo'n fiets koopt. Het zou best leuk zijn als die bij aankoop al kunnen zeggen dat je niet alleen niet kunt vliegen met een e-bike. Maar dat het ook lastig wordt om te vliegen met een fiets die als e-bike is ontworpen door Koga, en vervolgens slechts van motor en accu is ontdaan. Maar kan me ook zomaar voorstellen dat dat bij andere merken ook het geval is.

Heb je bij aanschaf wel nagedacht over het gewicht van de fiets, en wat de beperkingen daarvan zijn?
Wat is er nou veranderd met het beleid van Transavia? Nog in 2006 vloog ik met deze maatschappij naar het Italiaanse Pisa en mijn fiets kon in een plastic hoes van de Fietsvakantiewinkel. Die zegt dat zo'n hoes door veel maatschappijen wordt erkend. Mijn fiets weegt leeg 12 kilo. Plus 9 kilo bagage, buiten de bagage voor de cabine om.
Terug op Schiphol was alleen de onderste draagsteun van het voorspatbord gebroken. Was zo gerepareerd.
Moet niet gekker worden als de wereld steeds moeilijker gaat worden.
imm018_N18-klein.jpg
Op de foto staat achter mijn fiets een fietsdoos van een andere fietser, die ook naar Pisa vloog.
Beleid is nu dat zo'n open hoes die jij had, niet meer is toegestaan. In 2018 nog wel, ik vloog toen naar Spanje. Moet nu een dichte doos zijn of een speciale fietshoes.
Dit mag wel
PXL_20240818_083759170.jpg
Althans vorig jaar in een WhatsApp gesprek goedgekeurd. Echter, nog niet gebruikt.
Heren dan voor jullie opmerkingen, ik heb gisteren tijdens het rondje Groningen uitvoerig met Jan H hier over gesproken en hij heeft me nog meer tips gegeven, en daar ga ik zeker wat mee doen. Hulde voor het Forum. Want jullie zijn de experts. Ik ga inderdaad aan de slag met wiel eruit en zelfse de mogelijkheid om deze apart in te checken lijkt een optie. Want als ik dit samen met de voordragers /bidons/pomp en zadeltasje ed doe dan zal ik echt kilos besparen waardoor het misschien zelfs lukt met Transavia, ik ga dit eens droogoefenen, nogmaals dank heren. gr Robert