Ik heb vandaag eens contact met Transavia gehad omdat ik graag naar Agadir wil vliegen en het liefst vanuit Nederland en een directe vlucht. Helaas met mijn Koga lukt het echt niet. Niet met de doos en niet met het gewicht.
Ik heb hun een verzoek gedaan de regels te actualiseren. Zie hieronder mijn relaas.
Hallo Transavia,
ik stuur jullie hierbij de conversatie die ik met 1 van jullie medewerkers had vanochtend.
De strekking v/h verhaal is dat de reisfietsen van tegenwoordig, ik noem een Koga Worldtraveller of een Santos reisfiets robuuster van gewicht en formaat zijn. Bovendien zijn ze erg prijzig maar daarentegen weer van topkwaliteit. Waardoor je ze niet on losse onderdelen (voorwiel en stuur enzo) los in een te kleine fietsdoos erbij in moet proppen met verhoogde kans op beschadigingen.
Maw samenvattend passen die niet in de aangegeven fietsdoos formaat die Transavia en KLM aanbied. En ook het maximale gewicht van 23 kg incl verpakking is niet haalbaar.
En dus kan ik niet met jullie met mijn Koga World Traveller naar Agadir in Marokko vliegen.
En dat spijt me wel zo ! Temeer omdat dit in 2000 voor mij de meest legendarische fietsreis was samen met mijn vriend die vorig jaar helaas is overleden en ik in de geest daarvan de reis opnieuw wil maken.
Mijn vraag is dan ook:
is het mogelijk is de regels in de toekomst te bespreken in jullie organisatie omtrent FIETS mee op vliegtuig. En vooral of deze actueel zijn (in mijn ogen niet). En of ze aangepast kunnen worden. Qua gewicht heb ik zelf zo'n een 26/27 kg nodig incl. doos.
En het formaat fietsdoos moet 2 mtr bij minimaal 1.10 mtr zijn en iets van 21/23 cm breed. Extra bijbetalen qua gewicht & odd luggage zal dan ook een logisch gevolg zijn. Dat is niet erg.
Hierbij zie ook de onderstaande conversatie: Ik hoop dat jullie er iets mee doen.
Mvrgr.
Robert Roelfsema
robert.roelfsema at gmail.com
Groningen Nederland
Fiets mee met Transavia.
De Transavia regels:
Je fiets moet in een fietskoffer of fietsdoos verpakt worden. De fiets en de verpakking mogen samen maximaal 23 kg wegen en mogen bij elkaar niet groter zijn dan 300 cm (lengte + breedte + hoogte). Dat is dus de KLM doos met 176,5 x 101.5 x 23. De doos weegt alleen al 4,5 kg.
De discussie met Transavia die ik vandaag had 30 juli 2025 en waarin ik aangeef dat de fietsdoos afmeting en het totaal gewicht vd fiets/doos niet meer van deze tijd is vwb. de reisfietsen van Koga en Santos. Zeker met 28 inch wielen en de dikkere banden van tegenwoordig.
Ik:
Ik zou graag in de toekomst andere delen van Marokko befietsen en absoluut met mijn eigen fiet de Koga Workdtraveller. De uitgesproken reisfietsen van Koga en Santos kunnen niet mee met transavia door hun robuustere vorm en dus gewicht. Dat is toch merkwaardig.
Mijn hoop is dan dat Transavia zijn regelgeving hierover gaar herzien en evt aanpassen ...met name het formaat vd de doos en het gewicht. Dat zou fijn zijn. En iets bijbetalen voor gewicht is geen probleem..
Zou U deze boodschap mee kunnen nemen binnen uw Transavia organisatie?
Nogmaals het gaat NIET om een elektrische fiets maar over de uitgesproken reisfietsen van Koga en Santos van deze tijd.
Antwoord Transavia:
Bedankt voor je bericht en het delen van je ervaring en wensen. Bij Transavia hanteren we specifieke regels voor het meenemen van fietsen, waarbij het maximale gewicht van de fiets en verpakking samen 23 kilo mag zijn. Helaas kunnen we op dit moment geen fietsen accepteren die zwaarder zijn dan 23 kilo, ook niet tegen bijbetaling. Elektrische fietsen worden in geen geval geaccepteerd, maar ik begrijp dat je daar niet naar vraagt.
Ik waardeer je feedback en zal deze zeker doorgeven binnen onze organisatie. We streven er altijd naar om onze diensten te verbeteren en klanttevredenheid te verhogen. Mocht er in de toekomst een wijziging komen in ons beleid, dan zullen we dat uiteraard communiceren. Als je nog andere vragen hebt of hulp nodig hebt, laat het gerust weten!
Ik:
En dat geldt ook voor de afmetingen v/d doos. Want het voorwiel is het beste beschermd als ie in de vork blijft waar ook de voorbagagehouder zit die het wiel ook beschermd tijdens transport. Een los voorwiel in de doos en het stuur er compleet af omdat de doos anders te klein is is een nachtmerrie voor elke wereldfietser want dat zorgt voor veel sneller beschadigingen tijdens transport. Dank dat U dit doorgeeft binnen uw organisatie.
Transavia:
Geen dank, graag gedaan. Je fiets moet in een fietskoffer of fietsdoos verpakt worden. De fiets en de verpakking mogen samen maximaal 23 kg wegen en mogen bij elkaar niet groter zijn dan 300 cm (lengte + breedte + hoogte). Op Schiphol Airport kan je aan de balie van de KLM een fietsdoos kopen. Zijn er nog andere vragen waarmee ik je kan helpen?
Ik:
Die fietsdoos is inderdaad ook te klein voor de reisfiets van tegenwoordig. Dan moet het voorwiel eruit en het stuur er af wat ik daarnet aangaf mbt risico’s grote beschadigingen.
Ik:
het laatste wat ik U nog wil vertellen is dat deze moderne reisfietsen van oa Koga en Santos natuurlijk geweldig zijn en nooit te vervangen zijn door een huurfiets in het buitenland . En ook dat ze zeer prijzig zijn en dat we ook daardoor het demonteren en losse delen in de box proppen omdat de box te klein is mbt beschadigingen met argus ogen bekijken, bovendien heb dan ook weer meer bescherm materiaal nodig.
Ik:
Daarom moeten jullie dus eigenlijk het formaat fietsdozen iets ruimer zetten en een paar kg meer gewicht toelaten zoals andere luchtvaartmaatschappijen al doen als Corendon en bv Condor.
Ik:
Maar goed u gaf aan in elk geval mijn problematiek door te geven binnen de organisatie om daar mbt de toekomst mogelijk iets op aan te passen.
Transavia:
ik zal het zeker intern voor je doorgeven voor mogelijke toekomstige verbeteringen. Als je zelf een klacht of feedback wilt indienen, dan kun je dat doen via het contactformulier op onze website. Op die manier kunnen we je klacht zorgvuldig behandelen en kijken of er aanpassingen nodig zijn.
(Hierbij dus ook de info op advies medewerkster in de mail naar
contactnl@transavia.com)
Mischien helpt het iets..?