Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets: allround wonder - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets: allround wonder

Ik vind de Schwalbe Almotion een prima all round band voor vakantie. Hij rolt vrij licht, is comfortabel en heeft meestal genoeg profiel voor de onverharde paadjes waar ik op rij. Maar het is geen echte off-road band. Dit past perfect bij wat ik doen en waar mijn fiets (soort gravelbike) ideaal voor is. Voor meer off-road werk zou ik een grover profiel willen, maar dan is mijn racestuur ook wat smal. Horses for courses dus. Eventueel zou je zo'n Almotion op het achterwiel kunnen combineren met een band met meer noppen op het voorwiel.
De diverse Schwalbe banden met 'Plus' in de naam zou ik vermijden. Die hebben een dikke stugge rubber anti lek laag waardoor de band stug is en al snel dribbelt.
bnwgraaf schreef:
zo 02 jun, 2024 10:22
Na uitgebreid testen (daarbij steeds de zitpositie wat aangepast) en het inwinnen van advies, zijn we gegaan voor de Cube Kathmandu Hybrid.
Gefeliciteerd!
bnwgraaf schreef:
zo 02 jun, 2024 10:22
  • LandCruiser
  • Smart Sam
  • G-One Allround
  • Marathon Plus MTB
  • Marathon Plys Tour
  • Johnny Watts
Iemand ervaring met deze banden en een dergelijk toepassingsgebied en/of andere aanraders en tips?
-landcruiser geen ervaring (wel veel met de roadcruiser). K-guard vind ik te kwetsbaar voor je doel en kwa profiel: de landcruiser neigt naar series marathon die snel 'vierkant' wegslijten en niet meer fijn rijden.

-Smart Sam ondergerwaardeerde mtb band. Rij ik erg graag mee. sterk ook nog eens. Geen idee eigenlijk welke lekbescherming er in zit :oops: . Maar rijd je niet te veel asfalt voor zo'n band?

-G-one allround hele fijne gravelband droog en stevige ondergrond. Slijt wel vrij rap. Lijkt me niet de optie voor je doel.

-marathon plus mtb vrij zwaar en lomp en sterk, alhoewel je een motor hebt lijkt me dit overkill en wordt je fiets minder speels.

-marathon plus toer zie boven.\

-Johnny Watts geen ervaring maar een soort grote Smart Sam neef en zou me daarom niet verbazen als dit een hele fijne optie voor je is.


Er zijn verder zó veel opties lastig om daar verder op in te gaan, maar is de oude vertrouwde Mondial geen logische optie?
Eric op de Fiets schreef:
zo 02 jun, 2024 11:33
Ik zou voor de Gazelle Ultimate gaan. Mooi afgewerkte complete fiets met een uitstekende accu én top technische-ondersteuning als je het nodig hebt. De trapondersteuning is met de Bosch app in te stellen. Eventueel aan laag model voor de toekomst.

https://www.gazelle.nl/ultimate-c5-hmb? ... &summary=1

IMG_4445.jpeg
Ziet er ook mooi uit.
Zoals in mijn vorige post geschreven hebben wij ondertussen gekozen voor de Cube Kathmandu Hybrid.
Behalve nog een bandenwissel en een nieuwe fietsendrager gaan we daar de nodige kilometers in binnen- en buitenland mee maken!
Wim schreef:
zo 02 jun, 2024 11:39
Ik vind de Schwalbe Almotion een prima all round band voor vakantie. Hij rolt vrij licht, is comfortabel en heeft meestal genoeg profiel voor de onverharde paadjes waar ik op rij. Maar het is geen echte off-road band. Dit past perfect bij wat ik doen en waar mijn fiets (soort gravelbike) ideaal voor is. Voor meer off-road werk zou ik een grover profiel willen, maar dan is mijn racestuur ook wat smal. Horses for courses dus. Eventueel zou je zo'n Almotion op het achterwiel kunnen combineren met een band met meer noppen op het voorwiel.
De diverse Schwalbe banden met 'Plus' in de naam zou ik vermijden. Die hebben een dikke stugge rubber anti lek laag waardoor de band stug is en al snel dribbelt.
Dat van die "Plusbanden" zie ik vaker voorbij komen, dat zal ik in mijn achterhoofd houden!
Grandonneur schreef:
zo 02 jun, 2024 12:08
bnwgraaf schreef:
zo 02 jun, 2024 10:22
Na uitgebreid testen (daarbij steeds de zitpositie wat aangepast) en het inwinnen van advies, zijn we gegaan voor de Cube Kathmandu Hybrid.
Gefeliciteerd!
bnwgraaf schreef:
zo 02 jun, 2024 10:22
  • LandCruiser
  • Smart Sam
  • G-One Allround
  • Marathon Plus MTB
  • Marathon Plys Tour
  • Johnny Watts
Iemand ervaring met deze banden en een dergelijk toepassingsgebied en/of andere aanraders en tips?
-landcruiser geen ervaring (wel veel met de roadcruiser). K-guard vind ik te kwetsbaar voor je doel en kwa profiel: de landcruiser neigt naar series marathon die snel 'vierkant' wegslijten en niet meer fijn rijden.

-Smart Sam ondergerwaardeerde mtb band. Rij ik erg graag mee. sterk ook nog eens. Geen idee eigenlijk welke lekbescherming er in zit :oops: . Maar rijd je niet te veel asfalt voor zo'n band?

-G-one allround hele fijne gravelband droog en stevige ondergrond. Slijt wel vrij rap. Lijkt me niet de optie voor je doel.

-marathon plus mtb vrij zwaar en lomp en sterk, alhoewel je een motor hebt lijkt me dit overkill en wordt je fiets minder speels.

-marathon plus toer zie boven.\

-Johnny Watts geen ervaring maar een soort grote Smart Sam neef en zou me daarom niet verbazen als dit een hele fijne optie voor je is.


Er zijn verder zó veel opties lastig om daar verder op in te gaan, maar is de oude vertrouwde Mondial geen logische optie?
Ja het is me opgevallen dat er erg veel keuze is en soms lijkt het toepassingsgebied van sommige banden gelijk aan elkaar met minimale verschillen.
Ik beperk me momenteel met de oriëntatie tot banden van Schwalbe. Daarmee heb ik op mijn mountainbike vele jaren prima ervaring. Daarnaast vind ik veel keuze niet per definitie fijner dan maar een paar opties!

Die mix van ondergronden zal altijd met compromissen komen, wanneer je dat met één type band wilt berijden.
We zullen best veel kilometers verhard gaan rijden en ik weet dat banden met minder grof of geen profiel in het midden veel makkelijker en lichter rollen op asfalt en verharde wegen.

Ik heb vroeger op mijn mountainbike een tijdje de Continental Goliath semi-slick banden gereden. Slechts 1.6 inch breed, reed als een speer op het asfalt, maar onverhard werd het al snel minder wat betreft grip.

Momenteel hebben we op onze mountainbikes de Schwalbe Racing Ray (voor en achter), omdat ik daarvan gelezen heb dat deze ook op verhard nog best licht rollen en ik moet zeggen, dat we die best allround gebruiken en daar best tevreden mee zijn.

Ja, we zullen best veel asfalt zien, maar we rijden, zeker tijdens vakanties, ook regelmatig op steenachtige ondergrond en de al genoemde "schotterwegen" in onder andere de Alpen (wat is het beste Nederlandse woord voor dit type weg?).
Ik voel me altijd prima thuis op deze wegen maar mijn vriendin is daar altijd wat voorzichtiger/onzekerder dus ik vind het wel belangrijk op dergelijke ondergronden een goede grip en een veilig en zeker weggedrag te hebben, ook al is dat niet het grootste deel van de wegen waar we rijden.
De bospaden die we ook regelmatig tegenkomen zullen dan wel loslopen...

Op zich interesseren me die Smart Sam en Johnny Watts wel.
Zijn voor bovengenoemde paden (asfalt en schotter) juist gravelbanden geschikt?


De Mondial ziet er overigens ook goed uit!
Maar dat is dan weer een lompe trage tractorband. :wink:
Shrek schreef:
zo 02 jun, 2024 14:46
Maar dat is dan weer een lompe trage tractorband. :wink:
Wat zou jij aanraden?
Ik heb de Johnny Watts gebruikt tijdens 5000km lange tocht in USA, gebruikt op allerlei ondergrond (verhard, gravel en moerassen). 1 lekke band gehad, na deze tocht is het profiel van de achterband behoorlijk versleten, voorband heeft nog voldoende profiel.
Volgende maand ga ik een gedeelte van European Divide rijden en dan gaan deze banden weer op mijn Santos Cross Lite. Enige “nadeel” is dat ik de spatborden moet demonteren, anders lopen ze aan. Ook zijn ze behoorlijk zwaar.
Ik heb nog een band gevonden die er mooi allround uitziet en die wordt aangeprezen voor gravelbikes, maar ook voor bijvoorbeeld bikepacking:
Schwalbe G-One overland (ook als 365 versie).

Heeft iemand daar ervaring mee? Ziet er goed allround uit.

Wel ben ik nog wat in de war met de bandemaat (ik kom nog uit de tijd van 26x2.25 en zo...)

Volgens specificaties heeft mijn fiets banden met in de maat 55-622

Zoals ik begrepen heb hebben die een breedte van 55 mm en een diameter van 622 mm.
Als ik in tabellen kijk, zou dit overeenkomen met de inchmaat 29x2.00

Op de band die op mijn fiets daadwerkelijk gemonteerd is (Schwalbe Big Ben) staat echter: 55-622 (28x2.15)

Als ik de Schwalbe band opzoek op de Schwalbe website, staat er op de Nederlandstalige website als beschikbare maat 50-622 en op de Engelstalige website heeft men het dan weer over 28x2.00
Op een willekeurige website die deze banden aanbiedt staat ook 50-622 / 28x2.00

Betekent dat dat ik dan toch voor een 28 inch band moet gaan en dat deze Overland band inderdaad zou passen?
Volgens de informatie die ik van Schwalbe heb, hebben 28" en 29" banden dezelfde binnendiameter van 622 mm en laten zich op dezelfde velgen monteren.


https://www.schwalbe.com/media/3e/a1/83 ... 015_NL.pdf
29 inch is een fictieve bandenmaat, geïntroduceerd door de marketingafdeling van Schwalbe (of een andere bandenfabrikant) overigens evenals gravelbike, dat is gewoon een racefiets met bredere banden of een ongeveerde mtb met een racestuur.
Bert van Sprang schreef:
do 13 jun, 2024 11:01
29 inch is een fictieve bandenmaat, geïntroduceerd door de marketingafdeling van Schwalbe (of een andere bandenfabrikant) overigens evenals gravelbike, dat is gewoon een racefiets met bredere banden of een ongeveerde mtb met een racestuur.
Voor het gemak gebruiken de Fransen voor 622 de benaming 700C
Volgens mij praat je over 29” bij een bandbreedte vanaf of boven de 50mm
Bert van Sprang schreef:
do 13 jun, 2024 11:01
29 inch is een fictieve bandenmaat, geïntroduceerd door de marketingafdeling van Schwalbe (of een andere bandenfabrikant)

WTB :wink:

Hier een enorm uitgebreid artikel.

https://g-tedproductions.blogspot.com/p ... y.html?m=1

Allerlei mtb-pioniers waren op één of andere manier betrokken. Wel leuk.

bnwgraaf, vergeet alles behalve etrto. Dan komt het goed.
@Frank @Bert van Sprang @Poppink @Senior2 @Grandonneur
Dank aan jullie allen! Het wordt me weer wat duidelijker allemaal (ondanks de verwarring die men er blijkbaar van heeft gemaakt!).

Bandenmaten die niet leverbaar leken, zijn dat dus toch wel, maar onder een andere nummering/maat :D

Toevallig nog iemand ervaring met specifiek die G-One Overland?
Ik heb ze op mijn cross lite, tot nu toe tevreden over! 1 keer lek maar rij tubeless, dus dat lek werd gevuld....