Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TerraLiner ombouwen naar race opstelling? - Forum Wereldfietser

TerraLiner ombouwen naar race opstelling?

Hallo,
Ik heb een oude stalen TerraLiner en zou deze graag voorzien van een "racestuur" met bij behorende onderdelen. Weet iemand of je race-remhoeven kunt monteren op de voorvork van de TerraLiner? De bevestigingsbout kan namelijk niet helemaal van voor naar achteren.
Ik weet niet wat er nu voor remmen op zitten, maar standaard hadden ze cantilevers, meen ik. Die werken prima met racegrepen.

En met brede banden zijn ze ook handiger dan remhoeven.
De originele remmen zijn al vervangen door V-brakes.
BertKremer schreef:
zo 26 mei, 2024 17:32
De originele remmen zijn al vervangen door V-brakes.
Er zijn maar weinig race-remgrepen die met V-brakes werken. Die zou je kunnen zoeken, of anders "terug" naar cantilevers. Mits goed afgesteld en voorzien van goede remblokjes is daar weinig mis mee.

Zelf heb ik een aantal randonneurs met die combinatie. Hier Campagnolo met MAFAC:

Afbeelding
Mini v-brakes werken wel met race remgrepen.
Tektro RL520 remgrepen werken met (normale) V-brakes.
https://www.bike24.nl/producten/42669
Remgrepen vinden voor v-brakes is niet zo’n uitdaging, nu nog schakelen.
Bar end shifters zijn wel chique natuurlijk.
Ik wil graag rem/ schakelaars monteren
BertKremer schreef:
ma 27 mei, 2024 11:06
Ik wil graag rem/ schakelaars monteren
Die zijn allemaal "short pull", vrees ik.

Je hebt dan de volgende opties:

  • V-brakes (long pull) met een adapter (travel agent). Die adapters hebben echter geen geweldige reputatie (rafelende kabels). Ze zitten al gauw in de weg bij de montage van een eventuele bagagedrager. En de vraag is of ze met die aanpassing nog steeds beter remmen dan cantilevers.
  • Short pull V-brakes. De meeste laten echter niet veel ruimte voor banden (max. ~32mm?) en spatborden. Paul's MiniMoto's bieden wat meer ruimte maar zijn behoorlijk prijzig (~$400 voor een setje).
  • Cantilevers. Veel opties in alle prijsklassen. Maximale ruimte voor banden en spatborden.
  • zij- of middenoptrekremmen. Werken op zich ook goed, maar ook daarvoor geldt dat ze de ruimte voor banden en spatborden beperken. Het ene model meer dan het andere. En er blijven dan natuurlijk de ongebruikte canti-nokken over ...
Kortom, als je rem/schakelgrepen wilt gebruiken dan zit je eigenlijk vast aan Cantis. Let ook op of die schakelaars gaan werken met de voorderailleur en de kettingbladen die je hebt. En tot slot, met een racestuur komen je handen flink verder naar voren, dus vermoedelijk heb je ook een kortere stuurpen nodig.
Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen - ik ben zelf een grote fan van een racestuur - maar er komt best wat bij kijken.
Wim schreef:
ma 27 mei, 2024 16:29
(...) Let ook op of die schakelaars gaan werken met de voorderailleur en de kettingbladen die je hebt. (...)
Goed punt. Er is heel veel mogelijk, maar niet alles werkt goed samen. Paar punten om op te letten:

  • Bij Shimano werkt de indexering bij de achterderailleurs voor race en MTB hetzelfde, maar bij de voorderailleurs niet. Als je vóór een triple wilt schakelen met Shimano rem-/schakelgrepen, dan moet je voor een race-derailleur gebruiken, en een linker greep die een triple aankan.
  • Campagnolo werkt bij de achterderailleur met een andere "cable pull" dan Shimano. Eén-op-één is dat niet compatible. Maar er zijn wel degelijk combinaties mogelijk (zie onder)
  • Campagnolo werkte heel lang niet met indexering bij de voorderailleur, maar met een soort ratelsysteem. Dat werkt zo'n beetje met alle voorderailleurs die de breedte van het crankstel aankunnen.
@BertKremer: Welke TerraLiner heb je precies? En wat zit erop, qua aandrijflijn?

Zoals je ziet loopt hier wel wat ervaring rond, als het gaat om dit soort projecten. En die vinden dit ook allemaal leuk. :)

Voorbeeld ter inspiratie (of afschrikking :? ): Campagnolo 11-speed rem-schakelgrepen schakelen een Shimano derailleur, met een tot 8 kransjes ingekorte 9-speed Shimano-cassette, zodat die op een 7-speed naaf past, en in een 126mm frame. Past allemaal net, en het schakelt prima.

Afbeelding
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4PzGl&mp=1

race shifter naar v-brake adapter
Ik heb een TerraLiner uit 1995 waarvan alleen de LX voorderailleur en het rechte stuur nog origineel is.
De schakelaars en achterderailleur zijn vervangen.
Ik heb een volledige Tiagra groep kunnen kopen waarvan de voorrem niet past op dit frame en daar zoek ik dus een oplossing voor.
Die adapter kan ik overnemen van een kennis , maar die vond ze niet goed werken.
Misschien de Shimano BR-R 353 V brakes? De reviews bij Rose zijn vrij goed.
BertKremer schreef:
di 28 mei, 2024 08:09
Ik heb een TerraLiner uit 1995 waarvan alleen de LX voorderailleur en het rechte stuur nog origineel is.
De schakelaars en achterderailleur zijn vervangen.
Ik heb een volledige Tiagra groep kunnen kopen waarvan de voorrem niet past op dit frame en daar zoek ik dus een oplossing voor.
Die adapter kan ik overnemen van een kennis , maar die vond ze niet goed werken.
Dank voor je reactie. Die '95-er is wel een leuk model.

Zijn de fiets en de Tiagra-shifters allebei 8-speed? Zo ja, dan zullen de achterderailleur, de cassette en de rechtershifter prima samenwerken. Vóór zul je een wegderailleur nodig hebben, anders werkt de indexering niet goed. Wellicht zit er bij de Tiagra-spullen een met de juiste klemband?
8-speed Tiagra heeft nooit bestaan :wink:
Het gaat ook om de 9 speed, inclusief derailleurs.
BertKremer schreef:
di 28 mei, 2024 12:47
Het gaat ook om de 9 speed, inclusief derailleurs.
De '95-er TerraLiner had oorspronkelijk een Shimano 8-speed aandrijflijn. Als je 9-speed shifters wil gebruiken heb je een cassette nodig met 9-speed spatiëring. Het aantal kransjes maakt op zich niet uit; dat los je met de stelschroefjes op de derailleur op.
Ik rijd al ongeveer 10 jaar met 9 achter
Hangt er vanaf hoe je de fiets gaat gebruiken, maar je kunt ook 1x9 overwegen. Heb ik ook op mijn oude terraliner. Met 36t of 38t kettingblad en 11-32 of meestal 11-28 kom je een heel eind. Voor een luttel bedrag koop je bij sunrace ook 11-40.

Dat zou de boel kunnen vereenvoudigen.