Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een Koga vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een Koga vakantiefiets

Kan je de stangetjes niet nog een klein beetje uit schuiven?
Ze zitten altijd erg vast. Maar zijn wel verstelbaar.

Kijk ook even goed naar je velgen. Deze lijken op de foto goed versleten.
Bedankt voor je reactie.

Zijn ze verstelbaar bij het spatbord of bij de naaf?

Ja, de velgen zag ik ook dat deze aan vervanging toe zijn maar hoopte dat ze deze vakantie nog zouden kunnen :D
En wat is dan raadzaam: velg vervangen (welk merk?) of op zoek naar een wielset?

Bedankt!
tuanis schreef:
za 25 mei, 2024 12:30
Het voorspatbord past niet goed bij deze banden, deze zijn te hoog vm voor dit model.
Heb hierdoor geen boutje kunnen gebruiken maar moest het oplossen met een tiewrap om wat meer ruimte te geven aan de band. Is hier een mooiere oplossing voor (anders dan lagere banden te gebruiken)?
Misschien klinkt het te simpel, als je spatbordstangetjes te kort zijn vervang je ze voor langer spatbordstangetjes? Met een beetje geluk ben je voor een paar €€ geholpen bij je lokale fietsenmaker.
Hallo Grandonneur

Bedankt voor de tip, wist niet dat deze los te koop waren.
Ga eens vragen, dank!
tuanis schreef:
za 25 mei, 2024 13:55
Ja, de velgen zag ik ook dat deze aan vervanging toe zijn maar hoopte dat ze deze vakantie nog zouden kunnen :D
En wat is dan raadzaam: velg vervangen (welk merk?) of op zoek naar een wielset?
Die vraag klinkt simpel maar het antwoord is dat niet.

Verstandig en sympathiek om hierin eerst een basiskennis voor jezelf te vergaren zodat je vervolgens gericht advies kunt krijgen indien nodig.
Het zadel lijkt een B17S te zijn maar ik kan het mis hebben. B17S is een damesmodel. Als je er goed op zit (wie weet ben je zelfs een dame) is dat natuurlijk prima :)
Hallo Grandonneur,

Goed gezien, dit is idd een B17s deze is voor mijn vrouw op de Globetraveller.
Heb ondertussen zelf een B17 (maar de B17s zat ook prima :D ).
Als de velgen vervangen moeten worden moet je wel gaan sparen. De velgen zelf zijn niet altijd even duur, maar je hebt ook nieuwe spaken en nippels nodig, en het wiel moet opnieuw gespaakt worden. De naven kun je eventueel opnieuw gebruiken, maar er valt iets voor te zeggen die dan ook maar gelijk te vervangen. Een setje Deore naven kosten je niet de kop als je al zoveel hebt uitgegeven aan de rest.
Je kunt een kant en klare wielset kopen, maar de meeste daarvan zijn ofwel idioot duur, of van heel matige kwaliteit. Zelf heb ik de wielen altijd door een ervaren wielbouwer laten bouwen, en nog nooit een gebroken spaak gehad. In mijn geval was dat m-gineering.
tuanis schreef:
za 25 mei, 2024 13:55


Zijn ze verstelbaar bij het spatbord of bij de naaf?

Bij het spatbord :)
Wim schreef:
za 25 mei, 2024 15:31
... Je kunt een kant en klare wielset kopen, maar de meeste daarvan zijn ofwel idioot duur, of van heel matige kwaliteit....
Ik betwijfel of iemand in een mensenleven zo veel wielen kan uitproberen om dit soort boude uitspraken waar te maken.
Heb je wel eens een basic wielset van Rose of van Bike-Components of de standaard wielsets van Shimano gebruikt? Die zijn helemaal niet idioot duur.

En wat betreft handgebouwd of machinaal : ik heb zelf wielen voor lol handgespaakt, maar vaak heb ik gedacht : een computer-gestuurde machine kan dit véél beter. Als je secuur meet wat het aandraaien of lossen van één spaak doet op de spanning van alle andere spaken, kun je met lineaire programmering in een mum van tijd uitrekenen hoe je in heel weinig slagen een perfect wiel -dus zonder hoogteslag en zonder zijslag en zeer gelijkmatige spaakspanning- kunt maken. Een menselijk brein krijgt die berekening niet voor elkaar en moet dat optimum in veel meer slagen zien te bereiken.
De spaakrobots van Holland Mechanics of van BMD Bohemian zorgen er ook voor dat de spaken torsie-vrij zijn en goed in de naafflenzen bevestigd. Daardoor zijn deze machinaal gebouwde wielen ook heel stabiel.
Hier thuis, in een helaas dus kleine steekproef: machinaal gespaakte wielen: vier wielen met gebroken spaken. Met goede handgespaakte wielen: nooit.
In welk jaar werden die wielen gebouwd?
Hallo,
De wielen zijn van 2008...
Ik bedoel de kapotte wielen van Wim.
Wim schreef:
zo 26 mei, 2024 09:30
...Met goede handgespaakte wielen: nooit.
Wellicht dat het woord “goede” hier onbedoeld een tautologie van maakt. Bedoel je “Met handgespaakte wielen : nooit.” ?

Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag : “Heb je wel eens een basic wielset van Rose of van Bike-Components of een standaard wielset van Shimano gebruikt ?”
Want mijn reactie ging over “kant en klare wielsets ...van heel matige kwaliteit”
Mijn wielen met kapotte spaken waren uit diverse jaren, en in fietsen van Giant, Koga, Trek en Gazelle. De steekproef is onvermijdelijk toch klein. Mijn handgespaakte wielen zijn ook uit diverse jaren, maar niet speciaal nieuw. De meeste hebben er ook al flink wat kilometers op zitten en waren gebouwd door Thorn (tandem), Santos en m-gineering. Mijn echt recente ervaring met kapotte spaken in machinaal gespaakte wielen is inderdaad beperkt tot die Gazelle, en daar laat ik het maar bij. De machinaal gespaakte wielen in de Cube MTBs van de kinderen zijn heel gebleven, maar de spaakspanning was niet perfect. Tegenwoordig komen al onze wielen van m-gineering, en die zijn niet alleen perfect gebleken, maar ook nog betaalbaar.
De Worldtraveller lijkt verdacht veel op de fiets die ik zo’n acht jaar geleden heb ingeruild. Was een heerlijke fiets, maar toen al wat gedateerd om te ‘upgraden’.
Hallo,

Naast de vervanging van de voorvork heb ik remmen, versnellingen en voorspatbord beter afgesteld en een voordrager gemonteerd. Deze laatste heb ik vorig jaar op een Trek X500 gebruikt maar na 1000kms brak een boutje op de vork en hebben we het uitgefietst met een tiewrap.

En als ik nu weer naar deze voordrager kijk dan mis ik naar mijn gevoel een verbinding tussen beide onderdelen van de voordrager over het wiel heen. Of heb ik het mis? Zijn deze los verkrijgbaar of dien ik een zelf iets te maken?

Hoor het graag!

Voor de rest fietst ie heerlijk, stuurt stabiel, ben er blij mee!

De velgen zijn idd aan vervanging toe, voelen "hol" aan maar wil nu nog niet hier in investeren, vooralsnog ben ik op zoek naar een gebruikte set.

Mvg

Bijlagen

Nee je hebt ook voordragers die niet over het wiel lopen.
Hij lijkt verder goed vast te zitten.

Herstel. Na google gebruikt te hebben zit hij volgens mij verkeerd om.
Zie foto 2 bij Rose.nl

https://www.rosebikes.nl/rose-lr-1-lowr ... _size=6075
Hallo,

Bedankt voor de tip!
Zo zit ie inderdaad mooi vlak maar de snelspanner ACHTER de steunen...lijkt me niet praktisch.
En waar zijn die U-vormige klemmen voor?
Maar ik ga het eens proberen...

Bijlagen