Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Garmin Etrex Touch 35 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Garmin Etrex Touch 35

bladerdeeg schreef:Je kunt alles opladen met een powerbank, zo lang het maar een USB stekker als ingang heeft. Bijv. de NiMH-batterijen in een Etrex kun je opladen met een USB-lader tijdens het fietsen.
Nope, de batterijen in de etrex zullen niet opladen als je een powerpack aansluit. Bij de oregon evenmin.
Het toestel weet niet of je al dan niet oplaadbare batterijen hebt geplaatst en wil allicht voorkomen dat je een laadstroom voert aan een niet oplaadbaar toestel..

uitzondering is inderdaad de batterypack in de oregon. Daar zit een 'palletje' op dat het toestel vertelt dat er een batterypack geplaatst is.

Ik zie persoonlijk het voordeel van de batterypack niet zo en vind het onnodig kostbaar. Gewoon zorgen dat je vier goede NIMH's hebt (bijvoorbeeld de Ladda van Ikea; 2540 Mah, 1,5 euro p.st.) en 's nachts aan de lader.
Hoeft je ook niet moeilijk te doen met een powerbank aan je stuur en een snoertje in het toestel.

Qua etrex30/etrex touch/gpsmap:

Qua afleesbaarheid is er tegenwoordig niet zo veel verschil meer tussen touchscreen en knoppen. Dat was in de tijd van de dakota en oredgon 300/400 wel anders.
Ik vind persoonlijk de oregon prettiger afleesbaar dan de gpsmap.

De eterx30 op de fiets kan wel, maar bediening tijdens het rijden is echt een stuk lastiger dan bij de gpsmap. De knoppen zitten aan de zijkant en zijn eigenlijk bedoeld voor bediening 'in de hand'.
Tja, wanneer je over slecht wegdek rijdt zijn de knoppen van een gpsmap inderdaad makkelijker te bedienen dan het knuppeltje van een etrex. Maar hoe vaak doe ja dat in de praktijk? Ik zelden. Al fietsend in- en uitzoomen en door de pagina's bladeren gaat prima met de knoppen aan de zijkant. Voor mij zelfs iets makkelijker dan bij m'n oude gpsmap (met etrex op m'n stuurpen en m'n handen op het rechte stuk van m'n racebocht kan ik de knoppen zo met m'n duimen bedienen zonder 't stuur los te laten).
MrGPS schreef:Nope, de batterijen in de etrex zullen niet opladen als je een powerpack aansluit. Bij de oregon evenmin.
Het toestel weet niet of je al dan niet oplaadbare batterijen hebt geplaatst en wil allicht voorkomen dat je een laadstroom voert aan een niet oplaadbaar toestel..

uitzondering is inderdaad de batterypack in de oregon. Daar zit een 'palletje' op dat het toestel vertelt dat er een batterypack geplaatst is.
De Oregon is eenvoudig voor de gek te houden door een plastic stripje te plaatsen achter je oplaadbare AA's en herkent deze dan als een accupack.
Alfred schreef: De Oregon is eenvoudig voor de gek te houden door een plastic stripje te plaatsen achter je oplaadbare AA's en herkent deze dan als een accupack.
Klopt. En daarmee ben je dan factor acht goedkoper uit dan met de batterypack. Maarrr: wel oppassen dat je vervolgens niet per ongeluk niet-oplaadbare batterijen probeert te laden...
De ervaring die ik heb is dat het regelmatig vast liep. Dat was nog zonder de kaart van OFM. Omdat dit model ruim in zijn jasje zit qua interne geheugen, plaatste ik een OFM kaartje onder Garmin. In de eerste instantie werkte het, maar de eerst volgende keer dat het werd aangezet was dat ding "kapot" en gingen we naar de winkel.

Na een tweede keer het apparaat "kapot" gemaakt te hebben wist ik het nog wel voor elkaar te krijgen de firmware opnieuw te flashen en de ingebouwde kaarten bij te werken. Toch ging de Etrex na het opstarten niet verder dan "Garmin". Duidelijke kwestie van slechte software. Zoals op de eerste pagina gemeld, verwacht je een foutmelding en geen permanente vastloper.

Bij de laatste keer dat het werd teruggebracht, merkte de medewerker op dat die week al drie exemplaren zo binnen waren gekomen.... Voor de winkeleigenaar is dit op zijn zachtst gezegd vervelend omdat het alleen geld kost. Toch maar een Oregon 600 genomen voor mijn partner. Werkt naar tevredenheid, maar we zijn wel voorzichtiger.

Als je zelf wil proberen om de boel vlot te trekken:
  • Batterijen er uit en SD kaart er in
  • USB kabel op de computer aansluiten. Eerst GPS, dan computer
  • Tijdens het opstarten de aan/uit knop c.a. 30s ingedrukt houden
  • Het scherm zal dan aangeven dat het een USB opslagmedium is
Vanaf dit moment kan er met Garmin expres en/of JaVaWa mee gewerkt worden.
Als garmin express nog niets ziet, zal eerst JaVaWa gebruikt moeten worden om de garmin te laten flashen.

Uiteindelijk zal blijken dat er over en weer bestanden en dergelijke geladen kunnen worden, je kan flashen en de kaarten kan bijwerken. Maar het zal niet meer bruikbaar zijn, totdat Garmin het euvel verholpen heeft in hun repair shop.

Bij deze mijn ervaring. Laat je echter er niet door weerhouden, want buiten deze euvels was het wel een prettig apparaat om mee te werken. Ik was vooral fan van de Legacy modus voor de interface. Jammer van de software, dat het zo kwetsbaar is, waardoor ik nu even genezen ben van de etrex serie. Misschien als ik volgend jaar mijn huidige Etrex 30 moet vervangen.
Koop het gerust, maar gebruik NIET het intern geheugen. Als het dan alsnog fout gaat: retour winkel onder garantie.
Ik ben alweer een tijdje in het bezit van een Etrex Touch 35. Prima toestel, tevreden over.

Het enige wat ik minder prettig vind is het blauwe/paarse/roze lijntje voor het volgen van een spoor. Omdat ik kleurenblind ben, heb ik moeite om deze lijn te onderscheiden van kanalen, kleine wegen, etc. Iemand enig idee of en hoe ik de kleur kan aanpassen?
Stadjer schreef:Iemand enig idee of en hoe ik de kleur kan aanpassen?
Nee dat kan helaas niet, de route is er alleen in magenta. Kleur aanpassen kan alleen met tracks (sporen) dus van je route een spoor maken is een optie.
De tovenaar schreef:
Stadjer schreef:Iemand enig idee of en hoe ik de kleur kan aanpassen?
Nee dat kan helaas niet, de route is er alleen in magenta. Kleur aanpassen kan alleen met tracks (sporen) dus van je route een spoor maken is een optie.
Hij heeft het toch over een spoor?
Travelmaster schreef:
De tovenaar schreef:
Stadjer schreef:Iemand enig idee of en hoe ik de kleur kan aanpassen?
Nee dat kan helaas niet, de route is er alleen in magenta. Kleur aanpassen kan alleen met tracks (sporen) dus van je route een spoor maken is een optie.
Hij heeft het toch over een spoor?
Maar ook het volgen van een spoor, dat zou je kunnen interpreteren als een route maken van een spoor. En die wordt dan weer magenta of het "blauw/paars/roze". Is me niet helemaal duidelijk wat Stadjer nou precies bedoelt.
Extra uitleg is gewenst, Stadjer!
Begrijp je niet helemaal, Tovenaar. Maar dat kan te maken hebben met mijn beperkte kennis van GPS apparaten/begrippen.

Ik bedoel een spoor of track, niet route. Dus het lijntje die je moet volgen, zonder aanwijzingen op het scherm, bliepjes, etc.
PeterVanRijn schreef:Heb je hier wat aan?

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 7256C.html
Dank je wel Peter, ga het vanavond proberen!
Stadjer schreef:Begrijp je niet helemaal, Tovenaar. Maar dat kan te maken hebben met mijn beperkte kennis van GPS apparaten/begrippen.

Ik bedoel een spoor of track, niet route. Dus het lijntje die je moet volgen, zonder aanwijzingen op het scherm, bliepjes, etc.
Ok, da's dan duidelijk. Van een spoor of track kan je dus de kleur wél aanpassen.
PeterVanRijn schreef:Heb je hier wat aan?

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 7256C.html
Gelukt, dank!
Twee maanden geleden was mijn Garmin Dakota 20 (2015) niet meer te repareren.
Helaas, want dit was voor mij als toerfietser een haast perfect apparaat.
Ik verving deze door een Garmin Etrx 35 touch. Mijn ervaringen zijn slecht.
Voor de kaartweergave plaatste ik (cf suggestie Garmin) een aparte SD-kaart.

Met de fabrieksinstellingen was de track weergave fantastisch; de b :wf_blue atterijen waren helaas na ca. 20 minuten.leeg.
Dit is natuurlijk volstrekt onaanvaardbaar.

Om de batterijduur te verlengen zette ik alle andere functies dan toerfietsen uit.
De helderheid van het scherm zette ik op minimaal.
De automatische uitschakeling van het apparaat stelde ik in op de minimale tijd van 15 seconden.
Ik zorgde voor een minimaal aantal noodzakelijke tracks op het apparaat.
Alle niet-gebruikte tracks zette ik UIT (slechts de te rijden track AAN).

Mijn ervaring:
Ja, nu kan ik toe met de 2500 of 2600 mAh batterijen (500 mA).
Maar heb ik slechts zicht op de track als ik het apparaat aan zet. Omdat ik dat niet doe bij iedere afslag of kruispunt miste ik regelmatig de juiste afslag (irritant). Je mist daardoor ook het zicht op hoe een bocht verloopt (handig bij hoge snelheid), Ik zal niet de enige zijn die bij een afdaling of bij hoge snelheid verstandig genoeg is om tegelijkertijd het apparaat te bedienen.
De gebruiksvriendelijkheid scoort voor mij zeer onvoldoende.

Verder lijkt het apparaat maar heel matig in staat om de gereden afstand en hoogtemetersweer te kunnen geven.
D.w.z. het is mij nog niet gelukt.

Wie kan mij adviseren met welke instellingen ik wèl in de buurt kom van de prestaties van mijn Dakota20 (weergave- en batterijduur) ?
Ik gebruik de eTrex T35 al vele jaren, vind het nog steeds een fijn apparaat. Al zou ik bij vervanging wel een Oregon nemen, voor het grotere scherm.
Ik kom zeker 6u fietsen toe met batterijen, en langer ook maar dat doe ik bijna nooit. Ik maak een spoor actief, laat de verlichting bij schermaanraking na 30 sec uitgaan maar het scherm zelf nooit.
Zijn jouw batterijen wel helemaal goed? Ik kan wel drie hele dagen toe met bijvoorbeeld een paar Duracells erin.
Nog een tip: heb je een batterypack? Je kan je toestal aan houden (niet opladen) via de USB!
Afstand en hoogtemeters weergeven? Stel gewoon een veld in met wat jij wenst door je vinger op een veld te houden tot je het kan aanpassen.
Als je op stop drukt, zie je een samenvatting wat je tot nog toe deed. Je kan dan eenvoudig de rit hervatten.
Alles is lastiger als je van het ene naar het andere overschakelt. Ik maak het nu mee met Windows->Apple. :)
Ik heb ook de Garmin Etrex 35 touch en bij mij staat de schermverlichting niet aan, dat werkt prima, als ik toch verlichting nodig heb (zonnebril + fel licht, donker), dan is het een kwestie van een het scherm aanraken. Welke kleur je voor de tracks neemt is wel essentieel, ik heb cyaan voor de track die ik ga rijden, paars voor wat ik heb gereden.

Garmin etrex 35 touch: scherm aan via touch

Wat oplaadbare batterijen betreft haal ik ongeveer een dag, met wandelen iets van 1,5 dag.
Ik zou als eerste eens andere batterijen proberen, ook batterijen "slijten".