Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen en remschijven - Forum Wereldfietser

Vliegen en remschijven

Bezig met het inpakken van de fiets in een geijkte fietsdoos, zodat ik deze mee kan nemen op vakantie. I.t.t. mijn oude fiets, heeft de huidige fiets remschijven, Shimano center lock. Nu heb ik de schijven met noppenfolie ingepakt en de wielen zo in de doos geplaatst dat de remschijven naar binnen gericht in de grote framedriehoek verblijven.

Echter, er is natuurlijk een niet onaanzienlijk risico dat er toch teveel druk op gaat komen en de schijven verbogen uit het vliegtuig komen. Als ik deze demonteer, moet ik natuurlijk een grote sleutel meenemen om deze ter plaatse weer vast te kunnen draaien, ook ergelijk.

Wat is jullie ervaring? Remschijven eraan laten of demonteren voor vliegtransport?
Ik heb geen ervaring.
Een remschijf kost tussen de €10 en €60 afhankelijk van type.
Ikzelf zou ze gemonteerd laten en het risico aandurven.
Zijn begin- en eindpunt hetzelfde? Dan kan je de (superzware?) sleutel evt. achterlaten bij de locatie waar je voor de terugreis overnacht, samen met andere spullen die je voor het verpakken gebruikt. Als de sleutel enorm groot is kan je 'm ook meenemen om agressieve honden en wolven mee weg te jagen.
Als je fiets zo mishandeld wordt (wat altijd mogelijk is) kunnen er ook nog heel veel andere dingen aan je fiets kapot.
Hieronymos schreef:
wo 22 mei, 2024 18:58
Ik heb geen ervaring.
Een remschijf kost tussen de €10 en €60 afhankelijk van type.
Ikzelf zou ze gemonteerd laten en het risico aandurven.
De ervaring leert misschien wel dat je op de plaats van bestemming dan wel aan nieuwe remschijven moet kunnen komen en het niet zozeer om die paar tientjes gaat.

Sommige reisfietsen hebben dikkere remschijven, waarmee je het risico op verbuigen verkleint.

Over het algemeen schat ik het risico in als zeer gering.
-Daan- schreef:
wo 22 mei, 2024 17:36
Echter, er is natuurlijk een niet onaanzienlijk risico dat er toch teveel druk op gaat komen en de schijven verbogen uit het vliegtuig komen.
Waar baseer jij dit op?
Eerdere ervaringen met mijn vorige fiets en hoe de doos eruit zag bij aankomst, alsmede delen van de fiets die erdoor heen prikten. De doos had duidelijk niet bovenop gelegen.
Een keer of 10 naar de VS gevlogen, en terug, met een fiets met schijfremmen. Ik doe geen speciale verpakking om de schijf, maar zorg wel dat het losse wiel met de schijfkant naar binnen zit en niet kan zwemmen in de doos. Maar als je je beter voelt mét verpakking rond de schijf, is daar vanzelfsprekend niets op tegen.
Als je een quick release hebt: haal die er uit en dop de naaf af met plastic doppen (bij elke fietsenzaak in overvloed voorhanden). Remplaatjes blokkeren met een plastic vulblok (ook te krijgen bij een fietsenzaak). Voor de vorkpoten, als het voorwiel er uit moet, bestaan ook plastic vulblokken.

Als je buiten Europa vliegt, heb je een dikke kans dat de doos geopend wordt door de douane. Met name de KLM doos zit zo in elkaar (volgens een stappenplan) dat de douane hem vaak niet meer goed in elkaar krijgt. Dan wordt hij heel fragiel. Daarom de onderkant en zijkanten met sterke tape aftapen. Laat de bovenkant relatief toegankelijk. Die zal de douane wel weer aftapen als ze hun inspectie gedaan hebben.
ten eerste zou ik me niet bijzonder druk maken, schijven gaan echt niet zomaar krom.

anders voor je gemoedsrust; adapter naar 6-bouts op je naaf? Voor (de)montage van 6-bouts schijf heb je geen zwaar gereedschap nodig.
Ok, dank voor je uitgebreide reactie. Gelukkig geen kromme schijven. De QR had ik inderdaad al verwijderd en de remklauwen hebben spacers gekregen. Ik zal de doos extra verstevigen.
math schreef:
wo 22 mei, 2024 21:46
Als je buiten Europa vliegt, heb je een dikke kans dat de doos geopend wordt door de douane.
Math, als je uit de VS vliegt, is het voornamelijk de TSA (Transportation Security Administration) die de hele boel openhaalt, is mijn ervaring.
Zowel mijn fietsdoos als de 'turkentas' waar mijn Ortliebs en restspullen zoals zadel+buis, trappers e.d. in zaten, waren behoorlijk toegetakeld door deze dienst, een paar weken terug. Van de tas was eigenlijk niks meer over, en het was de -TSA- tape die de boel aan elkaar hield. Ook dit is dus nog de negatieve spin-off van 9/11.
Ik heb het idee dat de douane wat minder streng, of minder hands-on, controleert.

Maar zowaar: ik miste niks, en alles kwam (behalve ietsjes lakschade) er onbeschadigd uit. En weer on-topic: met rechte remschijven. :)
Ik weet niet welke schijven je gebruikt, maar in mijn ervaring zijn de Icetech sandwich schijven van Shimano aanzienlijk kwetsbaarder dan vol-RVS. Voordeel is dat je ze veel gemakkelijker kunt richten, dat dan weer wel. Ik ben zelf op de GRX gravelfiets overgestapt naar SRAM Centerline schijven, ze zijn ook nog eens slijtvaster en gillen minder snel. Shimano heeft ze zelf ook in het assortiment.
Inmiddels ben ik aangenomen met de fiets verpakt in een doos zonder de remschijven gedemonteerd te hebben. Bij aankomst waren de schijven, ondanks schade aan de doos, niet verbogen. :)