Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 uur fietsen op 1 dag - Forum Wereldfietser

10 uur fietsen op 1 dag

Even samenvattend wat mijn plan is, ik wil graag 170 kilometer fietsen op 1 dag. Mijn vriendin woont aan de andere kant van Nederland en normaal pakken we de trein om elkaar te zien. Ik wil een keertje creatief zijn en op de fiets gaan. Ik heb overwogen om een hotel of een campingplaats tussendoor te boeken, maar aangezien ik alleen door grote steden fiets, is deze optie erg duur.

Ik ben 19 jaar, goed in vorm en ik fiets veel en lange afstanden, ik ben alleen nog nooit aan 10 uur op 1 dag gekomen. Ik heb een goede fiets met versnellingen en een goed zadel. Is dit mogelijk (en menselijk) voor mij om te doen? Ik vraag dit hier omdat ik zelf namelijk helemaal geen idee heb.
Mijn ervaring en destijds heel wat ouder dan jij: als in een week 170km kunt fietsen dan kun je dat ook op één dag. In Nederland dus.
Natuurlijk kan dat, tenzij je veel wind tegen hebt of je zoveel pijntjes krijgt dat je van je fiets af moet. Ik ben bijna een halve eeuw ouder als jij en ik zou het nog wel aandurven.
Tegenwoordig lach ik om deze afstanden (in Nederland)
ooit op 18-06-2023 272,6 km gefietst in beweegtijd 13:51 uur en 18:56 uur onderweg.
wilde de 200km grens doorbreken.

Toen ik begon met fietsen vond ik 170 km te veel, was absolute maximum... zo af en toe zijn afstanden tussen de 150 km en 200km op één dag mogelijk en kan onderweg ook nog genieten.

Zitvlees kweken en fietsconditie.... Vroeg onderweg, af en toe beetje pauze, genoeg drinken en eten onderweg.
eventueel een route uitstippelen.

suc6
Vrienden op de fiets is ook nog een optie.
170 km is een dagafstand die best te doen is.
Mits je geen (stevige) tegenwind hebt. Want dan haal je het niet.
Met windstil of wat variable wind goed te doen dus, en als je slim bent en een dag uitkiest met meewind, is het een eitje.

Van waar naar waar is het?
-Ga lekker fietsen. tijd afstand snelheid doet er niks toe, gewoon onderweg zijn en benen rug billen laten wennen aan onderweg zijn.

-een snellere fiets helpt. a) je bent minder uren onderweg of b) langzamer fietsen kost je minder energie.

Elke fiets valt sneller te maken.

Mooi plan 8)
Een doel en een plan hebben is leuk! Maar zorg voor je eigen vangnet, als het niet gaat onderweg dan gaat het niet, plan een plan B in….dat fietst een stuk relaxter…..

Dus ga lekker fietsen, houdt het leuk en ga uit van twee dagen en probeer 1 dag, Snappie? Hahah

Gr van ej
Goeie reacties hierboven.
Ik denk ook dat het zeker zou moeten lukken.
Fietsbroek met zeem aan, heel vroeg op de dag vertrekken, voldoende eten en drinken mee, weerstaan aan de drang om heel hard te fietsen, en de juiste mindset gebruiken (in de zin van: 'oh, ik heb 40 km gefietst, dus ik ben nog aan het begin van m'n tocht').
Veel plezier ermee.
Leuk man! Vroeg op pad gaan, goed kleden (laagjes) en genoeg eten en drinken mee. Als je 20 gemiddeld fietst met pauzes ben je een werkdag onderweg. Anders aan de andere kant vragen stand-by te staan met een fietsdrager mocht je pech krijgen bijvoorbeeld? Succes!
Als ik dat dik 40 jaar geleden op een fiets zonder versnellingen kon dan moet dat jou dat ook wel lukken, zorg er wel voor dat je een leuke rustige route hebt om te volgen want constant langs N-wegen fietsen gaat snel vervelen. Dus pak https://routeplanner.fietsersbond.nl er even bij en laat die wat voor je bedenken.
heolep schreef:
wo 22 mei, 2024 18:04
Even samenvattend wat mijn plan is, ik wil graag 170 kilometer fietsen op 1 dag.

Doen.
Geen probleem voor iemand van 19 die goed in vorm is.
Je moet al veel pech hebben als het niet lukt (of een slechte fiets).
Het wordt misschein afzien, maar je hebt nog 60+ jaren om te bekomen.
Twee tips: begin vroeg (07.00 u. of zo) en zet de beuk er niet te snel in. Die 30 km/u bewaar je voor het einde.
Gewoon doen, eventueel eerst een paar keer een 100+ dag maken om te oefenen en juiste tempo te leren kiezen. Vooral Voldoende eten en drinken onderweg, liever vaak kleinere hoeveelheden dan weinig momenten grote hoeveelheden. Een mars of iets dergelijks mee voor de laatste 20km. Niet te hard van start, maar tempo kiezen dat je lang kan volhouden ( wat dat voor jou is leer je door ervaring). Bij flinke tegenwind niet forceren, maar lager tempo accepteren. Verder is het vooral ook een mentaal spel.
Ik doe dat soort dingen liefst op een open ligfiets, 200-240 kan dan ook prima op 1 dag,
Gewoon doen!

Goed insmeren, niet te hard van start en blijven eten en drinken, dan is 10 uur fietsen prima te doen.
Met dit soort plannen geldt de regel 'als je het wilt, dan kun je het ook'. Er ligt een grote beloning aan het einde op je te wachten. Dat houdt je wel gaande.
Praktisch: gewoon vroeg starten, af en toe kort stoppen voor een snoepje, reepje, boterham, hapje, drankje bij een benzinepomp of snackbar.
heolep schreef:
wo 22 mei, 2024 18:04
Ik ben 19 jaar, goed in vorm en ik fiets veel en lange afstanden, ik ben alleen nog nooit aan 10 uur op 1 dag gekomen. Ik heb een goede fiets met versnellingen en een goed zadel. Is dit mogelijk (en menselijk) voor mij om te doen? Ik vraag dit hier omdat ik zelf namelijk helemaal geen idee heb.
Lees je in wat je moet eten en drinken onderweg nog belangrijker dan een zadel of versnellingen. Heb je maar drie versnellingen op je fiets daar ook is naar kijken.
Hierboven voldoende goede raad. Zeker als je zelf een goede conditie hebt en je fiets in orde is, moet het lukken. Zelfs als je maar 15km gemiddeld rijdt heb je op een zomerse dag nog tijd zat. Vroeg weg gaan en regelmatig even rusten. Als je de tijd er voor hebt kan je voor deze rit nog eens proberen om een 100 of 120 tochtje te maken om te kijken hoe dat bevalt en waar je tegen aan loopt. En denk er aan dat als het tegen het einde wat minder makkelijk gaat, je hoeft geen tent op te zetten, geen eten te koken, je kan je fiets neer zetten en in een luie stoel zakken. Gaat lukken
Veel plezier
Leuk, doen!

Ik weet niet welke verwachtingen je vriendin gaat hebben na je aankomst, maar misschien is het wel verstandig die van tevoren een beetje te managen. :wink:
Helemaal eens met wat de mensen voor mij zeggen. Heb wel een aanvulling:
maar aangezien ik alleen door grote steden fiets
Hier is wel tijdwinst te halen; Ik vind door grote steden fietsen doorgaans heel veel onnodig tijd kosten door bijv. stoplichten, drukte etc.
Gewoon doen!
Vroeg van huis, om 5:30 is het al aardig licht buiten, en gewoon rustig aan fietsen.
Niet denken aan wat je nog moet afleggen, maar wat je al gereden hebt. 'Eyes on the price!' De voldoening is groot als je eenmaal bij je vriendin de straat inrijdt.

Plan je route niet door grote steden. Druk, veel verkeer, stoplichten.. Allemaal oponthoud.
Eten en drinken haal je bij een bezinepomp of kleine supermarkt. Die kan je van tevoren in je route plannen.
Niet te hard van stapel, je hebt immers de hele dag. En 170 km is nou niet écht een monsterafstand. Gewoon rustig fietsen.

Voorbeeld a.) Een aantal jaar geleden ben ik vanuit de Betuwe naar de wielerbaan in Roubaix in Frankrijk gefietst. 275 km.
Om 6:00 vertrokken vanuit Tiel om via Tilburg dwars door Vlaanderen te rijden. Uiteindelijk was ik om 19:30 in Roubaix.
Paar keer gestopt om wat eten in te slaan, verder relaxt gefietst.

Voorbeeld b) Ooit een rondje Nederlandse Noordkaap gereden. Vanuit huis naar het Noordelijkste puntje van ons vasteland bij de Eemshaven in Groningen. 3 dagen 575 km. Op dag 1 reed ik van Tiel naar Buitenpost, Friesland. 225 km. Ik reed via de dorpjes Frankrijk, Engeland, De Krim en Egypte naar mijn eerste stop in Buitenpost. Wind mee en een 5 L zadeltas met spullen mee. Was serieus goed te doen.

En ken je de gevleugelde uitspraak van Pipi Langkous?
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'.
Gewoon gaan!