Wie mij kent weet dat ik zonder voortassen fiets omdat ik niet van veel bagagegewicht hou. Als de omstandigheden er naar zijn fiets ik zelfs met extra kleine Altura achtertassen van 33 liter per stel en 2x520 gram (helaas niet meer leverbaar). Ik was dus wel geïnteresseerd toen ik zag dat Decathlon althans voor mij nieuwe achtertassen in het assortiment heeft, de Elops 500 van naar ze zeggen 20 liter per kant en de Elops 900 van 27 liter per kant, en respectievelijk 580 en 750 gram per kant.
Het was vandaag mooi weer dus ik ben maar eens naar de winkel gegaan. Uiteindelijk ben ik wat teleurgesteld. Ik had mijn eigen Ortlieb backroller classic en Altura Arc 15 tassen meegenomen ter vergelijking. Om met de grote tassen te beginnen, die zijn best redelijk netjes gemaakt, met gelaste naden en verstelbare Klickfix ophanging. De maat was echter niet veel groter dan mijn Ortlieb Backrollers - ik schat 21 liter of zo per kant. Het gewicht is gelijk aan de Orltieb City Line achtertassen, en de prijs is ook ongeveer gelijk. Dan zou ik toch liever de bombenfeste Ortliebs hebben.
De kleinere Elops 500 kan nog wel interessant zijn. Ook deze was niet helemaal zo groot als geclaimd, maar ik schat toch wel zo'n 2x18 liter, en dat voor 2x580 gram. Dus dat kan interessant zijn voor wie die 2x20 liter van een stel backrollers niet nodig heeft. Constructief waren deze tassen echter wel wat minder fraai, met gestikte en getapete naden, en een niet echt verstelbare sluiting aan de bovenkant. De Klickfix haken zijn anders dan bij de grote tassen ook niet verstelbaar (buitenmaat 15 cm, binnenmaat tussen de haken 9,5 cm, dus meet je drager om te zien of het past). Maar voor wie op zoek is naar een iets kleinere en ook flink lichtere tas is dit toch interessant.
Ik ben uiteindelijk dus toch wat teleurgesteld en zou Decathlon willen aanbevelen het ontwerp toch nog eens onder de loep te nemen. Tot slot zijn deze twee tassen verrassend duidelijk niet afkomstig uit dezelfde Chinese fabriek. De constructie is verschillend, en de materialen zijn dat ook.