Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Circulaire: lekke band vervangen of plakken? - Forum Wereldfietser

Circulaire: lekke band vervangen of plakken?

Afgelopen week begreep ik van m’n fietsenmaker dat deze al vele jaren nooit meer een band plakt maar altijd vernieuwd, want zo zei hij: voor die <€9,- is mijn klant het voordeligst uit.

En die opmerking blijft al dagen vervelend plakken in mijn hoofd want als we het over circulaire hebben en/of duurzaamheid dan is het toch kolder dat er een nieuwe band geplaatst wordt, terwijl reparatie ook zo goed mogelijk is.

Kan ik invullen dat alle fietsenwinkels deze methode zo toepassen of zijn er nog bedrijven die een tubetje Simson in de werkplaats gebruiksklaar hebben liggen?

Er zou toch bedrijvigheid in moeten zitten om een (één maal) geplakte band te kunnen aanschaffen voor dezelfde prijs?
Of in ieder geval een keuze voor een meerprijs voor een geplakte band want dat zou ik zeer zeker in overweging nemen.
Ik denk niet dat er nog fietsenmakers zijn die banden plakken nee.

In ieder geval niet bij fietsen met een makkelijk uitneembaar achterwiel.

Roel Peerenboom legt het uit: https://www.youtube.com/watch?v=FsPmnJIlpaE


Maar ik juich zeker toe dat mensen zélf hun band plakken!
In de laatste alinea van TS staat òf een enorme typefout òf enorme onzin. Een al gebruikte (en geplakte) binnenband te koop aanbieden????
Trouwens: wat heeft een circulaire (en welke dan?) met lekke banden te maken? Warrig allemaal....
Ik begrijp het filmpje van Peerenboom wel, maar ik vind de onderbouwing niet erg sterk. Banden plakken kwam vroeger veel vaker voor en ging haast altijd in 1 keer goed. Gaatjes die groter werden achteraf, of loslatende plakkertjes of 2e gaatjes, ja, dat kwam wel eens voor, maar slechts zelden. Ik had altijd 2 reserve binnenbanden mee en plakken was voor thuis of na aankomst op de kampeerplek. Gelukkig is een lekke band tegenwoordig een zelden voorkomend euvel, maar dat was voor de eeuwwisseling wel anders. Ik vind het wel moeilijk om te beoordelen of een binnenband (uit duurzaamheids oogpunt) aan zijn einde is. Standaard hield ik altijd aan maximaal 3 plakkertjes, daarna vervangen.
Mijn ervaring is dat het bandenplakken langs de weg niet altijd even succesvol is, zeker bij barre weersomstandigheden. Laten barre weersomstandigheden nou net ook de omstandigheden zijn waarbij je het makkelijkste lek rijdt.

Daarom gaat er altijd een nieuwe binnenband om/in en wordt er pas 's avonds bij de tent geplakt, zodat er altijd een reserveband is.
Eenmaal thuisgekomen gaat de geplakte band aan het rekje met binnenbanden dat ik gebruik om lading op de imperiaal op de auto vast te zetten, lading op het aanhangwagentje te zekeren, het dekzeil op het aanhangwagentje mee vast te zetten et cetera.
Ik heb dit geleerd van vrienden roeiers die er in de vorige eeuw hun boten mee vastbonden op de botentrailer.
Op de banden staat altijd spanning door de elasticiteit en knopen raken niet los.
Meestal zet ik het vast door de doorlopende lus van de band over een uitsteeksel te trekken, dus zonder knopen.

Terugkomend op de lekke binnenband.
Hoogstens voor nood tijdens de vakantie als geplakte band hergebruiken en thuis gebruiken voor het edele doel van vastsjorren van lading.
Ik heb tijdens m'n laatste internationale fietstocht (2022) drie keer een lekke band gehad. Slechte wegen in België, hè. Ter plekke meteen een nieuwe fietsband erin gedaan en dan oppompen maar. De lekke band niet weggooien, maar op een jeugdherberg in de komende bestemming geplakt en dan is die weer een reserveband.
Louis schreef:
wo 15 mei, 2024 21:57
Afgelopen week begreep ik van m’n fietsenmaker dat deze al vele jaren nooit meer een band plakt maar altijd vernieuwd, want zo zei hij: voor die <€9,- is mijn klant het voordeligst uit.
De klant, maar hijzelf natuurlijk ook. Reken dat hij zo'n binnenband voor een eurootje of drie hooguit inkoopt? Arbeid is erg duur, daar zit 'em natuurlijk een uitdaging in, in het hele circulaire denkraam.

Komt bij: een geplakte band is toch een groter risico op een herhaald lek. Althans, hier in huis rijden we echt niet vaak meer lek, maar ik gok dat losgelaten plakkers de helft van de lege banden veroorzaakt. Tja als fietsenmaker heb je dan de teleurgestelde klant opnieuw in de winkel.
Louis schreef:
wo 15 mei, 2024 21:57
En die opmerking blijft al dagen vervelend plakken in mijn hoofd want als we het over circulaire hebben en/of duurzaamheid dan is het toch kolder dat er een nieuwe band geplaatst wordt, terwijl reparatie ook zo goed mogelijk is.
respect voor je moreel dilemma.
je gaat aan de vraag voorbij wat er met de lekke band gebeurt. een tweede leven hoeft niet opnieuw als binnenband. zijn binnenbanden geschikt materiaal voor hergebruik?
Binnenbanden zijn recyclebaar, tenminste die van Schwalbe: https://www.schwalbe.com/nl/recycling-s ... itsverlies
Ik plak ook, maar niet onderweg, en van loslatende plakkers heb ik eigenlijk zelden last.
Mij lijkt dat een fietsenmaker bij een voorwiel eerder de binnenband vervangt dan bij een achterwiel. Bij een fiets met terugtraprem of naafversnelling is dat toch wat meer werk. Maar dat zal ook aan de toestand van de binnenband liggen.
Grandonneur schreef:
do 16 mei, 2024 09:25
...maar ik gok dat losgelaten plakkers de helft van de lege banden veroorzaakt.
Dan moet je toch iets aan je bandenplak skills of gebruikte materialen doen, want laten we wel wezen: als je goed plakt, gaat het daar nooit meer kapot. Dat is het idee, én mijn eigen ervaring met honderden geplakte banden...

Je kunt de oude banden (binnen, buiten) ook inleveren op de gemeentewerf; daar wordt het ook gerecycled. In welke vorm weet ik dan weer niet.
DaVinci schreef:
do 16 mei, 2024 10:12
Mij lijkt dat een fietsenmaker bij een voorwiel eerder de binnenband vervangt dan bij een achterwiel. Bij een fiets met terugtraprem of naafversnelling is dat toch wat meer werk. Maar dat zal ook aan de toestand van de binnenband liggen.
Valt wel mee hoor, met een vorkspreidtang, kun je vrij snel een nieuwe binnenband achter monteren bij zo'n fiets.

tang.png
tang.png (40.85 KiB) 492 keer bekeken
Ik plak mijn banden zelf, hoewel het al een flinke tijd geleden is dat ik een lekke band had. Daarom heb ik een aantal ongeopende tubes solutie in voorraad, want als je na een tijd een geopende tube weer wil gebruiken is ie uitgedroogd.
Zelf al meer dan 15 jaar geen binnenbanden meer hoeven kopen.
  • Voor de wielrenfiets reken ik steeds op de banden die door wielrenners in de wegbermen worden geworpen. Die lui plakken hun banden per definitie nooit want hun ploegmaats hebben vermoed ik geen zin om 15min op een collega te wachten. Wanneer het een merkband (Schwalbe, Continental, Vittoria, Vredenstein...) is in de juiste maat dan neem ik die mee naar huis om te plakken en anders naar de dichtstbijzijnde prullenbak. Ik vind er zo minstens 2 of 3 per jaar en heb inmiddels een klein voorraadje liggen. Tot nu toe zonder uitzondering enkel banden met steeds zeer eenvoudig te plakken lekkages gevonden, meestal van die 'snake bites'.
  • Voor de gewone fiets via een vriend ooit een doos lekke banden van een fietsenmaker gekregen want daar doen ze inderdaad niet aan plakken. Verschillende banden in die doos waren blijkbaar zelfs niet eens lek! Ik plak een band gemiddeld een 7 à 8 maal. Het houdt op wanneer een gaatje te dicht naast een ander ligt en plakkers moeten overlappen of wanneer het lek vlak tegen het ventiel ligt. Nog nooit loskomende plakkers gehad maar ik blijf dan ook ver weg van die stikkers en zweer bij een een schuurpapiertje, bandensolutie en een klassieke dunne bandenplakker van bijvoorbeeld Simson.
  • Wiel demonteren en plakken duurt gemiddeld 10-15minuten en ik zie er los van de vieze handen niet echt tegenop. Plakken bij regen is echter bijna onbegonnen werk aangezien de bandensolutie op een natte band vrijwel niet werkt. Nooit na het opschuren van het gaatje met de steeds ietwat vettige vingers aan de band of de pleister komen en netjes 5minuten de lijm laten inwerken vooraleer de pleister aan te brengen (in de winter reken ik enkele minuten extra). Dan gaat het altijd goed.


Mijn favoriete plakkers zijn die rolletjes dun materiaal die je vervolgens zelf op maat kan knippen https://www.simson.eu/product/simson-ba ... 7-x-20-cm/ . Mijn lokale fietsenmaker heeft die helaas niet meer en probeert me nu ook van die stikkers met reeds aangebrachte lijm aan te praten. Ik heb daar geen vertrouwen in t.o.v. klassieke plakkers in combinatie met bandensolutie. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Wellicht dat er bij 'stationsfietsenmakers' nog wel geplakt wordt?
- Moeilijker uitneembare achterwielen
- Goedkopere arbeid (vaak ook SWV / werkervaringsplekken etc)

Maar de doelgroep van dit forum zal vooral bij high-end FM's komen, waar het uurtarief hoger ligt en de kwaliteitseisen van de klant ook.
@cycloantverpia Geen ervaring met die stickers, mijn favoriete plakkers zijn die van Rema Tip Top.
Een tube Simson solutie is gemaakt van aluminium, de dop van plastic en de solutie kun je niet al te lang bewaren, deze droogt uit en wordt hard.

Zo’n tube solutie is daarom per definitie niet circulair. Of het recyclebaar is lijkt mij ook niet, hooguit de tube zelf (aluminium) en het plastic dopje, mits je dat als afval gaat scheiden en als zodanig laat verwerken.
In hoeverre de solutie, al dan niet opgedroogd, onschadelijk/schadelijk is voor het milieu weet ik niet, maar circulair of recyclebaar zal het vermoedelijk niet zijn.

Ik kies dan toch maar voor een nieuwe binnenband. En dan, eerlijk gezegd, meer uit gemak.

Wel goed om het ter discussie te stellen, want dan ga je er in ieder geval over nadenken.

Dat de binnenbanden van Schwalbe volledig recyclebaar zijn doet me dan wel weer deugd.
Daar zit wat in, maar onderweg neem ik liever een plaksetje en één reserve binnenband mee ipv. meerdere binnenbanden.
Flix schreef:
do 16 mei, 2024 10:31
Grandonneur schreef:
do 16 mei, 2024 09:25
...maar ik gok dat losgelaten plakkers de helft van de lege banden veroorzaakt.
Dan moet je toch iets aan je bandenplak skills of gebruikte materialen doen, want laten we wel wezen: als je goed plakt, gaat het daar nooit meer kapot. Dat is het idee, én mijn eigen ervaring met honderden geplakte banden...
O dat zal best.

Je bent bij plakken dus afhankelijk van skills en gebruikte materialen. Bij een nieuw bandje niet.
Een nadeel van pakken kan zijn dat plakkers in afdalingen wel een los kunnen komen omdat de band heet wordt van het remmen (bij velgremmen). Vooral bij tandems is dat natuurlijk een ding weet ik uit eigen ervaring, maar het risico bestaat ook bij zwaarbeladen vakantiefietsen. Juist bij een snelle afdaling is dit niet fijn.
Ik zou aan mijn FM kunnen vragen om de binnenband te plakken, niet te vervangen.
Hij zou me dan uitleggen dat me dat meer zou kosten, want hij moet het loon van de persoon die de band plakt natuurlijk betalen.
Ik zou dan kunnen aandringen, en dan zou hij zijn schouders ophalen en zeggen: "OK, klant is koning, doen we!"
En dan zou ik meer betalen.

Wel een interessant draadje, trouwens.

Ik zit min of meer in de bouwsector, en die probeert meer circulair te worden. Het grote probleem: een gebouw afbreken en de herbruikbare materialen eruit halen, is vele malen duurder dan gewoon slopen, weggooien en nieuwe materialen gebruiken.

Als je circulair wilt bouwen, moet je van bij het concept en de constructie de toekomstige circulariteit inbouwen. Dan zijn er mogelijkheden. Maar helaas, het overgrote deel van de bestaande gebouwen is helemaal niet ontworpen en gebouwd met circulariteit in het achterhoofd.

Ik denk dat fietswielen en fietsbanden ook niet ontworpen en geproduceerd worden met circulariteit in het achterhoofd. Van de volgenden drie dingen kun je er maar twee hebben zoals de zaken er nu voorstaan:

- goedkope binnenbanden;
- een fatsoenlijk loon voor bandenplakkers;
- circulariteit.

Een alternatief is natuurlijk zelf die band herstellen ... :shock:
Als Nederlands kind heb ik banden leren plakken op stads(school)fietsen met naafversnelling. Fiets op de kop en lek vinden met de band nog "aan" de fiets. Kon ook niet anders.
Die praktijk heb ik later, zonder er bij na te denken, voortgezet tijdens fietsvakanties, dan itt vroeger, gebruikmakend van de snelle plakstickers. En daar ontstaat een probleem: het lichte en makkelijke "stickertje" heeft tijd nodig om een goede verbinding aan te gaan met de binnenband, en ik stond dus regelmatig korte tijd later met weer een lege band, vanwege falen van de nog niet goed gehechte plakker.
Nadat ik, aldus wijs geworden, zoals de meesten hier de band ter plekke verwissel, komt dit niet meer voor. De lekke binnenband repareer ik aan het eind van de dag voor de tent.
Op deze manier gaat een geplakte binnenband eindeloos mee. Je kunt een bandje heel vaak plakken.
De dunne sticker-plakkers zijn in mijn ervaring langdurig betrouwbaar, alhoewel ik de dikkere plakkers (voorzien van een oranje plaklaag) hoger inschat. Veel hangt af van de juiste handelingen/vaardigheden bij het plakken.
Wielrenners blijken vaak lekke binnenbanden weg te gooien, uit gemakzucht waarschijnlijk. Dat is niet nodig. In de berm heb ik overigens nog nooit binnenbanden zien liggen. Dat zou ook wel idioot zijn.
Plakken dus.