Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Breedte fietsstuur - Forum Wereldfietser

Breedte fietsstuur

Dag allemaal,

Hoe bepaal je de juiste breedte van je fietsstuur. De nieuwe Koga heeft wederom een erg breed stuur en ik heb deze al laten inkorten. Toch voelt deze nog steeds te breed. Mijn Cube destijds ook flink laten inkorten idem met de Sensa en Kona van mijn kinderen. Wat gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?
Ik fiets liever met een racebocht, dus mijn ervaring zal maar ten dele relevant zijn. Aanvankelijk had ik op mijn m-gineering vakantiefiets een Nitto B177 stuur van 46 cm breed. Marten Gerritsen vond dit te breed voor me, maar ik was eigenwijs. Hij had gelijk, ik kreeg er toch wat last van in de nek en schouders. Op een gegeven moment heb ik dus een Nitto B136 van 44 cm genomen. Die is niet alleen 2 cm smaller bij de uiteinden, maar ook flared, dus anders dan bij de B177 bij de remgrepen zelfs maar 41 cm breed. Het is een model dat meer aansluit bij de klassieke randonneur sturen. Dat bevalt prima. Ik denk inderdaad dat veel sturen te breed zijn. Bij een recht stuur kun je het gelukkig heel eenvoudig uitproberen door de grepen te verplaatsen voordat je er de zaag in zet.
Doe wat je prettig vind en vooral niet te veel afzagen :D .
Bij racesturen van rond de 42cm is dat effect wat minder, maar als een mountainbikesturen te breed voelt kan dat ook komen doordat je stuurpen te lang is :wink:
Ik hanteer meestal schouderbreedte als uitgangspunt.
Maar sturen met wat bochten er in zijn lastiger.
Je kan dan vaak je remhandels en je vesnellingshifter niet meer goed monteren, het zelfde voor een bevestiging van een computer of telefoon

Dirk
Neem je oude fiets als voorbeeld.
Als het smaller moet inderdaad eerst remmen en shifters er op monteren om te kijken hoeveel er van het stuur af kan. Die remmen en shifters mogen niet in een bocht gemonteerd worden; het materiaal is soms niet erg sterk.
KMV schreef:
do 16 mei, 2024 10:23
Wat gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?
ik gebruik deze en daar heb ik al véél plezier van gehad :wink:
Als je fietscomputer/navigatie/mobieltje niet (meer) kwijt kunt op je stuur dan zijn er van extenders in verschillende maten, en met enkele of dubbele beugel naar het stuur.
Bijvoorbeeld deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/kwmobile-fi ... XkEALw_wcB
het zelfde voor een bevestiging van een computer of telefoon
Je gaat de breedte van je stuur toch niet laten afhangen van alles wat je op je stuur wilt bevestigen, maar toch vooral van wat voor jou een prettige breedte is.
Bedankt voor de input!

De zit van de Worldtraveller is minder sportief dan de Cube. Daarom wou ik het eerst uitproberen voordat er teveel afgehaald wordt.

Ik heb inderdaad nog genoeg ruimte om te kunnen schuiven met alles wat gemonteerd moet worden. Maar hoe bepaal je de juiste breedte dan? Is hier een stelregel voor? Vanuit mijn boerenverstand zou ik zeggen hoe verder de armen uitelkaar hoe meer druk vanuit je bovenlichaam, dus armen beter lichtjes gespreid vanuit je torso bekeken?

En waarom leveren verschillende merken dan zulke brede sturen? Ik zie het nut er niet van in. Qua stuur gedrag voldoet de Cube nu ook prima met een smaller stuur.
In het mountainbiken hebben we natuurlijk jarenlang met achterlijk smalle stuurtjes gereden. 20 jaar geleden waren veel sturen maar 58cm breed en veel mensen gingen ze vervolgens nog inkorten tot 54 of zelfs 52cm.

Gelukkig weten we inmiddels beter, en worden ook XC-fietsen standaard met 72 of 74cm geleverd, wat in combinatie met moderne geometrieën (lange wielbasis, vlakke balhoofdhoek, korte stuurpen en brede 29" banden op brede velgen dus véél meer zijwaartse grip) veel beter werkt.

Die trend sijpelt dan uiteraard door naar trekkingfietsen (zo gaan die dingen...) maar daar zal de optimale breedte echt wel wat smaller zijn dan voor de mtb.
Brede sturen hebben meer hefboom om aan te sjorren. Dat is fijn voor het zware mtb werk, maar oncomfortabel bij het touren.
Zoals Shrek terecht opmerkt, je kunt (aangename) breedte van het stuur niet los zien van andere factoren.
Proberen dus. Je kunt de remmen en shifters naar binnen zetten zonder meteen het stuur af te zagen.
Ik rij ook met een Cube en het oorspronkelijk stuur was voor mij veel te breed. Eerst met een pijpsnijder het teruggebracht tot 67 cm en uiteindelijk tot 62, mijn schouderbreedte. Het was wel een issue om alles terug een plaats te geven, maar uiteindelijk gelukt.
Ik heb een filmpje van Roel gevonden die verduidelijking geeft. Ik ben even aan het meten geweest nav zijn tips en denk dat ik eruit ben.

https://youtu.be/7E8XwF-rcpk?si=UBBXAby-D8840P_b

Hij laat hier dmv lijnen op je handen zien, wat een natuurlijke stand is. En spreekt i.d. ook over opmeten schouderbreedte.
KMV schreef:
do 16 mei, 2024 16:07
... en denk dat ik eruit ben.
Laat je ook weten van hoeveel cm je naar hoeveel cm gaat, en hoe je dat hebt bepaald?
Alvast bedankt.
Je kan toch alles (handgrepen en schakelspul) wat naar binnen schuiven zonder dat je de zaag er in zet?
Dan kun je testen wat je prettig vind rijden.
Ik heb dezelfde ervaring met de nieuwe koga worldtraveler. Ik ga hem iets later in korten en kijken hoe dat bevalt. Bij de fietsenwinkel zeggen ze dat het vooral persoonlijk is of je een bestuur te breed vind.. en niets over schouderbreedte. 😬 Al zag ik dat filmpje ook op internet...
KMV schreef:
do 16 mei, 2024 13:17
Bedankt voor de input!

De zit van de Worldtraveller is minder sportief dan de Cube. Daarom wou ik het eerst uitproberen voordat er teveel afgehaald wordt.

Ik heb inderdaad nog genoeg ruimte om te kunnen schuiven met alles wat gemonteerd moet worden. Maar hoe bepaal je de juiste breedte dan? Is hier een stelregel voor? Vanuit mijn boerenverstand zou ik zeggen hoe verder de armen uitelkaar hoe meer druk vanuit je bovenlichaam, dus armen beter lichtjes gespreid vanuit je torso bekeken?

En waarom leveren verschillende merken dan zulke brede sturen? Ik zie het nut er niet van in. Qua stuur gedrag voldoet de Cube nu ook prima met een smaller stuur.
In combinatie met breder wordende sturen worden de stuurpennen ook korter. Effectief zit je min of meer identiek op de fiets. Met brede sturen kun je meer secuur sturen. Verder +1 voor wat Shrek hier al over schrijft. Niets aan toe te voegen.
Als het stuur te breed is mag je er wat afhalen. Gebruik daarvoor een pijpsnijder en geen zaag, tenzij je heel precies recht kunt zagen.